Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Criza deşeurilor în localităţi din Alba. Salprest renunţă la activitatea de salubritate în judeţ. Ce soluţii au primăriile


Publicat

gunoiaeLa aproape o lună de la blocajul contractelor de salubritate încheiate de operatorul Salprest cu 16 administraţii locale din judeţul Alba, situaţia nu pare să aibă soluţii concrete. Managerul Salprest a anunţat că se pregăteşte să renunţe la activitatea de salubritate din judeţ, iar unele primării încearcă să găsească alţi operatori pentru asigurarea acestui serviciu. Între timp, oamenii rămân cu gunoaiele neridicate din gospodării.

Dacă la Ciugud, primăria a găsit o soluţie temporară şi anume rezilierea contractului cu Salprest şi asigurarea serviciului de colectare deşeuri de către un alt operator – Polaris M Holding, în celelalte localităţi dintre cele 16 în cauză încă nu s-a ajuns la o decizie finală. În unele cazuri, se încearcă identificarea altor operatori care să preia această activitate.

În acest context, conducerea Salprest anunţă că se pregăteşte să renunţe la activitatea de salubritate în judeţ şi oferă explicaţii abonaţilor.

“Am considerat că nu este corect să mărim tarifele pentru cetăţenii cu abonamente la salubrizare. Avem notificare că taxa de mediu trebuie plătită, că nu se anulează. În aceste condiţii, în care avem puţini abonaţi, vom renunţa la activitatea de salubritate”, a precizat Petru Constantinescu, managerul Salprest, pentru Alba24.ro.

petru constantinescu salprest“Din cauza refuzului administraţiilor locale, punem în aplicare legislaţia în vigoare privind salubritatea şi anunţăm că intenţionăm să încheiem această activitate definitiv.

Considerăm că nu este corect să ni se impună aceste condiţii. Motivele sunt lipsa abonaţilor, comparativ cu populaţia din localităţi, distanţele mari între aceste localităţi, cheltuielile mari, taxele impuse de Guvern, restanţele mari la plata serviciilor. Toate acestea duc la majorări de tarife pentru beneficiari, cu care nu suntem de acord, vor fi creşteri artificiale pentru abonaţii buni-plătitori. Facem aceste demersuri pentru a păstra o bună imagine a societăţii. Suntem deschişi şi dăm tot concursul, cu tot ceea ce depinde de noi, administraţiilor locale şi societăţilor comerciale care vor presta serviciul, pentru a le uşura activitatea”, a mai spus Constantinescu.

Acesta a precizat, referitor la unele zvonuri, privind creşterea tarifelor din cauza taxei de mediu de 80 de lei pe tona de deşeuri nesortate depozitată la halda de gunoi, că reprezintă un cost de 2-4 lei pe persoană pe lună, fiind determinată de numărul de abonaţi declarat de administraţiile locale şi nu de 40 de lei pe lună. “Ne opunem tarifelor de lux, indiferent dacă sunt pentru persoane fizice sau juridice”, a mai spus Constantinescu.

Cele 16 unități administrative din Alba în care operator de salubritate este Salprest sunt: Ciugud, Cricău, Sîntimbru, Galda de Jos, Stremț, Vințu de Jos, Mihalț, Crăciunelu de Jos, Bucerdea Grânoasă, Săsciori, Daia Română, Ighiu, Șibot, Pianu de Jos, Săliștea și orașul Teiuș.

Dezbatere publică la Teiuş pentru alegerea unui nou operator de salubritate

La Teiuş, primăria a solicitat locuitorilor să păstreze deşeurile în saci rezistenţi, până la remedierea problemei. Marţi, va fi organizată o adunare publică, în vederea alegerii unui nou operator de salubritate

“În vederea deblocării situaţiei create în urma retragerii de pe piaţă a operatorului de salubritate SC Salprest Alba SRL şi a neridicării gunoiului menajer din orasul nostru, faţă de noile reglementări legale în domeniu şi de necesitatea stabilirii în condiţiile legii a unui nou operator de salubritate, vă invităm, marţi, 31 ianuarie 2017, ora 10.00, la Casa de Cultură a oraşului Teius unde, în cadrul adunării publice convocate, în urma acestei situaţii, să dezbatem acest subiect atât de important şi să găsim împreuna soluţiile legale de rezolvare”, a transmis Primăria oraşului Teiuş.

Vineri, primăria a dat şi alte explicaţii locuitorilor. “Situaţia creată la nivelul oraşului Teiuş şi a altor localităţi, prin neridicarea gunoiului de către societatea de salubrizare SC Salprest Alba SRL este una extrem de gravă şi de complicată. Pentru a găsi cea mai convenabilă şi legală soluţie de reluare a colectării gunoiului în condiţiile noi, care au apărut, vă rugăm să înţelegeţi situaţia creată şi să sprijiniţi administraţia locală, prin unele măsuri simple, provizorii, legate de păstrarea în saci rezistenţi a gunoiului menajer în gospodăriile proprii, până la rezolvarea, sperăm într-un timp cât mai scurt, a acestei probleme”.

Cum s-a rezolvat situaţia la Ciugud. Demersuri şi la Sîntimbru

La Ciugud, primăria a renunţat la serviciile Salprest şi a început demersurile pentru alegerea altui operator.

„Pentru Ciugud, am renunţat la serviciile Salprest şi am început procedura pentru delegarea serviciului de salubritate către Polaris, firma care se ocupă de colectarea deşeurilor la Alba Iulia, în apropiere. Vor fi preţuri mai mici, iar administraţia locală va cumpăra europubele şi le va pune la dispoziţia locuitorilor. Va fi o măsură temporară, până va fi desemnat un operator pe judeţ. Nu se poate lua o decizie unitară pentru toate localităţile aflate în această situaţie. Sunt distanţe diferite, fiecare va trebui să găsească o soluţie”, a declarat Gheorghe Damian pentru Alba24.ro.

Potrivit primarului din Ciugud, acesta a purtat discuţii cu directorul general de la Polaris M Holding, iar deciziile trebuie luate de fiecare primărie în parte. Astfel, opţiunile ar fi ca, pentru localităţile apropiate de Alba Iulia să se încerce varianta serviciilor Polaris, pentru cele din zona Sebeş, cu operatorul de acolo şi aşa mai departe.

Vezi şi Criza deşeurilor în Alba. Primarii din cele 16 localităţi încearcă să găsească soluţii pentru colectarea gunoaielor menajere. Contract reziliat la Ciugud

Şi la Sântimbru ar putea fi luată aceeaşi decizie. Operatorul de salubritate a fost înştiinţat despre posibilitatea rezilierii contractului, având în vedere că de la începutul anului nu a mai fost ridicat gunoiul. Potrivit primarului Ioan Iancu Popa, firma nu şi-a respectat obligaţii din contract.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO ȘTIREA TA: Tupeu și nesimțire, la Alba Iulia. Șofer surprins cu mașina pe pista de biciclete de pe Dealul Mamut

Publicat

Tupeul în trafic nu are limite. O dovedește un șofer care a fost surprins, duminică după-amiaza, în timp ce conducea un autoturism, pe pista de biciclete de pe Dealul Mamut din Alba Iulia. 

Incidentul a fost surprins în jurul orei 14:50, de un cititor Alba24, pe porțiunea dintre Parcul Dendrologic și restaurantul Panoramic.

Potrivit cititorului, șoferul mașinii înmatriculată în județul Alba nu a vrut să treacă pe banda pentru autovehicule, acesta fiind nevoit să îl ocolească.

„Pe pista de biciclete de la Dendrologic. Nu a vrut să treacă pe partea lui, a trebuit să ocolesc eu”, ne-a transmis cititorul Alba24.

În zona respectivă, traficul autoturismelor este restricționat pe o singură bandă, iar aleile sunt doar pentru bicicliști și pietoni.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

JOI: Şedinţă la Consiliul Local Aiud. Stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2022 și alte 26 de proiecte

Publicat

Consilierii locali din Aiud se reunesc în şedinţă ordinară joi, 22 aprilie, începând cu ora 14:00, în sistem la distanță, prin mijloace electronice.

Pe ordinea de zi sunt 27 de proiecte, între care stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2022, retragerea unor autorizații de transport și autorizații taxi și aprobarea Regulamentului de administrare și întreținere a spațiilor verzi din intravilanul municipiului. 

Ordinea de zi:

1. Proiect de hotărâre privind stabilirea și aprobarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul fiscal 2022 în Municipiul Aiud.

2. Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuţie al bugetului Centrului Cultural Liviu Rebreanu Aiud la 31 martie 2021.

3. Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuţie al bugetului Serviciului Public Administrația Patrimoniului Local Aiud la 31 martie 2021.

4. Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuţie al bugetului Spitalului Municipal Aiud la 31 martie 2021.

5. Proiect de hotărâre privind aprobarea execuţiei bugetelor la secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare cumulate la 31 martie 2021 pentru Municipiul Aiud.

6. Proiect de hotărâre privind însușirea valorilor de inventar actualizate a bunurilor din domeniul public și privat al Municipiului Aiud.

7. Proiect de hotărâre privind alocarea unei sume din bugetul local reprezentând cotizația Municipiului Aiud pentru anul 2021 la Asociația Municipiilor din România.

8. Proiect de hotărâre privind alocarea unei sume din bugetul local, reprezentând cotizația pentru anul 2021 la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “APA ALBA“.

9. Proiect de hotărâre privind încheierea Convenției de colaborare între Municipiul Aiud – Direcția de Asistență Socială și Asociația Serviciul de Ajutor Maltez în România.

10 . Proiect de hotărâre privind aprobarea modificării statului de funcții al Direcției de Asistență Socială a municipiului Aiud din subordinea Consiliului Local al municipiului Aiud.

11. Proiect de hotărâre privind aprobarea statului de funcții al Serviciului Public de Interes Local Administraţia Patrimoniului Local subordonat Consiliului Local Aiud.

12. Proiect de hotărâre privind modificarea Regulamentului de organizare și desfășurare a activităților comerciale și a serviciilor de piață în municipiul Aiud, aprobat prin H.C.L. nr. 29 din 22.02.2017.

13. Proiect de hotărâre privind prelungirea contractelor de închiriere pentru un număr de 5 loturi din imobilul ”Construcții Corp A și teren aferent” situate administrativ în Aiud, str. Iuliu Maniu, în zona Pieței „Dr. Constantin Hagea”.

14. Proiect de hotărâre privind propunerea de atribuire în proprietate a unor terenuri, conform art. 36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

15. Proiect de hotărâre privind retragerea unor autorizații de transport și autorizații taxi.

16. Proiect de hotărâre privind aprobarea Acordului de colaborare în interes public, între Municipiul Aiud și SC Dacia Faber SRL Cluj – Napoca.

17. Proiect de hotărâre privind aprobarea modificării prin act adițional, a art. 2, alin 3 și art. 13, lit. d) din contractul de concesiune nr. 1122/29.03.2019, concesionar Asociația Un Pas Înainte Alexandra.

18. Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de administrare și întreținere a spațiilor verzi ce aparțin domeniului public din intravilanul Municipiului Aiud.

19. Proiect de hotărâre privind concesionarea prin licitație publică a imobilului Atelier C10 și terenul aferent, proprietate privată a municipiului Aiud, situat în Aiud, str. Tribun Tudoran, nr. 5, înscris în CF nr. 74194, având numerele cadastrale 74194 și 74194-C1.

20. Proiect de hotărâre privind diminuarea suprafeței de teren cuprinsă în contractul de concesiune nr. 503 din 22.11.2004 încheiat în Consiliul local Aiud și Cristea Ana.

21. Proiect de hotărâre privind concesionarea directă a imobilului teren înscris în CF. nr. 75726 Aiud, în suprafață de 25 mp, situat în Aiud, str. Băilor, Bl. G2 – domeniul privat, cu destinația de extindere garsonieră, în favoarea petenților Popa Viorel-Adrian și soției Popa Silvia-Cristina, în baza contractului de vânzare-cumpărare cu încheierea de autentificare nr. 1690 din 07.09.2020.

22. Proiect de hotărâre privind aprobarea acordului de asociere pentru administrarea „Bazei sportive Ciumbrud” între Serviciul Public Administrația Patrimoniului Local Aiud și Asociația Club Sportiv „Șoimii Ciumbrud”.

23. Proiect de hotărâre privind schimbarea titularului contractelor de concesiune nr. 8 din 02.08.1996 și nr. 1640/30.06.2010 respectiv a contractului de comodat (folosință gratuită) nr. 7425/15.06.2010 încheiate între Consiliul Local al Municipiului Aiud și Societatea de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Sud S.A în Societatea Distribuție Energie Electrică România S.A.

24. Proiect de hotărâre privind achitarea unor cheltuieli legate de plățile electronice online utilizând cardul bancar.

25. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației PUZ – „Construire depozit de materiale de construcții”, Aiud, DJ 107E, extravilan FN.

26 . Proiect de hotărâre privind modificarea art.1 din HCL nr. 182/27.11.2020, pct. 1 și 8 la Anexa la hotărâre, prin care au fost desemnați reprezentanţii Consiliului Local Aiud ca membri ai consiliilor de administraţie şi ai comisiilor pentru evaluarea şi asigurarea calităţii din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat de pe raza municipiului Aiud, pentru anul școlar 2020 – 2021.

27. Raport periodic de activitate conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public pe anul 2020.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

O nouă tranșă de vaccin Pfizer BioNTech sosește luni în țară. Cum vor fi distribuite cele peste 500.000 de doze

Publicat

Luni, 19 aprilie, va sosi în țară o nouă tranșă de vaccin produs de compania Pfizer BioNTech, însumând 511.290 de doze. Acestea vor fi livrate pe cale aeriană și vor ajunge pe aeroporturile din Otopeni, Cluj-Napoca și Timișoara, a transmis Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19.

Transportul către centrele de stocare este asigurat de firma producătoare, inclusiv pe cale terestră. Vaccinurile sunt transportate în condiții optime de siguranță, în containere speciale, cu gheață carbonică și folie etanșă.

Astfel, procesul de vaccinare continuă atât în centrele din București, cât și din țară, dozele fiind distribuite după cum urmează:

  • Centrul Național de Stocare București: 146.250 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Brașov: 64.350 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Cluj: 62.010 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Constanța: 74.880 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Craiova: 54.990 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Iași: 58.500 doze;
  • Centrul Regional de Depozitare Timișoara: 50.310 doze.

Până la acest moment, țara noastră a recepționat 3.886.019 doze de vaccin produse de compania Pfizer, iar 3.362.997 au fost deja utilizate pentru imunizarea populației.

În centrele de vaccinare se vor utiliza atât doze recepționate de România în tranșa curentă, cât și în tranșele anterioare, pe baza solicitărilor transmise la Centrul Național și centrele regionale de depozitare, prin direcțiile de sănătate publică județene și cea a municipiului București.

În România, alocarea dozelor de vaccin se realizează conform calendarului de livrare pus la dispoziție de firma producătoare, sens în care, săptămânal, țara noastră primește tranșele de vaccin necesare imunizării populației.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Înmatriculările de autoturisme în România au scăzut cu peste 25% în primul trimestru. Mașinile electrice câștigă teren

Publicat

masini electrice

Înmatriculările de autoturisme în România au scăzut cu 25,8% în primele trei luni din acest an comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform unui comunicat de presă al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).

„După ce, în ultimele 4 luni ale anului 2020, am consemnat creşteri importante ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în lunile ianuarie (-46,6%) şi februarie (-18,8%), acestea fiind, într-o oarecare măsură, compensate de creşterea de 19,4% din luna martie. Pe plan european, însă, după o creştere importantă în luna martie (+87,3%), primul trimestru se încheie cu o creştere generală de 3,2%”, se spune în comunicat.

Revenind la piaţa naţională, top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 3 luni din anul 2021 este condus de către Dacia (4.322 unităţi), urmată de Ford (2.656 unităţi), Toyota (2.061 unităţi), Hyundai (1.844 unităţi), Volkswagen (1.833 unităţi), Skoda (1.767 unităţi), Mercedes Benz (1.541 unităţi), Renault (1.456 unităţi), BMW (956 unităţi) şi Suzuki (809 unităţi).

Autoturismele (care reprezintă cca. 79% din total) au înregistrat, în luna martie 2021, un volum de 7.752 unităţi, cu 18,7% mai mare decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor 3 luni din 2021, se înregistrează a scădere generală de 25,8% comparativ cu perioada similară a anului anterior.

Conform sursei citate, după primele 3 luni ale anului 2021, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, segmentele în creştere fiind A (+115,8%), F (+153,5) și „Sport” (+19,0%), celelalte fiind în scădere.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 45,3% (în creştere cu 5,8 pp faţă de 2020), urmat de C, cu 26,6% (în scădere cu 7,2 pp) şi B, cu 17,9% (în scădere cu 1,5 pp).

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 3 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (-3,8 pp) faţă de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 61,3%.

În ceea ce priveşte autoturismele cu motoare diesel, şi acestea înregistrează o scădere de 3pp faţă de primele 3 luni din 2020, deţinând, însă, o cotă de doar 26,5% din total.

Potrivit comunicatului, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele 3 luni din 2021, o cotă de piaţă de 12,2%, care este de 2,2 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%).

„Ca şi în anul 2020, când, deşi s-a înregistrat o contracţie importantă a achiziţiilor de autoturisme, cele „verzi” au performat, şi în 2021 acestea rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 65,0% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Şi mai important este faptul că ele deţin, în luna martie, o cotă de piaţă de 10,7%, iar după după 3 luni din 2021, 12,2% faţă de doar 5,5%, cât era în perioada similară din 2020″, se precizează în comunicat.

O altă analiză prezentată de APIA este evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4). Acestea au, după 3 luni din 2021, o cotă de piaţă de 25,3%, pe un volum total de 5.174 unităţi, inferior cu 21,4% celui consemnat în perioada similară din 2020.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în primele 3 luni din 2021 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 67% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 33%. Raportul este unul mai dezechilibrat decât de obicei, în condiţiile în care demararea mai târzie a programului Rabla, a generat o aşteptare vizibilă în special în rândul persoanelor fizice, şi nu numai.

În ceea ce priveşte autovehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse şi pick-up), APIA precizează că şi această categorie de autovehicule înregistrează, după două luni de scădere în 2021, o creştere, chiar importantă (+10,7%). Cu toate acestea, după trei luni din acest an consemnăm o scădere generală de 7,0%, aceasta fiind mai puţin abruptă comparativ cu cea înregistrată de autoturisme (-25,8%). În acest context, sunt mărci şi modele care sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate