Economie
Cum recunoști inspectorii ANAF în 2025: Legitimații noi și avertismente ale instituției, pentru a preveni escrocheriile

Cum recunoști inspectorii ANAF în 2025: ANAF introduce legitimații noi pentru inspectorii fiscali, după actualizarea legislației, pentru a preveni fraudele comise de persoane care se dau drept inspectori pentru a cere mită sau date personale.
Legitimațiile de control fiscal atestă împuternicirea specială a titularului în fața contribuabilului, ce implică exercițiul autorității de stat, acordată pe timpul îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin, potrivit Codului de procedură fiscală.
Cum identifici o legitimație fiscală autentică în 2025
Potrivit Direcției Generale de Coordonare a Inspecției Fiscale (DGCPF), la începerea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală este obligat să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimaţia de inspecţie fiscală şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul activităţii de inspecţie fiscală.
Astfel, pentru a te proteja de posibile înșelătorii, este important să recunoști aspectul și caracteristicile de siguranță ale unei legitimații ANAF autentice. Începând cu 2025, aceasta are un format standardizat și include următoarele elemente esențiale:
- Nume și prenume ale inspectorului;
- Funcția deținută în cadrul instituției fiscale;
- Seria și numărul unic al legitimației, distribuite printr-un sistem centralizat;
- Semnătura directorului general al organului fiscal emitent;
- Mențiunea expresă că legitimația este valabilă doar însoțită de ordinul de serviciu, semnat de șeful direcției ANAF relevante;
- Elemente grafice de securitate, similare celor de pe documentele oficiale emise de stat (precum filigranul sau un cod QR verificabil digital);
- Regiunea fiscală din care face parte inspectorul, clar menționată.
- Dimensiuni: 85 mm/55 mm;
- Fotografia este color, are dimensiunile de 20 x 30 mm;
- Material utilizat: legitimații tip card, material PVC, personalizate prin imprimare, fără alte înscrisuri pe verso.
Conform experților în securitate instituțională, aceste falsuri sunt tot mai elaborate. Există cazuri în care au fost reproduse cu acuratețe elemente grafice sau au fost folosite documente contrafăcute în format digital, scrie Playtech.
Din acest motiv, ANAF recomandă ca orice persoană verificată să ceară explicit atât legitimația, cât și ordinul de serviciu, să verifice corectitudinea datelor (nume, semnătură, număr unic) și, dacă există suspiciuni, să contacteze direct direcția fiscală locală sau să verifice datele de identificare pe portalul ANAF.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News