Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Concediu în Munții Apuseni. Ce trebuie să vizitezi dacă ajungi pentru câteva zile în „Țara Moților”


Publicat

sursa foto: trilulilu.ro

Pentru cei care preferă zona montană, Apusenii sunt cu siguranță o destinație perfectă pentru concediu și zilele libere. Relieful și tradițiile care încă se păstrează în Țara Moților sunt doar o parte din motive care-l descriu drept un loc pe care niciun turist nu ar trebui să-l rateze. Plin de obiective precum Ghețarul de la Scărișoara, Poarta lui Ionele, Ghețarul Vârtop, Peștera Urșilor, Cascada „Vălul Miresei” sau Lacul Tarnița, fac din munții Apuseni locul ideal de vacanță. 

Munții Apuseni adăpostesc adevărate minunății ale naturii pe care nu ai voie să le ratezi dace te afli în zonă. Nici cazarea în zonă nu ar trebui să fie o problemă deoarece există peste 200 de unități de cazare la prețuri și condiții pentru toate pretențiile și buzunarele.

Dacă ajungeți în această vară la munte există câteva destinații turistice care merită să le vizitați.

Cele mai frumoase locuri de vizitat în Munții Apuseni. 

scarisoara

Unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Munţii Apuseni  este Gheţarul de la Scărişoara sau Uriaşul de Gheaţă. Acesta se găsește în Parcul Natural Apuseni, la distanţă de doi kilometri de Gârda de Sus. În anul 1938, peştera a fost declarată monument al naturii din România. Aceasta are o lungime de 700 de metri, cu portalul înalt de 24 de metri şi o vechime de 3.800 de ani. Atracţiile Gheţarului din Scărişoara sunt: Sala Mare, Biserica şi o sală cu stalagmite de gheaţă.

De la Valea Arieşului Mare din Câmpeni sunt 32 de km, pe DN 75, până în Gârda de Sus, iar din Albac 14 kilometri până în Gârda de Sus, apoi circa 10 km, urmând indicatoarele, pentru a ajunge la Ghețar.

pestera-poarta-lui-ionele

În Munţii Apuseni, spre Bihor se află un alt loc deosebit de pitoresc, cunoscut sub numele de Peştera Poarta lui Ionele. Portalul înalt de 17 metri face din aceasta una dintre peşterile “înfricoşătoare” ale Apusenilor. Gelologii o descriu ca fiind sculptată în calcare albe, alătuită dintr-o galerie cu traseu frânt. La intrarea în peşteră, se află un pârâu care ţâşneşte din stâncă.

Peștera Poarta lui Ionele este situată în versantul drept al Văii Ordâncușa, la o altitudine de 800 de metri, în calcare triasice. Se poate ajunge la ea prin Valea Arieșului, din comuna Gârda de Sus, urmând cale de 2,5 km drumul forestier ce pornește din centrul comunei spre Peștera Scărișoara pe Valea Ordâncușa.

Un loc ideal de vizitat pentru cei care iubesc istoria veche și misterele sale este, fără doar şi poate, Gheţarul de la Vârtop, din comuna Arieşeni.  Celebra locuinţă a omului preistoric îţi dă fiori de cum intri, printre bolovanii umezi de la gura peşterii, iar misterul ia amploare când pregăteşti lanterna pentru a pătrunde într-o lume de vis.

 

Pestera_Vartop (1)

Gheţarul de la Vârtop mai este numit şi „Peştera Minunată”, pentru că deţine o mulţime de formaţiuni extrem de diverse şi, în acelaşi timp, bine conservate. Aceasta nu este ramificată, însă oferă un decor divers şi intim, ca ambianţă a încăperilor.
Chiar dacă nu este foarte lung, culoarul peșterii este o adevărată aventură pentru cei care vor să îl străbată: urcușuri şi coborâșuri, mers strecurat, aplecat, în genunchi, printre pereţii umezi ai culoarelor.
Peştera a devenit faimoasă în anii ’70, când au fost găsite urme de picior aparţinând unor oameni de Neanderthal, care sunt împietrite şi au o vechime de 62.000 de ani.
Ca să ajungi la Ghețar alegi drumul, care trece prin Cîmpeni, la Gârda , apoi, continui pe drumul ce pleacă din centrul localităţii până la Gârda Seacă, de unde mergi până în satul Casa de Piatră. De la ultima casă, accesul se face pe o cărare nemarcată, ce intră în pădure.

pestera pojarul politei FLICKR

Peştera Pojarul Poliţei din Gârda de Sus. În apropierea peșterii se găsesc două lacuri, Izbucul Tăuzului și Cotețul Dobreștilor, o destinație-surpriză, nu neapărat pentru înotători, ci pentru scafandri, căci lacul ajunge la adâncimea de 85 de metri, iar apele sale reci îți permit să te pierzi în ele.
Situată în partea de sud-est a Munţilor Bihor, pe stânga Pârâului Gârdişoara, peştera este înconjurată de o mulţime de brazi şi copaci înalţi, iar aleea care te duce până la ea traversează o poiană parcă de basm.
Pentru a ajunge la peșteră alegi drumul ce ajunge, prin Cîmpeni, la Gârda de Sus, pe DC 130. Acesta se desprinde la dreapta din DJ 750, după care continuă pe DC 130, cale de 18 km pe Valea Ordâncuşii, până ajunge în satul Gheţar. De acolo urci pe o potecă marcată, care se bifurcă într-o poiană.

Peştera Pojarul Poliţei din Gârda de Sus. În apropierea peșterii se găsesc două lacuri, Izbucul Tăuzului și Cotețul Dobreștilor, o destinație-surpriză, nu neapărat pentru înotători, ci pentru scafandri, căci lacul ajunge la adâncimea de 85 de metri, iar apele sale reci îți permit să te pierzi în ele.

Situată în partea de sud-est a Munţilor Bihor, pe stânga Pârâului Gârdişoara, peştera este înconjurată de o mulţime de brazi şi copaci înalţi, iar aleea care te duce până la ea traversează o poiană parcă de basm.
Pentru a ajunge la peșteră alegi drumul ce ajunge, prin Cîmpeni, la Gârda de Sus, pe DC 130. Acesta se desprinde la dreapta din DJ 750, după care continuă pe DC 130, cale de 18 km pe Valea Ordâncuşii, până ajunge în satul Gheţar. De acolo urci pe o potecă marcată, care se bifurcă într-o poiană.

valul miresei

Cascada Răchiţele. Căderea de ape mai este cunoscută şi ca „Vălul Miresei” şi măsoară peste 30 de metri. Iarna, când peretele stâncos îngheaţă, zona cascadei este un loc excelent pentru escaladă pe gheaţă. Ca multe dintre locurile superbe din munţi, şi acestă cascadă are parte de o legendă a ei. Se spune că, demult, o mireasă ar fi căzut de pe stâncile abrupte din zona unde este cascada, iar voalul ei a rămas agăţat pe stânci. Acolo, nuntaşii s-au oprit şi au început să plângă, astfel formându-se cascada. În realitate, însă, numele de „Vălul Miresei” vine de la asemănarea puternică dintre forma cascadei şi celebra piesă vestimentară purtată de femei în ziua nunţii.
Localitatea Răchițele se situează în Munții Apuseni, la poalele Masivului Vlădeasa. Este accesibil din orașul Huedin, care este situat pe șoseaua  E 60, între orașele Cluj-Napoca și Oradea.  Din centrul orașului Huedin se urmează traseul: Călata – Mărgău – Răchițele. Drumul este asfaltat până în Răchițele, fiind practicabil și iarna. La Cascada Răchițele (Vălul Miresei) se ajunge pe un drum forestier, spre dreapta din centrul satului Răchițele.

cheile rametului

Cheile Râmeţului reprezintă cel mai mare obiectiv natural al părţii centrale a Trascăului, această zonă fiind declarată rezervaţie naturală complexă ce se întinde pe o suprafaţă de 150 hectare. Accesul se face pe drumul judeţean asfaltat care pleacă din Teiuş, cale de 18 km până la Mănăstirea Râmeţ. Apoi, se continuă pe drumul pietruit încă 4 km.
Datorită reliefului, cheile se pot parcurge doar prin traversarea pe cursul apei, pe timpul verii. Pe prima porţiune există o amenajare cu bride şi cabluri de oţel care permit vizitarea cheilor pe timp de vară până la celebrul portal al cheilor şi până la porţiunea numită “la cuptor”.
De aici încolo, vizitarea cheilor presupune traversarea pe cabluri suspendate şi pe firul apei, în unele porţiuni apa ajungând până la 2 m adâncime.
Accesul se face pe drumul judeţean asfaltat care pleacă din Teiuş, cale de 18 km până la Mănăstirea Râmeţ. Apoi, de aici vom continua pe drumul pietruit încă 4 km.

Focul-Viu

Peştera Gheţarul de la Focul Viu. Este o peşteră din Munţii Bihorului, aflată pe Valea Galbenă, care iese în evidenţă prin spectaculoasele sale grupuri de stalagmite în care se răsfrâng razele soarelui. Accesul este posibil cu autoturismul, pe drumul forestier Bălăleasa-Valea Seacă, până la cantonul din Valea Cetăţilor, şi apoi pe jos, pe un traseu de 1,5 kilometri.
Peştera Urşilor. Peştera situată în localitatea Chişcău, comuna Pietroasa, are o lungime de 1,5 kilometri. Totuşi, zona vizitabilă de către turişti măsoară 488 de metri, restul peşterii fiind rezervat cercetării ştiinţifice. Peştera este renumită datorită urmelor şi fosilelor de urs de cavernă, animal care a dispărut în urmă cu 15.000 de ani. Tot aici au fost găsite fosile de capră neagră, ibex, leu şi hienă de peşteră. Pot fi admirate şi superbele formaţiuni de stalactite şi stalagmite, dintre care se remarcă cele numite Palatele fermecate, Lacul cu nuferi, Mastodontul, Căsuţa Piticilor, Draperiile din Galeria Urşilor, Portalul, Pagodele şi Sfatul Bătrânilor. Tot timpul anului, temperatura din peşteră este de 10 grade.
Se ajunge din Muntii Apuseni pe drumul care pornește din DN 76 la sud de Beiuș, apucând înspre Bradet si Magur dinspre Est, pe drumul care leagă Poiana Horea (DN 1R) de Cabana Padiș

Lacul_Tarnita_Cluj

Lacul Tarniţa. Acest lac de acumulare este una dintre cele mai apreciate zone turistice din judeţul Cluj. Alimentat de apele văii Someşului Cald, lacul are o suprafaţă de 215 hectare şi o lungime de circa 8 kilometri. Barajul în arc are o înălţime de 97 de metri. Lacul este un rai al pasionaţilor de schi nautic, dar şi al pescarilor. Pe lac se organizează şi plimbări cu barca şi jetski-ul.

Unul dintre cele mai neobişnuite peisaje din Carpaţi,Detunata Golașă a fost declarată rezervație încă din 1936. Locaţia oferă o imagine spectaculoasă a intervenţiei naturii. Detunata Golaşă reprezintă iviri de bazalte, sub forma unor măguri vulcanice. Are la poale păduri de conifere și o suprafață gigantică de bazalte prăbușite.

Nume vine de la faptul că peisajul este într-adevăr “golaş”, iar peretele vestic este format din stive de bazalt, coloane cenuşiu-negricioase. De asemenea, prin desprinderea unor pietre pe grohotişul din apropiere şi vuietul vântului printre fragmentele de bazalt uriaşe produce un sunet asemănător tunetului.

detunatele golaseAflată în nordul Munţilor Metaliferi, Detunata Golașă presupune un acces oarecum complicat. Din DN 74, în direcţia Abrud, faci dreapta pe DJ 107 I și vei ajunge în satul Bucium-Șasa. De acolo, în dreptul primăriei, se desprinde un drum forestier la stânga, ce urcă printre case. După aproximativ 500 m, treci podețul peste pârâul Șesii, în dreptul indicatorului turistic și urci pe drumul de munte, care va trece de-a curmezișul unei pășuni largi, până ce ajungi la pădure. De acolo, faci dreapta pe un drumeag îngust și vei ajunge la „Popasul particular Fefeleaga”, de unde continui pe cărarea care duce în codru. La primul pârâiaș care taie drumul, o iei la stânga și urmezi marcajul turistic din pădure, care te va ghida până sus, pe serpentine, spre vârful Detunatei Golașe.

 

Sunt doar câteva repere de locuri pitoreşti din Munţii Apuseni. Pe lângă aerul curat de munte, mâncarea tradiţională şi peisajele spectaculoase, puteţi descoperi legende mai mult sau mai puţin cunoscute despre locuri şi oameni, stând de vorbă cu localnicii.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Puiulet Adrian

    luni, 03.09.2018 at 14:06

    1. Ghetarul de la Scarisoara are un management prost al vizitatorilor, in sensul ca trebuie limitat accesul la un anumit numar, pentru a nu creste temperatura si implicit topireai ghetii ce face obiectul rezervatiei naturale 2. Pojarul Politei nu se poate vizita de publicul larg, deci implicit nu are nevoie de promovare 3. cred ca aceeasi situatie e si cu Ghetarul Focul Viu 4. Nu exista Detunata „Golașă”. Doar Detunata Goală. Parerea mea. Cu stima pentru ceea ce faceti, dar cu mai mare atentie

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Valabilitatea cursurilor pentru obținerea permisului auto, prelungită cu echivalentul stării de urgență

Publicat

sofer volan

Guvernul a aprobat, miercuri, o hotărâre care prevede prelungirea valabilității cursurilor pentru obținerea permisului auto cu echivalentul perioadei în care a acționat starea de urgență, respectiv cu 2 luni. 

Până în prezent, valabilitatea cursului de pregătire teoretică și practică în vederea susținerii examenului de conducere era de un an de la data absolvirii.

„Valabilitatea cursului de pregătire teoretică și practică se prelungește cu echivalentul perioadei în care a acționat starea de urgență, de asediu, de mobilizare, de alertă sau de război, care a avut ca efect suspendarea activității de examinare în vederea obținerii permisului de conducere” se arată în hotărâre.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Guvernul a aprobat un proiect de lege pentru bruierea telefoanelor ilegale ale deținuților din penitenciare

Publicat

camera penitenciar, inchisoare, aiud

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri, la iniţiativa Ministerului Justiţiei, un proiect de lege care prevede utilizarea unor sisteme destinate blocării convorbirilor purtate de deţinuţii din penitenciare cu persoane din afară, prin intermediul telefoanelor mobile.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Justiţiei, este vorba despre un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 374/2013 privind utilizarea sistemelor destinate blocării şi întreruperii radiocomunicaţiilor în perimetrele unităţilor din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

Proiectul de lege urmăreşte să actualizeze cadrul legal, astfel încât autorităţile statului să aibă la dispoziţie mijloace eficiente de împiedicare a radiocomunicaţiilor nelegale între deţinuţi şi terţe persoane.

„Absenţa unor mijloace de control eficiente a radiocomunicaţiilor nelegale ale persoanelor private de libertate a generat creşterea numărului de convorbiri dintre deţinuţi şi terţe persoane, efectuate în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, astfel că, în prezent, riscul săvârşirii infracţiunilor prin intermediul telefoanelor mobile constituie un motiv de îngrijorare la adresa ordinii şi siguranţei publice, prin valorile sociale puse în pericol prin folosirea neautorizată a dispozitivelor de comunicare la distanţă, inclusiv a telefoanelor mobile, de către persoanele private de libertate.

Statistica Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor evidenţiază că au fost confiscate în penitenciarele din România, din anul 2017 şi până în prezent, peste 7.000 de telefoane, după cum urmează: 2.912 – în anul 2017; 2.317 – în anul 2018; 1.524 – în anul 2019; 301 – în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2020.

Actul normativ se înscrie în strategia MJ şi a ANP de adaptare permanentă a cadrului legislativ la evoluţia criminologică şi tendinţele fenomenului infracţional.

Achiziţionarea serviciilor, echipamentelor sau sistemelor de detecţie, identificare şi localizare se face potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

VIDEO REPORTAJ: Reguli stricte pentru întoarcerea elevilor la ore, din 2 iunie. Cum s-a pregătit o școală din Alba Iulia

Publicat

Elevii de clasa a VIII-a se întorc din 2 iunie la școală, pentru aproape două săptămâni de pregătire, înainte de Evaluare Națională.

După aproape trei luni în care nu au mai mers fizic la ore, elevii vor fi „întâmpinați” de o serie de reguli stricte, dar necesare, în ceea ce privește prevenirea și limitarea infectării cu noul coronavirus. 

Citește și EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

De la termoscanare, trasee diferite pentru intrarea în sălile de curs, purtarea măștii pe tot parcursul orelor și ieșirea programată în pauze, Ministerul Educației și Cercetării a întocmit o listă de măsuri ce trebuie implementate în fiecare unitate școlară. 

Am vrut să vedem cum au fost puse în practică regulile transmise de autorități la o școală  din Alba Iulia. Miercuri, 27 mai, directorul Școlii Gimnaziale „Avram Iancu”, Gabriel Bucur ne-a prezentat toate măsurile pe care le-a luat pentru ca orele de pregătire să se desfășoare în condiții de maximă siguranță. 

Din cei 93 de elevi care termină clasa a VIII-a și participă la Evaluarea Națională, doar 88 vor frecventa orele de pregătire din perioada 2 -12 iunie.

Corpuri de clădiri cu intrări distincte

Școala Gimnazială „Avram Iancu” dispune de trei corpuri de clădiri cu intrări separate. Cele trei clase de elevi de a VIII-a vor fi împărțite în câte un corp de clădire, fiecare fiind împărțită mai apoi în trei grupe, câte o grupă într-o sală de clasă.

Accesul pentru fiecare corp de clădire se va face separat, pe câte o poartă distinctă. La poartă, înainte de intrarea în curtea școlii, elevii vor fi întâmpinați de un cadru medical care le va măsura temperatura.

Vezi cum s-a pregătit Colegiul HCC pentru reînceperea orelor: VIDEO REPORTAJ: Cum s-a pregătit Colegiul HCC din Alba Iulia pentru reluarea orelor cu elevii claselor a XII-a. Măsurile luate

După ce au fost termoscanați, elevii vor fi preluați de către cadrul didactic cu care au orele de pregătire și conduși către sălile de clasă.

Ajunși într-un corp de clădire, elevii, cu respectarea distațării de doi metri, vor urma marcajele trasate pe podea, către sala de clasă în care sunt repartizați.

Sălile de clasă

Înainte de a intra în clasă elevii se vor dezinfecta pe mâini. De asemenea, pe tot parcursul orelor de pregătire aceștia vor purta măști de protecție. Școală le oferă câte o mască la intrarea în unitatea de învățământ și una la ieșire, când pleacă spre casă.

În fiecare sală de clasă pregătită la Școala „Avram Iancu” vor fi câte 10 elevi, grupele fiind făcute în ordine alfabetică. Pe ușile de intrare în săli sunt afișate tabele cu numele elevilor, iar în dreptul fiecărui nume câte un număr – care corespunde cu locul în care elevul va sta în bancă.

Intrarea în clasă se face în ordine alfabetică începând cu ultimul elev, iar când orele se vor termina, elevii vor părăsi sala în ordine inversă, respectiv primul care va părăsi sala este elevul care va sta în prima bancă.

„Am stabilit un program de comun acord cu profesorii care predau la clasele de limba română și matematică. Ei (n.r. elevii) vor avea voie să fie prezenți maxim două ore, fiecare grupă maxim două ore în sala de curs. Vom încerca să nu se întâlnească pe culoare grupele, din același corp de clădire.

Consilierul psihologic al școlii va sta pentru 10 minute, cu o grupă care a avut o disciplină, o va mai ține încă 10 minute, ca ceilalți să aibă accesul în sala de clasă. După cele 10 minute grupa care și-a terminat programul va ieși afară și va merge spre casă”, a declarat Gabriel Bucur pentru Alba24.ro.

Pauzele 

Pauzele vor fi atent supravegheate de profesori. În funcție de corpul de clădire în care se află, copiii vor avea un spațiu delimitat în care își vor putea petrece recreerea.

”Dacă în această perioadă, între 2 și 12 iunie, unui copil după ce a trecut de triajul de la poartă unde nu a prezentat simptome, în timpul desfășurării programului educativ  se constată că începe să îi fie rău sau prezintă ceva simptome, este preluat de către cadrul medical, de un cadru medical echipat corespunzător, o sa fie preluat și pus într-o sală de rezervă, o să fie anunțati părinții și DSP-ul și va fi preluat de către ambulanță sau de către părinte și se va deplasa la domiciliu”, a mai completat Gabriel Bucur.

Ce măsuri a impus Ministerul Educației pentru fiecare unitate școlară 

La intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura (care nu va trebui să depășească 37,3 grade Celsius) de cadrul medical care va asigura asistența medicală pe întreaga durată de desfășurare a activității;

Vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc);

Se realizează curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectivelor din sala de curs (pupitre, mese, scaune), clanța ușii, mânerul de la geamuri, pervarzul ferestrei, prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide, înainte și după fiecare serie de elevi prezenți la activitățile de pregătire;

În toate spațiile în care se vor desfășura activități cu elevii vor fi afișate mesaje de informare cu privire la normele igienico-sanitare și de prevenire a infectării cu SARS-Cov 2;

Intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de clasă și alte încăperi, sunt stabilite de unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;

Există permanent săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dizinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate ori de câte ori este necesar.

În sălile de clasă activitățile/examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între elevi/candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 m unul față de altul

Pupitrele/băncile vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală (oglinda sălii), astfel încât să se asigure cunoașterea și intrarea/localizarea fără a parcurge toată suprafața sălii; personalul didactic/asistenții care asigură supravegherea vor dirija candidatul direct către locul destinat.

Un reportaj realizat de Cristian Panu și Raul Baciu – Alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

ADMITERE LICEU 2020: Cum se fac înscrierile la specializările cu regim bilingv sau intensiv într-o limbă modernă. Calendar

Publicat

sala clasa liceu examen

Elevii care optează în acest an, la admiterea la liceu, pentru specializări cu predare în regim bilingv sau intensiv într-o limbă modernă nu mai susțin proba de verificare a cunoștințelor de limbă modernă, iar aceasta se echivalează în funcție de situația candidatului. Dacă elevul are certificat de competențe lingvistice în urma vreunui examen cu recunoaștere internațională sau a obținut premii la olimpiade de profil, se va ține cont de acestea. Dacă nu, se calculează media la limba modernă respectivă, din cei 4 ani de gimnaziu.

Comisiile de înscriere organizate la nivelul școlilor gimnaziale din care provin elevii se ocupă de documentele pentru echivalarea probei.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

Metodologia de admitere la liceu în programele cu predare bilingvă/ intensiv limbă modernă se regăsește în Anexa 4 a Ordinului MEC 4.317 /21 mai 2020.

Media de admitere, în baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la examenul de evaluarea națională (80%) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (20%).

Vezi ADMITERE LICEU 2020: CALENDARUL oficial, publicat de minister. Înscrieri din 2 iunie, repartizarea computerizată, în 10 iulie

Pentru admiterea în învățământul liceal de stat 2020-2021 în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv/intensiv limbă modernă, proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă constă în recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute pe parcursul ciclului gimnazial la limba modernă pentru care se optează sau a rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine, potrivit documentului citat.

Proba de verificare a cunoștințelor de limba modernă se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor 4 ani de studiu din gimnaziu, la limba modernă pentru care optează elevul. Această prevedere se aplică și elevilor care au studiat limba respectivă în gimnaziu ca limbă maternă.

Elevilor care au promovat examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine și cei care au obținut premiul I, II, III sau mențiune la etapa națională a olimpiadei de limba engleză/franceză/germană/italiană/spaniolă/rusă li se recunosc și echivalează aceste rezultate cu proba de verificare a cunoștințelor de limbă modernă.

Nota minimă de admitere la proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă este 6 (șase).

Elevilor care nu au studiat în gimnaziu limba modernă pentru care optează, dar au studiat-o în context non-formal, li se poate echivala proba în baza unei fișe de studiu completate de părinte/reprezentant legal, căreia le vor fi anexate adeverințe de la organizațiile/instituțiile furnizoare de cursuri, foi matricole de la școli din altă țară etc. (pentru validarea nivelului de competență lingvistică cel puțin A2).

Cei care nu au studiat deloc limba respectivă vor depune la secretariatul unității de învățământ/transmit comisiei de înscriere, prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, un portofoliu și o declarație pe propria răspundere, semnată de elev și părinte, din care să rezulte că portofoliul este elaborat de elev. Punctajul minim pentru portofoliu este 60 puncte (inclusiv 10 puncte din oficiu). Punctajul de la 10 la 100 se transformă în note de la 1 la 10. Pentru aceste categorii nu se admit contestații.

Echivalarea probei de verificare a cunoștințelor la limba modernă pentru admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv, precum și evaluarea portofoliilor celor care nu au studiat limba modernă pentru care optează se face la nivelul școlilor gimnaziale, de către Comisia de înscriere.

Atribuțiile Comisiei de înscriere la licee, organizată în școlile gimnaziale:

– primesc cererile de echivalare transmise prin e-mail/poștă (cu confirmare de primire) sau depuse la școală, de către părintele/reprezentantul legal al elevului, însoțite de copii ale documentelor justificatoare

– completează anexa la fișa de înscriere pentru fiecare elev pentru care a fost depusă cerere pentru echivalarea probei de verificare a cunoștințelor de limbă modernă (pentru cei care se califică pentru nota minimă de admitere 6 la această probă)

– echivalează rezultatele obținute în gimnaziu la limba modernă pentru care se optează / diplomele aferente premiului I, II, III sau mențiune la olimpiadele naționale de profit sau rezultatele la examenele cu recunoaștere internațională pentru certificare competențe lingvistice în limbi străine, cu proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă

– stabilește criteriile de evaluare / baremul de evaluare și notare a portofoliilor pentru cei care nu au studiat deloc limba modernă respectivă; evaluează aceste portofolii (dacă în comisie nu sunt cadre didactice de specialitate, președintele comisiei solicită inspectorului școlar pentru limbi moderne completarea acestei comisii); stochează/arhivează datele personale ale acestor elevi, pe perioada evaluării portofoliilor și ulterior, pe parcursul școlarizării

– răspunde de completarea, semnarea și ștampilarea anexei la fișa de înscriere cu rezultatele obținute, precum și de încărcarea informațiilor în aplicația informatică dedicată admiterii la liceu.

Procedura înscrierii elevilor pentru echivalarea testului de competențe lingvistice:

– părinții/reprezentanții legali ai elevilor transmit pe e-mail/poștă (cu confirmare de primire) sau depun personal la școala gimnazială de unde provine elevul respective următoarele documente, după caz:

– pentru echivalarea pe baza mediei din gimnaziu la limba modernă: cerere de echivalare a rezultatelor din cei 4 ani de gimnaziu (model Anexa A)

– pentru echivalarea pe baza examenelor cu recunoaștere internațională pentru certificare competențe lingvistice: cerere de recunoaștere și echivalare rezultate (Anexa B), copia scanată / fotocopia certificatului / diplomei obținute; în situații special, se poate accepta și adeverință eliberată de instituția/organizația care administrează examenul și fișa rezultatelor obținute

– pentru olimpici: cererea de recunoaștere și echivalare (model Anexa B) și copia scanată / fotocopia diplomei obținute la olimpiada națională

– pentru cei care au studiat limba modernă respectivă într-un context non-formal: cererea de echivalare (model Anexa A) și fișa de studiu a limbii moderne (model Anexa C), asumată prin semnătură de către părinte/reprezentant legal, copie scanată/fotocopie de pe documente doveditoare;

– pentru cei care nu au studiat deloc limba modernă pentru care optează: cererea de evaluare (model Anexa A), portofoliul și declarația pe propria răspundere (Anexa D).

Toate documentele scanate se arhivează într-un folder denumit după model: Nume Prenume_adm9_2020.

Dacă părintele/reprezentantul legal vrea să depună personal documentele la sediul școlii, va trebui să anunțe anterior, prin telefon sau e-mail, unitatea de învățământ, privind intenția sa, pentru a-i fi planificat accesul în școală.

Rezultatele probei de verificare a cunoștințelor de limba modern se afișează, potrivit calendarului admiterii, la avizierul școlilor gimnaziale care au avut candidați pentru această probă.

CALENDAR ADMITERE LICEU 2020 – probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă/maternă:

2-5 iunie: înscrierea candidaților pentru probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă/maternă și transmiterea /completarea anexelor fișelor de înscriere. Documentele necesare pentru recunoașterea/echivalarea rezultatelor obșinute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice de limbi străine pot fi transmise/depuse la unitatea de învățământ de proveniență până în 10 iunie

9-12 iunie: desfășurarea / echivalarea probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modern sau maternă

12 iunie: comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

15 iunie: transmiterea către comisia de admitere județeană a listelor cu rezultatele finale la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

25 iunie: depunerea/transmiterea anexelor fișelor de înscriere ale candidaților care au participat la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă, la unitățile de învățământ de proveniență

26 iunie: transmiterea de către comisiile de admitere județene, în format electronic, către centrul național de admitere, a listei candidaților care au promovat probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și a rezultatelor acestora la probe, prin introducerea și confirmarea finalizării introducerii acestora în aplicația informatică centralizată

Completarea opțiunilor în fișele de înscriere, de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, se va realiza în perioada 2-6 iulie 2020, iar repartizarea computerizată va avea loc în data de 10 iulie 2020.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate