Eveniment
Comunicat Mircea Hava: Comisia ne mai dă o șansă. Am putea finaliza până în 2026 proiecte nefuncționale din exercițiul 2014-2020
Mircea Hava: Comisia Europeană ne oferă încă o șansă. Am putea finaliza până în 2026, în anumite condiții, unele proiecte nefuncționale din exercițiul financiar 2014 – 2020, iar pe altele le putem etapiza pentru banii perioadei 2021 – 2027, dacă știm să negociem corelarea activităților și cheltuielilor eligibile.
Conform ultimului raport oficial, valabil pentru data de 31 octombrie 2021, România a înregistrat o absorbție de doar 56% a fondurilor europene aferente exercițiului financiar 2014 – 2020. Suntem, ca de obicei, printre codașii Europei la acest capitol.
Conform regulamentelor europene, perioada de implementare a proiectelor din acest exercițiu bugetar trebuie epuizată nu mai târziu de 31 decembrie 2023, iar azi, suntem în continuare în situația în care miliarde de euro, care ar fi putut intra în România, vor putea rămâne necheltuiți. Vorbim de sume care ajung până la aproximativ 15 miliarde de euro, prin programele operaționale, pe care trebuie să le absorbim în următorii doi ani.
Nu vom reuși să o facem, motiv pentru care e necesar ca pentru proiectele majore, cu impact pe viața comunităților locale, a județelor și economiei să ne pregătim pentru motivarea și justificarea întârzierilor, „salvarea proiectelor nefuncționale, unde este posibil, sau etapizarea (fazarea) celor pe care regulamentele europene, le permit, în perioada de programare 2021 – 2027.
N-am reușit să ne mobilizăm, să ne facem temele, să pregătim proiectele și să le implementăm. De la lansarea târzie a primelor apeluri, întârzierile majore din fluxurile de plăți către beneficiari, la licitații contestate sau anulate și până la deficiențe în implementare, creșterea manoperei, a prețurilor la materialele de construcții, pandemie, lipsa forței de muncă, constructori neserioși, toate ne-au adus în această situație.
Din fericire pentru noi, toate aceste probleme ale României sunt cunoscute la Bruxelles și Strasbourg. Sunt și ale altor state membre. Comisia Europeană a decis să ne acorde, tuturor o șansă de a cheltui acești bani. În cazul României, îi ajută și pe cei care au contraperformat, fie că sunt din rândul Guvernului și companiilor subordonate, fie din cadrul administrațiilor locale sau județene. Îi ajută, în egală măsură, și pe cei care au avut motive serioase de întârziere. Dacă vă întrebați de ce, trebuie să știți că o decizie recentă a Comisiei Europene, clarifică cum pot fi „salvate” proiecte nefuncționale la 31 decembrie 2023, până în februarie 2026.
Comisia Europeană a publicat recent ghidul privitor la închiderea procedurilor pentru deconturile aferente exercițiul financiar 2014 – 2020, un ghid de orientări de interes major pentru autoritățile de management, pentru Autoritatea de Audit, pentru organismele intermediare, dar mai ales pentru beneficiarii de fonduri. Un interes crescut îl are și Primăria Alba Iulia pentru proiectele de modernizarea a infrastructurii majore de străzi pentru care a înregistrează întârzieri majore!
Documentul elaborat de Comisia Europeană prevede, totodată, și faptul că anumite proiecte pot fi derulate și implementate pe durata a două exerciții financiare. Mai exact, anumite proiecte care au fost inițial prevăzute pentru exercițiul 2014 – 2020, dar a căror implementare nu poate fi finalizată până la 31 decembrie 2023, ar putea fi continuate în exercițiul 2021 – 2027. Este vorba despre proiecte care îndeplinesc simultan mai multe condiții: să nu fi fost început în exercițiul 2007 – 2013; depășesc valoarea de 5 milioane de euro; au două faze de implementare, din punct de vedere financiar; îndeplinesc condițiile de finanțare prevăzute în exercițiul financiar 2021 – 2027; dețin o pistă de audit clară și identificabilă de cheltuieli, astfel încât să nu existe o dublă solicitare de finanțare.
Cel mai important, însă, și aici este mâna pe care Comisia ne-o întinde încă o dată, pentru ca aceste proiecte să poată fi continuate și finalizate în exercițiul următor, până în 2026, e necesar ca statele membre, respectiv Guvernul, să solicite la timp, să negocieze adecvat și la timp cu Comisia și să facă transparent și la timp cunoscute beneficiarilor, toate condițiile implicate.
Solicit Guvernului României să evalueze serios lista contractelor pentru proiectele în risc de nefinalizare la 31 decembrie 2023 și să stabilească cum vor putea fi gestionate acestea în funcție de ghidul de orientări pe care l-am citat azi (în special capitolele 6 și 7) și regulamentele europene în vigoare.
În același timp e nevoie ca entități precum Asociația Municipiilor si Uniunea Națională a Consiliilor Județene, operatorii regionali, companiile de stat să poarte un dialog cu MIPE, cu Autoritățile de Management pentru toate proiectele majore care sunt incidente cu prevederile citate. Repet, vorbim de sume ce se ridică la miliarde de euro, bani care pot fi folosiți în proiecte mari, precum cele de mobilitate urbană, feroviară sau orice alt proiect derulat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și fondul de coeziune etc.
Comisia Europeană așteaptă de la noi solicitări clare, astfel încât deciziile luate să fie în favoarea beneficiarilor proiectelor. Ține însă de noi să ne pregătim și să negociem cât mai bine, astfel încât să nu ratăm și această ultimă șansă de a folosi banii pe care n-am știut să-i accesăm la timp. Orientările date de Comisie nu sunt un cec în alb pentru lentoare, întârzieri voluntare, nemuncă, lene, lamentări și scuze, ci un colac de salvare pentru proiectele care pot fi real finalizate, generează un impact major și ajută dezvoltarea.
E dureros, dar e sănătos să recunoaștem că avem o ultimă șansă pentru ca autoritățile să pună burta pe carte și osul la treabă. Acest răgaz de 3 ani trebuie să fie exploatat la maxim de către Guvern, care este obligat să pregătească și să negocieze inteligent și exemplar tot ceea ce ține de programele operaționale. Altfel, vom îngroșa, din nou, clasamentul restanțierilor și codașilor din UE, așa cum am mai făcut-o și-n trecut. Vom da bani înapoi la bugetul UE și vom plăti corecții financiare.
N-am reușit să ne mobilizăm, să ne facem temele, să pregătim proiectele și să le implementăm. De la lansarea târzie a primelor apeluri, întârzierile majore din fluxurile de plăți către beneficiari, la licitații contestate sau anulate și până la deficiențe în implementare, creșterea manoperei, a prețurilor la materialele de construcții, pandemie, lipsa forței de muncă, constructori neserioși, toate ne-au adus în această situație.
Din fericire pentru noi, toate aceste probleme ale României sunt cunoscute la Bruxelles și Strasbourg. Sunt și ale altor state membre. Comisia Europeană a decis să ne acorde, tuturor o șansă de a cheltui acești bani. În cazul României, îi ajută și pe cei care au contraperformat, fie că sunt din rândul Guvernului și companiilor subordonate, fie din cadrul administrațiilor locale sau județene. Îi ajută, în egală măsură, și pe cei care au avut motive serioase de întârziere. Dacă vă întrebați de ce, trebuie să știți că o decizie recentă a Comisiei Europene, clarifică cum pot fi „salvate” proiecte nefuncționale la 31 decembrie 2023, până în februarie 2026.
Comisia Europeană a publicat recent ghidul privitor la închiderea procedurilor pentru deconturile aferente exercițiul financiar 2014 – 2020, un ghid de orientări de interes major pentru autoritățile de management, pentru Autoritatea de Audit, pentru organismele intermediare, dar mai ales pentru beneficiarii de fonduri. Un interes major îl are și Primăria Alba Iulia pentru proiectele de modernizarea a infrastructurii majore de străzi pentru care a înregistrează întârzieri majore!
Documentul elaborat de Comisia Europeană prevede, totodată, și faptul că anumite proiecte pot fi derulate și implementate pe durata a două exerciții financiare. Mai exact, anumite proiecte care au fost inițial prevăzute pentru exercițiul 2014 – 2020, dar a căror implementare nu poate fi finalizată până la 31 decembrie 2023, ar putea fi continuate în exercițiul 2021 – 2027. Este vorba despre proiecte care îndeplinesc simultan mai multe condiții: să nu fi fost început în exercițiul 2007 – 2013; depășesc valoarea de 5 milioane de euro; au două faze de implementare, din punct de vedere financiar; îndeplinesc condițiile de finanțare prevăzute în exercițiul financiar 2021 – 2027; dețin o pistă de audit clară și identificabilă de cheltuieli, astfel încât să nu existe o dublă solicitare de finanțare.
Cel mai important, însă, și aici este mâna pe care Comisia ne-o întinde încă o dată, pentru ca aceste proiecte să poată fi continuate și finalizate în exercițiul următor, până în 2026, e necesar ca statele membre, respectiv Guvernul, să solicite la timp, să negocieze adecvat și la timp cu Comisia și să facă transparent și la timp cunoscute beneficiarilor, toate condițiile implicate.
Solicit Guvernului României să evalueze serios lista contractelor pentru proiectele în risc de nefinalizare la 31 decembrie 2023 și să stabilească cum vor putea fi gestionate acestea în funcție de ghidul de orientări pe care l-am citat azi (în special capitolele 6 și 7) și regulamentele europene în vigoare.
În același timp e nevoie ca entități precum Asociația Municipiilor si Uniunea Națională a Consiliilor Județene, operatorii regionali, companiile de stat să poarte un dialog cu MIPE, cu Autoritățile de Management pentru toate proiectele majore care sunt incidente cu prevederile citate. Repet, vorbim de sume ce se ridică la miliarde de euro, bani care pot fi folosiți în proiecte mari, precum cele de mobilitate urbană, feroviară sau orice alt proiect derulat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și fondul de coeziune etc.
Comisia Europeană așteaptă de la noi solicitări clare, astfel încât deciziile luate să fie în favoarea beneficiarilor proiectelor. Ține însă de noi să ne pregătim și să negociem cât mai bine, astfel încât să nu ratăm și această ultimă șansă de a folosi banii pe care n-am știut să-i accesăm la timp. Orientările date de Comisie nu sunt un cec în alb pentru lentoare, întârzieri voluntare, nemuncă, lene, lamentări și scuze, ci un colac de salvare pentru proiectele care pot fi real finalizate, generează un impact major și ajută dezvoltarea.
E dureros, dar e sănătos să recunoaștem că avem o ultimă șansă pentru ca autoritățile să pună burta pe carte și osul la treabă. Acest răgaz de 3 ani trebuie să fie exploatat la maxim de către Guvern, care este obligat să pregătească și să negocieze inteligent și exemplar tot ceea ce ține de programele operaționale. Altfel, vom îngroșa, din nou, clasamentul restanțierilor și codașilor din UE, așa cum am mai făcut-o și-n trecut. Vom da bani înapoi la bugetul UE și vom plăti corecții financiare.
Mircea Hava, eurodeputat PNL
Membru PPE
Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Ovidiu
miercuri, 08.12.2021 at 20:56
Pleacă!Ne-am sătuŕat de tine!Jos comuniști!
Ion
miercuri, 15.12.2021 at 01:38
Ovidiu tu esti angajat la Viva?