Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Cum îți pregătești mașina pentru iarnă: lucruri pe care majoritatea șoferilor nu le știu. La ce să fii atent


Publicat

Anotimpul rece bate la ușă, motiv pentru care trebuie să ne asigurăm că mașina pe care o conducem va funcționa corect, chiar dacă va fi supusă unor temperaturi cu mult sub zero grade.

Există mulți factori care pot influența funcționarea mașinii, începând cu magazinul de piese auto de unde îți faci necesarul specific sezonului rece și terminând cu modul în care conduci.

Iată, așadar, câteva sfaturi care te vor ajuta să ai o mașină perfect funcțională pe timp de iarnă.

Anvelopele, o parte importantă a automobilului

Ia-ți anvelope de iarnă! Cumpără-ți anvelope de iarnă; ai de ales între două tipuri de anvelope: cele all season și cele destinate special iernii. Ambele sunt în legalitate, însă cel mai bine este să optezi pentru anvelopele de iarnă, deoarece sunt mai bine construite și au proprietăți perfecte pentru zapadă, gheață și ger.
Mulți șoferi aleg să își cumpere din magazinul de piese auto doar anvelopele, neglijând jantele. Dacă vrei totul ca la carte însă, este bine să optezi pentru jante de iarnă.
Nu te gândi la astfel de achiziții ca la niște pierderi, deoarece, în timp, vei economisi destul de mult.
Evită sa folosești anvelope reșapate, deoarece riscurile cresc destul de mult. De asemenea, este bine să verifici presiunile în roți si sa îți echipezi roțile cu lanțuri, mai ales dacă drumurile pe care mergi sunt înzăpezite.

Asigură-te că bateria este 100% funcțională

Pe timpul iernii, una dintre cele mai solicitate piese auto este bateria. La temperatură scazută, pornirea motorului solicită de 3 ori mai mult curent decât pe timp de vară, ceea ce înseamnă că ai nevoie de o baterie de bună calitate. Nu contează atât tipul de ulei, vâscozitatea lui și alte detalii, ci contează să ai o baterie perfectă.

La temperaturi de sub 15 grade, pentru a o proteja, evită cât mai mult să pornești instalația radio și încearcă să folosești cât mai puțin luminile, ștergătoarele și climatizarea. Evident, va trebui să le folosești, însă poți măcar să eviți să le folosești simultan.

Dacă temperatura de afară este de sub 8 grade Celsius, ceea ce trebuie să faci este să aprinzi farurile pentru câteva minute. În felul acesta, bateria se va încălzi.

Motoarele diesel sunt diferite și au o serie de reguli în plus în ceea ce privește bateria. Spre exemplu, este bine să ții cont de avertizorul care spune că bujiile sunt incandescente și să nu începi pornirea mașinii până cand acest avertizor nu se stinge. În caz contrar, riști să uzezi bateria destul de mult.

Asigură-te ca folosești piese de bună calitate

Piesele auto, mai ales piesele vitale, trebuie să fie de cea mai bună calitate. Poți alege piese auto aftermarket sau originale, recomandate de ceilalți șoferi și de ce nu, de cei de la service-ul pe care îl frecventezi.

Piesele de bună calitate sunt, de regulă, ceva mai scumpe, însa acest lucru vine la pachet cu o serie de beneficii,printre care faptul că te poți bucura de o rezistență mai mare și evident, de o siguranță mai mare.

Dacă îți permite buzunarul, pentru consumabile, cum sunt plăcuțele de frână, poți cumpăra piese auto noi.

Antigelul, un element important pe timpul iernii

Antigelul joacă un rol foarte important pe perioada iernii, deoarece nu lasă fluidele să inghețe. Verifică densitatea acestui lichid și în cazul în care nu este cea potrivită, completează până totul este ok.

Nu turna antigel în apă rece în circuitul de răcire, deoarece acest lucru poate duce la distrugerea instantanee a motorului.

Instalația de climatizare, cum se folosește?

Instalația de climatizare este foarte importantă pe timp de iarnă, însă trebuie sa fie folosită cu foarte mare atenție, deoarece poate să ducă la consumul foarte rapid al bateriei.

Sunt lucruri de care vei avea nevoie, de la instalația de încălzire, așadar, trebuie să le verifici. Verifică dacă mașina are rezistențe de încălzire și dacă acestea sunt ok, nu lăsa instalația să funcționeze atunci când motorul este pornit la relanti și nu lăsa devrijarea lunetei pe o perioadă mai mare decât este necesar.

Verificarea broaștelor, a încuietorilor, a mânerelor și a geamurilor

Atunci când este frig, aceste accesorii reprezintă o problemă mare, mai mare uneori chiar decât înghețul provocat asupra pieselor auto. Este bine să ai la îndemână un spray împotriva înghețului broaștelor și să îl pulverizezi ori de cate ori natura se joacă cu zăpada.

Dacă simți că nu poți să deschizi ușa din cauza gheții, este bine să nu forțezi. Cel mai bine este să folosești spray-ul, însă dacă nu ai la îndemână un astfel de produs, poți încălzi cheia cu o brichetă și să încerci din nou să deschizi ușa.

Ștergătoarele de parbriz, victime sigure ale gheții

Indiferent ce ai face, pe perioada iernii, ștergatoarele de parbriz sunt adevărate victime ale gheții. Este bine să te asiguri că nu ai ștergătoarele blocate, deoarece în caz contrar, poți distruge motorul electric. Atunci când pornești ștergătoarele, motorul electric stă sub tensiune, fiind activat.

Dacă ștergatoarele nu pot fi mișcate, acesta va forța ștergătoarele până în momentul în care se poate strica. Trebuie să te asiguri că lamelele nu sunt lipite de geam, că pe parbriz nu există zone tăioase de gheață și că materialul din care sunt construite lamelele este flexibil.

Atunci când cureți parbrizul este bine să folosești raclete de plastic, însă este bine să ai grijă mare la lamele, pentru a nu le tăia.

Frâna de mână nu trebuie să fie folosită pe timpul iernii

Dacă temperaturile sunt scăzute, frâna de mână nu trebuie sa fie folosită, deoarece există riscul de blocare a sa. Mulțumită gheții și a înghețării cablului, s-ar putea să descoperi că frâna de mână nu mai poate fi eliberată.
Este suficient să lași mașina în viteză, în treapta 1 sau în treapta a 2-a și să ai grijă să nu o pui chiar în pantă.

Dacă parchezi totuși în pantă, poți pune în spatele roților niște pietre care să le blocheze plecarea.

Evită spălarea mașinii pe timp de iarnă sau spal-o într-un loc profesionist, care să ți-o poata da uscată.

Dacă speli mașina și după aceea o lași să staționeze în frig, poate fi distrusă vopseaua. După ce este spalată, mașina trebuie să fie uscata cu un curent de aer cald, în așa fel încât apa din încuietori și din uși și capote să nu inghețe.

Alte verificări importante pe care trebuie să le faci

Chiar dacă îți îngrijești mașina cu foarte mare atenție, înainte de venirea iernii trebuie să faci niște verificări. Printre piesele care chiar trebuie să fie verificate se numără articulațiile, pivoții, amortizoarele, plăcuțele de frână, saboții de frână sau planetarele. Asigură-te că mașina nu face niciun zgomot și că este totul ok.

De asemenea, trebuie să fie verificat uleiul de motor, precum și antigelul. O piesă pe care destul de puțini oameni o verifică, dar este foarte importantă, este cureaua de distribuție.

De regulă, aceasta trebuie să fie schimbată la un interval de aproximativ 60 000 de km . în cazul în care schimbarea nu este efectuată, ruperea curelei poate să ducă la distrugerea unei bune părți din motor. De asemenea, poate duce la riscuri destul de mari de accidente.

Cele mai solicitate mașini în ceea ce privește cureaua de distribuție sunt cele care funcționează cu motorină.

Înlocuiește toate consumabilele mașinii

Înainte ca iarna să își intre în drepturi, trebuie să înlocuiești toate consumabilele de mașină, începând cu filtrele de benzină sau motorină și terminând cu antigelul și uleiul de motor.

Contează foarte mult și cum conduci

Nu este suficient să ai o mașină bine pusă la punct pentru a obține siguranța. Trebuie să ai și o conduită cât mai bună atunci când ești la volan.

Printre sfaturile pe care trebuie să le respecți se numără urmatoarele:

-Asigură-te că ai tot timpul combustibil în rezervor, în așa fel încât să te poți încălzi în eventualitatea unor blocaje și să ai benzină pentru a-ți continua drumul după ce aceste blocaje încetează.

-Sporește atenția în momentul în care circuli pe poduri, în păduri sau prin sate. Este bine să circuli încet în aceste zone, deoarece orice factor extern poate să ducă la dezechilibru, de la o bucățică de gheață, până la vânt.

-Adaptează viteza de rulare la condițiile de drum. Regula principală este aceea de a folosi o viteză care să îti permită să oprești în siguranță, indiferent de ceea ce se întâmplă.

-Folosește cât mai mult frâna de motor. Sistemul de frânare nu trebuie să fie acționat brusc, deoarece poate să apară fenomenul de derapaj. Dacă vrei să fii în siguranță pe timp de iarnă, la volan, este bine să folosești frâna de motor.

-Păstrează o distanță suficient de mare față de conducatorul din fața ta pentru a evita să-l lovești în caz de patinare.

Sursă: Agerpres

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

DSP Alba: Vaccinul Moderna, disponibil la centrul de la Liceul ”Alexandru Domșa” din Alba Iulia, de joi

Publicat

dsp alba directia de sanatate publica

Direcția pentru Sănătate Publică (DSP) Alba a anunțat că de joi, 2 decembrie, se face vaccinare și cu serul de la Moderna la centrul din Alba Iulia de la Liceul ”Alexandru Domșa”.

În această locație se poate face imunizare cu trei tipuri de vaccin: Pfizer, Johnson&Johnson și Moderna.

Centrele de vaccinare din județul Alba:

Alba Iulia

  • Centrul de vaccinare de la Liceul ”Alexandru Domșa” (Pfizer, Moderna și Johnson&Johnson) – program 8.00-20.00 – telefon 0768572925
  • Centrul de vaccinare de la Sala de Sport a Universității ”1 Decembrie 1918” (Pfizer) – program program 8.00-20.00 – telefon 0769769790

Sebeș – Centrul de zi pentru persoane vârstnice Sebeș (Pfizer, Johnson&Johnson) – program 8.00-20.00 – telefon 0712010360

Blaj – Centrul Cultural ”Iacob Mureșianu” (Pfizer) – program 8.00-20.00  – telefon 0712010365

Aiud – Sala de sport (Pfizer, Johnson&Johnson) – program 8.00-20.00 – telefon 0777910194

Câmpeni – Sala de sport a Liceului Tehnologic Silvic Câmpeni (Pfizer, Johnson&Johnson) – program 8.00-20.00 – telefon 0712010371

Cugir – Centrul Cultural Cugir (Pfizer) – program 8.00-20.00 – telefon 0777910195

Teiuș – Sala de sport (Pfizer) – program 8.00-20.00 – telefon 0761112349

Ocna Mureș – Sala de spor a Școlii Gimnaziale ”Lucian Blaga” (Pfizer) – program program 8.00-15.00 – 0790238425

Zlatna – Cantina Liceului ”Corneliu Medrea” (Pfizer) – program 14.00–20.00 – 0786809506

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

29 noiembrie: 1.096 cazuri COVID și 92 decese în România, înregistrate în ultimele 24 de ore. Bilanțul parțial

Publicat

Au fost înregistrate 1.096 cazuri noi de COVID, în ultimele 24 de ore, potrivit datelor transmise luni, 29 noiembrie, de Grupul de Comunicare Strategică. 

Au fost confirmate 107 decese, din care 15 anterioare (față de 87 în 24 de ore, cu o zi în urmă).

Comparativ, cu o zi în urmă erau raportate 1.377 cazuri în 24 de ore.

”Conform datelor existente la nivelul CNCCI la data de 29 noiembrie 2021, ora 10.00, în intervalul de 24 de ore, au fost înregistrate 1.096 de cazuri de persoane pozitive cu SARS-COV-2. De asemenea, au fost raportate 107 decese dintre care 15 anterioare”, a transmis Grupul de Comunicare Strategică.

Datele vor fi completate la ora 13.00. Revenim cu amănunte.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Transporturilor a verificat lotul 2 al A10 Sebeș-Turda, ”fără să știe nimeni”. Autostrada se deschide cu restricții

Publicat

Lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda va fi deschi, potrivit noului ministru al Transporturilor Sorin Grindeanu, în ciuda problemelor care mai sunt încă în zonă. 

Ministrul spune că a intrat pe acest tronson vineri seară „fără să știe, nimeni”, alături de un coleg din Parlament și l-a testat.

„Dacă nu e nimic care să pună în pericol siguranța celor din trafic, vom da drumul la acest lot, îmi voi asumă acest lucru. Este noaptea minții să ai 25 de kilometri de autostradă gata, să nu îi inaugurezi, să nu cauți o soluție astfel încât pe acel kilometru să existe restricții și să stai cu acest lot până la primăvară când permit lucrările”, a declarat Sorin Grindeanu.

Este vorba despre un kilometru în zona Oiejdea, afectat de aluncări de teren.

Autorităţile vor ca pe 1 Decembrie să dea drumul traficului pe porţiunea de 24 de kilometri de şosea de mare viteză care leagă Alba-Iulia de Aiud ceea ce va face ca A10 Sebeș- Turda să devină prima autostradă complet finalizată din România de la Revoluție.

Deschiderea acestui lot le va permite şoferilor să circule pe autostradă de la Sibiu până dincolo de Cluj-Napoca, la Nădășelu. Sunt aproape 200 de kilometri de autostradă fără întrerupere, dar cu multe restricții.

Vezi și A10 Sebeș -Turda: Șapte ani pentru 70 de kilometri. România deschide de Ziua Națională prima autostradă terminată după Revoluție

Problemele încep pe A1, între Sibiu și Sebeș unde sunt restricții în fiecare zi pe segmentele în care apar crăpături pe asfalt și unde, în 2014, autostrada s-a stricat imediat după construire și a stat închisă ani de zile.

Tronsonul Sebes-Turda a fost împărțit în patru loturi:

Lot 1 – 17,00 km de la intrarea pe autostrada în Sebes până la Pârâul Iovului,

constructori: asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL.

Cost: 541.739.137 lei fara TVA

Lot 2 – 24,25 km de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud; constructori:

asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL.

Cost: 549.332.494 lei fără TVA.

Lot 3 – 12,45 km de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea,

constructori: asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A.

Cost: 420.511.921 lei fără TVA

Lot 4 – 16,30 km de la nodul Decea până în Turda,

constructori: asocierea Porr Construct SRL, Porr Bau GmbH.

Cost: 470.004.894 lei fără TVA

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

OMS: Testele PCR detectează noua variantă Omicron. Semn de întrebare asupra celorlate teste

Publicat

Testele PCR sunt în continuare eficiente în detectarea noii variante Omicron a coronavirusului SARS-CoV-2. Sunt însă în desfăşurare investigaţii pentru a determina dacă această variantă are vreun impact asupra celorlalte tipuri de teste, în special testele antigen rapide, a anunţat Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), potrivit AFP.

Datele preliminare sugerează că varianta Omicron prezintă ”un risc sporit de reinfectare” comparativ cu celelalte variante, inclusiv Delta, varianta de coronavirus dominantă în prezent şi cunoscută ca fiind foarte contagioasă. Mai multe informaţii despre noua variantă (contagiozitate, severitatea bolii, rezistenţa la vaccin, etc.) vor fi disponibile în zilele şi săptămânile următoare, a mai anunţat OMS.

Semnalată acestei organizaţii de către Africa de Sud pe 24 noiembrie, noua variantă a fost clasată de OMS drept una de îngrijorare şi numeroase ţări au suspendat legăturile aeriene cu ţările Africii australe, în urma indiciilor că în această zonă varianta Omicron s-a răspândit semnificativ.

Aceste ţări africane protestează vehement faţă de restricţiile de călătorie ce le vizează, iar OMS s-a declarat duminică alături de ele, cerând ”menţinerea frontierelor deschise” şi ”adoptarea unei abordări ştiinţifice” bazate pe ”evaluarea riscurilor”.

”Numărul persoanelor testate pozitiv a crescut în regiunile Africii de Sud afectate de această variantă, dar studii epidemiologice sunt în desfăşurare pentru a înţelege dacă aceasta este efectul Omicron sau al altor factori”, susţine OMS.

În acelaşi timp însă, preşedintele sud-african Cyril Ramaphosa a declarat că varianta Omicron se află la originea înmulţirii cazurilor de COVID-19 în regiunea Guateng, cea mai populată a Africii de Sud. A atenţionat că această ţară s-ar putea confrunta în săptămânile următoare cu al patrulea val de COVID-19 din cauza răspândirii noii variante. Numărul cazurilor de COVID-19 confirmate în Africa de Sud a fost de circa 3.000 în fiecare din ultimele zile, dar se observă o creştere accelerată pe parcursul ultimelor săptămâni.

Cât despre simptomele infecţiei provocate de varianta Omicron, OMS menţionează că deocamdată nimic nu sugerează că acestea ar fi diferite de cele ale variantei Delta, dar şi acest aspect mai trebuie investigat. Un medic sud-african care a consultat pacienţi infectaţi cu varianta Omicron a susţinut că aceştia aveau simptome uşoare, dar majoritatea erau bărbaţi sub 40 de ani şi aproape jumătate dintre ei erau vaccinaţi.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate