Actualitate
Companiile cu peste 20 de angajați, obligate să îi informeze și să îi consulte pe angajați în toate problemele firmei
Companiile cu peste 20 de angajaţi ar putea fi obligate să îi informeze şi să îi consulte pe reprezentanţii angajaţilor în toate problemele companiei, de la situaţia financiară până la transferuri de producţie sau fuziuni, potrivit unui proiect de HG al Ministerului Muncii.
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Personelor Vârstnice (MMFPSPV) a elaborat un proiect de hotărâre de guvern (HG) privind procedurile de informare, consultare şi alte modalităţi de implicare a angajaţilor, care a fost discutat deja cu partenerii sociali, dar nu a fost încă pus în dezbatere publică.
Potrivit proiectului, conducerea întreprinderii prezintă organului de reprezentare (structura care îi reprezintă pe angajaţi, în scopul informării şi consultării acestora), agenda şedinţelor organului de administrare sau, dacă este cazul, ale organului de conducere şi de control, precum şi copiile tuturor documentelor transmise adunării generale a acţionarilor, după caz, cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte”, prevede un articol din documentul citat.
Organul de reprezentare are dreptul de a fi informat şi consultat şi, în acest scop, de a se întâlni cu reprezentanţii mandataţi ai angajatorului cel puţin trimestrial sau de câte ori este nevoie, la solicitarea lui.
Întâlnirile pot fi solicitate pentru a discuta despre structura, situaţia economică şi financiară, evoluţia probabilă a activităţilor, a producţiei şi a vânzărilor, situaţia şi evoluţia probabilă a ocupării forţei de muncă, a investiţiilor, precum şi schimbările substanţiale privind organizarea, introducerea unor noi metode de lucru sau a unor noi procedee de producţie, transferuri de producţie, fuziuni, reduceri de capacitate sau închideri de întreprinderi, unităţi sau părţi importante din acestea, dar şi la concedierile colective.
„În eventualitatea unor situaţii care afectează în măsură considerabilă interesele angajaţilor, în special în eventualitatea unor reamplasări, transferuri, închiderea întreprinderii ori disponibilizări colective, organul de reprezentare are dreptul de a fi informat înaintea luării unei decizii în aceste privinţe. De asemenea, angajatorul va invita reprezentanţii angajaţilor (reprezentanţii organizaţiilor sindicale sau persoanele alese şi mandatate să reprezinte angajaţii, potrivit legii, n.r.) pentru informare şi consultare cu privire la măsurile care afectează în mod semnificativ interesele angajaţilor în termen de trei zile de la comunicarea privind situaţiile menţionate”, se mai arată în proiectul de act normativ care încă nu a fost pus în dezbatere publică.
Proiectul de HG prevede că reprezentanţii angajaţilor şi cei mandataţi ai angajatorului decid, prin acord scris, modalităţile de informare, consultare şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea întreprinderii.
De asemenea, pentru derularea negocierilor unui acord privind implicarea angajaţilor, reprezentanţii acestora pot solicita să fie asistaţi de experţi, care vor putea asista, cu titlu consultativ, la reuniunile de negociere.
Potrivit proiectului, întreprinderea trebuie să suporte cheltuielile reprezentanţilor angajaţilor, pentru ca aceştia să îşi poată îndeplini misiunea în mod corespunzător. De asemenea, compania ar trebui să suporte şi cheltuielile pentru un expert care asistă angajaţii.
Proiectul de HG mai prevede că, în măsura în care este necesar pentru realizarea sarcinilor ce le revin, membrii organului de reprezentare au dreptul la un concediu de formare, fără diminuarea drepturilor salariale.
Iniţiatorii proiectului de act normativ arată, în nota de fundamentare, că dreptul la informare şi consultare al angajaţilor este reglementat, în prezent, prin Legea nr. 467/2006, iar pentru angajaţii societăţilor europene cu sediul în România se aplică prevederile HG nr. 187/2007.
Conform acestei HG, reprezentanţii angajaţilor din societăţile europene implicaţi în proceduri de informare, consultare şi eventual negociere beneficiază de o serie de drepturi privind concediul de formare şi suportarea unor cheltuieli necesare derulării activităţii lor.
Iniţiatorii proiectului precizează că pentru angajaţii altor societăţi cu sediul în România nu sunt reglementate nici drepturile la informare, consultare şi implicare ale angajaţilor, nici procedurile aferente, ceea ce a generat o discrepanţă evidentă în exercitarea drepturilor salariaţilor.
Sursa: Mediafax
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News