Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Cum justifică Grindeanu modificarea Codurilor Penale și proiectul privind legea grațierii. Scrisoare către Comisia Europeană


Publicat

sorin grindeanuÎn contextul pozițiilor publice generate de promovarea de către Guvern a textelor legislative privind amendarea Codului Penal, Codului de Procedură Penală şi proiectul de lege privind graţierea unor pedepse, premierul României, Sorin Grindeanu, a transmis astăzi președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și prim-vicepreședintelui Comisiei Europene, Frans Timmermans, o scrisoare în care argumentează contextul și rațiunile adoptării acestor modificări legislative. Grindeanu le transmite celor doi lideri europeni că Guvernul contează „pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic”. 

VEZI: FOTO/ VIDEO Mega-protest cu peste 4.000 de oameni la Alba Iulia! ”No, amu`îi bai!” – strigătul revoltei din inima Ardealului

Redăm, integral, scrisoarea:

„Am luat notă de declaraţia comună făcută astăzi cu privire la lupta împotriva corupţiei în România. Doresc, de la bun început, să subliniez că lupta împotriva corupţiei este una dintre priorităţile Guvernului pe care îl conduc şi sunt în totalitate de acord cu evaluarea dumneavoastră privind raportul Comisiei de Cooperare şi Verificare care reprezintă şi pentru Uniunea Europeană şi pentru noi o temă de maxim interes.

Prin Delegaţia noastră permanentă vă voi transmite şi textele legislative adoptate de Guvern privind amendarea Codului Penal şi proiectul de lege cu privire la graţiere. De la bun început, doresc să precizez că, în realitate, este vorba despre două lucruri diferite: primul pachet, compus din cele două legi care vor fi trimise de Guvern Parlamentului şi care vor urma procesul legislativ obişnuit.

Ambele proiecte normative au ca obiectiv punerea în acord a legislaţiei române cu prevederile Directivei 334/ 2016 a Parlamentului European şi a Consiliului privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi reprezentat la procesele penale.

În ceea ce priveşte tematica graţierii, vă informez că există deja o procedură în cadrul CEDO care se referă la o decizie pilot privind supraaglomerarea din închisorile române şi condițiile precare de detenţie, situaţie care poate conduce la o penalizare semnificativă a României (cca 80 milioane EUR pe an – conform calculelor estimative întocmite de ministrul de justiţie din fostul guvern). Subliniez faptul că ambele proiecte legislative vor intra în procedură de dezbatere parlamentară obişnuită, asigurând astfel parcurgerea integrală a tuturor etapelor prevăzute de Constituţia României.

Cel de-al treilea act normativ se referă la adoptarea Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului Penal şi a Codului de procedură penală. Alegerea procedurii de adoptare a unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului decurge din Constituţia României care prevede în articolul 147 alin (1) că „Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei şi pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.

Prin decizia Curţii Constituţionale nr. 405/ 2016, s-a constatat că dispoziţiile art. 246 din Codul Penal din 1969 sunt constituţionale pentru infracţiunea de abuz în serviciu, numai în cazul în care prin sintagma „îndeplineşte în mod defectuos” din conţinutul acestei legi se înţelege „îndeplineşte prin încălcarea legii”.

De asemenea, Curtea a constatat că, în prezent, orice acţiune sau inacţiune a persoanei care se circumscrie calităţilor cerute subiectului activ, indiferent de gravitatea faptei săvârşite, poate intra în sfera normei de incriminare. Această constatare a determinat Curtea să aibă rezerve în a aprecia că aceasta a fost voinţa legiuitorului când a incriminat fapta de abuz în serviciu. Totodată, Curtea a constatat că fapte care potrivit reglementării actuale se pot circumscrie săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu nu prezintă gradul de intensitate necesar aplicării unei pedepse penale.

În ceea ce priveşte valoarea plafonului, precizez că acesta a fost introdus la recomandarea Curţii Constituţionale, care a constatat că legiuitorul nu a reglementat un prag valoric al pagubei, şi nici o anumită intensitate a vătămării, ceea ce determină instanţa de contencios constituţional să concluzioneze că, indiferent de valoarea pagubei sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei, aceasta din urmă, dacă sunt îndeplinite şi celelalte elemente constitutive, poate fi o infracţiune de abuz în serviciu. Stabilirea plafonului de 200.000 lei nu a fost una arbitrară, ci s-a plecat de la prevederile art. 183 Cod Penal care definesc noțiunea de consecințe deosebit de grave ale unei infracțiuni, unde regăsim un cuantumul de 2 milioane lei.

Am apreciat că pentru existența infracțiunii de abuz în serviciu un cuantum de 10 ori mai mic este în acord cu Decizia Curții Constituționale, Comisiei de la Veneția și jurisprudenței CEDO.

De menţionat că, prin fixarea unui plafon de 200.000 lei, răspunderea nu este înlăturată, ci va continua să fie o răspundere administrativă și disciplinară iar prejudiciul va fi recuperat integral, acest lucru fiind în consonanţă inclusiv cu recomandările instituţiilor europene. După cum cunoaşteţi, lipsa de coerenţă dintre o decizie constituţională şi prevederile declarate neconstituţionale ar putea conduce la vid legislativ, precum şi la o interpretare şi aplicare neunitară a acestor prevederi. De asemenea, au fost avute în vedere şi recomandările Comisiei de la Veneţia din 2013 asupra relaţiei dintre răspunderea ministerială politică şi cea penală, potrivit căreia prevederile penale naţionale cu privire la „abuzul în serviciu”, „abuz de putere” şi expresii similare trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate la un nivel înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă.

Este esențial și faptul că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, reţinând cele expuse în Raportul Comisiei de la Veneţia a invitat organismele legislative ale statelor membre ale căror reglementări penale includ încă dispoziţii generale referitoare la „abuzul în serviciu” să ia în considerare abrogarea sau reformularea unor astfel de dispoziţii, în scopul de a limita domeniul lor de aplicare, în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneţia. De menţionat că abuzul în serviciu nu a fost eliminat din legislaţie, ci s-a vizat înlocuirea sintagmei „îndeplineşte în mod defectuos” din art. 246 din Codul Penal din 1969 şi ale art. 297 alin 1 din noul Cod Penal prin sintagma „îndeplineşte prin încălcarea legii”, în conformitate cu deciziile obligatorii ale Curţii Constituţionale. Acestea sunt principale elemente care au determinat necesitatea unei Ordonanţe de Urgenţă care va fi transmisă Parlamentului pentru dezbatere, aprobare, modificare sau respingere

Aşteptăm cu interes părerea dumneavoastră asupra textelor, iar ministrul justiţiei vă va sta la dispoziţie pentru obţinerea tuturor clarificărilor necesare, inclusiv printr-o eventuală deplasare la Bruxelles.

De asemenea, ministrul afacerilor externe, care va fi la Bruxelles cu prilejul Consiliului Afaceri Externe, va fi onorat să aibă o discuţie cu dumneavoastră pe această temă, dacă programul dumneavoastră permite.

În încheiere, doresc să vă asigur de deschiderea mea de a continua dialogul cu dumneavoastră, inclusiv la Bruxelles, şi reiterez angajamentul ferm al tuturor instituţiilor şi factorilor decizionali din România privind continuarea luptei împotriva corupţiei. În aceste eforturi contăm pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic”.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Test antigen rapid, pozitiv la suc de portocale și Coca Cola. Explicația autorităților, într-o postare pe RoVaccinare

Publicat

Autoritățile au reacționat la o postare în care un test antigen rapid iese aparent pozitiv după ce o cantitate mică de suc de portocale este turnată pe el, intens distribuită în ultima vreme.

Reprezentanții RoVaccinare au postat o explicație.

”O bazaconie a fost distribuită de peste 90 de mii de ori: Sucul de portocale este „pozitiv” la COVID-19. NU, acesta doar distruge testul antigen!

Un videoclip în care o persoană toarnă suc dintr-o portocală pe un test antigen Covid-19, care apoi dă ceea ce pare a fi un rezultat pozitiv, a fost distribuit de zeci de mii de ori la mijlocul lunii ianuarie 2022, cu afirmații că aceasta este o dovadă că testele rapide nu sunt fiabile.

Cu toate acestea, la fel cum un test de sarcină nu este menit să fie folosit de un bărbat sau cu o probă din saliva unei femei, testele antigen Covid-19 nu sunt menite să fie utilizate cu mostre de alimente.

Testele pentru Covid-19 au fost subiect de dezinformarea încă de la începutul pandemiei.

AFP a demontat, de asemenea, multe alte videoclipuri în care diferite alimente și băuturi au fost folosite pentru a susține că testele Covid-19 nu sunt de încredere sau că numărul de cazuri este umflat: cu Coca-Cola si sos de mere, Red Bull, bere sau apă de la robinet, precum și cu căpșuni. AFP a verificat deja afirmațiile cu privire la sucul de portocale și testele de antigen în spaniolă și în sârbă.

Cum funcționează un test antigen Covid-19?

Există în prezent sute de teste diferite pentru Covid-19 care pot fi împărțite în două categorii: cele de diagnostic (test PCR și antigen) pentru a determina dacă o persoană este infectată și cele serologice, care arată dacă o persoană a fost infectată în trecut.

Testele antigen sunt mai puțin sensibile și mai puțin fiabile decât testele PCR, dar sunt mai rapide. Pentru a obține un rezultat pozitiv, trebuie să existe o cantitate mai mare de virus. Aceasta înseamnă că în momentul infecției cu SARS‑CoV‑2, când există încă doar o cantitate mică de virus în organism, testul antigen poate arăta în mod eronat un rezultat negativ”.

O altă explicație, legată de testul aparent pozitiv în raport cu Coca Cola, puteți vedea mai jos:

Foto: Pixabay

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Prima tranșă de vaccinuri anti-COVID pentru copii sosește în țară. Cum vor fi distribuite dozele

Publicat

114.000 de doze de vaccin de la compania Pfizer BioNTech vor ajunge mâine în România. Vaccinurile vor fi livrate pe cale aeriană și vor sosi pe aeroporturile din Otopeni, Cluj-Napoca și Timișoara.

Transportul către centrele de stocare este asigurat de firma producătoare, inclusiv pe cale terestră. Vaccinurile sunt transportate în condiții optime de siguranță, în containere speciale, cu gheață carbonică și folie etanșă.

Astfel, procesul de vaccinare a copiilor cu vârste între 5 și 11 ani va începe la data de 26 ianuarie, iar dozele vor fi distribuite după cum urmează:

Centrul Național de Stocare București: 42.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Brașov: 12.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Constanța: 12.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Cluj: 12.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Craiova: 12.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Iași: 12.000 doze;
Centrul Regional de Depozitare Timișoara: 12.000 doze.

Reamintim că programarea se va efectua doar în centrele de vaccinare regăsite în platformă cu denumirea P_Ped , prin intermediul conturilor părinților sau ale reprezentanților legali. La acest moment, în platforma de programare sunt configurate 220 cabinete de vaccinare pediatrice la nivel național. Harta centrelor de vaccinare este disponibilă aici: https://vaccinare-covid.gov.ro/platforma-programare/

Vaccinarea se poate realiza și fără programare, prin prezentare directă în cabinetele centrelor de vaccinare dedicate copiilor sau în cabinetele medicilor de familie care au solicitat doze pediatrice, pe tot parcursul programului de lucru.

Schema de vaccinare a copiilor cu vaccinul Comirnaty este de 10 micrograme/doză (10 µg), la interval de 21 de zile; administrarea fiecărei doze se efectuează intramuscular, similar celorlalte grupe de vârstă eligibile.

Începând cu data de 13 ianuarie, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale, platforma electronică a permis programarea copiilor cu vârste între 5 și 11 ani, iar până astăzi, 24 ianuarie – ora 08.00, au fost înregistrate 3.355 astfel de solicitări.

Vaccinarea rămâne soluția sigură și eficientă pentru învingerea pandemiei COVID-19, iar vaccinurile utilizate în România sunt autorizate de EMA, cel mai important for decizional, care reunește experți la nivel european.

În urma finalizării evaluării datelor științifice a rezultat că raportul beneficiu/risc este pozitiv, mai ales la copiii care au comorbidități și care prezintă un risc crescut de a dezvolta forme severe ale infecției cu SARS-CoV-2.

Grupul de comunicare al CNCAV

Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 este un organism interministerial, fără personalitate juridică, în subordinea directă a Secretariatului General al Guvernului și coordonarea prim-ministrului.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE FOTO VIDEO Incendiu la Alba Iulia: Două garaje și un autoturism au fost cuprinse de flăcări

Publicat

Un garaj a fost cuprins de flăcări, luni, 24 ianuarie, în jurul orei 13.00, pe Calea Moților din Alba Iulia. La ajungerea echipajelor de pompieri incendiul se manifesta cu flacără vizibilă și degajări mari de fum. 

UPDATE 13.40: În total au ars două garaje auto, pe o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați. În interiorul unui garaj se afla o mașină, care a ars în totalitate. Incendiul nu s-a extins și la locuință, acesta fiind localizat la timp de către forțele de intervenție, au mai transmis reprezentații ISU Alba.

Potrivit ISU Alba, în interiorul garajului cuprins de flăcări, s-ar putea afla un autoturism.

La fața locului intervin pompierii din Alba Iulia cu trei autospeciale.

Incendiul s-a manifestat cu flăcări și degajare mare de fum.

Nu au fost persoane rănite.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Bursele pentru începători: Ar trebui ca persoanele fără o educație economică să încerce să înțeleagă investițiile? (P)

Publicat

În lumea de astăzi, investiția nu mai este un lucru rezervat giganților capitaliști; practic oricine poate avea acces la bursele de valori. Înseamnă oare că a sosit momentul ca toată lumea să devină investitor? Să aflăm împreună cu experții financiari de la MyCredy.

Ce se vinde la burse?

Există o concepție greșită conform căreia se pot cumpăra acțiuni ale companiilor doar pe piața bursieră, dar acest lucru nu este adevărat. Diverși brokeri oferă clienților lor acces la:

  • valori mobiliare;
  • valute străine;
  • criptomonede;
  • metale prețioase;
  • mărfuri;
  • alte active specifice.

În funcție de obiectivele dumneavoastră, de buget și de evoluția pieței, fiecare dintre aceste categorii poate fi o bună oportunitate de a vă spori economiile.

Burse doar pentru persoanele cu un background economic?

Desigur, o diplomă crește considerabil șansele de succes, dar nu există garanții. Fenomenul pieței bursiere este că experții pot da faliment, iar investitorii începători obțin ocazional profituri uimitoare. Totul depinde de strategie, de situația economică din lume și, într-o anumită măsură, de noroc.

În prezent, există mii de brokeri care oferă acces la piața bursieră pentru oamenii obișnuiți. Oricine poate deveni investitor, indiferent de educație, statut sau capital. Unii oameni reușesc să obțină profit fără a avea niciun capital – ei doar iau un imprumuturi online rapid fără în timp, investesc acei bani în portofolii promițătoare și își obțin profiturile. Cu toate acestea, atunci când faceți un astfel de pas, este important să alegeți cu atenție creditorul, astfel încât dobânda la împrumut să nu depășească profiturile. Selectați rapid și convenabil cele mai bune condiții de împrumut cu MyCredy, un serviciu de comparare a împrumuturilor financiare.

Cu toate acestea, nu te poți baza doar pe noroc atunci când te alături comunității de investitori. Cei care înțeleg algoritmii pieței bursiere și se educă prin intermediul cursurilor online pentru investitori începători au mai multe șanse de reușită.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate