Connect with us
Publicitate

Economie

Coşul de cumpărături cu alimente de bază a crescut cu 25-35% în şase luni. Uleiul și făina, mai scumpe cu 40-60%

cumparaturi

Publicat

În luna septembrie a anului trecut, un locuitor din București îşi putea umple coşul de cumpărături cu alimente de bază precum pâine, lapte, carne, ouă şi chiar apă, suc şi bere cu circa 80 de lei.

Acum, la şase luni distanţă, preţul aceluiaşi coş sare de 100 de lei, fiind cu 20-30 de lei mai scump, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor din Monitorul Preţurilor şi a celor oferite de repre­zentanţii unor hipermarcheturi.

În contextul izbuc­nirii războiului din Ucraina, care a declan­şat cre­şterea preţurilor cerea­lelor pe bursa EuroNext de la Paris – rapiţa, grâul şi porumbul fiind cu 50% mai scumpe faţă de acum şase luni –cele mai importante creşteri de preţ le-au avut făina şi uleiul, creşterile de preţ fiind între 40 şi 60%.

Vezi și: De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în România. Valoarea coșului zilnic, în funcție de mărimea unei familii

Astfel, dacă un kilogram de făină tip 650 marca Băneasa costa în data de 10 septembrie a anului trecut 2,65 de lei, acum costă 4,25 de lei (plus 60,3%), iar dacă un litru de ulei Untdelemn de la Bunica costa 5,7-6,75 de lei, acum costă 9,75 de lei (plus 42-69%), con­form datelor din Monitorul Preţu­rilor şi a celor oferite de repre­zen­tanţii unei companii de retail.

Aceste creşteri de preţ la raft au transpus practic creşterea preţurilor ce­rea­lelor

În cazul făinii baza este grâul, iar o tonă costă 380 euro/tonă, în creştere cu 60% faţă de acum şase luni, arată datele EuroNext.

În cazul uleiului, baza este floarea-soarelui, iar o tonă de seminţe de floarea-soarelui costă 1.200 dolari/tonă, adică circa 1.000 euro/tonă (cât investiţia ini­ţială într-o mică afacere sau o maşină second hand), conform Mundus Agri, platformă de ştiri şi tranzacţionare pentru piaţa interna­ţională a mărfurilor alimentare şi furajere.

Creşteri importante de preţ au avut şi băuturile

Spre exemplu, apa plată 2l (bax 6 sticle) marca Borsec a crescut de la cu aproape 2 lei, ceea ce înseamnă o creştere de peste 10%.

Un alt exemplu este creşterea preţului pentru Coca-Cola la 2 litri, care a crescut cu 18% în perioada septembrie 2021 – martie 2022. În aceste cazuri, producătorii de băuturi au spus că se văd în tarife creşterile de preţuri la energie electrică şi carburanţi.

Interesul consumatorilor faţă de preţurile produselor de bază a crescut semnificativ în contextul inflaţiei şi al conflictului din Ucraina.

Şase dintre cele mai căutate produse alimentare în luna martie pe platforma Monitorul Preţurilor a Consiliului Concurenţei sunt din categoria ulei de floarea soarelui.

Datele confirmă astfel interesul mare al consumatorilor pentru acest bun în ultima perioadă. Primele patru produse alimentare care apar în topul căutărilor sunt Coca-Cola, zahăr Coroniţa, banane şi făină Băneasa. Ele sunt urmate de şase mărci de ulei de floarea-soarelui, respectiv Untdelemn de la Bunica, Argus, Floriol, Unisol, Spornic, Ardealul.

Monitorul Preţurilor este un proiect realizat de Consiliul Concurenţei în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), fiind consultată Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, dar şi cu ONG-urile care se ocupă de protecţia consumatorilor.

Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare este o platformă care afişează preţul produselor din circa 1.700 de magazine.

Prin intermediul platformei online Monitorul Preţurilor, consumatorii pot verifica atât preţurile alimentelor, cât şi pe cele ale carburanţilor, fără a necesita deplasarea în locaţiile fizice ale magazinelor sau ale benzinăriilor.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate