Eveniment
Controale la furnizorii de energie. Cum a ajuns cel mai bun preț la gaz să fie cel mai scump preț după semnarea contractului
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a derulat controale la 92 de companii din sectorul energetic în luna septembrie şi a constatat că 38 dintre ele au încălcat legislaţia, a declarat, miercuri, Claudiu Dolot, preşedintele instituţiei.
El a fost audiat în Comisia parlamentară de anchetă privind cauzele preţurilor mari la energie.
„De când au început să crească facturile am primit foarte multe reclamaţii pe adresa ANPC”, a spus Dolot.
Potrivit acestuia, ANPC a derulat, în perioada 30 august – 28 septembrie, controale la 92 de operatori comerciali din sectorul energetic, inclusiv filialele acestora din teritoriu.
„Din totalul de 92 de operatori controlaţi, în cazul a 38 am constatat abateri şi am dat 39 de sancţiuni, 21 fiind amenzi. Amenzile pe care le dă ANPC nu sunt în cuantum foarte mare, însă avem măsuri care trebuie aplicate şi acestea sunt cele mai importante”, a afirmat Dolot.
Preşedintele ANPC a precizat că, în cazul în care companiile nu aplică măsurile stabilite de autoritate, se poate merge până la suspendarea activităţii respectivei firme.
Publicitatea mincinoasă, o practică des întâlnită
„O practică des întâlnită este publicitatea mincinoasă.
Firmele spuneau în media şi în reclame că au preţul cel mai bun, dar când intrai pe comparatorul de preţuri de la ANRE de fapt erau pe locul 5-6.
În acest fel i-au păcălit pe consumatorii care nu aveau pregătirea necesară să se informeze”, a continuat Dolot.
Modificarea prețului din contract în timpul derulării acestuia, o altă măsură abuzivă constatată de ANPC
O altă măsură abuzivă a firmelor este modificarea preţului din contract în timpul derulării acestuia, chiar dacă, la semnarea contractului, compania a oferit un preţ fix.
„Mă refer la furnizorii care garantau un an preţul fix, apoi după câteva luni şi-au dat seama că nu mai pot susţine acel preţ şi au făcut adrese prin care îi anunţă pe clienţi că li se va modifica preţul.
Aceasta este clar o clauză abuzivă”, a subliniat preşedintele ANPC.
Astfel, au fost emise cinci decizii de încetare a practicilor incorecte: trei în Bucureşti, una în judeţul Mureş şi a cincea în Timiş.
„Preţul final din ofertă trebuie să fie cu toate taxele incluse, însă în unele oferte făcute consumatorilor au existat anumite tarife, taxe care nu erau precizate, iar consumatorii nu cunoşteau preţul final. Am sancţionat operatorii economici care aveau astfel de practici. Aceşti operatori economici au înţeles şi au respectat deciziile”, a adăugat reprezentantul ANPC
În perioada 30 august – 28 septembrie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat controale la operatorii economici, furnizori de energie electrică şi gaze naturale cu activitate de furnizare la clienţii finali, privind modul de respectare a prevederilor legale la prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice şi furnizare a gazelor naturale.
Controalele au vizat, printre altele, ofertele prezentate şi concordanţa între tarifele prezentate în oferte şi tarifele la încheierea contractelor; eventuale practici comerciale incorecte la încheierea contractelor sau modificarea acestora în defavoarea consumatorilor, precum şi existenţa unor clauze abuzive în contracte.
În cazul Engie România SA, ca urmare a reclamaţiilor clienţilor, s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce priveşte expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei. Ulterior, Engie şi-a notificat utilizatorii.
Nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preț la gazele naturale
Alte deficienţe constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preţ la gazele naturale şi notificarea cu un preţ mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea iniţială, considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract şi cei care nu semnaseră şi cărora li s-a modificat preţul iniţial.
”Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, au constatat reprezentanţii ANPC, conform informaţiilor obţinute de News.ro.
În acest caz, compania a primit trei amenzi în valoare totală de 150.000 lei, fiindu-i solicitată şi încetarea practicilor comerciale incorecte.
Alte firme, precum E-ON Energie România SA Târgu Mureş, CIS GAZ SA Sântana de Mureş, SST GRUP Transilvania SRL Tg.Mureş, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureş nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA.
Amenzi în valoare de 300.000 lei pentru E-ON Energie România
În cazul E-ON Energie România SA Târgu Mureş, care furnizează şi energie electrică, şi gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta “E.ON STANDARD GAS” şi E.ON HOME GAS cu un preţ valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu preţul din ofertă, deşi consumatorul nu şi-a exprimat acceptul şi nu a semnat contractul, ulterior, fiind notificat cu privire la aplicarea de noi oferte cu preţuri mai mari decât în cea iniţială, fără a se ţine cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.
Concluzia inspectorilor ANPC în acest caz a vizat utilizarea de practici comerciale incorecte, fiind oferită consumatorului, într-un mod ”neclar şi ambiguu”, o informaţie esenţială, consumatorul fiind determinat sau fiind susceptibil a fi determinat de a lua o decizie de tranzancţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
De asemenea, a fost formulate şi acuzaţii de omisiune înşelătoare, discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat şi consumatorii care au omis să îşi manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condiţiilor financiare ale contractului privind majorarea preţului fără a se ţine cont de dreptul consumatorului de a-şi exprima acordul/dezacord-ul în 30 zile, aşadar indiferent de accept sau dezacord, operatorul a aplicat majorarea preţului.
Eu existat şi oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică on-line (produs EON Home Gas, preţ lei/kwh: 0,253) , cu preţuri preferenţiale faţă de cele ofertate prin poştă (EON Standard Gas, preţ lei/kwh: 0,265, aceasta fiind considerată o practică agresivă a operatorului.
În ofertele transmise consumatorilor atât prin poştă, cât şi online, preţul gazului nu cuprinde TVA, implicit fiind mai mic decât preţul final din contract.
A fost solicitată încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind date trei amenzi contravenţionale în valoare de 300.000 lei.
10.000 de lei amendă pentru că un operator economic care nu a informat consumatorul cu privire la prețul energiei electrice, cu tot cu TVA
O altă acţiune de control s-a desfăşurat în vederea cercetării unei reclamaţii înregistrate în Timiş în care erau acuzate practici comerciale incorecte în raport cu un potenţial client. Reclamantul a solicitat de la operatorul economic oferte pentru furnizarea energiei electrice si a gazului.
ANPC a constatat că sunt prezentate informaţii referitoare la energia electrică Energy Go Online, operatorul economic Restart Energy precizând că preţul energiei active este de 239,95 ron/MWh fără taxe incluse.
Din studierea mai atentă a ofertei, preţul total de furnizare este de 532,80 lei (preţ fără TVA) adică mai mult decât dublu.
Preţul total de furnizare este compus din pretul energiei electrice active la care se adăuga tarifele reglementate de distribuţie şi transport, cost estimat al certificatelor verzi, costul pentru suportul productiei energiei în cogenerare şi costul cu acciza, stabilite periodic în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA. Operatorul economic nu a informat consumatorul cu privire la preţul cu tot cu TVA, deşi el putea fi calculat în momentul ofertei.
„Chiar dacă informaţiile sunt în fapt corecte, ele induc în eroare consumatorul şi îl determină să ia o decizie pe care nu ar fi luat-o raportat la preţul, modul de calcul al preţului, dar mai ales la existenta unui avantaj specific al preţului”, este constatarea inspectorilor ANPC, amenda în acest caz fiind de 10.000 de lei.
Prețul final, aproape dublu față de prețul din ofertă
Acelaşi furnizor a fost sancţionat şi pentru neregulile în ceea ce priveşte oferta de gaz, Gaz Go Online, conform căreia, la o primă citire, preţul de furnizare este de 63 ron/MWh fără taxe incluse, însă după studierea mai atentă a ofertei, rezultă un preţ de 104,10 lei , fără TVA, aproape dublu.
Preţul total de furnizare este compus din pretul gazelor naturale, la care se adaugă costul de transport (11 lei MWh) şi tarifele de distribuţie (30,1 lei MWh) stabilite periodic în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA . Nici în contract consumatorii nu sunt informaţi cu privire la preţul final cu toate taxele incluse.
În ceea ce priveşte afirmaţia de pe site-ul oficial, conform căreia consumatorii „beneficiază de cel mai bun preţ la gaz”, potrivit unui comparator de preţuri oferta pentru gaz se clasează pe locul 6, nefiind cel mai bun preţ la gaz. Şi de această dată, a fost dată o amendă de 10.000 de lei.
Conducerea ANPC a fost audiată miercuri la Comisia parlamentară de anchetă privind creşterea preţurilor la gaze şi la energia electrică.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Rusinea
vineri, 08.10.2021 at 07:36
Salarii mari si sporuri nesimtite !