Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Cum justifică Grindeanu modificarea Codurilor Penale și proiectul privind legea grațierii. Scrisoare către Comisia Europeană


Publicat

sorin grindeanuÎn contextul pozițiilor publice generate de promovarea de către Guvern a textelor legislative privind amendarea Codului Penal, Codului de Procedură Penală şi proiectul de lege privind graţierea unor pedepse, premierul României, Sorin Grindeanu, a transmis astăzi președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și prim-vicepreședintelui Comisiei Europene, Frans Timmermans, o scrisoare în care argumentează contextul și rațiunile adoptării acestor modificări legislative. Grindeanu le transmite celor doi lideri europeni că Guvernul contează „pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic”. 

VEZI: FOTO/ VIDEO Mega-protest cu peste 4.000 de oameni la Alba Iulia! ”No, amu`îi bai!” – strigătul revoltei din inima Ardealului

Redăm, integral, scrisoarea:

„Am luat notă de declaraţia comună făcută astăzi cu privire la lupta împotriva corupţiei în România. Doresc, de la bun început, să subliniez că lupta împotriva corupţiei este una dintre priorităţile Guvernului pe care îl conduc şi sunt în totalitate de acord cu evaluarea dumneavoastră privind raportul Comisiei de Cooperare şi Verificare care reprezintă şi pentru Uniunea Europeană şi pentru noi o temă de maxim interes.

Prin Delegaţia noastră permanentă vă voi transmite şi textele legislative adoptate de Guvern privind amendarea Codului Penal şi proiectul de lege cu privire la graţiere. De la bun început, doresc să precizez că, în realitate, este vorba despre două lucruri diferite: primul pachet, compus din cele două legi care vor fi trimise de Guvern Parlamentului şi care vor urma procesul legislativ obişnuit.

Ambele proiecte normative au ca obiectiv punerea în acord a legislaţiei române cu prevederile Directivei 334/ 2016 a Parlamentului European şi a Consiliului privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi reprezentat la procesele penale.

În ceea ce priveşte tematica graţierii, vă informez că există deja o procedură în cadrul CEDO care se referă la o decizie pilot privind supraaglomerarea din închisorile române şi condițiile precare de detenţie, situaţie care poate conduce la o penalizare semnificativă a României (cca 80 milioane EUR pe an – conform calculelor estimative întocmite de ministrul de justiţie din fostul guvern). Subliniez faptul că ambele proiecte legislative vor intra în procedură de dezbatere parlamentară obişnuită, asigurând astfel parcurgerea integrală a tuturor etapelor prevăzute de Constituţia României.

Cel de-al treilea act normativ se referă la adoptarea Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului Penal şi a Codului de procedură penală. Alegerea procedurii de adoptare a unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului decurge din Constituţia României care prevede în articolul 147 alin (1) că „Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei şi pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.

Prin decizia Curţii Constituţionale nr. 405/ 2016, s-a constatat că dispoziţiile art. 246 din Codul Penal din 1969 sunt constituţionale pentru infracţiunea de abuz în serviciu, numai în cazul în care prin sintagma „îndeplineşte în mod defectuos” din conţinutul acestei legi se înţelege „îndeplineşte prin încălcarea legii”.

De asemenea, Curtea a constatat că, în prezent, orice acţiune sau inacţiune a persoanei care se circumscrie calităţilor cerute subiectului activ, indiferent de gravitatea faptei săvârşite, poate intra în sfera normei de incriminare. Această constatare a determinat Curtea să aibă rezerve în a aprecia că aceasta a fost voinţa legiuitorului când a incriminat fapta de abuz în serviciu. Totodată, Curtea a constatat că fapte care potrivit reglementării actuale se pot circumscrie săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu nu prezintă gradul de intensitate necesar aplicării unei pedepse penale.

În ceea ce priveşte valoarea plafonului, precizez că acesta a fost introdus la recomandarea Curţii Constituţionale, care a constatat că legiuitorul nu a reglementat un prag valoric al pagubei, şi nici o anumită intensitate a vătămării, ceea ce determină instanţa de contencios constituţional să concluzioneze că, indiferent de valoarea pagubei sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei, aceasta din urmă, dacă sunt îndeplinite şi celelalte elemente constitutive, poate fi o infracţiune de abuz în serviciu. Stabilirea plafonului de 200.000 lei nu a fost una arbitrară, ci s-a plecat de la prevederile art. 183 Cod Penal care definesc noțiunea de consecințe deosebit de grave ale unei infracțiuni, unde regăsim un cuantumul de 2 milioane lei.

Am apreciat că pentru existența infracțiunii de abuz în serviciu un cuantum de 10 ori mai mic este în acord cu Decizia Curții Constituționale, Comisiei de la Veneția și jurisprudenței CEDO.

De menţionat că, prin fixarea unui plafon de 200.000 lei, răspunderea nu este înlăturată, ci va continua să fie o răspundere administrativă și disciplinară iar prejudiciul va fi recuperat integral, acest lucru fiind în consonanţă inclusiv cu recomandările instituţiilor europene. După cum cunoaşteţi, lipsa de coerenţă dintre o decizie constituţională şi prevederile declarate neconstituţionale ar putea conduce la vid legislativ, precum şi la o interpretare şi aplicare neunitară a acestor prevederi. De asemenea, au fost avute în vedere şi recomandările Comisiei de la Veneţia din 2013 asupra relaţiei dintre răspunderea ministerială politică şi cea penală, potrivit căreia prevederile penale naţionale cu privire la „abuzul în serviciu”, „abuz de putere” şi expresii similare trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate la un nivel înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă.

Este esențial și faptul că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, reţinând cele expuse în Raportul Comisiei de la Veneţia a invitat organismele legislative ale statelor membre ale căror reglementări penale includ încă dispoziţii generale referitoare la „abuzul în serviciu” să ia în considerare abrogarea sau reformularea unor astfel de dispoziţii, în scopul de a limita domeniul lor de aplicare, în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneţia. De menţionat că abuzul în serviciu nu a fost eliminat din legislaţie, ci s-a vizat înlocuirea sintagmei „îndeplineşte în mod defectuos” din art. 246 din Codul Penal din 1969 şi ale art. 297 alin 1 din noul Cod Penal prin sintagma „îndeplineşte prin încălcarea legii”, în conformitate cu deciziile obligatorii ale Curţii Constituţionale. Acestea sunt principale elemente care au determinat necesitatea unei Ordonanţe de Urgenţă care va fi transmisă Parlamentului pentru dezbatere, aprobare, modificare sau respingere

Aşteptăm cu interes părerea dumneavoastră asupra textelor, iar ministrul justiţiei vă va sta la dispoziţie pentru obţinerea tuturor clarificărilor necesare, inclusiv printr-o eventuală deplasare la Bruxelles.

De asemenea, ministrul afacerilor externe, care va fi la Bruxelles cu prilejul Consiliului Afaceri Externe, va fi onorat să aibă o discuţie cu dumneavoastră pe această temă, dacă programul dumneavoastră permite.

În încheiere, doresc să vă asigur de deschiderea mea de a continua dialogul cu dumneavoastră, inclusiv la Bruxelles, şi reiterez angajamentul ferm al tuturor instituţiilor şi factorilor decizionali din România privind continuarea luptei împotriva corupţiei. În aceste eforturi contăm pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic”.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Lucrări pe Autostrada A1 între Sibiu și Sebeș: se circulă doar pe o bandă. Trafic rutier restricționat și pe Valea Oltului

Publicat

Poliția Română a anunțat că s-au impus restricții de circulație pe autostrada A1 pe raza localității Săliște județul Sibiu. Restricțiile sunt impuse pentru intervalul orar 09:00-15:00.

Potrivit Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române informează că, astăzi, pe autostrada A1 Deva – Sibiu, între km 275 – 277, raza localității Săliște, jud Sibiu, pe sensul de deplasare Sibiu – Deva, va fi restricționată banda II din cauza unor lucrări, în intervalul orar 09:00-15:00.

Astfel, circulația se va desfășoară doar pe o bandă pentru a permite efectuarea unor  lucrări.

Din cauza unor lucrări și  pe Valea Oltului se circulă astăzi cu dificultate. Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că, astăzi, în funcţie de condiţiile meteorologice, pe DN 7 Râmnicu Vâlcea-Sibiu, se vor executa lucrări care vor afecta traficul rutier după cum urmează:

– DN 7 km 184+000 – km 186+000, pe raza localităţii Gura Văii se lucrează la reparaţii asfaltice între orele 07:00 -18:00. Se circulă pe 1/2 din cale dirijat de piloţi de circulaţie;

– DN 67 km 162+000 – 170+000 pe raza localităţilor Negruleşti – Bârlogu se lucrează la reparaţii asfaltice între orele 07:00 – 18:00. Circulaţia rutieră se desfăşoară pe 1/2 cale dirijat de piloţi de circulaţie;

– DN 7 km 220 + 600 – 221+000 pe raza localităţii Tuţuleşti se lucrează turnare beton în vederea montării unui parapet metalic, între orele 08:00 – 18:00. Circulaţia rutieră se desfăşoară pe 1/2 cale dirijat de piloţi de circulaţie doar când se toarnă beton;

– DN 7 km 232+180 – 232 +500, pe raza localităţii Câineni se lucrează la montarea parapetului metalic între orele 08:00 – 17:00. Circulaţia rutieră se desfăşoară pe 1/2 din cale dirijat de piloţi de circulaţie.

Conducătorii auto sunt sfătuiţi să respecte semnificaţia semnalizării instituite temporar, circulând cu viteza adaptată condiţiilor de trafic şi de drum.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Peste 250 de persoane amendate în Alba pentru că nu aveau mască pe stradă sau o purtau necorespunzător, în ultimele 24 de ore

Publicat

În ultimele 24 de ore au fost depistate 269 de persoane care nu purtau sau purtau necorespunzător masca de protecție sanitară. Au fost aplicate amenzi de peste 7.500 de lei, transmite IPJ Alba.

Potrivit sursei citate, în cadrul acțiunilor de control au fost verificate 85 de societăți comerciale/persoane fizice autorizate, 137 de mijloace de transport, din care 70 mijloace de transport în comun și au fost legitimate 1.676 de persoane.

Echipele de control au depistat  269 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, acestea fiind sancționate contravențional, conform Legii 55/2020, cu amenzi în valoare de 7.580 lei.

În municipiul Alba Iulia a fost organizată o acțiune punctuală pentru verificarea modului în care sunt respectate măsurile de prevenire a răspândirii virusului. Au fost verificate 18 societăți comerciale, 50 de mijloace de transport și au fost legitimate 104 persoane.

Au fost aplicate 38 de sancțiuni contravenționale, din care 28 pentru nerespectarea masurilor de protecție individuală, conform Legii 55/2020.

La Abrud polițiștii au verificat 15 societăți comerciale, au legitimat 68 de persoane și au aplicat 41 de sancțiuni contravenționale conform Legii 55/2020, unor persoane care nu au folosit masca de protecție sanitară.

În ultimele 24 de ore, sub coordonarea Instituției Prefectului, au fost desfășurate în sistem integrat acțiuni de verificare în zone aglomerate, centre comerciale, piețe, târguri, restaurante, terase, spații publice dar şi în mijloacele de transport în comun, cu privire la  respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă, scopul vizat fiind prevenirea răspândirii virusului Covid 19.

La activitățile desfășurate au participat 210 polițiști, polițiști locali, jandarmi precum și reprezentanți de la Protecția Consumatorului, Ministerului Sănătății și autorității publice locale.

”Stimați cetățeni, este important ca fiecare dintre noi să avem un comportament responsabil, să conștientizăm că acțiunile noastre îi pot afecta pe ceilalți și să respectăm efortul comun pentru limitarea răspândirii SARS-COV-2.

Polițiștii vor efectua, zilnic, verificări, pentru binele tuturor, iar în cazul în care vor constata abateri de la normele privind măsurile de protecție, vor lua măsuri”, transmite IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Aproape 300 de mașini de transport verificate de Poliția Alba. 103 șoferi amendați, un permis reținut

Publicat

Poliţiştii din judeţul Alba au verificat 293 de autovehicule destinate transportului public de persoane şi marfă şi au aplicat 103 sancţiuni contravenţionale, în urma unei acţiuni pentru prevenirea accidentelor rutiere, transmite IPJ Alba.

Activităţile de control s-au desfăşurat conform Planului de operaţiuni al Organizaţiei Poliţiilor Rutiere din Europa (TISPOL).

În perioada 12 -18 octombrie 2020, poliţiştii rutieri din județul Alba au acționat, în conformitate cu prevederile Planului de acțiune TRUCK&BUS, pentru prevenirea accidentelor rutiere produse, în special, din cauza nerespectării normelor rutiere de către conducătorii autovehiculelor destinate transportului public de persoane și mărfuri dar și pentru a verifica modul de respectare a măsurilor de protecție sanitară de către călători și șoferii de autobuze și microbuze.

Cu ocazia acestei acţiuni au fost verificate 293 de autovehicule, dintre care 131 destinate transportului de persoane şi 162 destinate transportului de marfă.

În urma controalelor, poliţiştii au aplicat 103 sancțiuni contravenționale, din care 35 conducătorilor de autovehicule de transport de persoane şi 68 celor care efectuau transport de marfă.

Transportatorilor de persoane le-au fost aplicate 5 sancțiuni pentru neutilizarea centurilor de siguranță, una pentru nerespectarea regimului legal de viteză, 21 pentru că nu purtau masca sanitară de protecție, iar restul pentru alte abateri de la normele legale privind transportul rutier.

Polițiștii au sancționat și 34 de pasageri care nu purtau masca sanitară de protecție.

Transportatorilor de mărfuri, polițiștii le-au aplicat 68 de sancțiuni contravenționale, din care 6 pentru nerespectarea regimului legal de viteză, 22 pentru neutilizarea centurilor de siguranță sau a dispozitivelor de retenție, una pentru depăşire neregulamentară, una pentru defecţiuni tehnice, 4 pentru nerespectarea capacităţii de transport, 5 pentru neasigurarea corespunzătoare a încărcăturii, două pentru nerespectarea timpilor de odihnă, iar restul pentru alte abateri de la normele legale privind circulaţia pe drumurile publice şi transportul rutier de mărfuri.

A fost reţinut un permis de conducere.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Femeie din Alba Iulia infectată cu COVID, cu dosar penal după ce a părăsit domiciliul unde era carantinată. Unde a fost găsită

Publicat

O femeie din Alba Iulia s-a ales cu dosar penal după ce a plecat de la adresa de domiciliu unde era carantinată ca urmare a diagnosticării cu virusul Sars-Cov-2. Aceasta a fost găsită pe raza unui sat din județul Mureș. 

Comunicatul Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia:

În supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia a fost înregistrat la data de 19 octombrie 2020 dosarul penal cu nr. 2651/P/2020, având ca obiect săvârşirea infracţiunii de zădărnicire a combaterii bolilor prev. de art. 352 alin. 1 C.pen., constând în aceea că:

În data de 14 octombrie 2020, organele de poliţie au constatat că o persoană de sex feminin nu se afla la adresa de domiciliu din municipiul Alba Iulia, unde era carantinată ca urmare a diagnosticării cu virusul SARS-CoV-2, fiind ulterior identificată pe raza unui sat din județul Mureș.

Precizăm că activităţile procesuale efectuate în cursul urmăririi penale sunt reglementate în Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual necesar pentru administrarea probatoriului, cu respectarea drepturilor şi garanţiilor procesuale, iar aceste acte şi măsuri de urmărire penală nu pot în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate