Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Curtea de Apel Alba Iulia: Raportul ANI, în cazul Iohannis, este rezultatul unei interpretări şi aplicări eronate a legii

Publicat

klaus iohannisMagistraţii Curţii de Apel Alba Iulia au considerat, în motivarea deciziei prin care au respins raportul ANI privind incompatibilitatea lui Klaus Iohannis, că acest raport era „rezultatul unei interpretări şi aplicări eronate a legislaţiei aplicabile”. În motivarea din 2013 se arată că Iohannis doar a semnat actul constitutiv al SC Pieţe Sibiu, iar SC Apă Canal este operator regional, nu local, fapt care nu-l făcea pe edil incompatibil.

Potrivit motivării hotărârii pronunţate de Curtea de Apel Alba Iulia, în 25 septembrie 2013, în procesul dintre Klaus Iohannis şi Agenţia Naţională de Integritate (ANI), magistraţii au decis, la acea dată, să admită în parte contestaţia lui Iohannis şi să anuleze raportul de evaluare întocmit de ANI.

Totodată, instanţa a respins contestaţia lui Klaus Iohannis prin care acesta ridica excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a Inspecţiei de Integritate din cadrul ANI.

Potrivit motivării Curţii de Apel Alba Iulia, instanţa a apreciat atât în cazul SC Pieţe Sibiu SA, cât şi al SC Apă Canal SA că Iohannis, la acea dată primar al Sibiului, nu s-a aflat în incompatibilitate prin activităţile desfăşurate la cele două societăţi.

Instanţa a stabilit că dovezile aduse în acest proces de Iohannis demonstrau că raportul ANI privind incompatibilitatea acestuia este „nelegal”, „fiind rezultatul unei interpretări şi aplicări eronate a legislaţiei aplicabile”, iar astfel a admis acţiunea fostului primar al Sibiului şi a anulat raportul de evaluare întocmit de ANI.

În cazul SC Pieţe Sibiu SA, Curtea de Apel Alba Iulia a reţinut faptul că Iohannis apărea ca semnatar al actului constitutiv al acestei societăţi, în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu, delegat pentru această operaţiune prin Hotărârea Consiliului Local Sibiu nr. 246/2010.

Totuşi, instanţa a considerat că „norma juridică prevăzută de articolul 87 alineatul 1, litera f din Legea nr. 161/2003, reglementând incompatibilităţi ale aleşilor locali, constând într-o restrângere de drepturi pentru aceştia şi sancţiuni pentru nerespectarea lor, este de strictă interpretare şi aplicare, interpretului legii (ANI – n.r.) fiindu-i interzis a completa «lacunele legii» şi a o aplica pentru identitate de raţiune şi la alte situaţii analoage, neprevăzute de lege, conform art. 10 Noul Cod Civil”.

Potrivit interpretării Curţii de Apel Alba Iulia, calitatea de reprezentant al unei persoane juridice la semnarea actului constitutiv nu translatează de drept această calitate şi în adunările generale ale acţionarilor.

„Pentru a dobândi calitatea de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în AGA, spre a exercita în numele ei drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute de aceasta la societăţi comerciale, este necesar, conform art. 125 din Legea nr. 31/1990 coroborat cu art. 37 din Legea nr. 215/2001, un mandat special pentru adunarea respectivă, concretizat printr-o hotărâre de consiliu local. HCL Sibiu nr. 246/2010 nu conţine un asemenea mandat, astfel că în lipsa altor acte administrative doveditoare, nu se poate susţine că reclamantul a participat în calitate de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale municipiul Sibiu în adunările generale ale S.C. Pieţe Sibiu S.A., societate comercială de interes local. De asemenea, actul constitutiv al societăţii, de care se prevalează printre altele pârâta (ANI -n.r.), nu conţine nicio dispoziţie de natură a duce la concluzia la care s-a ajuns prin raportul de evaluare contestat”, se arăta în motivarea Curţii.

Instanţa a considerat că ANI, prin raportul de evaluare întocmit, nu a susţinut că Iohannis a participat în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale ale S.C. Pieţe Sibiu S.A., limitându-se a arăta că a acţionat numai în calitate de reprezentant al acestei unităţi administrativ-teritoriale, fără nicio altă precizare, conduită care nu se încadrează în ipoteza legii.

Pe baza acestor motive, Curtea de Apel Alba Iulia a considerat că fostul edil al Sibiului „nu s-a aflat în incompatibilitate în legătură cu activitatea desfăşurată la S.C. Pieţe Sibiu S.A”.

În cazul celei de-a doua societăţi legat de care Klaus Iohannis era acuzat că s-ar fi aflat în stare de incompatibilitate, S.C. Apă Canal S.A., Curtea de Apel Alba Iulia a stabilit că aceasta nu se încadrează în categoria societăţilor comerciale de interes local, aşa cum prevede legea pentru incompatibilităţile primarului.

Potrivit motivării instanţei, funcţia de primar este incompatibilă cu funcţia de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local, iar societatea respectivă este de interes regional, dar Iohannis nu s-a aflat în situaţie de incompatibilitate faţă de aceasta, chiar dacă a participat la adunările generale ale acţionarilor.

„Este în afara oricărui dubiu (…) că reclamantul, în ceea ce priveşte S.C. Apă Canal S.A., a participat în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale ale acţionarilor ordinare sau extraordinare, fiind mandatat în acest sens prin hotărâre a Consiliului Local Sibiu. Însă contrar susţinerilor pârâtei (ANI – n.r.), S.C. Apă Canal S.A., în calitate de operator regional, deservind două judeţe, precum şi oraşe şi comune de pe cuprinsul acestora, nu se încadrează în categoria societăţilor comerciale de interes local. Legiuitorul, după cum se observă din textele legale mai sus arătate, operează în clasificarea societăţilor comerciale după criteriul interesului pe care acestea îl reprezintă, local, judeţean sau statal, interes care se suprapune cu competenţa lor teritorială de activitate. Competenţa acestor societăţi, cel mult, se suprapune cu competenţa din punct de vedere teritorial a autorităţilor publice care le înfiinţează, competenţă peste care acestea nu pot dispune şi care se exercită în limitele teritoriale ale unităţii administrativ-teritoriale pe care o administrează şi o conduc”, se mai arată în motivarea instanţei.

Potrivit sursei citate, prin Legea nr. 51/2006, legiuitorul operează şi cu noţiunea de operator regional, acesta fiind o societate cu capital social integral al unora sau al tuturor unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice.

Astfel, aria de deservire a SC Apă Canal SA coincide cu limitele teritoriale cumulate ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice şi care au contribuit la constituirea capitalului social al acesteia, ceea ce în mod evident depăşeşte ca interes nivelul local al fiecărui membru participant.

„În speţă aria de deservire şi, în mod corelativ, de interes a S.C. Apă Canal S.A. vizează două judeţe, precum şi muncipii, oraşe şi comune din cadrul acestora, astfel că se poate afirma că această societate este de interes regional. Este irelevant statutul societăţii sub aspectul interesului său teritorial la data înfiinţării sale. Ceea ce prezintă relevanţă în analiza stării de incompatibilitate este statutul societăţii la momentul conduitei evaluate de inspectorii pârâtei, care acceptă că la acest moment societatea în cauză este de interes regional. Aşa fiind, S.C. Apă Canal S.A. nu poate fi calificată societate comercială de interes local în sensul normei prevăzută de art. 87 alin. 1 lit. f din Legea nr. 161/2003, ceea ce atrage neîntrunirea elementelor constitutive ale acestei incompatibilităţi legale, astfel că reclamantul nu este incompatibil în a participa în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale ale acţionarilor ordinare sau extraordinare ale acesteia”, se mai arată în motivarea Curţii de Apel Alba Iulia.

Preşedintele Klaus Iohannis a câştigat definitiv procesul cu Agenţia Naţională de Integritate privind incompatibilitatea, după ce instanţa supremă a respins, miercuri, recursul ANI.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins recursul în dosarul de incompatibilitate al lui Klaus Iohannis, formulat de Agenţia Naţională de Integritate după ce Curtea de Apel Alba Iulia i-a dat dreptate fostului primar al municipiului Sibiu şi a dispus anularea deciziei ANI.

„Respinge recursul declarat de pârâta Agenţia Naţională de Integritate împotriva Sentinţei nr. 235 din 25 septembrie 2013 a Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, ca nefondat”, se arată în minuta hotărârii ICCJ.

Decizia instanţei supreme, prin care s-a stabilit că Iohannis nu a fost în incompatibilitate în perioada în care a reprezentat Primăria Sibiu în Adunările Generale ale Acţionarilor de la societăţile Apă Canal şi Pieţe, este definitivă.

În 24 aprilie 2013, Agenţia Naţională de Integritate anunţa că a constatat că primarul Sibiului, Klaus Iohannis, se află în stare de incompatibilitate, întrucât are şi calitatea de reprezentant al municipiului în Adunarea Generală a Acţionarilor SC Apă Canal SA Sibiu, din 5 august 2010 şi SC Pieţe SA, din 30 aprilie 2009, ceea ce ar contraveni prevederilor legale.

Decizia ANI a fost contestată de Iohannis la Curtea de Apel Alba Iulia, care în septembrie 2013 i-a dat câştig de cauză şi a dispus anularea hotărârii.

Pe de altă parte, Curtea Constituţională a decis, în 16 decembrie 2014, că articolul în baza căruia Klaus Iohannis şi alţi aleşi locali au fost declaraţi incompatibili este constituţional.

„Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu (…) funcţia de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional”, prevede articolul 87 alineatul 1, litera f) din Legea 161/2003 în baza căruia inspectorii de integritate au constatat că actualul preşedinte este în stare de incompatibilitate.

sursa: mediafax

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

BLAJ

Tânăr din Șona, reținut după ce a furat bani și bunuri din mai multe gospodării, în comuna Mihalț

Publicat

Un tânăr din comuna Șona a fost reținut de polițiști. Este bănuit de furt și violare de domiciliu, în comuna Mihalț.

Potrivit IPJ Alba, miercuri, 10 august, polițiștii Secției 5 Poliție Rurală Blaj au identificat și reținut un tânăr de 24 de ani, din comuna Șona, care este bănuit de săvârșirea mai multor infracțiuni de furt calificat și violare de domiciliu.

În noaptea de 6-7 august, ar fi pătruns în garajul unei locuințe din localitatea Mihalț, iar dintr-un autoturism lăsat neasigurat ar fi sustras o sumă de bani și un ceas. Prejudiciul a fost de aproximativ 1.200 de lei.

Tâmărul ar fi intrat, fără drept, și în curtea unei alte locuințe din localitatea Obreja, comuna Mihalț, dar, pentru că a fost observat de către proprietari, a fugit.

Din cercetări a rezultat faptul că, în aceeași noapte, tânărul ar fi pătruns, prin efracție, în alte trei locuințe din localitatea Obreja, comuna Mihalț, de unde ar fi sustras bani, portofele și un telefon mobil.

Prejudiciul a fost recuperat în proporție de 80%.

Persoana reținută va fi prezentată Parchetului de pe lângă Judecătoria Blaj, pentru dispunerea măsurilor legale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Concediu ratat la Arieșeni. Scandal între membrii unei familii aflate în vacanță

Publicat

politie noaptea

Un scandal a izbucnit miercuri seara într-o familie aflată în vacanță, în Arieșeni. Potrivit polițiștilor, un bărbat și-a agresat soția și rudele. 

Reprezentanții IPJ Alba au anunțat că la data de 10 august 2022, în jurul orelor 23,30, în urma unui apel prin 112, poliţiştii Secției 9 Poliție Rurală Câmpeni au intervenit la o locuință din comuna Arieșeni de unde a fost semnalat faptul că are loc un scandal între mai multe persoane aflate în vacanță.

Din primele cercetări a rezultat că, pe fondul consumului de alcool și al unor discuții contradictorii, un bărbat de 35 de ani, din județul Iași, și-ar fi agresat soția și rudele.

Față de bărbat, polițiștii au emis ordin de protecție provizoriu, pentru o perioadă de 5 zile și a fost întocmit dosar penal în cadrul căruia este cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de violență în familie.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Topul scumpirilor din România. Prețurile la energie, combustibili, alimente și servicii lovesc în bugetele familiilor de români

Publicat

Gazele s-au scumpit cel mai mult în ultimul an, în condiţiile în care tarifele au fost mai mari cu 70,10% în luna iulie a acestui an faţă de iulie 2021, potrivit datelor publicate joi de Institutul Naţional de Statistică, dar scumpirile au afectat toate domeniile.

De altfel, creșterea prețurilor la energie este principala îngrijorare a românilor, arată un sondaj realizat de CEC Bank în colaborare cu FinZoom. Sondajul arată că situația financiară în general s-a înrăutățit față de anul trecut.

În topul mărfurilor nealimentare care au consemnat cele mai mari creşteri de preţ s-au aflat şi combustibilii, cu un avans al preţurilor de 35,63% în iulie 2022 faţă de iulie 2021, şi energia termică – plus 22,98%, potrivit unui articol publicat de DC News.

România sărăcește

Alimentele care s-au scumpit cel mai mult în intervalul de referinţă au fost uleiul comestibil, cu creşteri de preţ de 51,86%, cartofii – 41,85% şi făina – 32,86%.

În sectorul serviciilor, cel mai mult s-au scumpit transportul aerian – 34,02%, apă, canal salubritate – 20,96% şi transportul CFR – 20,92%. Serviciile de telefonie s-au ieftinit cu 0,08%, aceasta fiind şi sigura ieftinire în luna iulie din acest an faţă de iulie 2021.

De la lună la lună, în iunie cele mai importante creşteri ale preţurilor au fost consemnate la transportul CFR – 20,92%, gaze cu 8,16% şi serviciile de transport aerian – 6,29%.

Luna trecută au fost produse alimentare care s-au ieftinit, cartofii cel mai mult, cu 12,32%, fasolea boabe şi alte leguminoase, cu 0,77% şi mălaiul, cu 0,04%.

De asemenea, datele INS arată că tarifele la combustibili au fost mai mici cu 2,04% iar la servicii de telefonie cu 0,13%.

Rata anuală a inflaţiei a coborât la 14,96% în luna iulie a acestui an, de la 15,1% în iunie, în condiţiile în care preţurile mărfurilor nealimentare au urcat cu 16,59%, cele ale mărfurilor alimentare au fost mai mari cu 16,05%, iar serviciile au fost mai scumpe cu 8,33%, conform datelor publicate joi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

CL Alba Iulia a aprobat investiția în zona de recreere de pe malul Mureșului. Loc de plajă cu nisip, grătar și teren de volei

Publicat

Primăria Alba Iulia continuă amenajarea zonei de agrement pe malul râului Mureș, la Partoș, unde a fost construit debarcaderul. Consilierii locali au de aprobat, joi, investiția pentru ”Consolidarea și valorificarea potențialului turistic al râului Mureș”.

Este vorba despre amenajarea unui teren de 5.093 mp, situați de o parte și de alta a debarcaderului (Cartier Partoș-Dig Mureș), unde se organizează annual competiția de vâslit canotci.

În prezent zona studiată se prezintă natural, amenajată parțial, însă extrem de folosită în sezonul cald de locuitorii Muncipiului Alba Iulia și nu numai, se arată în proiect.

Valoarea totală estimată a investiţiei este de 853.577,13 lei cu TVA, din care lucrări de construcții-montaj 524.299,07 lei cu TVA. Termenul limită de depunere a proiectului pentru finanțare este 17 august 2022. În 10 august a fost recepționat Studiul de fezabilitate.

Durata de executie a lucrărilor este 12 luni de la semnarea contractului de finanțare prin Programul Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime 2014-2020 (POPAM 2014-2020).

Zona de recreere pe malul râului Mureș – Partoș: ce se va amenaja

Zona de recreere pe malul râului Mureș va deservi populația municipiului Alba Iulia și va oferi zone special amenajate pentru petrecerea timpului liber – pavilioane și zone pentru grătar, teren de sport, loc de joacă pentru copii, zonă de plajă.

Amenajarea propusă se va desfășura pe două zone, spre Sud-Est (2070 mp) și Nord-Vest (3023 mp) față de accesul existent la zona debarcaderului.

Zona dinspre Sud-Est va cuprinde zona de parcare. Accesul autovehiculelor se va realiza din drumul de acces existent către debarcader, printr-o alee auto cu lățimea de 6 m care va deservi cele 36 locuri de parcare propuse.

Parcările și aleea de acces se vor realiza prin așternerea unui strat din piatră spartă compactată cu grosimea de 20 cm. Zona va fi delimitată de borduri din beton. De asemenea, în zonă se vor planta arbori și arbuști decorativi.

Zona dinspre Nord-Vest, cu o suprafață de 3.023 mp va avea mai multe categorii de amenajări:

  • zona pentru picnic – formată din trei pavilioane pentru barbeque (grătar), construcții pe structură metalică unde se vor amplasa grătarele împreună cu seturi formate din mese și scaune pentru picnic. Aceasta va ocupa partea de Nord a amenajării. Suprafața construită a unui pavilion va fi de 47.25 mp; din punct de vedere al dotărilor în zonă se vor amplasa 19 seturi de masă cu bănci pentru picnic și 6 grătare prefabricate din beton cu funcționare pe lemn și cărbuni.
  • zona de plajă – în partea de sud a amenajării, pe malul râului Mureș; se va așterne strat de nisip cu grosimea de 30 cm
  • locul de joacă pentru copii – va fi amplasat între zona de picnic și cea de plajă; zonă cu nisip delimitată de borduri cauciucate, pe care se va amplasa un ansamblu de joacă format din doua tobogane, poduri de trecere, punct de observație etc.
  • teren de volei pe nisip – spre partea de Vest a zonei amenajate; se va executa prin așternerea unui strat de nisip de 30 cm grosime delimitat de borduri.

Legatura între drumul de acces și amenajările propuse se va realiza cu ajutorul unei alei pietonale care va străbate zona de la SE la NV. Aleea va fi realizată din dale prefabricate din beton, așezate pe un pat de nisip și un strat suport din pietriș compactat. Aceasta va asigura accesul la toate amenajările propuse.

Înspre Nord-Vest , în apropierea terenului de volei, se vor amplasa bănci pentru odihnă de-a lungul aleii. S-au propus în total 10 bănci.

Iluminarea întregii amenajări se va realiza cu ajutorul unor stâlpi de iluminat pentru parcuri, cu înălțimea de 3.50 m, dotați cu panouri fotovoltaice. S-a propus amplasarea a 15 stâlpi de iluminat, la nivelul întregii amenajări.

Pentru păstrarea curățeniei se vor monta 31 de coșuri de gunoi metalice, cu capac.

Zona de recreere pe malul râului Mureș – Partoș: lucrări propuse

Din punct de vedere tehnic, arealul total, se prezintă având o ușoară declivitate către Râul Mureș, cu diferențe de nivel între 0.5 m și 3.00 m.

Acesta este mărginit pe Latura Nordică cu digul de protecție a Râului Mureș, cu drumul de exploatare și mentenare inferior, în zona de est, podul auto, în zona de vest de către terenuri similare, iar în zona de Sud de Râul Mureș.

Suplimentar, terenul are o formă alungită ce permite dezvoltarea diferitelor funcțiuni ce converg în amenajarea unei ample zone de agrement.

Conform studiului de fezabilitate, în faza de proiectare și de execuție sunt avute în vedere următoarele tipuri de lucrări:

  • realizarea accesului pietonal, auto si moto în zona studiată;
  • amenajarea de parcări aferente investiției
  • amenajarea peisagistică a celor două zone identificate, prin popularea cu vegetație de talie mică și medie, mobilier urban specific (bănci, coșuri gunoi etc.), alei
  • amenajare teren de volei cu nisip
  • amenajarea unor zone destinate picnicului
  • amenjarea de zone pentru grătar – barbeque
  • iluminat public
  • zonă de plajă pentru populație.

Amenajarea şi utilizarea complexă şi raţională a resurselor hidraulice au rol esenţial în activitatea economică şi socială. Cursurile de apă sunt utilizate pentru:

  • navigaţie
  • sursă de energie
  • agrement
  • alimentare cu apă industrială şi urbană
  • irigații

Suprafețe de amenajat:

  • S teren = 14018.00 mp
  • S amenajat = 5093.00 mp
  • S pavilioane = 141.75 mp
  • S alei pietonale = 144.55 mp
  • S loc de joaca = 205.75 mp
  • S parcare auto = 821.90 mp
  • S teren volei = 363.90 mp
  • S plaja nisip = 657.20 mp
  • S zone verzi = 3415.15 mp

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax