Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Contract de muncă suspendat pentru românii fără certificat verde. Prevederile din noul proiect de lege. Neînțelegeri în coaliție


Publicat

Ministerul Sănătății a finalizat draftul proiectului de lege pentru obligativitatea certificatului verde la locul de muncă. În forma scrisă de ministrul Sănătății, românii care nu prezintă certificatul verde la locul de muncă, vor avea contractul individual de muncă suspendat de drept, fără plata drepturilor salariale.

Documentul, citat de Antena3.ro, a provocat neînțelegeri în coaliția de Guvernare. Acesta mai prevede că suspendarea încetează când angajatul prezintă certificatul verde potrivit. Angajații vor avea la dispoziție 11 teste pe lună asigurate din bugetul de stat, chiar dacă lucrează la privat sau la stat.

Angajatorii care nu vor solicita certificatul verde vor fi sancționați cu amendă de la 10.000 de lei la 100.000 de lei.

De asemenea, va fi implementat și un certificat provizoriu pentru persoanele care nu au încă efectuată schema completă de vaccinare.

Certificatul verde va fi eliberat pentru:

  • persoanele vaccinate cu prima doză cu valabilitate până la programarea următoarei doze,
  • persoanele vaccinate cu schema completă
  • persoanele trecute prin boală cu valabilitate de 180 de zile
  • persoanele testate cu test antigen rapid cu valabilitate de 48 de ore
  • persoanele testate cu test PCR cu valabilitate de 72 de ore.

Certificatul COVID va fi oligatoriu şi pentru parlamentari

Şi parlamentarii, demnitarii şi primarii vor fi obligaţi să prezinte un certificat electronic COVID-19.

Dacă un angajat refuză să prezinte certificatul, atunci angajatorul este obligat să suspende contractul de muncă al acestuia, iar angajatul are dreptul să atace măsura în instanță. În cazul în care angajatorul nu suspendă contractul de muncă, poate fi sancționat cu amenzi între 10.000 și 100.000 de lei.

Astfel, toți angajații de la stat sau din mediul privat sunt obligați să prezinte certificatul COVID la venirea la locul de muncă.

Obligativitatea de a prezenta Certificatul Electronic COVID-19, este eliminată la 72 de ore de la data constatării îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii: scăderea timp de 3 saptamani consecutive a numărului de cazuri la nivel național; incidența cumulată pe ultimele 14 zile, la nivel național, mai mică de 1 la mie.

Draftul proiectului de lege propus de Alexandru Rafila pentru impunerea Certificatului covid angajaților conține o prevedere potrivit căruia statul va plăti de la buget testele pentru angajații care nu vor să se vaccineze scrie G4media.ro.

Proiectul  prevede că ”fiecare angajat … beneficiază de maximum 11 testări antigen rapide/lună, pe perioada existenţei obligaţiei angajatorului de a solicita certificatul ELECTRONIC COVID-19 din sumele alocate de la bugetul de stat”

Dacă această prevedere va fi adoptată, înseamnă că angajații care refuză vaccinarea pot merge fără probleme la muncă, testându-se pe banii din bugetul de stat.

Noul Certificat Covid, va fi obligatoriu la job atât la stat, cât și în mediul privat, atunci când se înregistrează creșterea numărului de infectări 3 săptămâni consecutive, cu un coeficient săptămânal mediu de cel puţin 1,5 ori a numărului de cazuri.

Dacă un angajat refuză să prezinte Certificatul covid, angajatorul este obligat să îi suspende contractul de muncă, potrivit proiectului de lege.

Angajații pot ataca în instanță o astfel de decizie a angajatorilor. Angajatorii care nu suspendă contractul de muncă al angajaților fără Certificat covid pot fi sancționați cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.

Principalele prevederi din proiectul de lege privin Certificatul Verde :

Art. 2: Certificatul ELECTRONIC COVID-19 se emite in urmatoarele situatii:

a) Pentru persoanele vaccinate cu prima doza din oricare dintre vaccinurile autorizate si care au schema din doua doze, cu valabilitate pana la data programarii pentru efectuarea celei de-a doua doze, inclusiv.

b) Pentru persoanele vaccinate cu ambele doze cu unul dintre vaccinurile care au schema din doua doze, respectiv dupa vaccinarea cu doza unica pentru vaccinurile care au schema din 1 doza, cu valabilitate 30 iunie 2022

c) Pentru persoanele infectate cu SARS-COV 2, dovedita prin existenta in platforma CoronaForms, cu valabilitate de 180 de zile.

d) Pentru persoanele testate cu test antigen rapid, cu valabilitate de 48 de ore

e) Pentru persoanele testate cu test NAAT/PCR, cu valabilitate de 72 de ore.

Art.4: (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, pe perioada stării de alertă, angajatorii din sectorul public şi privat au obligația de a solicita certificatul ELECTRONIC COVID-19 fiecărui angajat la intrarea la locul de muncă si corelativ salariatii din sectorul public si cel privat au obligatia prezentarii certificatului ELECTRONIC COVID-19 la intrarea la locul de munca, în cazul înregistrării unei creșteri săptămânale a numărului de cazuri confirmate la nivel naţional pe parcursul a trei săptămâni consecutiv.

(2) Prevederile prezentei legi se aplica si membrilor Camerei Deputaților și ai Senatului, persoanelor alese sau numite care ocupă funcții publice sau de demnitate publică ori asimilate acestora, precum și toate categoriile de personal care își desfășoară activitatea în cadrul tuturor autorităților și instituțiilor publice, centrale și locale, precum și al unităților și organelor de specialitate aflate în subordinea, sub autoritatea și în coordonarea acestora.

Art. 5.1 – Analiza situației epidemiologice se face de către Institutul Național de Sănătate Publică în fiecare zi de luni pentru săptămâna anterioară, iar obligația solicitării certificatului ELECTRONIC COVID-19 potrivit art.4, intră în vigoare la 72 de ore de la data îndeplinirii condiţiei de creștere cu un coeficient săptămânal mediu de cel puţin 1,5 ori a numărului de cazuri timp de trei săptămâni consecutive la nivel national.

Art. 5.2 – Obligația solicitării certificatului ELECTRONIC COVID-19 încetează în termen de 72 de ore de la data constatării îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:

a) scadere timp de 3 saptamani consecutive a numărului de cazuri la nivel national;

b) incidența cumulată pe ultimele 14 zile la nivel național este mai mică de 1 la mie.

Art.7. – Fiecare angajat prevăzut la art.4 beneficiază de maximum 11 testări antigen rapide/lună, pe perioada existenţei obligaţiei angajatorului de a solicita certificatul ELECTRONIC COVID-19 din sumele alocate de la bugetul de stat, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.

In conformitate cu art.50 lit i) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare sau in conformitate cu prevederile art. 513 alin. (1) lit.m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, raportul de serviciu/contractul individual de muncă în baza căruia își desfășoară activitatea personalul care nu prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale.

(2) Suspendarea raportului de serviciu/contractului individual de muncă se constata prin dispoziția scrisă a angajatorului, emisă în condițiile legii.

(3) Suspendarea constatată în condiţiile alin.(1) încetează la data la care persoana prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19, dar nu mai devreme de urmatoarea zi lucratoare celei in care s-a dispus suspendarea.

(4) Suspendarea inceteaza si in cazul in care necesitatea prezentarii certificatului inceteaza conform art.5.2

(5) Decizia de suspendare a raporturilor de serviciu/de muncă dispusă în conformitate cu prezenta lege poate fi contestată la instanța competentă conform legii, după caz.

Art.10. – (1) Nerespectarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege de catre angajator reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.

(2) Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii se realizează de personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, din cadrul Inspecției Sanitare de Stat, a Inspecției Muncii, precum și de ofițerii și de subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Curiozități din limba română: Grupuri de cuvinte care se citesc identic de la stânga la dreapta și invers

Publicat

Știați că, în limba română, există niște grupuri de cuvinte care se citesc la fel, de la stânga la dreapta și invers? Dincolo de cuvintele utilizate în mod curent în vorbire, limba română ascunde şi alte construcţii care definesc curiozităţi ale vocabularului naţional.

Curiozități din limba română

Cea mai mare diferenţă de litere între forma de plural şi singular o are substantivul ”om”. La plural este ”oameni” și diferența este de patru litere, scrie DCNews.ro.

Singurul cuvânt din DEX care conţine patru consoane la sfârşit este „kitsch”, termen folosit pentru a desemna un obiect decorativ de prost gust.

Limba română este singura limbă europeană în care se poate face o propoziție completă, formată din cinci cuvinte ce conțin doar vocale. De exemplu „Oaia aia e a ei”.

„Elenofonele” este cel mai lung cuvânt palindrom (se citește la fel din ambele capete) din limba română (11 litere) și semnifică „vorbitoarele de limbă elenă”.

Palindrom, cu pluralul palindromuri, reprezintă un cuvânt sau un grup de cuvinte care poate fi citit de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga fără să-și piardă sensul.

Iată câteva exemple: capac, coc, bob, radar, lupul, potop, apa, ara, dud, cojoc, aerisirea, elevele, cazac, rotor, tot, rar, rever, târât, Ana, Ada, așa, ața, axa, Anina, civic.

Cele mai multe cuvinte din limba română încep cu litera C. 19.750 de cuvinte din dicționar încep cu această literă.

”Abces” este singurul cuvânt care conţine grupul de litere ABC.

Limba română conține și câteva grupuri de cuvinte care pot fi citite de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga fără să-și piardă sensul: „Ele fac cafele. „O ramă maro.”

Cel mai lung cuvânt din limba română are 44 de litere şi îl găsim în dicţionarele medicale, nu şi în DEX. Acesta este „Pneumonoultramicroscopicsilicovolcaniconioza” și este denumirea completă a unei boli pulmonare cronice care apare mai ales la muncitorii din mine în urma inhalării prelungite a pulberilor de bioxid de siliciu.

Opt cuvinte din limba română care au dispărut

  • Ardău – ardelean, român care locuiește în Ardeal
  • Boreasă – nevastă, soție
  • Cioareci – ițari, izmene
  • Duhan – tutun (vine de la „a duhni”)
  • Făgădău – crâșmă, birt
  • Torocală – amestecătură, chestii puse laolaltă
  • Zicalaș – cântăreț, scripcar
  • Ciupag – partea iei de la brâu în sus, care are cusături deosebite. 2. bucată de pânză cât o batistă primită de un copil care duce crucea sau sfeșnicul la înmormântare. 3. ie. 4. partea rochiei care îmbracă pieptul și spatele; pieptar, corsaj, mânecar. 5. gulerul cămășii cu flori, al iei. 6. broderie pe pieptul iei.

 

sursa: dcnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Noile prețuri plafonate la gaze și energie electrică. Acord în Coaliția de guvernare. Măsurile se aplică din 1 februarie

Publicat

Coaliția de guvernare a decis luni seara ca prețurile la energie și gaze naturale să fie plafonate. Decizia va fi luată prin OUG.

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat, luni seara, noile prețuri plafonate. Acestea vor fi aplicate de la 1 februarie.

„Am reușit să ajungem la un acord, astfel încât plafonul la energia electrică scade de la 1 leu la 0,8 lei per kilowatt, iar limita de consum crește de la 200 kilowați la 500 de kilowați, pentru care se calculează compensarea. Va însemna că la consumatori se va percepe 0,68 lei per kilowatt.

Pentru consumatorii non-casnici, prețul va fi plafonat la un leu pe kilowatt.

La gaz plafonul va scădea de la 0,37 la 0,31 lei/kwh, iar limita de consum pentru cinci luni va crește de la 1000 la 1500 kilowați. Se va aplica și un discount de 40%, de la 33% la 40%, cu un preț de 0,221 lei/kwh. Pentru IMM, școli, spitale, biserici, industria alimentară se va asigura preț de 0,37 lei/kwh.

Am luat decizia ca toate facturile emise greșit să fie stornate și retrimise, fără ca oamenii să fie debranșați sau să plătească penalități.

Plafonarea se aplică de la 1 februarie până la 31 martie, urmând ca în această perioadă să venim cu o analiză și să luăm decizii în continuare”, a declarat premierul.

Nicolae Ciucă a precizat că impactul bugetar pentru plafonare este de aproximativ 3 miliarde lei.

De asemenea, a mai spus că este vorba despre o plafonare a prețurilor, nu se renunță la liberalizarea pieței.

Au fost peste 1 milion de facturi greșite.

Premierul a precizat că ordonanța de urgență privind plafonarea prețurilor nu va întârzia mai mult decât săptămâna viitoare pentru a putea fi aplicate.

Care au fost variantele inițiale

Membrii Coaliției de guvernare s-au reunit luni seara în ședință pentru a decide măsuri care să ducă la stoparea creşterii facturilor la energie electrică şi gaze.

Varianta PNL a fost revenirea la preț reglementat pentru o perioadă de până la șase luni pentru consumatorii casnici și variante de compensare de la buget pentru companii.

PSD a propus plafonarea prețului la energie și gaz la o valoare mai mică decât cea stabilită anul trecut, dublarea volumului pentru care prețul este compensat și reducerea TVA la 5%.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Mesaje-capcană în mediul online. Atenție ce link-uri deschideți după ce primiți mesaje pe rețele social media

Publicat

Au revenit atacurile cu link-uri malițioase care se propagă prin intermediul mesajelor pe rețelele social media, a atenționat Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Este vorba despre o campanie de transmitere a unor astfel de mesaje-capcană cu textul ‘seamănă cu tine’, ‘apari în acest video’ sau ‘tu ești în videoclip’. Aceasta a mai fost semnalată și anul trecut.

Potrivit DNSC, mesajele primite de utilizatorii români sunt în română sau engleză și conțin de regulă un link malițios, pe care expeditorul pretinde a fi un video sau o poză în care apare persoana căreia i-a transmis mesajul. Este doar o metodă de a stârni curiozitatea utilizatorului și a-l determina să dea click.

De obicei, accesarea acelui link nu afișează nimic pe dispozitiv, dar poate duce la pierderea accesului pe contul de social media folosit în acel moment.

Ce trebuie să faceți dacă ați dat click pe acel link sau vedeți că din contul dvs s-au transmis astfel de mesaje

1. Schimbați imediat parola contului de Facebook și să activați autentificarea în 2 pași (2FA)

2. Vă asigurați că nu au fost acordate permisiuni unor aplicații terțe din Facebook. Pentru asta, este necesar să vă logați în contul de Facebook și să navigați la categoria Settings & Privacy (Setări și Confidențialitate) și apoi Settings (Setări). Ulterior, mergeți către categoria Permissions (Permisiuni) și apăsați pe Apps and Websites (Aplicații și Site-uri), pentru a verifica la ce aplicații ați oferit acces.

Eliminați acele aplicații pe care le considerați suspecte. Apăsați pe aplicația respectivă, apoi pe butonul de Remove (Elimină) pentru a vă proteja contul de accesul neautorizat la aplicații terțe suspecte.

3. Verificați aplicațiilor instalate pe dispozitiv, pentru a vă asigura că nu au fost adăugate unele noi, necunoscute.

4. Verificați setările de confidențialitate, pentru a vă asigura că nu există modificări, acordând atenție sporită aplicației Facebook și locațiilor pe care nu le recunoașteți, unde contul dvs. de social media apare ca fiind logat.

5. Scanați dispozitivul cu o soluție de securitate (antivirus).


 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Vești bune pentru românii care locuiesc la bloc. Se vor putea cere bani de la stat pentru mai multe lucrări de renovare

Publicat

Autoritățile vor să introducă noi tipuri de lucrări de intervenții/activități pe lista celor eligibile, în cadrul programului privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe.

Astfel, pe lângă lucrările de reabilitare termică, se vor putea primi bani de la stat și pentru lucrări de reabilitare a instalațiilor de iluminat din spațiile comune ale blocului, pentru montarea sau înlocuirea sistemelor de ventilație și pentru înlocuirea ascensoarelor sau a instalațiilor electrice și de apă. 

Citește și Românii vor primi bani de la stat pentru lucrări care reduc factura la energie. Lista programelor anunțate de Ministrul Mediului

De asemenea, toate cheltuielile legate de elaborarea documentelor necesare vor putea primi finanțare și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat în data de 7 ianuarie un proiect de OG pentru modificarea și completarea OUG nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe.

Vezi AICI proiectul.

Prin actul normativ se urmărește eficientizarea Programului național multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, prin introducerea în lista cheltuielilor eligibile a unor lucrări de intervenție care să conducă la o renovare, cel puțin, moderată, precum și a cheltuielilor necesare elaborării documentației tehnico-economice.

„Modificările aduse programului multianual pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe vor conduce la creșterea nivelului de ambiție în ceea ce privește renovarea energetică a acestora, prin obținerea a cel puțin 30% economii de energie primară, prin stabilirea unei liste actualizate a listei de cheltuieli eligibile pentru renovare moderată sau aprofundată și prin creșterea nivelului de ambiție a indicatorilor de performanță pentru proiectele depuse în cadrul programului”, se precizează în nota de fundamentare.

Pentru a crește rata de renovare a blocurilor, se propune în cadrul proiectului de act normativ finanțarea din fonduri de la bugetul de stat sau din alte surse legal constituite a cheltuielilor necesare pentru elaborarea documentațiilor tehnico- economice.

De asemenea, se va avea în vedere revizuirea/completarea listei de intervenții eligibile, dar și introducerea unor indicatori de performanță pentru proiectele depuse în cadrul programului pentru monitorizarea economiilor de energie.

Astfel, suplimentar față de lista de lucrări de intervenție/activități pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, eligibile, prevăzute în legislația în vigoare, se propun:

– lucrări care au ca scop asigurarea calității aerului interior prin montarea/repararea/ înlocuirea instalației de ventilare (inclusiv a spațiilor comune), respectiv prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată;

– lucrări de reabilitare/modernizare a instalațiilor de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii;

– montarea de sisteme de management energetic integrat pentru clădiri și alte activități care conduc la realizarea scopului proiectului;

– implementarea sistemelor de reglare și automatizare a clădirilor/sistemelor de management a energiei clădirilor (BEM), inclusiv a sistemelor de răcire, care permit gestionarea eficientă a energiei pentru utilizatorii finali;

– acolo unde este posibil, să se treacă la înlocuirea ascensoarelor, a instalațiilor electrice și de apă, de scurgere și de canalizare cu sisteme mai moderne și mai eficiente;

– pentru clădirile rezidențiale supuse unei renovări majore, cu mai mult de 10 locuri de parcare, instalarea infrastructurii de cablare, respectiv conducte pentru cabluri electrice, pentru fiecare loc de parcare care să permită instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare a vehiculelor electrice.

Față de lista de lucrări de reabilitare termică a anvelopei, se propune suplimentar introducerea următoarelor lucrări eligibile:

– izolarea termică a fațadei – partea vitrată, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă cu performanță ridicată pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a părţii vitrate;

– izolarea termică a planșeelor sau a pereților dintre spațiul încălzit și alte spații comune neîncălzite;

– asigurarea unui nivel ridicat de etanșeitate la aer a anvelopei clădirii, atât prin montarea adecvată a tâmplăriei termoizolante în anvelopa clădirii, cât și prin aplicarea de tehnologii adecvate de reducere a permeabilității la aer a elementelor de anvelopă opace și asigurarea continuității stratului etanș la nivelul anvelopei clădirii.

Față de lista de lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire, se propune suplimentar introducerea următoarelor lucrări eligibile:

– lucrări care au ca scop asigurarea calității aerului interior prin:

a) prevederea unui concept rezonabil de ventilare naturală sau mecanică care poate include dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlată a spațiilor ocupate și evitarea apariției condensului pe elementele de anvelopă, sau

b) prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată.

– montarea de sisteme de management energetic integrat pentru clădiri şi alte activităţi care conduc la realizarea scopului proiectului:

a) montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire și înregistrare a consumurilor energetice şi/sau, după caz, instalarea unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, control şi/sau monitorizare, care vizează şi fac posibilă economia de energie la nivelul sistemelor tehnice ale clădirii;

b) montarea echipamentelor de măsurare a consumurilor de energie din clădire pentru energie electrică şi energie termică;

c) realizarea lucrărilor de racordare/branşare/rebranşare a clădirii la sistemul centralizat de producere şi/sau furnizare a energiei termice;

d) realizarea lucrărilor de înlocuire a instalației de încălzire interioară cu distribuție orizontală la nivelul apartamentelor și modul de apartament inclusiv cu reglare și contorizare inteligentă;

e) implementarea sistemelor de management al consumurilor energetice: achiziționarea şi instalarea sistemelor inteligente pentru gestionarea energiei.

– lucrări de înlocuire a cazanului din centrala termică de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor de CO2, cu cazane pe gaz în condensație, compatibile cu combustibilii gazoși regenerabili.

Se propune suplimentar introducerea unor lucrări eligibile de reabilitare/modernizare a instalațiilor de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii, astfel:

a) reabilitarea/modernizarea instalației de iluminat prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate;

b) înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, inclusiv tehnologie LED;

c) instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare/prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

„Cu privire la indicatorii de performanță care urmează a fi stabiliți pentru a atinge pragul unei renovări aprofundate, este necesară modificarea prevederilor din OUG nr. 18/2009 referitoare la încadrarea consumului anual specific de energie calculat pentru încălzirea locuințelor sub valoarea 100 kWh/m² arie utilă, în condiții de eficiență economică, prin definirea de valori limită pentru consumul specific de energie primară pe utilități relevante (adică cele pentru care există sisteme/instalații prin care se consumă energie), dar și pentru indicatorii parțiali de performanță energetică pentru anvelopa clădirii (valori U/rezistențe termice corectate) și pentru instalații/echipamente.

Valorile vor fi stabilite în funcție de indicatorii prevăzuți în metodologia de calcul a performanței energetice a clădirilor (aflată în fază finală de revizuire), preconizată a fi aprobată la finalul anului în curs, și vor fi fundamentate pe baza rezultatelor aplicării ghidului de bună practică privind atingerea nivelurilor optime, din punct de vedere al costurilor, al cerințelor minime de performanță energetică a diverselor categorii de clădiri (aflat în fază finală de redactare), urmărindu-se tranziția către nivelurile stabilite pentru nZEB la renovarea energetică a clădirilor existente”, se mai precizează în nota de fundamentare a proiectului.

De asemenea, proiectul stabilește că realizarea auditului energetic, a expertizei tehnice, proiectarea lucrărilor de intervenție, precum și verificarea documentațiilor tehnice pentru autorizare sau realizarea certificatelor energetice la finalizarea lucrărilor vor putea fi finanțate integral din fondurile aferente PNRR.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate