Actualitate
CPECA Alba: „ABC-ul emoțiilor”, proiect de formare și consolidare a abilităților emoționale la elevi
Agenţia Naţională Antidrog, prin Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Alba, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba implementează proiectul naţional „ABC-ul emoțiilor” de formare şi consolidare a abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe conştientizarea de sine, abilităţile de comunicare asertivă, gestionarea emoţiilor negative, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.
Proiectul se adresează copiilor din clasele I si a II-a şi se centrează pe 5 teme principale:
1. Autocunoaştere /valorizare personală („Cine sunt eu?”);
2. Exersarea modalităţilor adecvate de gestionare a emoţiilor negative („Gestionarea emoţiilor negative”);
3. Abilităţi de comunicare asertivă şi de a face faţă presiunii grupului („Cum să spunem NU în situaţii dificile”);
4. Adoptarea deciziilor corecte pentru o dezvoltare sănătoasă („Alegeri responsabile”);
5. Importanţa relaţiilor interpersonale („Lumea mea”).
În perioada aprilie – iunie 2018, specialiştii Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Alba vor implementa proiectul în cadrul Liceul cu Program Spotiv Alba Iulia, activităţile adresându-se unui număr de 50 de elevi cu vârste cuprinse între 7 si 8 ani.
Totodată, urmare a solicitărilor primite din partea Şcolii Gimnaziale „Vasile Godiş” Alba Iulia, Şcolii Gimnaziale „Avram Iancu” Unirea şi a Şcolii Gimnaziale „Ion Agârbiceanu” Bucium (care are în structură Şcoala Primară Bucium Poieni, Şcoala Primară Bucium Sat şi Şcoala Primară Bucium Cerbu), specialiştii Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Alba vor susține un atelier adresat unui număr de 20 de cadre didactice, care, în urma informațiilor și abilităților dobândite, vor putea la rândul lor să implementeze proiectul în unităţile şcolare din care provin.
Influenţarea emoţiilor şi sentimentelor joacă un rol important în programele de prevenire concepute pentru a provoca o schimbare durabilă de comportament.
Inteligenţa emoţională din viaţa adultă îşi are originea în dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale în perioada preşcolară şi şcolară mică, acestea fiind perioade de achiziţii fundamentale în plan emoţional, social şi cognitiv.
Copiii care prezintă deficite la nivelul competenţelor emoţionale şi sociale riscă să dezvolte probleme serioase, atât în timpul copilăriei, a adolescenţei cât şi a vieţii adulte, într-o serie de domenii cum ar fi: sănătatea mentală (anxietate, depresie, tulburări de comportament, delicvenţă juvenilă, consum de alcool şi droguri etc.), dezvoltarea cognitivă (atitudini negative faţă de şcoală, lipsa încrederii în abilitatea de a rezolva sarcinile şcolare şi refuzul acestora), adaptarea şcolară (absenteism, abandon şcolar, dificultăţi în adaptarea la cerinţele mediului şcolar etc.).
În multe cazuri, consumul de droguri compensează incapacitatea de a gestiona, într-un mod mai productiv, sentimentele de tristeţe şi lipsă de speranţă. O deficienţă emoţională gravă are ca rezultat incapacitatea oamenilor de „a percepe” semnificaţia noilor informaţii şi a experienţelor anterioare, ceea ce poate duce la un comportament iresponsabil şi un dezechilibru.
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News