Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Cum va funcţiona sistemul de returnare a ambalajelor de băuturi. Garanţie de 50 de bani pentru sticle, doze sau PET-uri


Publicat

Ministrul Mediului, Barna Tanczos a explicat cum va funcționa sistemul de garanție – returnare a ambalajelor din plastic, sticlă și aluminiu. Acest sistem în care costul produsului va fi suplimentat cu 50 de bani pe sticlă/ambalaj de până la 3 litri, sumă ce va putea fi recuperată la returnare, este menit să contribuie la ținta de reciclare a României, spune oficialul din Guvern.

„50 de bani pentru fiecare sticlă de până la 3 litri care va fi adusă înapoi într-un automat sau la un magazin unde se va face colectare.

Fiecare consumator de produse ambalate în sticle PET, de sticlă sau aluminiu va avea posibilitatea să-și recupereze garanția, dacă aduce înapoi ambalajul, care va fi dotat cu un cod de bare special, astfel încât acel produs să poată fi identificat că provine din acel sistem de garantare – returnare.

Aceste ambalaje devin materii prime care intră în economia circulară și nu mai risipim energie, materie primă și nu producem deșeu, ci reciclăm. Din deșeurile care vin din gospodării, 90% ar trebui să ajungă la reciclare și 10% la gropile de gunoi. În România, astăzi, este invers.

Sistemul de garanție pornește în momentul în care producătorul pune pe piață un produs ambalat. Acel producător va introduce la nivelul produsului această garanție. Mai departe, distribuitorul, pe lanțul de distribuție până ajunge la magazin, această garanție urmărește produsul până ajunge la raft.

Când vin, ca și cumpărător, și iau de pe raft acest produs, achit produsul în sine plus garanția, mă duc acasă, consum ce este înăuntru și la următoarea cumpărare vin înapoi cu ambalajele, le pun în acele automate care marea majoritate a lor vor fi la supermarketuri în puncte, centre comerciale etc.

În zona rurală, pentru că aproape 70% din comerțul național se desfășoară în zona rurală, în magazine mici, acolo în marea majoritate a magazinelor mici se va prelua manual, se va înmâna garanția, se va pune în saci special pregătiți pentru sticle, PET și aluminiu, ele vor fi colectate de un sistem național de logistică și vor ajunge la acel operator unic care le va sorta, pregăti pentru reciclare și le va da mai departe la unitățile de reciclare.

Ambalajele pot fi predate la orice magazin, la orice punct de colectare.

Sticlele trebuie să fie golite de conținut”, a declarat ministrul Mediului, la Digi24.

Produse acceptate în sistemul de garanție – returnare a ambalajelor

Ministrul Mediului spune că nu vor face parte din acest sistem acele ambalaje care sunt produse lactate.

„Ele reprezintă un risc ridicat din punct de vedere sanitar – veterinar, de siguranță alimentară”, a explicat Barna.

Ministrul a precizat că apa, sucurile, berea, băuturile alcoolice, chiar și uleiul sunt printre produsele din ambalajele acceptate în sistem.

„Sticla nu se spală, se golește. Nu este obligatoriu să aibă capac, însă trebuie să aibă acea etichetă specială și acel cod de bare”, a adăugat el.

Când va fi lansat sistemul de garanție – returnare

„Lansarea sistemului de garanție – returnare este 1 aprilie 2022. Până atunci, după apariția Hotărârii de Guvern, va trebui să se facă investițiile pentru cumpărarea acelor automate, pentru sistemul de logistică și cel informatic care va urmări fiecare lot de produs pe circuit și pentru a realiza cele cinci puncte de selectare și sortare la nivel național. În principiu, într-un an și două luni de zile acest sistem trebuie pus pe picioare.

În primul an ar trebui să atingem un obiectiv de 70%. Adică 70% din ambalajul pus pe piață să se întoarcă în sistemul de reciclare. Ținta este în 3 ani de zile 90%. Sunt ținte ambițioase”, a afirmat Tanczos.

Cât timp va fi valabil codul de bare pentru obținerea garanției

„Timp de 24 de luni, fiecare sticlă poate fi adusă înapoi în sistem. Dacă în doi ani de zile de la vânzare, acea sticlă n-a ajuns înapoi în sistem, va fi eliminat sistemul informatic și trebuie depus la un colector.

Producătorii autohtoni vor fi obligați prin lege, pentru că el este cel care pune pe piață ambalajul, un potențial deșeu. Obligația de recuperare a ambalajului este al producătorului.

Importatorii când aduc pe piață aceste ambalaje trebuie să aibă și eticheta. O aplică în producție în afară sau după ce importatorul aduce în România trebuie aplicate acele coduri de bare”, a explicat ministrul.

El a subliniat că este vorba doar de ambalajele de băuturi.

“Nu vorbim de amabalajele pentru mezeluri, pentru brânzeturi, lactate, pantofi, cămăși etc. Partea de colectare selectivă rămâne în vigoare”.

sursa: digi24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Se măresc pensiile, alocațiile și se acordă a 13-a indemnizație. Ministrul Muncii a semnat OUG

Publicat

budai

Marius Budăi, a anunțat miercuri seară că a semnat Ordonanța de Urgență prin care sunt majorate pensiile! Ministrul Muncii a precizat că a semnat și documentul prin care sunt crescute alocațiile copiilor.

De asemenea, Marius Budă a semnat și actul care prevede acordarea celei de-a 13-a indemnizații pentru persoanele cu dizabilități.

”Am semnat OUG pentru majorarea punctului de pensie și a indemnizației sociale. Ea a plecat pe circuit, pentru avizările interministeriale. Trebuie să treacă și prin CES, deși avizul e consultativ. Miercuri cred că va fi adoptată ordonanță.

Am semnat OUG de mărire a alocațiilor și de a da a 13-a indemnizație pentru persoanele cu dizabilități. Trebuie să parcurgă același traseu.”, a spus Marius Budăi la România TV.

Astfel, de la 1 ianuarie, punctul de pensie va crește de la 1.442 de lei la 1.586 de lei. Pensia minimă va fi majorată de 800 la 100 de lei.

Calcul pensii. Ministrul Muncii, Marius Budăi, a arătat cum își pot calcula românii pensia din 1 ianuarie 2022

Oficialul a spus la Antena3 cum poate fi calculată pensia de fiecare cetățean și ce majorare va primi de la 1 ianuarie 2022 la pensie, odată ce punctul de pensie va creşte cu 10%.

„Avem două etape în creşterea pensiilor: începem cu creşterea pensiei minime, cu indemnizaţiile sociale şi acestea se majorează de la 800 de lei la 1.000 de lei.

Toţi cetăţenii care au între 800 şi 1000 de lei şi 1.000 de lei pensia li se aplică noua valoare a punctului de pensie. Adică, de la 1442 de lei la valoarea de 1586 de lei.

Budăi: „Nu va mai fi niciun cetăţean în România care să aibă o pensie sub 1.000 de lei”

Se calculează noul cuantum. Dacă acel nou cuantum nu ajunge la valoarea de 1.000 de lei se completează, deci, nu va mai fi niciun cetăţean în România care să aibă o pensie sub 1.000 de lei.

Pentru ceilalţi se calculează numărul de puncte de pensie, se înmulţeşte cu valoarea nouă a punctului de pensie de 1586 de lei şi se află noul cuantum al pensiilor, asta începând cu 1 ianuarie 2022.

Noi deja avem actul normativ pregătit, îl ducem la avizare şi apoi îl aprobăm”, a declarat ministrul Muncii, Marius Budăi.

surse: Antena3, RomaniaTv

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Rafila, precizări despre NOUL certificat verde: Ministrul Sănătății a anunțat în ce condiții va fi implementat documentul

Publicat

rafila

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a declarat, miercuri, că noul certificat verde va fi implementat pe suport electronic și va fi implementat temporar după o perioadă de trei săptămâni de creștere consecutivă a numărului de cazuri.

Principiile care vor sta la baza introducerii obligativității certificatului COVID: creștere de 3 săptămîni cu un indice de 1,5.

Acesta a spus că certificatul COVID nu va mai fi obligatoriu, „în momentul în care avem o perioadă de 3 săptămâni de descreștere, nu e condiționat de un anumit coeficient, dar trebuie să fie însoțită și de scăderea sub o anumită incidență cumulată în ultimele 14 zile. 1, această valoare a fost discutată”, a spus ministrul Sănătății.

„O să fie tot un certificat electronic pentru că nu avem cum să-l validăm în alt mod. Principiul este următorul: este un certificat temporar care este introdus după o perioadă de 3 săptămâni de creștere consecutivă cu un indice de 1.5 ori, o creștere medie cu acest indice.

De ce acest indice? Pentru că în vară începând cu data de 5 iulie am avut o astfel de creștere care a continuat timp de 16 săptămâni. Probabil că un astfel de document, probabil, trebuia introdus în luna august şi probabil că în relativ scurt timp am fi renunţat la el pentru că nu mai aveam situaţia nu mai aveam decesele.

Din păcate, atunci filozofia a fost puţin diferită şi în perioadă de creștere (n.r cazuri infectări) s-au introdus relaxări”, a precizat ministrul, la un Antena3.

Măsurile de relaxare vin pe fondul scăderii cazurilor COVID-19

Alexandru Rafila a afirmat că măsurile de relaxare anunțate marți de Raed Arafat vin pe fondul scăderii cazurilor de infectare, însă spune că atunci când incidența va crește timp de trei săptămâni consecutiv se va apela la certificatul verde.

„Noi am introdus un anumit tip de relaxări într-o perioadă de scădere la nivelul secțiilor şi spitalelor ATI, iar când vom avea o creștere trei săptămâni consecutive vom apela la acest document.

În momentul când avem o perioada de descreștere care nu e condiționată de un anumit coeficient, dar trebuie să fie însoțită de o anumită incidentă cumulată la 14 zile. Deci e clar că nu trebuie să aștepți să ai multe cazuri sau probleme serioase, e bine să acționezi din timp şi atunci nu ajungi într-o situaţie gravă.

Eu cred că din punct de vedere psihologic, starea asta de alertă prelungită nu a făcut bine pentru că lumea nici măcar nu avea o speranță”, a mai completat ministrul Sănătății.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Volei Alba Blaj, victorie importantă în optimile Cupei CEV: A învins cu 3-1 PAOK Salonic, după un meci de două ore

Publicat

Volei Alba Blaj a învins-o în deplasare pe PAOK Salonic, cu scorul de 3-1, miercuri seara, în prima manşă a optimilor de finală ale Cupei CEV la volei feminin.

Vicecampioana României a reuşit să se impună la capătul unui meci de două ore. Scorul pe seturi a fost 25-22, 22-25, 25-18, 26-24.

Victoriia Russu, cu 26 de puncte, a fost cea mai bună jucătoare a echipei antrenate de croatul Stevan Ljubicic, susţinută de grecoaica Olga Strantzali, 19 puncte, şi de Nadja Ninkovic, 10 puncte.

De la PAOK s-au remarcat spaniola Milagros Collar (ex-Alba Blaj, Dinamo şi CSM Târgovişte), cu 20 de puncte, şi franţuzoaica Juliette Marie Louise Andree Fidon Lebleu, cu 16 puncte.

Manşa secundă va avea loc pe 14 decembrie, la Târgu Mureş.

”Câștigăm primul meci din optimile Cupei CEV și avem prima șansă la calificare! PAOK Salonic Volei Alba Blaj 1-3 (22-25, 25-22, 18-25, 24-26). Meciul retur: marți, 14 decembrie, de la ora 19:00, la Târgu Mureș!” a fost mesajul postat după terminarea meciului pe contul de facebook al clubului din Blaj.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Cât costă un pom de Crăciun de la Romsilva. 100 de brazi vor fi puși în vânzare la Ocolul Silvic Alba Iulia

Publicat

Circa 100 de brazi vor fi puși în vânzare la Ocolul Silvic Alba Iulia, de săptămâna viitoare. Cei care doresc să achiziționeze un pom de Crăciun ar trebui să-și pregătească un buget în jurul sumei de 85 de lei.

Brazii vor fi disponibili la sediul Ocolului Silvic Alba Iulia, de pe strada Nicolae Grigorescu nr. 6. Alți pomi de Crăciun vor fi comercializați și prin celelalte subunități ale Direcției Silvice Alba, din județ.

Potrivit reprezentanților Ocolului Silvic Alba Iulia, brazii vor fi de înălțime între 1,8 metri și 2 sau chiar 2,5 metri și vor costa în jur de 85 de lei.

Oferta Romsilva la nivel național

Romsilva a anunțat miercuri că, la nivel național, oferă spre vânzare în acest sezon circa 34.000 de pomi de Crăciun, majoritatea recoltați din pepinierele proprii.

Din totalul Pomilor de Crăciun oferiți la vânzare în acest an, 22.551 sunt din specia brad și 11.445 fiind din specia molid sau alte specii de rășinoase. 70% din Pomi de Crăciun, respectiv 23.926 bucăți, provin din culturile specializate din pepinierele silvice ale Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, în timp ce 10.070 provin din lucrări silvice autorizate, în urma cărora se extrag exemplarele din regenerările naturale unde există o densitate excesivă.

Potrivit Romsilva, prețurile pornesc de la 15 lei pentru un Pom de Crăciun specia molid de până la 1,3 metri și ajung la 35 lei pentru cei din specia brad cu înălțimea între 2 și 3 metri. Solicitările pentru exemplare de peste 3 metri înălțime sunt considerate comenzi speciale.

Pomii de Crăciun sunt vânduți de către ocoalele silvice din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, iar persoanele fizice au prioritate la achiziționarea acestora. Dacă Pomii de Crăciun sunt vânduți de unitățile din subordinea Romsilva în piețe sau alte locuri amenajate, la aceste prețuri se adaugă și costurile de transport, manipulare și depozitare.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional.

sursă foto: Facebook (Romsilva)

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate