Actualitate
Comisioanele bancare nu pot fi afişate la ATM-uri în sumă absolută. Implică modificări majore de sistem şi costuri mari. Patronatele bancare au notificat ANPC
Proiectul de ordin privind afişarea valorii comisioanelor la retragerile de numerar de la bancomate nu poate fi aplicat în forma prezentată, din cauza limitărilor tehnice ale sistemului de ATM-uri, fiind necesare schimbări majore, cu costuri foarte mari. Asta susţin patronatele bancare, care au notificat ANPC în acest sens.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a publicat la sfârşitul lui august un proiect de ordin prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual.
Bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, acesta având astfel posibilitatea de a renunţa la operaţiunea respectivă, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plăţi de facturi sau alte servicii solicitate.
Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput.
Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) a solicitat joi ANPC, printr-o notificare, să prelungească termenul pentru dezbaterea publică precum şi să organizeze cât mai curând consultări ample cu reprezentanţii băncilor.
ANPC stabilise perioada de primire a propunerilor şi observaţiilor pe marginea proietului în intervalul 1-11 septembrie.
„CPBR a insistat asupra faptului că ANPC şi comunitatea bancară trebuie să găsească împreună cele mai realiste soluţii de implementare ale proiectului din punctul de vedere al creşterii transparenţei, însă şi pentru evitarea creşterii semnificative a costurilor la consumatorul final şi a distorsiunilor de natură concurenţială”, se arată într-un comunicat al Consiliului Patronatelor Bancare.
Şefii băncilor susţin că proiectul nu poate fi implementat în formă sa actuală, întrucât afişarea comisioanelor în valoare absolută la bancomatele altor bănci decât cele emitente ar necesita schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune că orice banca din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte.
Totodată, în cazul cardurilor în valută, situaţia ar fi şi mai complicată, deoarece există diferenţe de curs valutar între data tranzacţiei şi data decontării efective, iar în cazul cardurilor de credit ar fi imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobânda aferentă respectivei tranzacţii, spun aceştia.
„Chiar dacă taxele şi comisioanele standard ale băncilor sunt afişate în bănci şi disponibile pe site‐urile băncilor, există categorii de clienţi care beneficiază de condiţii specifice, care ar fi supuse în egală măsură eventualului schimb de informaţii între bănci, ridicând probleme de natură practicilor anticoncurenţiale, cât şi de respectare a confidenţialităţii secretului bancar şi comercial”, se precizează în comunicat.
CPBR consideră că ar putea fi implementat cel mult un sistem de afişare al comisioanelor doar în cazul operaţiunilor cu carduri desfăşurate la ATM‐urile băncilor emitente, însă cu anumite limitări.
În această situaţie, băncile membre ale Consiliului (BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit Ţiriac Bank, Volksbank România şi ING Bank România) au anticipat că va fi nevoie de un termen de cel puţin 12 luni de la publicarea ordinului şi de costuri considerabile pentru a implementa chiar şi numai acest sistem.
Proiectul ANPC precizează în detaliu obligaţiile băncilor, stabilind că dimensiunea literelor/cifrelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului.
Dacă se blochează sau se reţine cardul de debit/credit în bancomat, insituţia de credit care deţine ATM-ul are obligaţia să informeze clienţii respectivi pe ecranul terminalului despre termenul maxim de recuperare a cardului şi numărul de telefon la care clientul poate apela în această situaţie, cu intervalul orar specificat în care poate contacta banca.
În prezent, băncile nu afişează la bancomate costurile privind tranzacţiile care se pot efectua la ATM-uri.
„CPBR şi‐a manifestat şi disponibilitatea de a conlucra cu ANPC inclusiv pentru elaborarea unui studiu de impact, cât şi pentru termene realiste de implementare a formei finale a Ordinului”, se mai spune în comunicat.
Patronatele bancare au reacţionat imediat după publicarea proiectului de ordinul, considerând că trebuia iniţiat un proces consultativ mai amplu cu reprezentanţii băncilor chiar înainte de publicarea documentului pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional. Totodată, CPRB a transmis că va susţine iniţiativa cu condiţia ca asemenea măsuri să fie implementate în mod constructiv şi să nu producă distorsiuni în piaţă.
Consiliul Patronatelor Bancare din România a fost înfiinţat în acest an şi cuprinde şase dintre cele mai mari bănci din România.
sursa: mediafax
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News