Actualitate
CNADNR: 300 de nereguli constatate pe autostrada Sibiu – Orăștie, între Săliște și Cunța. Constructorul, obligat să remedieze problemele
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a transmis printr-un comunicat de presă un punct de vedere cu privire la starea lotului 3 al autostrăzii Sibiu – Orăștie, în lungime de 22 de kilometrii, între localitățile Săliște și Cunța. După ce săptămâna trecută au fost semnalate pericolele pe care le implică acest sector de drum, CNADNR recunoaște că pe acest lot sunt numeroase nereguli.
De-a lungul derulării acestui contract, din 2011 până în prezent, inginerul FIDIC DRDP Brașov a emis aproximativ 300 rapoarte de neconformitate, conform prevederilor contractuale și legale, precum nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor sau execuția necorespunzătoare a lucrărilor.
Potrivit contractului, firma constructoarea, Salini Impregilo SpA este obligată să remedieze pe propria cheltuială toate problemele apărute atât pe parcursul lucrărilor, cât și în perioada de garanție de 4 ani.
”CNADNR, în baza unei expertize tehnice, a considerat si consideră că factorul antropic (activitatea de execuție) a avut un rol hotărâtor în apariția/declanșarea și evoluția fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare și desfășurare a lucrărilor fără respectarea prevederilor proiectului și a Caietelor de sarcini de terasamente și consolidări, ca și a altor reguli specifice existente în normele tehnice din România. Sistarea lucrărilor pe zonele instabile și cu potențial instabil pe perioade mari de timp (cca.1-1,5ani) fără luarea unor măsuri de urgență de protecție și reapărare a suprafețelor decapate și fisurate în scopul limitării efectului apei din precipitații a avut de asemenea un rol negativ asupra stabilității generale a amplasamentului. Un factor important care a influențat în mod semnificativ întârzierea finalizării tronsonului de autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3 îl reprezintă slaba calitate a lucrărilor executate de către Antreprenor, aspect evidențiat prin numărul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de către Inginer în cadrul Contractului (aprox. 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, execuția necorespunzătoare a lucrărilor, etc)”, se arată în comunicatul CNADNR din 21 iulie.
Defectele majore constatate în șantier, nesoluționate la data de 21 iulie 2015:
– Defecte constatate la Viaductul Aciliu:
”Ca urmare a cantităților relativ mari de precipitații din ultima perioadă și datorită faptului ca sistemul de colectare și evacuare a apelor meteorice nu a funcționat (gurile scurgere fiind înfundate), apele pluviale s-au scurs în lungul viaductului spre culeea Sebeș ( viaductul având panta unică în profil longitudinal, pe direcția Sebeș) și de-acolo prin zona mediană dintre cele două structuri, pe bancheta cuzinetilor la culee și pe pereul sfertului de con. Sub acțiunea efectelor hidrometeorologice din ultima perioadă pereul sfertului de con a fost subspalat, conducând astfel la aparitiția de fisuri, crăpături, tasări și burdușiri ale dalelor din beton.
Totodată s-a constatat deformarea glisierei parapetului din zona de îmbinare dintre parapetul din cale curentă și parapetul de pe viaduct. Deformarea glisierei a fost cauzată atât de racordarea deficitară dintre cele două tipuri de parapet, cât și datorită faptului că rosturile prevăzute pentru preluarea eforturilor (din dilatatie și contracție) nu au lucrat corespunzător.
Având în vedere cele prezentate mai sus, Antreprenorul a hotărât remedierea acestor probleme prin demolarea dalelor din beton ale sfertului de con, reprofilarea acestuia și refacerea protecției cu dale din beton. Termenul de remediere comunicat de către aceste este în data de 31 august 2015.
La data prezentei se execută lucrări pentru decolmatarea sistemului de colectare și evacuare a apelor pluviale, și se constată că protecția existentă a pereului (dalele din beton) a fost demolată”, se arată în comunicat.
Totodată, reprezentanții CNADNR dau asigurări că ”țevile de scurgere contorsionate”, apărute într-un articol din presă, sunt defapt țevile de canalizație ale sistemului ITS care datorită dilatațiilor viaductului au fost desprinse din zona de mufare.
– Fisurile apărute la riglele pilelor Viaductului de la Aciliu
”Antreprenorul a emis un raport tehnic detaliat, semnat de un expert, prin care se ilustrează soluțiile tehnice pentru a remedia microfisurile apărute la riglele pilelor viaductului de la Aciliu, iar lucrările de remediere vor începe la finele lunii iunie 2015 și se vor finaliza în aproximativ 2 luni”, transmite CNADNR
– Crăpatură km 60+595 – km 60+717, calea 1
”În data de 20 noiembrie 2014 s-a constatat aparitia unor fisuri la pozitia km 60+660, calea 1, în corpul autostrăzii care pleacă din banda de staționare sub formă de arc de cerc. La data prezentei se constată execuția lucrărilor la sistemul de drenaj aflat în partea de aval a autostrăzii, și s-a constatat că Antreprenorul a efectuat lucrări de reparații provizorii a pe ambele căi, pe o lungime de 122.0 m (calea 2, banda a 2-a, iar pe calea 1 pe toată lățimea). În momentul de față sunt în curs de elaborare două expertize tehnice, una efectuată de Antreprenor, și una de CNADNR, în baza cărora Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, degradărilor apărute”, se transmite în comunicat.
– Alunecare km 64+300 – 64+500, calea 1
”S-au constatat ravenari (eroziuni) și ușoare alunecări ale taluzului debleului ca urmare a acțiunii apelor meteorice și a lipsei protecției acestuia. Alunecările observate nu sunt de natură să pună în pericol siguranța circulației pe această zonă, în perioada imediat următoare.
În momentul de față este în curs de elaborare o expertiză tehnică, în baza căreia Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecărilor existente, și de refacere a elementelor degradate”, mai transmite CNADNR.
– Defecte constatate km 44+305 – km 44+380, calea 1
”În zona km 44+360, calea 1 s-a constat un ebulment (denivelare) pe banda de staționare de urgență, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (șanț). Zona afectată este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3. Până în prezent Antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate, iar în Șantier defectele au evoluat constatându-se următoarele: dislocare tub cămin dren, fisură banchetă din fața zidului de gabioane, fisuri șant de scurgere a apelor, fisurare acostament betonat. În momentul de față este în curs de elaborare o expertiză tehnică, în baza căreia Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecărilor existente, și da refacere a elementelor degradate”, se transmite în comunicat.
Alte defecte constatate sunt înfiltrații la pasajul CF (după realizarea umpluturilor peste pasajul CF și în urma ploilor căzute se constată că printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa), defecte constatate km 59+950 (cale 1) (denivelări în banda de urgență, banda 1 și banda 2 , care continuă și pe calea 2) , defecte constatate km 62+090 – 62+140 (cale 1) (o denivelare aparută în banda de urgență) și defecte constatate km 64+380 – 64+400 (cale 1) (o denivelare în banda de urgență, apărută în urma împingerilor provocare de taluz).
”Pentru toate aceste defecte constatate, Inginerul FIDIC DRDP Brașov a emis rapoarte de neconformitate, conform prevederilor contractuale și legale. Conform prevederilor Contractului “Proiectare și Execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”, Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuție a lucrărilor cât și în perioada de garanție (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala antreprenorului”, transmite CNADNR.
Prevederile contractului “Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965
Contractul “Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965” a fost atribuit prin licitație publică firmei Salini Impregilo SpA. În data de 20 mai 2011 a fost semnat Acordul Contractual. Data de începere a lucrărilor a fost 20 iunie 2011. Data de finalizare a execuției lucrărilor conform Contractului a fost 17 aprilie 2013. În data de 14 noiembrie 2014 a avut loc deschiderea oficială a traficului pe tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptată este de 604.791.600,00 lei fără TVA.
Prin semnarea Contractului, Antreprenorul Salini Impregilo SpA a acceptat responsabilitatea totală pentru care și-a prevazut toate dificultatțle și costurile pentru finalizarea cu succes a Lucrărilor. Obligațiile Antreprenorului conform Condițiilor Contractului și prevederilor legislației în vigoare Legea nr. 10/1995(…), cu privire la Proiectarea Lucrărilor:
„Antreprenorul va proiecta, executa și termina Lucrările în conformitate cu prevederile Contractului și va remedia orice defecte ale Lucrărilor. (…) Lucrările vor include orice lucrare care este necesară pentru a satisface Cerintele Beneficiarului, Propunerea Antreprenorului și Listele, sau impuse de prevederile Contractului, precum și toate lucrările care (deși nu sunt menționate în Contract) sunt necesare pentru asigurarea rezistenței, stabilității și siguranței în exploatare a Lucrărilor.
Antreprenorul are obligația asigurării unui standard ridicat pentru toate aspectele necesare proiectării Lucrărilor, standard ce poate fi verificat de către Inginer. În plus, Antreprenorul are obligația de a se asigura că toate aspectele privind proiectarea Lucrărilor respectă cerințele impuse de către Comitetul Tehnic și Economic al CNADNR în cadrul procedurii de aprobare”, se mai arată în comunicat.
sursa: cnadnr.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News