Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Comunicat Mircea Hava: Comisia ne mai dă o șansă. Am putea finaliza până în 2026 proiecte nefuncționale din exercițiul 2014-2020


Publicat

Mircea Hava: Comisia Europeană ne oferă încă o șansă. Am putea finaliza până în 2026, în anumite condiții, unele proiecte nefuncționale din exercițiul financiar 2014 – 2020, iar pe altele le putem etapiza pentru banii perioadei 2021 – 2027, dacă știm să negociem corelarea activităților și cheltuielilor eligibile.

Conform ultimului raport oficial, valabil pentru data de 31 octombrie 2021, România a înregistrat o absorbție de doar 56% a fondurilor europene aferente exercițiului financiar 2014 – 2020. Suntem, ca de obicei, printre codașii Europei la acest capitol.

Conform regulamentelor europene, perioada de implementare a proiectelor din acest exercițiu bugetar trebuie epuizată nu mai târziu de 31 decembrie 2023, iar azi, suntem în continuare în situația în care miliarde de euro, care ar fi putut intra în România, vor putea rămâne necheltuiți. Vorbim de sume care ajung până la aproximativ 15 miliarde de euro, prin programele operaționale, pe care trebuie să le absorbim în următorii doi ani.

Nu vom reuși să o facem, motiv pentru care e necesar ca pentru proiectele majore, cu impact pe viața comunităților locale, a județelor și economiei să ne pregătim pentru motivarea și justificarea întârzierilor, „salvarea proiectelor nefuncționale, unde este posibil, sau etapizarea (fazarea) celor pe care regulamentele europene, le permit, în perioada de programare 2021 – 2027.

N-am reușit să ne mobilizăm, să ne facem temele, să pregătim proiectele și să le implementăm. De la lansarea târzie a primelor apeluri, întârzierile majore din fluxurile de plăți către beneficiari, la licitații contestate sau anulate și până la deficiențe în implementare, creșterea manoperei, a prețurilor la materialele de construcții, pandemie, lipsa forței de muncă, constructori neserioși, toate ne-au adus în această situație.

Din fericire pentru noi, toate aceste probleme ale României sunt cunoscute la Bruxelles și Strasbourg. Sunt și ale altor state membre. Comisia Europeană a decis să ne acorde, tuturor o șansă de a cheltui acești bani. În cazul României, îi ajută și pe cei care au contraperformat, fie că sunt din rândul Guvernului și companiilor subordonate, fie din cadrul administrațiilor locale sau județene. Îi ajută, în egală măsură, și pe cei care au avut motive serioase de întârziere. Dacă vă întrebați de ce, trebuie să știți că o decizie recentă a Comisiei Europene, clarifică cum pot fi „salvate” proiecte nefuncționale la 31 decembrie 2023, până în februarie 2026.

Comisia Europeană a publicat recent ghidul privitor la închiderea procedurilor pentru deconturile aferente exercițiul financiar 2014 – 2020, un ghid de orientări de interes major pentru autoritățile de management, pentru Autoritatea de Audit, pentru organismele intermediare, dar mai ales pentru beneficiarii de fonduri. Un interes crescut îl are și Primăria Alba Iulia pentru proiectele de modernizarea a infrastructurii majore de străzi pentru care a înregistrează întârzieri majore!

Documentul elaborat de Comisia Europeană prevede, totodată, și faptul că anumite proiecte pot fi derulate și implementate pe durata a două exerciții financiare. Mai exact, anumite proiecte care au fost inițial prevăzute pentru exercițiul 2014 – 2020, dar a căror implementare nu poate fi finalizată până la 31 decembrie 2023, ar putea fi continuate în exercițiul 2021 – 2027. Este vorba despre proiecte care îndeplinesc simultan mai multe condiții: să nu fi fost început în exercițiul 2007 – 2013; depășesc valoarea de 5 milioane de euro; au două faze de implementare, din punct de vedere financiar; îndeplinesc condițiile de finanțare prevăzute în exercițiul financiar 2021 – 2027; dețin o pistă de audit clară și identificabilă de cheltuieli, astfel încât să nu existe o dublă solicitare de finanțare.

Cel mai important, însă, și aici este mâna pe care Comisia ne-o întinde încă o dată, pentru ca aceste proiecte să poată fi continuate și finalizate în exercițiul următor, până în 2026, e necesar ca statele membre, respectiv Guvernul, să solicite la timp, să negocieze adecvat și la timp cu Comisia și să facă transparent și la timp cunoscute beneficiarilor, toate condițiile implicate.

Solicit Guvernului României să evalueze serios lista contractelor pentru proiectele în risc de nefinalizare la 31 decembrie 2023 și să stabilească cum vor putea fi gestionate acestea în funcție de ghidul de orientări pe care l-am citat azi (în special capitolele 6 și 7) și regulamentele europene în vigoare.

În același timp e nevoie ca entități precum Asociația Municipiilor si Uniunea Națională a Consiliilor Județene, operatorii regionali, companiile de stat să poarte un dialog cu MIPE, cu Autoritățile de Management pentru toate proiectele majore care sunt incidente cu prevederile citate. Repet, vorbim de sume ce se ridică la miliarde de euro, bani care pot fi folosiți în proiecte mari, precum cele de mobilitate urbană, feroviară sau orice alt proiect derulat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și fondul de coeziune etc.

Comisia Europeană așteaptă de la noi solicitări clare, astfel încât deciziile luate să fie în favoarea beneficiarilor proiectelor. Ține însă de noi să ne pregătim și să negociem cât mai bine, astfel încât să nu ratăm și această ultimă șansă de a folosi banii pe care n-am știut să-i accesăm la timp. Orientările date de Comisie nu sunt un cec în alb pentru lentoare, întârzieri voluntare, nemuncă, lene, lamentări și scuze, ci un colac de salvare pentru proiectele care pot fi real finalizate, generează un impact major și ajută dezvoltarea.

E dureros, dar e sănătos să recunoaștem că avem o ultimă șansă pentru ca autoritățile să pună burta pe carte și osul la treabă. Acest răgaz de 3 ani trebuie să fie exploatat la maxim de către Guvern, care este obligat să pregătească și să negocieze inteligent și exemplar tot ceea ce ține de programele operaționale. Altfel, vom îngroșa, din nou, clasamentul restanțierilor și codașilor din UE, așa cum am mai făcut-o și-n trecut. Vom da bani înapoi la bugetul UE și vom plăti corecții financiare.

N-am reușit să ne mobilizăm, să ne facem temele, să pregătim proiectele și să le implementăm. De la lansarea târzie a primelor apeluri, întârzierile majore din fluxurile de plăți către beneficiari, la licitații contestate sau anulate și până la deficiențe în implementare, creșterea manoperei, a prețurilor la materialele de construcții, pandemie, lipsa forței de muncă, constructori neserioși, toate ne-au adus în această situație.

Din fericire pentru noi, toate aceste probleme ale României sunt cunoscute la Bruxelles și Strasbourg. Sunt și ale altor state membre. Comisia Europeană a decis să ne acorde, tuturor o șansă de a cheltui acești bani. În cazul României, îi ajută și pe cei care au contraperformat, fie că sunt din rândul Guvernului și companiilor subordonate, fie din cadrul administrațiilor locale sau județene. Îi ajută, în egală măsură, și pe cei care au avut motive serioase de întârziere. Dacă vă întrebați de ce, trebuie să știți că o decizie recentă a Comisiei Europene, clarifică cum pot fi „salvate” proiecte nefuncționale la 31 decembrie 2023, până în februarie 2026.

Comisia Europeană a publicat recent ghidul privitor la închiderea procedurilor pentru deconturile aferente exercițiul financiar 2014 – 2020, un ghid de orientări de interes major pentru autoritățile de management, pentru Autoritatea de Audit, pentru organismele intermediare, dar mai ales pentru beneficiarii de fonduri. Un interes major îl are și Primăria Alba Iulia pentru proiectele de modernizarea a infrastructurii majore de străzi pentru care a înregistrează întârzieri majore!

Documentul elaborat de Comisia Europeană prevede, totodată, și faptul că anumite proiecte pot fi derulate și implementate pe durata a două exerciții financiare. Mai exact, anumite proiecte care au fost inițial prevăzute pentru exercițiul 2014 – 2020, dar a căror implementare nu poate fi finalizată până la 31 decembrie 2023, ar putea fi continuate în exercițiul 2021 – 2027. Este vorba despre proiecte care îndeplinesc simultan mai multe condiții: să nu fi fost început în exercițiul 2007 – 2013; depășesc valoarea de 5 milioane de euro; au două faze de implementare, din punct de vedere financiar; îndeplinesc condițiile de finanțare prevăzute în exercițiul financiar 2021 – 2027; dețin o pistă de audit clară și identificabilă de cheltuieli, astfel încât să nu existe o dublă solicitare de finanțare.

Cel mai important, însă, și aici este mâna pe care Comisia ne-o întinde încă o dată, pentru ca aceste proiecte să poată fi continuate și finalizate în exercițiul următor, până în 2026, e necesar ca statele membre, respectiv Guvernul, să solicite la timp, să negocieze adecvat și la timp cu Comisia și să facă transparent și la timp cunoscute beneficiarilor, toate condițiile implicate.

Solicit Guvernului României să evalueze serios lista contractelor pentru proiectele în risc de nefinalizare la 31 decembrie 2023 și să stabilească cum vor putea fi gestionate acestea în funcție de ghidul de orientări pe care l-am citat azi (în special capitolele 6 și 7) și regulamentele europene în vigoare.

În același timp e nevoie ca entități precum Asociația Municipiilor si Uniunea Națională a Consiliilor Județene, operatorii regionali, companiile de stat să poarte un dialog cu MIPE, cu Autoritățile de Management pentru toate proiectele majore care sunt incidente cu prevederile citate. Repet, vorbim de sume ce se ridică la miliarde de euro, bani care pot fi folosiți în proiecte mari, precum cele de mobilitate urbană, feroviară sau orice alt proiect derulat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și fondul de coeziune etc.

Comisia Europeană așteaptă de la noi solicitări clare, astfel încât deciziile luate să fie în favoarea beneficiarilor proiectelor. Ține însă de noi să ne pregătim și să negociem cât mai bine, astfel încât să nu ratăm și această ultimă șansă de a folosi banii pe care n-am știut să-i accesăm la timp. Orientările date de Comisie nu sunt un cec în alb pentru lentoare, întârzieri voluntare, nemuncă, lene, lamentări și scuze, ci un colac de salvare pentru proiectele care pot fi real finalizate, generează un impact major și ajută dezvoltarea.

E dureros, dar e sănătos să recunoaștem că avem o ultimă șansă pentru ca autoritățile să pună burta pe carte și osul la treabă. Acest răgaz de 3 ani trebuie să fie exploatat la maxim de către Guvern, care este obligat să pregătească și să negocieze inteligent și exemplar tot ceea ce ține de programele operaționale. Altfel, vom îngroșa, din nou, clasamentul restanțierilor și codașilor din UE, așa cum am mai făcut-o și-n trecut. Vom da bani înapoi la bugetul UE și vom plăti corecții financiare.

Mircea Hava, eurodeputat PNL

Membru PPE

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. Ovidiu

    miercuri, 08.12.2021 at 20:56

    Pleacă!Ne-am sătuŕat de tine!Jos comuniști!

  2. Ion

    miercuri, 15.12.2021 at 01:38

    Ovidiu tu esti angajat la Viva?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Bărbat din Blaj, reținut de Poliție, după ce a condus băut și fără permis. Ce alcoolemie avea

Publicat

Un bărbat din Blaj a fost reținut de Poliție după ce a fost prins la volan, sub influența alcoolului și fără a deține permis. Etilotestul a indicat alcoolemie de 0,83.

Potrivit IPJ Alba, polițiștii din Blaj au luat măsura reținerii, pentru 24 de ore, față de un bărbat de 34 de ani, din Blaj, care este cercetat pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice și conducere fără permis.

Luni, în jurul orei 21.00, polițiștii din Blaj au depistat un bărbat, de 34 de ani, din Blaj, în timp ce conducea un autoturism, pe raza localității Mănărade, fiind sub influența băuturilor alcoolice și fără să dețină permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,83 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde  i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Bărbatul va fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Blaj, pentru dispunerea măsurilor legale.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

DSVSA Alba: Măsuri de prevenţie pentru crescătorii de păsări după confirmarea unui focar de gripă aviară la graniţa cu România

Publicat

Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Alba reaminteşte crescătorilor de păsări importanţa respectării tuturor măsurilor de prevenţie în contextul în care la mai puţin de 10 kilometri de graniţa de vest a României, în Ungaria, la o fermă comercială de raţe, a fost confirmat un focar primar de gripă aviară înalt patogenă, subtipul H5N1. 

Astfel, este necesară respectarea măsurilor de biosecuritate aplicate în toate exploataţiile de păsări din judeţul Alba pentru prevenirea apariţiei bolii.

La nivelul judeţului Alba, medicii veterinari din cadrul DSVSA vor intensifica verificările oficiale în toate exploatațiile comerciale de păsări (ferme și exploatații comerciale de tip A), însă măsuri specifice trebuie respectate şi de către populaţie.

Astfel, reprezentanții DSVSA Alba reamintesc persoanelor care cresc păsări în propriile gospodării că trebuie să respecte mai multe măsuri simple, dar extrem de importante, precum:

  • Prevenirea oricărui contact direct și indirect între păsările sălbatice, în special cele de apă și păsările domestice (în special palmipede). Este interzis accesul păsărilor domestice și a păsărilor sălbatice captive la luciul de apă, lacuri, bălți, râuri și orice altă amenajare hidrologica;
  • separarea în cadrul gospodăriei, în măsura posibilităților, a rațelor și gâștelor de alte păsări domestice;
  • interzicerea creșterii păsărilor domestice în aer liber. Acestea trebuie ținute obligatoriu în spații special amenajate; când acest lucru nu este posibil, hrănirea și adăparea păsărilor se va realiza într-o zonă acoperită la care nu pot avea acces păsările sălbatice;
  • se interzice adăparea păsărilor domestice cu apă din rezervoarele de apă de suprafață accesibile păsărilor sălbatice;
  • interzicerea intrării mai multor persoane în zona de exploatare a păsărilor domestice;
  • prevenirea contactului cu alte specii de mamifere, inclusiv animale de companie;
  • se va acorda o atenție sporită asupra riscurilor introducerii si diseminării bolii de către vânători, care pot transmite virusul prin păsările sălbatice precum si prin echipamente;
  • furajele trebuie ținute în spații închise acoperite și în timpul depozitării trebuie asigurat să nu aibă acces alte specii de animale.

De asemenea, cumpărarea de carne de pasăre, ouă și produse din carne de pasăre se va face numai din unități înregistrate/ autorizate sanitar-veterinar.

Până la această data, în România nu a fost depistată prezența virusului influenței aviare în exploatații de păsări domestice.

Cu toate acestea, în județul Galați a fost confirmat un caz de influență aviară înalt patogenă H5N1 la un pescăruș, precum și un caz la o rață sălbatică împușcată pe raza județului Tulcea. La finele anului trecut, în arealul Rezervației Biosferei Delta Dunării, a fost confirmat un caz de gripă aviară înalt patogenă la o lebădă de iarnă.

Influența (gripa) aviară este o boală infecțioasă produsă de un virus care poate afecta peste 50 de specii de păsări domestice şi păsări sălbatice. Rezervorul natural de virus îl reprezintă păsările migratoare şi în special păsările acvatice. Boala se transmite de la păsările sălbatice infectate cu virusul influenței aviare prin contact direct, contact cu cadavre de păsări, secreţii şi excreţii şi prin contact indirect prin intermediul apei, furajelor, echipamentelor, adăposturilor, mijloacelor de transport care au fost contaminate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Petroșani a primit o factură de 1.000.000 de lei la electricitate, pe o singură lună. Ce spune primarul

Publicat

Primăria Petroșani a primit o factură pentru energia electrică în valoare de un milion de lei. Factura anterioară a fost de 5 ori mai mică, adică de 200.000 de lei. 

„Din păcate, pentru luna ianuarie suntem nevoiți să achităm circa un milion de lei pentru energia electrică, deși am luat toate măsurile posibile pentru a limita factura, respectiv modificarea programului de funcționare a iluminatului public, decuplarea iluminatului de sărbători mai repede decât era preconizat, reducerea consumului de energie electrică la instituțiile din subordinea Primăriei Municipiului Petroșani”, a declarat Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petroșani, citat de Replicahd.ro.

Spre comparație, în luna decembrie, factura la energie electrică a fost de aproximativ 200.000 de lei.

Primăria a rezolvat problema cumpărând energie direct de pe Bursa de Mărfuri.

„Administrația publică de la Petroșani s-a confruntat în aceste zile cu o situație extrem de dificilă din punct de vedere al tarifelor la energia electrică.

La finele anului trecut, furnizorul de energie pentru tot ceea ce înseamnă iluminat public a denunțat unilateral contractul, din cauză că tariful convenit (de 600 lei/MWh) nu mai era sustenabil pe piața de energie liberalizată.

În aceste condiții, am fost nevoiți, conform reglementărilor legale, să achiziționăm energie electrică de la un Furnizor de Ultimă Instanță (FUI), la un tarif sufocant pentru bugetul local, de 3.300 de lei/MWh.

Practic, am fost obligați să contractăm și să achităm un tarif de 5 ori mai mare de cât plăteam pe ultimul contract”, a declarat Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petroșani, citat de Replicahd.ro.

„În această dimineață, ca urmare a demersurilor noastre, am reușit să obținem pe Bursa Română de Mărfuri (…), cel mai mic preț înregistrat de la începutul anului, de 990 lei/MWh, în urma unei proceduri de achiziție la care au participat trei ofertanți”, a declarat miercuri primarul, conform sursei citate.

Foto: Pixabay

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

OMS a dotat DSP Alba cu 73 de biciclete. La ce vor fi folosite și de către cine

Publicat

Organizația Mondială a Sănătății a donat către Direcția de Sănătate Publică Alba 73 de biciclete. Bicicletele au fost primite de DSP Alba, iar apoi au fost distribuite către asistenții medicali din județ. 

Mai exact, OMS prin intermediul Ministerului Sănătății a vrut să echipeze o parte dintre asistenții medicali din județ.

În acest fel, în percepția OMS, asistenții comunitari din Alba se vor deplasa mai ușor prin localitățile în care își desfășoară activitatea.

Bicicletele au fost primite în luna decembrie a anului 2021, iar apoi date către asistenții comunitari.

Scopul principal al bicicletelor este cel de a facilita mai ușor deplasarea asistenților comunitari către persoanele vulnerabile din comunități, a declarat Alexandru Sinea, directorul DSP Alba, pentru alba24.ro.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate