Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cu cât a crescut prețul alimentelor. Topul celor mai mari scumpiri din 2023: cât a ajuns prețul la unt, ulei, zahăr și ouă

cumparaturi

Publicat

În prima parte a lunii octombrie a anului 2021, costul unui coş de cumpărături cu principalele alimente de la unii dintre cei mai mari jucători din industria alimentară, în Bucureşti, era în jur de 80 de lei, iar diferențele nu sunt mari față de restul țării.

Cele mai mari scumpiri le-au avut zahărul, al cărui preţ a crescut cu 63% din decembrie 2021 până în decembrie 2022, untul al cărui preţ a crescut cu 45% din decembrie 2021 până în decembrie 2022 şi uleiul, al cărui preţ a crescut cu 37% din decembrie 2021 până în decembrie 2022.

În prima parte a lunii ianuarie a acestui an, costul aceluiaşi coş de cumpărături este de aproximativ 110 lei în retailul modern, conform calculelor ZF făcute pe baza datelor din Monitorul Preţurilor al Consiliului Concurenţei.

Practic, în mai puţin de un an şi jumătate un bucureştean a avut o creştere de aproape 40% la acelaşi coş de cumpărături.

Spre comparaţie, salariul mediu net lunar la nivel naţional în octombrie 2021 era 3.544 de lei, iar în luna noiembrie a anului 2022, ultima pentru care există date disponibile, ajunsese la 4.141 de lei, având o creştere de 17% în Bucureşti, arată datele de la Institutului Naţional de Statistică.

Prețul oului s-a dublat. Cea mai mare scumpire din ultimii 20 de ani

Preţul unui ou să ajungă la un nivel record, în toată lumea. Iar noi avem una dintre cele mai accelerate scumpiri, din toată Uniunea, potrivit Comisiei Europene.

În ultimii cinci ani prețul a început să urce abrupt de la începutul anului trecut și nu s-a mai oprit de atunci. Scumpirea s-a accentuat începând din octombrie și a atins un nivel record în decembrie. Majorarea de preț este mult mai mare decât în alte țări. Linia care reprezintă România urcă într-un ritm mult mai accelerat decât ce s-a întâmplat în Franța, Spania ori Italia, de exemplu. Și chiar mai mult decât media europeană, potrivit PROTV.

Scumpirile au mai multe explicații

Aurelian Dochia, analist economic, spunea recent că principalul factor care a dus la creşterea preţurilor la alimente a fost creşterea preţului la energie, gazul fiind foarte important pentru producţia alimentară.

În paralel, îngrăşămintele şi inputurile agricole au avut creşteri mari de preţ, atât din cauza pandemiei, cât şi postpandemie, iar apoi din cauza războiului din Ucraina.

Mai mult, rata anuală a inflaţiei în luna decembrie a anului 2022 comparativ cu luna decembrie a anului 2021 fiind de 16,4%. În ceea ce priveşte preţurile mărfurilor alimentare, acestea au crescut cu 22% din luna decembrie a anului 2021 până în luna decembrie a anului 2022, conform ultimelor date ale INS.

Cele mai mari scumpiri le-au avut zahărul, al cărui preţ a crescut cu 63% din decembrie 2021 până în decembrie 2022, untul al cărui preţ a crescut cu 45% din decembrie 2021 până în decembrie 2022 şi uleiul, al cărui preţ a crescut cu 37% din decembrie 2021 până în decembrie 2022.

Rata anuală a inflaţiei în luna decembrie a anului 2022 comparativ cu luna decembrie a anului 2021 a fost de 16,4%.

Daea, la sfârșitul anului trecut: Nu există motive pentru o scumpire

În noiembrie ministrul Agriculturii, Petre Daea, declara că nu există motive obiective pentru o scumpire a produselor agroalimentare.

Ministrul a subliniat că preţurile în producţia primară şi în procesare s-au stabilizat.

”Nu sunt motive să se scumpească produsele agroalimentare. Nu sunt motive obiective pentru că producţia primară, în zona aceasta, s-a stabilizat preţul, în procesare s-a stabilizat preţul, la energie şi la gaz. Aşa că nu vor creşte preţul”, a spus Petre Daea, întrebat de jurnalişti dacă ar trebui să ne aşteptăm la scumpiri ale produselor.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate