Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Colegiul Medicilor Alba: Angajaţii CNAS responsabili de funcţionarea PIAS trebuie traşi la răspundere


Publicat

medic calculator

Cele mai recente probleme în funcţionarea platformei informatice din asigurările de sănătate (PIAS) au generat reacţii dure din partea Colegiului Medicilor Alba, care cere tragerea la răspundere a angajaţilor CNAS care ar fi trebuit să se ocupe de bunul mers al sistemului.

Într-o adresă înaintată CNAS, Colegiul Medicilor Alba, reprezentat de medicul Ioan Susan, a cerut, încă din 10 mai, măsuri de „neutralizare a consecinţelor nefuncţionării PIAS, remedierea definitivă a problemelor sistemului informatic şi tragerea la răspundere a tuturor celor care au contribuit la crearea situaţiei prezente”.

Colegiul Medicilor Alba mai face următoarele precizări în adresa respectivă: „Încetarea contractului cu firma care asigura mentenanţa PIAS a lăsat sistemul într-o stare de vulnerabilitate care este inacceptabilă, având în vedere natura informaţiilor stocate în cadrul platformei – date cu caracter special.

Colegiul Medicilor Alba a trimis sesizare către CNAS încă din 4 aprilie, semnalând faptul că certificatul de securitate al portalului dosarului electronic de sănătate era expirat de 20 de zile, la acea dată.

Este inadmisibil ca la aproape un deceniu de la implementarea PIAS, acesta să nu ofere date la zi, să funcţioneze cu sincope frecvente şi să aibă o rată de erori uriaşă. CNAS este responsabilă de funcţionarea sistemului informatic şi are angajaţi care trebuie să se asigure că acesta funcţionează – dacă acest lucru nu se întâmplă, înseamnă că angajaţii nu îşi fac munca de ani de zile, deci trebuie traşi la răspundere pentru prejudiciile create.

Întreruperile sistemului afectează medicii, farmaciştii şi pacienţii:

– timpul de muncă se prelungeşte, nefiind nimeni plătit pentru muncă suplimentară

– timpul de aşteptare al pacienţilor se prelungeşte

– serviciile nevalidate înseamnă servicii neplătite pentru medici, deci muncă voluntară

– reţetele date offline trebuie tipărite de două ori, o dată când se dau pacienţilor şi o dată pentru validare, când merge sistemul – acest lucru înseamnă risipă dublă de hârtie, toner şi timp

– există probleme cu reţetele care se aliberează fracţionat pentru pacienţii cronici

– medicii devin pasibili de imputări ulterioare, raportat la incapacitatea de validare a unor reţete date offline

– se ajunge la situaţii în care medicii pândesc noaptea scurtele momente în care SIUI poate este funcţional, pentru a reuşi să valideze servicii şi reţete”.

În acest context, Colegiul Medicilor Alba apelează din nou la înțelegere, răbdare și solidaritate față de medici din partea tuturor pacienților. “Haosul creat din cauza managementului defectuos din cadrul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate ne afectează pe toți”, mai precizează CM Alba.

Reamintim că platforma informatică CNAS nu a funcţionat încă de joi, 10 mai, iar, potrivit medicilor, sunt probleme şi astăzi.

CNAS a anunţat luni că a luat măsuri pentru remedierea fluctuaţiilor apărute în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).

“Specialiştii firmei SIVECO România au demarat deja, la solicitarea CNAS, activităţi tehnice în acest scop, care vor fi derulate până la soluționarea indisponibilității temporare a PIAS, fără costuri din partea CNAS.

Pentru consolidarea funcţionalităţii PIAS, urmează ca în seara de 14 mai, platforma informatică să fie oprită programat între orele 19:00 şi 24:00.

Reamintim că serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line din data de 7 mai 2018 și până la soluţionarea problemelor platformei informatice vor putea fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii mai 2018.

Pentru validarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate off-line, CNAS dezactivează următoarele reguli de validare:

a) ”serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” – din data de 7 mai 2018 și până la remedierea PIAS;

b) ”serviciul nu a fost semnat cu cardul” – din data de 10 mai 2018 și până la remedierea PIAS.

În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017.

Aceste prevederi se adaugă celor deja anunţate pentru ziua de 3 mai 2018”, se arată în comunicatul CNAS.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Miercuri și joi, întreruperi în furnizarea de apă potabilă la Oarda de Sus, Cricău și Noșlac, din cauza unor lucrări

Publicat

Apa CTTA Alba anunță întreruperea furnizării apei potabile miercuri și joi, în municipiul Alba Iulia – cartierul Oarda de Sus, Cricău și Noșlac, din cauza unor lucrări. 

Astfel, în data de 3 martie, din cauza unor lucrări efectuate de către Sucursala de Distribuţie a Energiei Electrice Alba, Apa CTTA Alba este nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile în municipiul Alba Iulia, cartierul Oarda de Sus, între orele 08:00-15:00.

Tot din același motiv va fi întreruptă furnizarea apei potabile în data de 4 martie, în localitatea Cricău, între orele 08:00-13:00.

La reluarea furnizării apei potabile pot apărea depășiri ale parametrului turbiditate, situație în care clienții sunt rugați să folosească apa numai în scop menajer.  „Eventualele perturbații, precum și zona în care ele apar, vă rugăm să le semnalați imediat Dispeceratului Alba Iulia la numărul de telefon: 0258.834501, în vederea intervenției”, au explicat reprezentanții Apa CTTA.

În data de 4 martie, din cauza unor lucrări de mentenanță ce se execută la rețeaua de distribuție a apei potabile (spălare rețele), precum și spălarea și igienizarea rezervorului de acumulare apă potabilă, în localitatea Noșlac se va întrerupe furnizarea apei potabile între orele 8:00 – 16:00.

„La reluarea furnizării apei pot apărea depășiri locale ale parametrului de turbiditate, de aceea rugăm a semnala acest fapt la tel. 0729.994179 sau 0729.994186 pentru rezolvarea lor”, au mai transmis reprezentanții Apa CTTA.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Alertă de fraudă emisă de Poliție, CERT-RO și de Asociația Română a Băncilor. Cum funcționează o nouă înșelăciune pe internet

Publicat

Poliția Română, Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția cu privire la incidentele recente de securitate cibernetică de tip fraudă, distribuite prin intermediul unor site-uri de anunțuri generaliste din România și lansează o campanie de conștientizare menită să protejeze clienții împotriva fraudelor on-line.

Se recomandă persoanelor care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidențiale și folosite exclusiv pentru achiziții și nu pentru încasări. Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacție.

Mecanismul utilizat este unul dual, atacatorii țintind atât cumpărătorii, cât și vânzătorii din platformă.

Metoda de atac implică contactarea utilizatorilor și redirecționarea lor către alte soluții de tip chat, de regulă Whatsapp.

Următorul pas este convingerea potențialei victime de a furniza datele de pe card,  în urma accesării unui link nelegitim transmis de atacatori.

Astfel, sunt obținute toate datele cardului, inclusiv parolele de securitate cu care efectuează o primă tranzacție de tip transfer (care va debita contul de card al vânzătorului), iar ulterior le utilizează pentru alte tranzacții frauduloase.

Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca utilizatorii de carduri să respecte următoarele recomandări:

–  să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; Angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță.

–  să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking;

–  datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate;

– să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute;

– să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate

– să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase;

– să aibă instalat un program antivirus bun și actualizat și să actualizeze permanent sistemul de operare;

De asemenea, să nu mai introducă alte coduri și să anunțe imediat banca emitentă în cazul în care observă în browser:

–  imagini suspecte, care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii,

–  apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale,

–  că nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic.

Poliția Română, CERT-RO și Asociația Română a Băncilor recomandă tuturor cetățenilor să se informeze din surse oficiale și să semnaleze imediat orice tentativă de fraudă.

Sursa: cert.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Twitter va bloca permanent utilizatorii care dezinformează în mod repetat în privinţa vaccinurilor anti-COVID

Publicat

Twitter a anunţat că intenţionează să-şi amplifice lupta împotriva dezinformării. Platforma de social media va bloca definitiv accesul utilizatorilor care au fost atenţionaţi de cinci ori, informează AFP și The Guardian, potrivit Agerpres.

„Credem să acest sistem de avertismente va ajuta la educarea publicului cu privire la regulamentele noastre şi la reducerea cu mai mult succes a propagării de informaţii potenţial periculoase sau false pe Twitter, în special în cazul infracţiunilor repetate, moderate sau grave”, a anunţat reţeaua socială într-un comunicat.

În decembrie, Twitter a decis să le ceară utilizatorilor să şteargă unele informaţii false, în special cele care sugerează că vaccinurile sunt utilizate pentru a controla populaţiile. Compania viza de asemenea dezinformările privind efectele adverse sau punerea sub semnul întrebării chiar a bolii COVID-19 şi a necesităţii ca oamenii să se vaccineze.

De atunci, moderatorii societăţii californiene au retras peste 8.400 de tweet-uri şi au notificat circa 11,5 milioane de conturi din întreaga lume. De acum, de la al doilea avertisment, utilizatorii îşi vor vedea contul blocat timp de 12 ore, iar la al patrulea avertisment blocarea va dura 7 zile.

Blocarea permanentă a contului, la al cincilea avertisment

De la al cincilea avertisment, blocarea contului va fi permanentă. Acest sistem se inspiră din cel împotriva defăimării având legătură cu alegerile şi procesele civice, care a determinat Twitter să-l blocheze pe fostul preşedinte american Donald Trump pentru infracţiuni repetate, printre care incitare la violenţă şi mesaje de discreditare a scrutinului prezidenţial.

Campaniile de vaccinare împotriva COVID-19, necesare pentru a proteja populaţiile şi a permite reluarea activităţilor umane, sunt în curs în numeroase ţări, inclusiv în SUA şi UE, notează AFP.

Începând din octombrie anul trecut, când vaccinurile erau doar în stadiul de teste clinice, YouTube şi Facebook au anunţat o reglementare strictă menită să interzică dezinformările cu privire la vaccinuri şi acţiunile menite să discrediteze campaniile de vaccinare.

Twitter va ataşa de asemenea etichete cu mesaje „poate conţine informaţii înşelătoare cu privire la vaccinurile împotriva COVID-19”, potrivit comunicatului de luni.

Moderatori vor fi însărcinaţi să determine care conţinuturi încalcă regulamentele, însă platforma speră să pună la punct un sistem atât uman, cât şi automatizat pentru a detecta mesajele problematice.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Delgaz Grid anunță înlocuirea a peste 12 kilometri de conducte și branșamente. Investiții programate la Alba Iulia și Sebeș

Publicat

Delgaz Grid a anunțat că va înlocui în acest an aproximativ 12,5 kilometri de conducte și branșamente de gaze naturale din județul Alba și va investi aproximativ 4,5 milioane de lei. Cele mai importante lucrări de investiții sunt programate la Bărăbănț (6km), Alba Iulia (3km) și Sebeș (2km).

Potrivit unui raport transmis Alba24, compania a investit anul trecut peste 7 milioane lei pentru modernizarea sistemului de distribuție a gazelor naturale din județul Alba. Principalele investiții s-au derulat la Alba Iulia, Biia, Sebeș și Cugir.

Astfel, sistemul de distribuție a gazelor naturale din județul Alba a fost înlocuit, anul trecut, pe o lungime de 16 kilometri, valoarea totală a acestor investiții fiind de peste 7 milioane de lei.

Tot anul trecut, sistemul de distribuție a gazelor naturale din județul Alba a fost extins cu circa 9,5 km pentru racordarea de noi consumatori.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate