Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Conferință internațională privind economia circulară, organizată de ADR Centru la Muzeul Principia din Alba Iulia

Publicat

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru a organizat în zilele de 15 și 16 iunie 2021, Conferința Internațională pe tema economiei circulare, în format hibrid – cu prezență fizică și cu intervenții online.

Mai mult de 120 de specialiști din România, Franța, Olanda, Spania și Cehia au participat la acest eveniment interregional de învățare – al patrulea din cadrul proiectului Color Circle – pentru a analiza situația existentă în domeniul economiei circulare, al procesului de dezvoltare urbană sustenabilă și al energiei durabile la nivelul Regiunii Centru.

În cadrul celor 5 sesiuni de lucru ale acestei Conferințe s-au discutat politicile publice și strategiile care susțin economia circulară și au fost prezentate bune practici din orașele și comunitățile din regiunea noastră care pot să inspire alte regiuni în tranziția către economia circulară.

În deschiderea evenimentului au vorbit președintele Consiliului Județean Harghita, Csaba Borboly, în calitate și de președinte al Consiliului pentru Dezvoltare Regională Centru, precum și președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, dar și primarul din Alba Iulia, Gabriel Pleșa.

Din punct de vedere tehnic, tema adusă în dezbatere de ADR Centru a fost prezentată de Dan Clinci, manager de proiect în cadrul Institutului pentru Cercetări în Economie Circulară şi Mediu “Ernest Lupan”, din Cluj Napoca.

IRCEM este o organizaţie neguvernamentală, independentă, înfiinţată în anul 2012, printr-o iniţiativă a Universităţii Tehnice Cluj-Napoca, iar reprezentantul acestei organizații a vorbit despre Strategia Națională privind Economia Circulară.

Ulterior, intervențiile online ale participanților străini au vizat această temă importantă, care este abordată ca prioritate în documentele de programare europene, naționale și regionale.

Evenimentul organizat de ADR Centru la Muzeul Principia din Alba Iulia face parte din seria întâlnirilor interregionale de învățare, în care partenerilor proiectului COLOR CIRCLE le este prezentat stadiul atins de Regiunea Centru în tranziția către o economie circulară, precum și politicile și actorii implicați în acest proces.

Un mare accent este pus pe exemplele concrete, prezentate în a doua zi a evenimentului, respectiv bunele practici care pot inspira alte regiuni.

Din acest punct de vedere, discuțiile experților s-au concentrate pe analiza exemplelor de bune practici și pe inițiativele locale în domeniul gestionării deșeurilor și al valorificării produselor secundare, dar și în domeniul dezvoltării urbane sustenabile și al energiei durabile. Iar exemplele prezentate au provenit din orașul Zlatna, comunele Brateș (Covasna) și Șura Mică (Sibiu), dar și de la Fabrica de Cultură din Sibiu, Harghita Business Center din Odorheiu Secuiesc, precum și Palatul Culturii din Tîrgu Mureș.

Nu în ultimul rând, fiecare exemplu a fost prezentat din punct de vedere sistemic, academic, iar ulterior din prisma autorităților administrației publice și apoi al comunităților locale. În cadrul discuțiilor, speakerii invitați au prezentat punctele de vedere ale Institutului Național de cercetare-dezvoltare în domeniul Textilelor și Pielăriei, al Universităților ”1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, ”Lucian Blaga” Sibiu, ”Transilvania” din Brașov, precum și al Primăriilor Municipiului Sibiu, Ghelința (Covasna) și Viscri (Brașov).

De asemenea, s-au implicat în dezbateri reprezentanții companiilor Biovill (Ghelința) și Multinvest (Tg. Mureș), ai Teatrului Național ”Radu Stanca” din Sibiu, ai Clusterului ”Green Energy” și ai organizațiilor ”Mihai Eminescu Trust” și ”Naked Sheep”.

Posibilitățile de schimb de experiențe și oportunitățile de transfer de cunoștințe au fost relevate în discuțiile bilaterale cu organizații similare din regiunile partenere.

Astfel, speakerii europeni au susținut scurte expuneri referitoare la abordarea economiei circulare în regiunile Burgundia-Franche-Comté (Franța), Frizia (Olanda), Boemia Centrală (Cehia) și Granada (Spania).

Fiecare vorbitor român a avut posibilitatea să interacționeze direct cu experții străini pe tema rezultatelor și a concluziilor analizelor regionale elaborate de fiecare regiune parteneră – primind și propuneri pentru îmbunătățirea instrumentelor de politică abordate prin proiectul COLOR CIRCLE.

Astfel, fiecare partener străin a avut câte o scurtă prezentare cu privire la situația economiei circulare în regiunea europeană pe care o reprezintă, implicată în proiectul COLOR CIRCLE, discutând cu experții români despre exemplele bunele practici existente în fiecare din aceste regiuni și despre instrumentele de politică existente pentru dezvoltarea de proiecte/soluții în domeniul economiei circulare.

”Prin strategia de dezvoltare a regiunii ne-am asumat obiectivul de a deveni, ”o regiune curată, atractivă pentru locuitorii săi și pentru turism, cu o economie competitivă, bazată pe cunoaștere și inovare, în care grija pentru exploatarea și utilizarea durabilă a resurselor să se afle în atenția fiecărui cetățean”.

Acest obiectiv se poate realiza prin implementarea proiectelor din Programul Operațional Regional pe care îl vom coordona în perioada 2021-2027.

Economia circulară este una dintre prioritățile de dezvoltare ale regiunii, fiind și o temă atent analizată în procesul de pregătire a perioadei de programare 2021-2027.

Ca atare, conceptul economiei circulare este inclus în cele două documente de planificare regională: Planul de Dezvoltare Regională și Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii Centru.

Deși este considerat un concept relativ nou, economia circulară și principiile pe care se construiește circularitatea au fost prezente în viața comunităților de-a lungul istoriei. Aceste principii se referă și la respectul pentru natură și grija pentru resursele pe care le folosim, prin modul rațional și durabil de exploatare a acestora.

Până la urmă, modalitățile în care putem valorifica resursele, materiile prime și produsele secundare sunt multiple, iar cunoașterea și inovația joacă un rol important în crearea de valoare adăugată, atât pentru producători, dar și pentru utilizatori.

Cel mai bine putem construi aceste modele de circularitate plecând de la specificul nostru local, de la resursele de care dispunem și, de ce nu, chiar de la tradițiile care sunt imprimate în identitatea comunităților”, a precizat Simion Crețu, director general al ADR Centru.

Plecând de la principiile circularității și având în vedere competențele regionale, ADR Centru consideră că potențialul economiei circulare poate fi dezvoltat, cu sprijinul parteneriatului COLOR CIRCLE. Participanții la evenimentul găzduit fizic și virtual la Alba Iulia vor căuta să aducă mai aproape de comunitățile pe care le reprezintă atât modelele de colaborare universitate-comunitate, dar și soluțiile concrete, aplicate în alte regiuni, pentru dezvoltarea economiei circulare.

ADR Centru și-a propus să finanțeze adaptarea și replicarea celor mai bune modele prin Programul Operațional Regional sau prin alte programe de finanțare disponibile în perioada următoare. În ultimii 15 ani, în Regiunea Centru au fost coordonate peste 300 de proiecte, în valoare totală de peste 750 milioane euro, prin care comunitățile locale beneficiază de fonduri europene nerambursabile pentru lucrări socio-edilitare. Au fost finanțate atât investiții în dezvoltarea infrastructurii verzi, în promovarea eficienței energetice, în mobilitatea urbană durabilă, dar și investiții în dezvoltarea unor soluții inovative în domeniul economiei circulare sau adoptarea de către companii a unor tehnologii și procese care presupun consum redus de energie, eficientizarea proceselor de producție, în acord cu obiectivele de mediu.

Context

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru implementează la nivel regional proiectul COLOR CIRCLE, care finanțat prin Programul de Cooperare Interregională Interreg Europe.”COnnecting and empowering LOcal authorities with Research capacities to unlock the full potential of CIRCuLar Economy” (COLOR CIRCLE –”Conectarea și înzestrarea administrației locale cu capacități de cercetare pentru a valorifica întregul potențial al economiei circulare”).

Acest proiect este implementat de un consorțiu internațional format din șase organizații partenere din cinci state europene, coordonate de către Universitatea HESAM din Franța, în calitate de partener lider.

Obiectiv: Pornind de la ideea că dezvoltarea unor măsuri integrate privind economia circulară se poate face numai prin implicarea tuturor factorilor relevanți de la nivel local și regional, prin intermediul acestui proiect, partenerii își propun să sprijine dezvoltarea acestui concept în localitățile urbane de mici dimensiuni prin crearea unor parteneriate solide între autoritățile locale și mediul academic regional și prin implementarea unor măsuri inovatoare care să asigure creșterea capacității autorităților locale în valorificarea întregului potențial al economiei circulare.

Acest proiect se va desfășura pe o perioadă de 48 de luni și este structurat în două faze de implementare: o prima fază dedicată învățării interregionale (36 luni) și o a doua fază dedicată monitorizării procesului de îmbunătățire a instrumentelor politice abordate în cadrul proiectului (12 luni). Perioada de implementare se derulează între 1 august 2019-31 iunie 2023.

Prin viitorul POR Centru 2021-2027, singurul program cu alocare regională, coordonat direct la nivel regional, vor fi finanțate inițiativele ce contribuie la dezvoltarea economiei circulare și transformarea localităților din Regiune în comunități sustenabile.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EDUCAȚIE

Elevii, testați pentru consum de droguri, în școli. Ce se întâmplă dacă refuză. Lege în Parlament

Publicat

Un proiect înregistrat recent la Senat, pentru dezbatere, propune controale inopinate în școli și testări ale elevilor privind consumul de droguri. De asemenea, sunt prevăzute și pedepse cu închisoarea sau amendă penală.

Actul normativ a stârnit reacții diferite, atât în rândul elevilor, cât și al părinților și al asociațiilor din domeniu. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, spune că fenomenul consumului de droguri în școli trebuie recunoscut și propune un program-pilot.

”Există o doză de ipocrizie, preferăm să întoarcem capul și să ne prefacem că acest fenomen nu există. Or acest fenomen există și este foarte grav.

Mecanisme specifice vor fi puse în practică prin semnarea, poate chiar săptămâna viitoare, a unui ordin comun ME-MS-MAI. Să instituim un program pilot care să demareze chiar în luna noiembrie, de sensibilizare, de formare a directorilor de școli, pentru a înțelege gravitatea fenomenului, și de recunoaștere și de abordare a acestor situații. Este o necunoaștere generalizată a acestui fenomen.

Începem cu formarea directorilor din acele școli care sunt cele mai predispuse consumului de droguri. Poți să faci acest lucru pe baza informărilor de la Ministerul de Interne, în școlile despre care MAI știe că există predispoziție pentru astfel de situații. Școlile, bine identificate. Partea de combatere revine Ministerului de Interne”, a declarat Cîmpeanu, la TVR Info.

Ce prevede proiectul înregistrat la Senat

Proiectul instituie includerea în contractul educațional a unor prevederi referitoare la obligația elevului de a se supune recoltării non-invazive a probelor biologice în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive, la solicitarea polițiștilor, în cadrul unor controalele tematice/inopinate.

Controalele polițiștilor în școli sau universități se fac din oficiu sau la sesizarea conducerii unităților de învățământ/inspectoratelor școlare, cu colaborarea unui psiholog.

Dacă elevul este depistat pozitiv, poliția informează părinții/tutorele legal, pentru obținerea acordului de prelevare probe biologice  de identificare a tipului de drog consumat.

Dacă și rezultatele acestor teste sunt pozitive, se poate face recomandarea de includere într-un program integrat de asistență a persoanelor consumatoare de droguri.

Proiectul propune atât modificarea Legii Educației, cât și a Legii privind alte substante psihoactive, față de drogurile clasice, precum etnobotanice. Pentru operațiuni cu acest tip de produse, inclusiv deținerea pentru consum propriu, se propune pedeapsă cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă. Pedeapsa nu se aplică persoanelor care denunță autorităților participarea lor la comiterea infracțiunii.

Cum motivează inițiatorii măsurile propuse

Proiectul privind testarea elevilor pentru consum de droguri este semnat de 40 de parlamentari PSD. A fost înregistrat la Senat, pentru dezbatere în 27 septembrie. Deputaţii PSD Bogdan-Gruia Ivan şi Daniel Suciu au mediatizat inițiativa, încă de săptămâna trecută.

”Consumul produselor susceptibile de a a vea efecte psihoactive cunoaște o amploare deosebită. Societatea civilă a semnalat numeroase derapaje în școli, licee, universități, în baruri sau cluburi sau la numeroare evenimente organizate în aer liber sau în diverse locații.

Pentru stoparea acestui fenomen este nevoie de un plan de măsuri adaptat specificului fiecărei zone de risc”, motivează inițiatorii.

Aceștia precizează că este nevoie și de un plan de verificare a măsurilor, iar în caz contrar persoanele vinovate să răspundă penal.

”Sunt extrem de importante, din perspectiva prevenției, și controalele inopinate, în astfel de zone, inclusiv testarea cu mijloace omologate. Astfel de controale nu au un cadru legal pentru desfășurarea acestora”, se arată în expunerea de motive.

Modificările în legislație, în detaliu

Proiect depus la Senat de modificare a Legii educației naționale

Art 83, după alineatul 2 se introduc 7 noi alineate:

”2.1. În vederea protejării sănătății elevilor și pentru prevenirea traficului de substanțe psihoactive, unitățile de învățământ includ în contractul educațional prevederi referitoare la obligația elevului de a se supune recoltării non-invazive a probelor biologice în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive, la solicitarea polițiștilor, în cadrul controalelor tematice/inopinate realizate potrivit alineatului 2.2.

2.2 Pentru realizarea scopurilor prevăzute la alineatul 2.1, poliția poate realiza din oficiu sau la sesizarea/solicitarea conducătorulor unităților de învățământ ori a inspectoratului școlar județean sau al Municipiului București controale tematice/inopinate în cadrul unităților de învățământ, în vederea testării non-invazive a elevilor cu mijloace de testare omologate potrivit legii pentru stabilirea consumului de substanțe psihoactive.

2.3. Controalele prevăzute la alineatul 2.2 se efectuează cu colaborarea unui psiholog din cadrul unității de învățământ, al direcției generale de asistență socială și protecția copilului, potrivit procedurii de efectuare a controlului care se aprobă prin ordin comun a ministrului Educației, al ministrului Sănătății și al ministrului Afacerilor Interne, cu respectarea drepturilor fundamentale ale elevilor și ținând seama de specificul psiho-emoțional al acestora.

2.4 Dacă, în urma controlului, elevul este depistat pozitiv, poliția informează părinții/tutorele legal, în vederea exprimării acordului pentru prelevarea de probe biologice pentru stabilirea tipului de substanță psihoactivă depistată.

2.5. Recoltarea mostrelor biologice, în urma exprimării acordului prevăzut la alineatul 2.3 se face în următoarele spații ale instituțiilor medicale:

  • a) în interiorul unităților de asistență medicală autorizate
  • b) în ambulanțe, având echipaj cu medic ori autospeciale cu această funcție aparținând Serviciului mobil de urgență, reanimare și descarcerare
  • c) în interiorul unităților medico-legale

2.6 Dacă rezultatele testelor indică prezența în sânge a drogurilor aflate sub control național, elevului și părintelui li se aduc la cunoștință prevederile Capitolului IV din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la posibilitatea includerii într-un program integrat de asistență a persoanelor consumatoare de droguri.

2.7. Elevul depistat pozitiv la alte substanțe psihoactive decât cele prevăzute la alineatul 2.6 poate fi integrat, cu acordul părintelui/tutorelui legal sau, după caz, al elevului major, într-un program integrat de asistență a persoanelor consumatoare de droguri, în condițiile prevederilor Capitolului IV din Legea 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, cu modificările și completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător.

Alte șapte articole similare sunt propuse pentru completarea articolului 141.

Pedepse pentru deținere / consum etnobotanice

De asemenea, se propune completarea Legii 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare, cu prevederi privind deținerea de astfel de substanțe (etnobotanice – n.r.) și pedepsele și circumstanțele agravante.

La articolul 2, lit. b) se modifică:

”b) operator – persoana fizică sau juridică care, coordonând direct ori prin interpuși, efectuează sau intenționează să efectueze operațiuni de fabricare, producere, tratare, sinteză, extracții, condiționare, distribuire, punere în vânzare, plasare pe piață, livrare, procurare, ambalare, transport, stocare-depozitare, manipulare, deținere sau orice altă activitate legală de import, export ori intermediere sau utilizare de produse, denumite în continuare operațiuni cu produse”

Articolul 16 se modifică:

”1. Fapta persoanei care, fără a deține autorizație eliberată în condițiile prezentei legi, efectuează, fără drept, operațiuni cu produse știind că acestea sunt susceptibile a avea efecte psihoactive constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi”

”2. Fapta persoanei care, fără a deține autorizație eliberată în condițiile prezentei legi, efectuează, fără drept, operațiuni cu produse despre care trebuia sau putea să prevadă că sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani

Articolul 17 se modifică:

”Fapta persoanei care, cu intenție, efectuează fără drept operațiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, pretinzând sau disimulând că acestea sunt produse autorizate potrivit legii sau a căror comercializare este permisă de lege constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi”

Articolul 19 se modifică:

”Publicitatea făcută oricăror produse pretinzând în mod credibil că prin consum acestea produc efecte psihoactive constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă”.

Se introduc 4 articole noi:

”19.1 Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentare, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deținerea de produse din categoria celor prevăzute la art. 1 pentru consum propriu, fără drept, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă.

19.2 Următoarele împrejurări constituie circumstanțe agravante:

  • a) persoana care a comis infracțiunea îndeplinea o funcție ce implică exercițiul autorității publice, iar fapta a fost comisă în exercitarea acestei funcții
  • b) fapta a fost comisă de un cadru medical sau de o persoană care are, potrivit legii, atribuții în lupta împotriva drogurilor și substanțelor psihoactive
  • c) substanțele susceptibile de a a avea efete psihoactive au fost trimise sau livrate, distribuite sau oferite unui minor, unui bolnav psihic, unei persoane aflate într-un program terapeutic ori s-au efectuat alte asemenea activități înterzise de lege cu privire la una dintre aceste persoane ori dacă fapta a fost comisă într-o instituție sau unitate medicală, de învățământ, militară, loc de detenție, centre de asistență socială, de reeducare sau instituție medical-educativă, locuri în care elevii, studenții și tinerii desfășoară activități educative, sportive, sociale ori în apropierea acestora
  • d) folosirea minorilor în săvârșirea faptelor la art. 16-19.3

e) substanțele susceptibile de a avea efecte psihoactive au fost amestecate cu alte substanțe care le-au mărit pericolului pentru viața și integritatea persoanelor

19.3 Nu se pedepsește persoana care a comis una dintre infracțiunile prevăzute la art. 16-19.3 și care, mai înainte de a fi începută urmărirea penală, denunță autorităților participarea sa la comiterea infracțiunii, contribuind astfel la identificarea și tragerea la răspundere penală a autorului sau a celorlalți participanți

Art. 19.4 Persoana care a comis una dintre infracțiunile prevăzute la art. 16-19.3, iar în timpul urmăririi penale denunță și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit infracțiuni legate de substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege.

Vezi integral proiect testare droguri

Alt proiect similar

Pedepsele sunt similare cu cele propuse într-un proiect legislativ al PNL pentru deţinerea de droguri de risc în vederea consumului, scrie libertatea.ro.

Proiectul legislativ PNL, înregistrat la Senat pe 28 martie anul acesta, modifică Legea 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri. A fost adoptat de Senat în ședința din 27 iunie.

Ce prevede legislația actuală vs ce prevede proiectul deputaților PNL:

  • pedeapsa cu închisoarea pentru vânzarea de droguri de risc crește de la 2 – 7 ani la 3 – 10 ani
  • dacă e vorba de droguri de mare risc, pedeapsa cu închisoarea crește de la 5 – 12 ani la 7 – 15 ani
  • pedeapsa pentru deținerea de droguri de risc, precum canabis, în vederea consumului, crește de la 3 luni – 2 ani sau amendă la 1-5 ani de închisoare
  • în cazul drogurilor de mare risc, pedeapsa crește de la 6 luni – 3 ani la 2 -7 ani de închisoare.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ajutorul de șomaj, majorat. Legea a fost promulgată de președintele Iohannis. Care este valoarea indemnizației

Publicat

Legea care prevede majorarea cuantumului indemnizaţiei de şomaj acordată persoanelor cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an a fost promulgată joi de președintele Klaus Ionahhis. Indemnizația va fi egală cu valoarea indicatorului social de referinţă.

Actul normativ modifică în acest sens articolul 39 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

„Cuantumul indemnizaţiei de şomaj (…) este o sumă acordată lunar şi în mod diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, şi este egal cu valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an”, prevede actul normativ.

În legea în vigoare, cuantumul acestei indemnizaţii este 75% din valoarea indicatorului social de referinţă, potrivit Agerpres.

În prezent, indicatorul social de referință (ISR) are valoare de 525,5 lei. Prin urmare, cei cu un an stagiu de cotizare primeau 395 lei, iar acum ajutorul de șomaj crește cu 130,5 lei.

Potrivit Legii nr.225/2021, începând cu anul 2022, ISR se majorează, în luna martie a fiecărui an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv comunicat de Institutul Național de Statistică (INS). Acest indicator stă la baza stabilirii cuantumurilor prestațiilor de șomaj și al unor măsuri active, precum și al beneficiilor de asistență socială.

Pentru a beneficia de ajutor de șomaj, persoanele fără loc de muncă trebuie să se înscrie în evidențele agențiilor de ocupare a forței de muncă.

Cum se acordă indemnizația de șomaj

Indemnizația de somaj se acordă ca urmare a pierderii locului de muncă sau a veniturilor absolvenților instituțiilor de învățământ care nu s-au putut încadra în muncă.

Șomerii sunt persoanele care se pot găsi într-una dintre următoarele situații:

  • le-au încetat raporturile de muncă din motive neimputabile lor
  • le-au încetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor
  • le-a încetat mandatul pentru care au fost numiți sau aleși, dacă anterior nu au fost încadrați în muncă sau dacă reluarea activității nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activității angajatorului
  • le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor
  • au încheiat contract de asigurare pentru șomaj și nu realizează venituri sau realizează din activități autorizate potrivit legii venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință în vigoare
  • au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate și care, ulterior, au redobândit capacitatea de muncă și nu au reușit să se încadreze în muncă
  • le-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu din motive neimputabile lor, în perioada de suspendare a acestora, potrivit legii
  • sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ / ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă, potrivit pregătirii profesionale
  • reintegrarea în muncă, dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă, nu mai este posibilă la unitățile la care au fost încadrate în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activității sau la unitățile care au preluat patrimoniul acestora
  • le-a încetat contractul de mandat/de management

Condițiile pentru obținerea indemnizației de șomaj

  • stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii
  • nu realizează venituri sau realizează din activități autorizate potrivit legii venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință în vigoare
  • nu îndeplinesc condițiile de pensionare, conform legii
  • sunt înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.

Cuantumul indemnizației de șomaj

  • valoarea indicatorului social de referință în vigoare, la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an (în legea anterioară, 75% din acest indicator)
  • la aceasta se adaugă o sumă calculată prin aplicarea asupra mediei veniturulor ce constituie bază de calcul al indemnizației de șomaj pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferențiate în functie de stagiul de cotizare

Cotele procentuale diferențiate în functie de stagiul de cotizare, sunt:

  • 3% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 3 ani
  • 5% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 5 ani
  • 7% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 10 ani
  • 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 20 de ani.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: Câte cazuri COVID au fost confirmate după 199 testări în 24 de ore. Situația infectărilor pe localități, 29 septembrie

Publicat

Au fost înregistrate 30 de cazuri COVID în ultimele 24 de ore, în județul Alba, potrivit datelor transmise de Direcția de Sănătate Publică (DSP), joi, 29 septembrie.

Comparativ, miercuri erau 31 cazuri noi. În județ sunt 436 de cazuri active în total (428, anterior).

De la începutul pandemiei, în Alba au fost 59.136 cazuri confirmate, 57.786 persoane vindecate, 1.309 decese.

În același interval au fost procesate 496.037 teste, din care 364.339 PCR și 131.698 rapide.

În ultimele 24 de ore, în județul Alba, au fost făcute 199 testări: 46 PCR (23 la DSP și 23 la spitalul județean) și 153 teste rapide.

Cazuri COVID confirmate în ultimele 24 de ore în județul Alba

Mediul urban

  • Alba Iulia – 10 cazuri (+7 cazuri reinfectare)
  • Aiud – 5 cazuri
  • Blaj – 2 cazuri
  • Câmpeni – 1 caz (+1 caz reinfectare)
  • Cugir – 1 caz reinfectare
  • Ocna Mureș – 1 caz

Mediul rural

  • Mihalț – 1 caz
  • Ciugud – 1 caz reinfectare

Incidența cazurilor COVID la 14 zile în județul Alba este de 1,17 (1,15 anterior).

Numărul de cazuri active pe localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile

Localitate Incidență Cazuri
Urban
ORAŞ OCNA MUREŞ 3.4 47
MUNICIPIUL ALBA IULIA 2.43 187
MUNICIPIUL AIUD 1.56 39
ORAŞ TEIUŞ 1.54 11
ORAŞ CÂMPENI 1.13 8
ORAŞ ABRUD 0.97 5
ORAŞ ZLATNA 0.77 6
MUNICIPIUL SEBEŞ 0.64 21
MUNICIPIUL BLAJ 0.63 13
ORAŞ CUGIR 0.55 14
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ 0 0
Rural
MOGOŞ 2.73 2
CIUGUD 2.4 8
NOŞLAC 2.2 4
ALBAC 2.06 4
OCOLIŞ 2.03 1
UNIREA 1.87 9
PONOR 1.73 1
BLANDIANA 1.13 1
ROŞIA MONTANĂ 1.12 3
METEŞ 1.1 3
HOREA 1.05 2
MIRĂSLĂU 1.03 2
CRICĂU 1.02 2
SÂNTIMBRU 0.99 3
CIURULEASA 0.89 1
HOPÂRTA 0.88 1
SĂLIŞTEA 0.86 2
PIANU 0.84 3
LOPADEA NOUĂ 0.81 2
RĂDEŞTI 0.8 1
VADU MOŢILOR 0.79 1
SÂNCEL 0.77 2
AVRAM IANCU 0.71 1
DAIA ROMÂNĂ 0.64 2
ROŞIA DE SECAŞ 0.64 1
SOHODOL 0.61 1
JIDVEI 0.57 3
VINŢU DE JOS 0.54 3
SĂSCIORI 0.46 3
ŞONA 0.46 2
GALDA DE JOS 0.45 2
ŞIBOT 0.43 1
STREMŢ 0.42 1
LUNCA MUREŞULUI 0.39 1
ŞPRING 0.39 1
LUPŞA 0.36 1
VALEA LUNGĂ 0.32 1
MIHALŢ 0.31 1
BISTRA 0.22 1
IGHIU 0.14 1
ALMAŞU MARE 0 0
ARIEŞENI 0 0
BERGHIN 0 0
BUCERDEA GRÂNOASĂ 0 0
BUCIUM 0 0
CÂLNIC 0 0
CENADE 0 0
CERGĂU 0 0
CERU-BĂCĂINŢI 0 0
CETATEA DE BALTĂ 0 0
CRĂCIUNELU DE JOS 0 0
CUT 0 0
DOŞTAT 0 0
FĂRĂU 0 0
GÂRBOVA 0 0
GÂRDA DE SUS 0 0
ÎNTREGALDE 0 0
LIVEZILE 0 0
OHABA 0 0
POIANA VADULUI 0 0
POŞAGA 0 0
RÂMEŢ 0 0
RIMETEA 0 0
SĂLCIUA 0 0
SCĂRIŞOARA 0 0
ŞUGAG 0 0
VIDRA 0 0

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Sâmbătă: Umăr la umăr împotriva cancerului de sân. Evenimente organizate simultan de organizațiile femeilor liberale din Alba

Publicat

Sâmbătă, 1 octombrie, organizațiile femeilor liberale din 9 orașe și municipii din Alba organizează simultan evenimente dedicate conștientizării privind cancerul la sân. 

Luna octombrie este dedicată conștientizării a ceea ce reprezintă cancerul de sân şi în această perioadă se desfăşoară campanii  în țări din întreaga lume, campanii care îşi propun să crească atenția și gradul de conștientizare privind depistarea precoce, tratamentul, dar și prevenirea acestei boli.

Estimările recente arată că acesta este cel mai frecvent tip de cancer diagnosticat la femei, reprezentând 24,2% sau aproximativ 1/4 din toate cazurile noi de neoplasm şi reprezintă principala cauză de deces. Şi, afectează şi bărbaţii.

Sub sloganul „Fiecare femeie este de fapt o Superfemeie, dar chiar şi superfemeile trebuie să bifeze controlul anual”, sâmbătă, 1 octombrie, ora 19.00, doamnele liberale din nouă oraşe şi municipii din judeţul Alba, trag din nou un semnal de alarmă şi se alătură tuturor celor care luptă împotriva acestei boli, potrivit Organizației Femeilor Liberale (OFL) Alba.

”La Alba Iulia, la Abrud, Aiud, Câmpeni, Cugir, la Ocna Mureş, la Sebeş, Teiuş şi la Zlatna, îi invităm pe toţi cei care doresc să se alăture campaniei, să aprindă împreună cu noi lumina roz într-un eveniment ce va avea loc simultan în aceste oraşe şi să ascultăm sfaturile medicilor specialiştii mplicaţi în campanie”, transmite OFL Alba.

Detalii despre evenimente, pe paginile de Facebook ale fiecărei organizaţii.

sursă: Comunicat al Organizației Femeilor Liberale Alba

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax