Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Cum se poate face transferul elevilor de clasa a IX-a de la 1 septembrie. Noile reguli pentru învățământul liceal

Publicat

Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), publicat în Monitorul Oficial, care intră în vigoare de la 1 septembrie, include și condițiile în care se poate face transferul elevilor în prima clasă de liceu.

Documentul prevede că transferul se poate face in situații excepționale / medicale deosebite.

Transferul elevilor – extras din ROFUIP

ART. 137 Copiii şi elevii au dreptul să se transfere de la o clasă la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare profesională la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.

ART. 138 Transferul copiilor şi elevilor se face cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul şi cu avizul consultativ al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ de la care se transferă. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul motivează, în scris, refuzul de aprobare a cererii.

ART. 139 (1) În învăţământul antepreşcolar/preşcolar, primar, gimnazial, învăţământul profesional, liceal, postliceal, precum şi în învăţământul dual, elevii se pot transfera de la o grupă/formaţiune de studiu la alta, în aceeaşi unitate de învăţământ, sau de la o unitate de învăţământ la alta, în limita efectivelor maxime de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu.

(2) În învăţământul dual, transferul elevilor de la o grupă/formaţiune de studiu la alta, în aceeaşi unitate de învăţământ, sau de la o unitate de învăţământ la alta nu se poate efectua decât cu avizul operatorului economic.

(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face în limita efectivelor maxime de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, inspectoratul şcolar poate aproba depăşirea efectivului maxim, conform legislației în vigoare.

ART. 140 (1) În învăţământul profesional, liceal sau postliceal, inclusiv în învăţământul dual, aprobarea transferurilor la care se schimbă filiera, domeniul de pregătire, specializarea/calificarea profesională este condiţionată de promovarea examenelor de diferenţă.

(2) Disciplinele/Modulele la care se susţin examene de diferenţă se stabilesc prin compararea celor două planuri-cadru. Modalităţile de susţinere a acestor diferenţe se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi la propunerea membrilor comisiei pentru curriculum.

ART. 141 (1) Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera, păstrând forma de învăţământ, cu respectarea următoarelor condiţii:

  • a) în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul, doar în situaţii medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative şi în situaţiile excepţionale prevăzute la art. 144 alin. (4), în limita efectivelor maxime la clasă, stabilite de lege;
  • b) în cadrul învăţământului liceal, elevii din clasele a X-a – a XII/XIII-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul;
  • c) în cadrul învăţământului profesional cu durata de 3 ani, elevii din clasa a IX-a se pot transfera în timpul anului școlar numai dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la calificarea profesională la care se solicită transferul, doar în situaţii medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative şi în situaţiile excepţionale prevăzute la art. 144 alin. (4) în limita efectivelor maxime la clasă, stabilite de lege;
  • d) în cadrul învăţământului profesional cu durata de 3 ani, elevii din clasele a X-a şi a XI-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul. Excepţiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de administraţie;
  • e) elevii din clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a din învăţământul liceal se pot transfera în aceeaşi clasă în învăţământul profesional cu durata de 3 ani după susţinerea examenelor de diferenţă, în limita efectivului de 30 de elevi la clasă şi în baza criteriilor prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se solicită transferul;
  • f) elevii care au finalizat clasa a IX-a a învăţământului profesional cu durata de 3 ani se pot transfera doar în clasa a IX-a a învăţământului liceal, cu respectarea mediei de admitere la profilul şi specializarea la care solicită transferul. Elevii care au finalizat clasa a X-a din învăţământul profesional cu durata de 3 ani se pot transfera în clasa a X-a din învăţământul liceal, cu respectarea condiţiei de medie a clasei la care solicită transferul şi după promovarea examenelor de diferenţă;
  • g) elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la învăţământul cu frecvenţă cursuri de zi la învăţământul cu frecvenţă cursuri serale, în anul terminal, pe parcursul vacanțelor școlare, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă.

(2) Prevederile alin. (1) lit. c), d), e) şi f) se aplică şi în cazul învăţământului profesional şi tehnic dual.

ART. 142 Elevii din învăţământul liceal, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal se pot transfera de la o formă de învăţământ la alta astfel:

  • a) elevii de la învăţământul cu frecvenţă redusă se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţă, dacă au media anuală cel puţin 7 la fiecare disciplină/modul de studiu, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; transferul se face, de regulă, în aceeaşi clasă, cu excepţia elevilor din clasa terminală de la învăţământul cu frecvenţă redusă, pentru care durata studiilor este mai mare cu un an, care se pot transfera în clasa terminală din învăţământul cu frecvenţă;
  • b) elevii de la învăţământul cu frecvenţă se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă;
  • c) elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la învăţământul cu frecvenţă la învăţământul cu frecvenţă redusă, în anul terminal, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă. Elevii din învăţământul profesional şi tehnic dual se pot transfera în învăţământul care nu are caracteristicile acestei forme de organizare, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; elevii din învăţământul liceal, profesional şi postliceal se pot transfera în învăţământul profesional şi tehnic dual, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă, cu respectarea prevederilor legale privind efectivele de elevi la clasă.

ART. 143 (1) Transferul elevilor de la o formaţiune de studiu cu predarea unei limbi de circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulaţie internaţională se realizează astfel:

  • a) la nivel gimnazial, începând cu clasa a V-a, elevii care se transferă de la o unitate de învăţământ la alta, de la o formaţiune de studiu cu predarea unei limbi de circulaţie internaţională în regim normal la o formaţiune de studiu cu predarea intensivă a unei limbi de circulaţie internaţională vor susţine un test de aptitudini şi cunoştinţe la limba modernă;
  • b) testul de aptitudini şi cunoştinţe va fi elaborat la nivelul unităţii de învăţământ la care elevul se transferă, de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unităţii de învăţământ;
  • c) la nivel liceal, începând cu clasa a IX-a, elevii care se transferă la clasele cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulaţie internaţională vor susţine examene de diferenţă (după caz) şi un test de verificare a competenţelor lingvistice în unitatea de învăţământ la care se transferă.

(2) Subiectele aferente testelor/probelor vor fi elaborate la nivelul unităţii de învăţământ de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unităţii de învăţământ.

(3) Elevii din secţiile bilingve francofone care solicită schimbarea disciplinei nonlingvistice vor susţine examen de diferenţă în vacanțele școlare.

ART. 144 (1) Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, profilul şi/sau specializarea se efectuează, de regulă, în perioada vacanțelor școlare. Prin excepţie, transferurile de la nivelurile antepreşcolar şi preşcolar se pot face oricând în timpul anului şcolar, ţinând cont de interesul superior al copilului.

(2) Transferurile în care se schimbă forma de învăţământ se efectuează în următoarele perioade:

  • a) de la învăţământul cu frecvenţă la cel cu frecvenţă redusă, de regulă în vacanțele școlare; în aceleaşi perioade se efectuează şi transferul la/de la învăţământul profesional şi tehnic şi de la/la învăţământul dual la învăţământul liceal tehnologic. Transferurile în cursul anului şcolar se pot aproba în mod excepţional în cazurile precizate la alin. (4);
  • b) de la învăţământul cu frecvenţă redusă la cel cu frecvenţă, numai în perioada vacanţei de vară.

(3) Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ, cu schimbarea profilului şi/sau a specializării, se efectuează, de regulă, în perioada vacanţei de vară, conform hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul.

(4) Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situaţii:

  • a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului Bucureşti;
  • b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza unei expertize medicale efectuate de direcţia de sănătate publică;
  • c) de la clasele de învăţământ liceal la clasele de învăţământ profesional;
  • d) la/de la învăţământul de artă, sportiv şi militar;
  • e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte clase;
  • f) în alte situaţii excepţionale, pe baza documentelor justificative, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.

ART. 145 Gemenii, tripleţii etc. se pot transfera în clasa celui cu media mai mare sau invers, la cererea părintelui sau reprezentantului legal sau la cererea elevilor, dacă aceştia sunt majori, cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

ART. 146 43 (1) În mod excepţional, elevii din unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională declaraţi „Inapt”/”Necorespunzător” pentru cariera militară, cei care comit abateri grave sau cei care nu doresc să mai urmeze cursurile respectivelor unităţi de învăţământ se transferă în unităţi de învăţământ din reţeaua Ministerului Educaţiei, în timpul anului şcolar. Transferul se efectuează cu respectarea prevederilor prezentului regulament, precum şi a reglementărilor specifice ministerelor de care aparţin unităţile de învăţământ unde este înmatriculat elevul.

(2) Copiii personalului în activitate, decedat, rănit sau încadrat în grad de invaliditate conform legii, din următoarele categorii: cadre militare, militari angajaţi pe bază de contract, funcţionari publici cu statut special, în timpul sau din cauza serviciului militar, personal civil, se pot transfera, la cerere, din unităţile de învăţământ liceal sau postliceal din reţeaua Ministerului Educaţiei şi în unităţile de învăţământ liceal şi postliceal din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă îndeplinesc criteriile de recrutare şi au fost declaraţi „Admis” la probele de selecţie, în baza dosarului de candidat, conform reglementărilor specifice ministerului respectiv.

ART. 147 (1) Elevii din învăţământul preuniversitar particular sau confesional se pot transfera la unităţi de învăţământ de stat, în condiţiile prezentului regulament.

(2) Elevii din învăţământul preuniversitar de stat se pot transfera în învăţământul particular, cu acordul unităţii primitoare şi în condiţiile stabilite de propriul regulament de organizare şi funcţionare

(3) Elevii din învăţământul liceal preuniversitar cu profil pedagogic se pot transfera în condiţiile stabilite de prezentul regulament, precum şi de regulamentul specific de organizare şi funcţionare.

ART. 148 (1) Pentru copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, în funcţie de evoluţia acestora, se pot face propuneri de reorientare dinspre învăţământul special/special integrat spre învăţământul de masă şi invers.

(2) Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului şi de către consilierul şcolar. Decizia de reorientare se ia de către comisia de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, cu acordul părinţilor sau al reprezentanţilor legali.

ART. 149 După aprobarea transferului, unitatea de învăţământ primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile lucrătoare. Unitatea de învăţământ de la care se transferă elevul este obligată să trimită la unitatea de învăţământ primitoare situaţia şcolară a celui transferat, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Până la primirea situaţiei şcolare de către unitatea de învăţământ la care s-a transferat, elevul transferat participă la cursuri în calitate de audient.

Alte noutăți pentru anul școlar 2022-2023

Ministerul Educației a anunțat marți că a fost aprobat noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP)

Comparativ cu actualul regulament (în vigoare până la data de 31 august 2022), elementele de noutate incluse în noul act normativ constau în:

  • 1. Compatibilizarea prevederilor ROFUIP cu structura anului școlar.
  • 2. Reglementarea utilizării catalogului electronic, pentru început, în unități-pilot.
  • 3. Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de către cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
  • 4. Modul de încheiere a situațiilor școlare: la fiecare disciplină se încheie anual o singură medie, calculată ca medie aritmetică din numărul de note acordate pe parcursul anului școlar.
  • 5. Includerea unor reglementări privind nivelul antepreșcolar (creșe).
  • 6. Compatibilizarea modului de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar cu legislația primară.
  • 7. Creșterea relevanței formării continue a personalului didactic prin definirea comisiei pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, precizându-se atribuțiile specifice.
  • 8. Precizări privind realizarea transferurilor elevilor.
  • 9. Eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor, având în vedere faptul că dreptul la educație este de ordin constituțional. Prin urmare, măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal, care nu are caracter obligatoriu.
  • 10. Eliminarea oricărei dispoziții/trimiteri care dă posibilitatea colectării de fonduri bănești de la părinții elevilor.

Prevederile noului ROFUIP vor intra în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2022.

sursă: edu.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Patru români au murit într-un accident de autocar, în Bulgaria. În autovehiculul înmatriculat în România se aflau 25 de pasageri

Publicat

Patru români şi-au pierdut viaţa vineri noaptea într-un accident în care a fost implicat un autocar românesc lângă Veliko Tîrnovo, în Bulgaria. La bordul autocarului se aflau 25 de pasageri, dintre care șapte cetățeni turci, iar restul români. 

Potrivit DSU, în noaptea de vineri spre sâmbătă, în jurul orei 01:30, un autocar înmatriculat în România, la bordul caruia se aflau 25 de pasageri, dintre care 7 cetățeni turci, iar restul români, a fost implicat intr-un accident rutier în Bulgaria.

Accidentul s-a produs între satul Kutsina şi Polikraishte (Regiunea Veliko Tarnovo).

Conform datelor preliminare, din cei 25 de pasageri de naționalitate română și turcă, 9 sunt internați într-o unitate spitalicească din Bulgaria. În urma tragicului eveniment, 4 români au fost declarați decedați.

La nivelul Departamentului pentru Situații de Urgență s-a decis trimiterea unui elicopter SMURD, de la Punctul de Operare Aeromedicală București care s-a deplasat în Bulgaria cu o echipă medicală din cadrul Spitalului Clinic de Urgență București – Floreasca în vederea evaluării și planificării unei eventuale preluări și transport de pacienți către România. Totodată, în funcție de evoluția situației, alte 3 elicoptere sunt pregătite pentru a fi trimise în Bulgaria, în scopul evacuării pacienților români.

De asemenea, consulul României in Bulgaria se află la unitatea spitalicească unde sunt internați pacienții români.

La acest moment, echipa medicală din România evaluează din punct de vedere medical starea pacienților, alături de echipa medicală bulgară.

Cum s-ar fi produs accidentul

Potrivit presei bulgare, tragedia a avut loc în jurul orei 1:30, pe drumul Ruse-Veliko Târnovo. Autobuzul românesc cu 24 de pasageri și doi șoferi se deplasa de la Istanbul la București.

Dintr-o dată, autovehiculul a virat brusc la dreapta, a părăsit carosabilul și a lovit o mașină parcată, fiind aruncată la 30-40 de metri de locul impactului. Autobuzul a lovit un copac de pe marginea drumului, apoi a „zburat” încă 250 de metri până s-a oprit.

Trei pasageri au murit pe loc urma impactului teribil, iar unul dintre ei a murit la spital.

Tragedia s-ar fi produs din cauza vitezei excesive, iar șoferul autobuzului ar fi adormit la volan.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: 128 de cazuri COVID și un deces, raportate în ultimele 24 de ore. Situația infectărilor în localitățile din județ, 6 august

Publicat

Au fost înregistrate 128 de cazuri COVID, în ultimele 24 de ore, în județul Alba, potrivit datelor transmise de Direcția de Sănătate Publică (DSP), sâmbătă, 6 august.

Comparativ, vineri erau raportate 146 de cazuri noi. În județ sunt, în total, 1.606 cazuri active (1.533 anterior).

A fost confirmat un nou deces al unei persoane infectată cu Covid. Este vorba despre o femeie de 71 de ani, din Timișoara, care avea domiciliul în județul Alba. Aceasta a decedat la Spitalul din Sebeș. Era vaccinată și suferea de mai multe boli.

De la începutul pandemiei, în Alba au fost 56.435 cazuri confirmate, 53.458 persoane vindecate, 1.297 decese.

În același interval au fost procesate 483.056 teste, din care 361.392 PCR și 121.664 rapide.

În ultimele 24 de ore, în județul Alba, au fost făcute 374 testări: 87 PCR (70 la DSP și 17 la spitalul județean) și 289 teste rapide.

Cazuri COVID confirmate în ultimele 24 de ore în județul Alba

Mediul urban 

Aiud – 8 cazuri (+1 caz reinfectare)

Alba Iulia – 39 cazuri (+7 cazuri reinfectare)

Blaj – 9 cazuri (+2 cazuri reinfectare)

Câmpeni – 1 caz

Cugir – 13 cazuri (+2 cazuri reinfectare)

Ocna Mureș – 5 cazuri (+2 cazuri reinfectare)

Sebeș – 10 cazuri (+1 caz reinfectare)

Teiuș – 2 cazuri

Mediul rural

Bistra – 1 caz

Blandiana – 1 caz

Bucerdea Grânoasă – 1 caz reinfectare

Crăciunelu de Jos – 1 caz (+ 1 caz reinfectare)

Cricău – 1 caz

Hopârta – 1 caz

Ighiu – 1 caz (+ 1 caz reinfectare)

Întregalde – 1 caz reinfectare

Lunca Mureșului – 1 caz

Meteș – 2 cazuri

Rimetea – 1 caz reinfectare

Roșia de Secaș – 1 caz

Sântimbru – 1 + 1 cazuri

Șpring – 1 caz

Valea Lungă – 4 cazuri

Vințu de Jos – 3 cazuri (+1 caz reinfectare)

Incidența cazurilor COVID la 14 zile în județul Alba este de 4,31 (anterior 4,16).

Numărul de cazuri active pe localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile

Mediul urban

Localitate Incidență Cazuri
MUNICIPIUL BLAJ 7.76 160
MUNICIPIUL ALBA IULIA 7.54 580
ORAŞ CUGIR 6 152
MUNICIPIUL AIUD 4.63 116
ORAŞ ABRUD 4.47 23
MUNICIPIUL SEBEŞ 3.78 124
ORAŞ OCNA MUREŞ 3.77 52
ORAŞ ZLATNA 3.48 27
ORAŞ TEIUŞ 2.95 21
ORAŞ CÂMPENI 1.83 13
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ 0.54 2

Mediul rural

Localitate Incidență Cazuri
CRĂCIUNELU DE JOS 7.01 15
BUCIUM 6.56 9
ŞONA 6.2 27
VALEA LUNGĂ 6.11 19
MOGOŞ 5.41 4
CIUGUD 5.13 17
CIURULEASA 4.49 5
SÂNCEL 4.26 11
CÂLNIC 4.14 8
BUCERDEA GRÂNOASĂ 3.98 9
VINŢU DE JOS 3.62 20
JIDVEI 3.58 19
GALDA DE JOS 3.4 15
STREMŢ 3.32 8
METEŞ 3.3 9
BERGHIN 3.18 6
CERGĂU 3.08 5
ŞIBOT 3.01 7
ARIEŞENI 2.62 4
CETATEA DE BALTĂ 2.61 8
CRICĂU 2.56 5
ALMAŞU MARE 2.53 3
IGHIU 2.39 17
RĂDEŞTI 2.38 3
ŞPRING 2.36 6
SÂNTIMBRU 2.32 7
POŞAGA 2.24 2
ROŞIA MONTANĂ 2.24 6
SĂLIŞTEA 2.14 5
MIRĂSLĂU 2.04 4
OCOLIŞ 2.02 1
RÂMEŢ 2.01 1
LUNCA MUREŞULUI 1.98 5
MIHALŢ 1.86 6
ÎNTREGALDE 1.82 1
PONOR 1.74 1
NOŞLAC 1.66 3
PIANU 1.4 5
UNIREA 1.24 6
BLANDIANA 1.14 1
ŞUGAG 1.05 3
GÂRBOVA 0.94 2
LOPADEA NOUĂ 0.8 2
CUT 0.79 1
SĂSCIORI 0.77 5
SĂLCIUA 0.73 1
BISTRA 0.67 3
SCĂRIŞOARA 0.67 1
DAIA ROMÂNĂ 0.64 2
ROŞIA DE SECAŞ 0.63 1
HOREA 0.53 1
LUPŞA 0.35 1

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO-VIDEO: Descoperă Rowmania, la Alba Iulia. 12 echipe se întrec pe râul Mureș în canotci, la concursul de vâslit viteză

Publicat

La Alba Iulia are loc sâmbătă, 6 august, în zona podului peste râul Mureș (cartierul Partoș, ieșirea spre Sebeș), o nouă ediție a concursului de vâslit viteză „Rowmania”. 

12 echipe se vor întrece în canotci de 10+1 locuri. Câștigătorii etapei locale vor participa în ultima fază a competiției, la Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle – Rowmania FEST, din Tulcea.

La ediția a 8-a a competiției s-au înscris următoarele echipe:

  1. Portos Racing Team
  2. CSM Unirea Alba Iulia
  3. Neptun Alba Iulia
  4. Scout
  5. Amicii
  6. Vâslașii
  7. Maris
  8. Oarda
  9. Echipa Bună
  10. Curajoșii
  11. Sendy Club
  12. Delfinii

La eveniment este prezentă și fiica marelui sportiv Ivan Patzaichin, Ivona Beatrice.

De asemenea, pentru cei mici, organizatorii au pregatit mai multe ateliere interactive.

Program

  • 09:30 – 11:45 Înscrierea participanților şi acomodarea cu ambarcaţiunile (echipe)
  • 11:45 – 12:00 Stabilirea ordinii de intrare în concurs și ședința tehnică (instructaj)
  • 12:00 – 14:00 Desfășurarea concursului de canotcă (pe serii, semifinale, finala)
  • 14:00 – 14:30 Festivitatea de premiere a concursului de canotcă
  • 11:00 – 14:00 Ateliere educaționale pentru copii:

– Construcție de machete de canotci

– Atelier de reciclare creativă

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Un nou pas pentru modernizarea zonei centrale din apropierea Cetății Aiud. Licitație pentru verificarea proiectului tehnic

Publicat

Un nou pas a fost făcut recent pentru modernizarea zonei centrale protejate aflată în apropierea Cetății Aiud. Administrația locală a lansat o licitație pentru verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție.  

Proiectul prevede reorganizarea spațiilor publice și a spațiilor verzi, amplasarea unui centru expo-media, dotarea cu obiecte de mobilier urban (bănci inteligente cu încărcare solară, stații încărcare autovehicole electrice, punct de bike sharing, etc.), amenajarea a 9 fântâni arteziene încastrate în pavaj și a unui spațiu interactiv / de recreere cu o oglindă de apă, asigurarea iluminatului arhitectural, realizarea unui grup sanitar public subteran și a unui amfiteatru. 

Primăria Aiud a lansat joi, 4 august, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii privind verificarea tehnică de calitate a Proiectului Tehnic şi a Detaliilor de Execuţie pentru obiectivul de investiţie „Reabilitare zona centrală protejată, municipiul Aiud, judeţ Alba”.

Valoarea totală este estimată la 46.218,49 de lei, fără TVA. 

Potrivit memoriului de arhitectură, proiectul își propune creșterea calității spațiilor publice, rezolvarea traficului în zona centrală, pentru punerea în valoare a patrimoniului construit, în vederea apropierii de standardele europene de calitate a zonelor istorice centrale.

Proiectul propune o structurare clară a diferitelor tipuri de spații publice, imperios necesară într-un astfel de caz de mare complexitate. Modelele care au fost avute în vedere în conturarea propunerilor sunt prezente în numeroase orașe europene de mărimea Aiudului, unde zona centrală istorică este principalul factor care generează dezvoltarea orașului și creșterea calității vieții.

O activitate esențială realizată în cadrul proiectului a fost aceea de inventariere a tuturor spațiilor publice existente în interiorul zonei studiate și identificarea funcțiunilor principale existente, dorindu-se repunerea lor în plan, alături de funcțiuni noi integrative, într-un mod coerent, unitar și organic.

Spațiul public urban

Potrivit documentului citat, s-au definit mai multe tipuri de utilizare a spațiului public, în funcție de nevoi, după cum urmează:

  • circulații carosabile, (S = 9.384,00 mp) – ce permit accesul tuturor vehiculelor în zonă (DN 1 – Str. Cuza – Vodă și str. Transilvaniei, str. Iuliu Maniu, str. Băilor, str. Bethlen Gabor) și cuprind străzi de categoria a III-a și a IV-a.

Se păstrează traseul auto din prezent, străzile în cauză urmând a fi redimensionate, restructurate și reamenajate, conform standardelor, pentru a răspunde tuturor nevoilor actuale. Lungimea totală a tramei stradale afectate de proiect este de 1.827,60 m.

  • circulații accidental carosabile, (S = 1.448,00 mp) – acestea au fost propuse pe latura de sud și est a cetății, în Piața Cuza-Vodă) strada de categ a IV-a.

Ele au rolul de a deservi construcțiile situate în această zonă, prin permiterea accesului în situații de urgență – ambulanța, pompieri – și de asemena permiterea accesului riveranilor, autovehiculelor de salubritate și a aprovizionării diverselor funcțiuni comerciale sau economice din zonă.

  • circulația cu bicicleta – piste de biciclete, (S = 3.231,00 mp) – care preia direcțiile din proiectul existent în cadrul primăriei.

Acestea au fost amplasate cât mai optim în relație cu zonele carosabile și pietonale, pentru a facilita deplasarea cu bicicleta, și pentru a minimiza riscul accidentelor în trafic. Astfel, pe toate străzile cuprinse în Zona Centrală Protejată s-au propus piste de biciclete dispuse separat de carosabil, sistemul acestora putând fi continuat și în exteriorul zonei.

  • circulații pietonale – spații publice, (S = 5.686,00 mp) – bine definite (piețe, scuaruri), spații care deservesc unor dotări, funcțiuni sau activități clare, amplasate în zonele de interes maxim.

Spațiile publice de calitate, împreună cu un sistem de circulații bine pus la punct (care să satisfacă atât nevoile pietonilor, bicicliștilor, transportului în comun, cât și pe cele ale posesorilor de autovehicule) au un rol esențial în sporirea atractivității orașelor și în promovarea acestora prin imaginea urbană creată. Astfel s-a ajuns la folosirea optimă a tuturor spațiilor aparținând domeniului public, fapt care a rezultat în sporirea confortului vizual și psihic în zona istorică centrală, și într-o distribuție clară a utilizării spațiului public. Această distribuție va fi implementată cel mai ușor prin folosirea de mobilier urban și diverse tipuri de pavaje (materiale și culori) care să delimiteze utilizarea spațiului public (ex: un tip de pavaj pentru carosabil, un tip pentru pistele de biciclete, un tip pentru pietonale și trotuare etc.).

Un element esențial al spațiilor publice în ziua de azi îl constituie adaptabilitatea acestora la multiplele tipuri de utilizări contemporane (evenimente, concerte, expoziții, târguri, recreere). De aceea spațiile create au fost gândite pentru a putea răspunde diverselor tipuri de nevoi actuale.

Sistemul de spații publice propus a fost gândit în cadrul proiectului în relație directă cu funcțiunile sau dotările pe care le deservește. De aceea, fiecare dotare de interes public (primărie, poliție, liceu etc.) are în imediata vecinătate fie o piațetă, fie un scuar sau un pietonal generos care să deservească fluxul de populație zilnic sau cel din perioade mai aglomerate (absolviri, nunți etc.)

Cele mai generoase sunt însa spațiile publice care pun în valoare cetatea Aiudului, care vor fi folosite intens de marile fluxuri de turiști, și de persoanele care vor să își petreacă timpul liber într-un centru istoric frumos amenajat și unde se conturează un ambient plăcut și relaxant.

Un element esențial în generarea de fluxuri pietonale și dezvoltare a zonei istorice sunt dotările de tipul comercial, de alimentație publică, comerț ambulant, dotări care garantează un flux constant de persoane, atât turiști, cât și localnici, în zona centrală. De aceea, proiectul a propus numeroase zone adiacente fronturilor construite, unde se pot amplasa terase în aer liber aparținând diversilor agenți aconomici, sau alte tipuri de comerț (targuri, expozitii cu vanzare). Astfel, zona se va transforma dintr-una de tranzit, pe unde circulă foarte multă lume dar nu poposește nimeni, într-o zonă activă și atractivă din punct de vedere economic, social și recreativ, ce vine în întâmpinarea nevoilor locuitorilor, de recreere, socializare, divertisment.

  • circulații pietonale – trotuare, (S = 10.680,00 mp) – ce fac legătura directă între spațiile publice și facilitează accesul pietonal în toată zona centrală istorică, ușurând astfel deplasarea pietonilor în cadrul zonei centrale.

Acest sistem cuprinde atât zonele pietonale amplasate de-a lungul fronturilor construite (trotuare), de o parte și de alta a carosabilului de diferite lățimi, dar nu mai înguste de 0,95m ( în zona bisericii), funcție de spațiul disponibil, dar și culoarele pietonale mai largi, definite în cadrul noului proiect.

Atât spațiile publice cât și circulațiile pietonale au fost realizate și gândite astfel încât să permită desfășurarea diverselor activități specifice unei zone centrale istorice (terase în aer liber, recreere, evenimente culturale, concerte, târguri, expoziții, comerț ambulant etc.) Un element esențial în generarea de fluxuri pietonale și dezvoltare a zonei istorice sunt dotările de tipul comercial, de alimentație publică, comerț ambulant, dotări care garantează un flux constant de persoane, atât turiști, cât și localnici, în zona centrală. De aceea, proiectul a propus numeroase zone adiacente fronturilor construite, unde se pot amplasa terase în aer liber aparținând diverșilor agenți aconomici, sau alte tipuri de comerț (târguri, expoziții cu vânzare).

  • zona spații verzi speciale amenajate peisagistic, (S = 2.576,00 mp) – capătă un rol important în cadrul proiectului, având scopul principal de a pune în evidență cetatea Aiudului. Acest lucru este realizat prin amplasarea de zone cu iarbă și vegetație decorativă din familia gramineelor în vecinatatea zidurilor, pentru a crea un contrast interesant între cadrul natural și cel construit istoric.

De asemenea, propunerea unor plantații de aliniament are rolul de a direcționa privirea catre obiectivele principale și de a face mai placută experiența utilizării spațiului public, atât din punct de vedere al confortului fizic (umbra) cât și al confortului psihic. Plantațiile de aliniament vor avea și rolul de a diminua impactul circulației auto în zonă, și au fost propuse de asemenea în relație cu spațiile de parcare, conform normelor.

Proiectul detaliat propune următoarele tipuri de plantaţii:

– plantaţii de noi specii arborescente (grupuri decorative mixte, accente cromatice, linii de forţă, exemplare reper, plantații de aliniament);

– plantarea de gazon (prin însămânţare);

– realizarea unui gazon decorativ (selecţie de graminee ornamentale în funcție de efectele scenografice dorite)

– completarea zonelor reprezentative cu partere florale alcătuite din specii anuale, bianuale și perene.

  • zonele de parcare, stații autobuz (S = 2.766,00 mp) – au un rol esențial în buna funcționare a spațiului public.

De aceea proiectul a studiat și această problemă, amenajând corespunzător atât din punct de vedere funcțional cât și estetic, zone de parcare adiacente străzilor, care să deservească atât riveranilor, vizitatorilor, turiștilor, cât si dotărilor de interes public (primărie, poliție, pompieri, unități de învățământ etc.) și care să deservească și autovehicolelor electrice, dotând 9 parcări cu stații de încărcare.

S-au propus 152 locuri de parcare, acestea fiind distribuite uniform de-a lungul circulațiilor carosabile, în lung sau oblic față de axul drumului. Dimensiunea unui loc de parcare în lung este de 2,50 (2,30) x 6,00 m, iar cele oblice dispuse la 45 grade au o lățime de 2,50 m și o lungime de 5,00 m. S-au propus 2 locuri de parcare dimensionate special pentru autobuze turistice (S = 91 mp) pe strada Iuliu Maniu, 3,00 x 26,00 m, și de asemenea s-au amenajat corespunzător stațiile de autobuz de pe DN1.

Dotări edilitare, tehnico-edilitare și dotări urbane amplasate în spațiile publice, în scopul creșterii atractivității acestora și diversificării ofertei de activități și bunei lor utilizări, și anume:

Obiecte de arhitectură:

  • centru expo – media, spațiu tehnic, ce oferă posibilitatea unor expoziții la interior, spațiu de studiu, desfășurării unor cursuri, seminarii, întâlniri formale etc, și care adăpostește camera tehnică a spațiului public;
  • grup sanitar public subteran pe sexe și pentru persoane cu handicap și dizabilități locomotorii, fiind dotat cu platformă oblică specială pentru cărucioare;
  • amenajare vestigii arheologice ”in situ” constând într-o structură de grinzi metalice cu sticlă pentru vizitarea zidurilor unor foste clădiri adiacente Cetății, scoase la lumină în urma săpăturilor arheologice (la Turnul Cojocarilor);
  • oglindă de apă în apropierea turnului Măcelarilor cu scopul agrementării piațetei, dar și pentru punerea în valoare a turnului. De asemenea, oglinda de apă are și rol de relaxare, marginile acesteia fiind propuse ca zone de șezut și odihnă pentru vizitatori.
  • gradene amfiteatru; amfiteatru în aer liber (în zona zidului dintre Bastionul Cojocarilor și cel al Dogarilor) cu două rânduri de gradene ce oferă posibilitatea desfășurării de activități artistice cu scenă sau proiecții pe zidul Cetății. Amfiteatrul este conceput pentru un număr de circa 120 de locuri. De asemenea diversele evenimente ce se pot desfășura aici, pot fi vizionate și din picioare, Piața Consiliul Europei putând să adăpostească aproximativ 2.000 de oameni.
  • parapet din beton aparent cu rol de ședere, bănci elevate în lungul zidului cetății, de la Turnul Cizmarilor la turnul Cojocarilor cu scopul agrementării pieței publice și de legătură cu cetetea. Acesta este prevăzut cu zone de șezut și odihnă din lemn.

Mobilier urban inteligent

Pentru zona de implementare a proiectului se vor amplasa următoarele piese de mobilier urban:

  • Bănci pentru relaxare:
    • bancă inteligentă cu încărcare solară,
    • bancă cu spătar din metal și lemn
    • bancă din metal și lemn fără spătar
  • Cișmea apă potabilă
  • Panou informare simplu iluminat
  • Panou informare cilindric iluminat
  • Coșuri de gunoi, colectare selectivă
  • Rastel de biciclete
  • Stalpi direcționare
  • Stație de autobuz cu afișaj
  • Structuri temporare pentru târguri sezoniere
  • Bolarzi – stâlpi antiparcare
  • Grilaj protecție copaci pentru copacii integrați în zona de pavaj

Identitatea spațiilor publice are ca elemente componente definitorii obiectele de mobilier urban ce necesită montaj ce animă spațiul urban folosit (panouri informative, fântâni, oglinzi de apa, cișmele etc.). Aceste obiecte, care au scop direct oferirea unei experiențe plăcute de traire în spațiul public, au fost alese astfel încât să pună în valoare cât mai bine diversele puncte de atracție ale zonei istorice, și să facă toate aceste vaste spații publice funcționale, utilizabile și atractive pentru populație.

Pentru zona de implementare a proiectului se vor amplasa următoarele obiecte de mobilier urban cu montaj:

  • Stații încărcare autovehicole electrice
  • Punct de bike sharing
  • Cilindru retractabil pentru restricție vehicule
  • 9 fântâni arteziene încastrate în pavaj, dintre care 6 vor fi dispuse în Piața Cetății, iar 3 vor fi dispuse în Piața Consiliul Europei.
  • Echipament de aducțiune, recilculare, filtrare, evacuare (oglindă de apă)

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax