Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Despăgubiri de peste 28 de milioane de lei pentru Aktor, după ce statul nu a făcut la timp exproprierile de pe A10, lotul 2


Publicat

Statul trebuie să plătească peste 28 de milioane de lei către Aktor, constructorul Lotului 2 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda. Grecii au obținut banii în arbitraj drept despăgubiri, statul fiind penalizat pentru că nu a făcut la timp exproprierile necesare. 

Șefii de la CNAIR speră că grecii vor termina în luna octombrie porțiunea de 24 de kilometri de autostradă, între Sântimbru și Aiud, autostradă la care lucrează din 2014. Au deja deja gata 85,05% din lucrări.

CNAIR a plătit despăgubiri de 686 de milioane de lei din 2019 încoace constructorilor care lucrează sau au lucrat la realizarea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale.

Cu acești bani s-ar fi putut finanța, de exemplu, lucrările la doisprezece kilometri din Autostrada Transilvania.

Bugetul CNAIR va fi și pe viitor diminuat de plata unor daune către constructori, care reproșează statului întârzierile de pe șantiere. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, are și soluția pentru ca statul să nu mai plătească atât de mulți bani în plus drumarilor: pregătirea mai temeinică a proiectelor.

Grecii de la Aktor au primit cei mai mulți bani. Firma elenă a câștigat încă din primăvara lui 2020 la Curtea de Arbitraj de la Paris despăgubiri de peste 101 milioane de lei pentru un contract de reabilitare a 41 de kilometri din DN6, între Domașnea și Caransebeș, care s-a derulat în perioada 2005-2011 și unde finanțarea a fost asigurată prin fonduri ISPA pre-aderare.

De asemenea, Aktor speră în plata cât mai rapidă a celor peste 28 milioane de lei pe care i-au obținut în arbitraj drept despăgubiri pentru construirea a 24 de kilometri din autostrada Sebeș-Turda.

Statul este penalizat astfel pentru că nu a făcut la timp exproprierile necesare.

Despăgubiri de peste 686 milioane de lei între 2019 și 2021 pentru firmele care au lucrat la construirea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale

În total, în doar 2 ani, între 2019 și 2021, CNAIR a plătit firmelor care au lucrat la construirea de autostrăzi și reabilitarea de drumuri naționale peste 686 milioane lei.

La această sumă mai trebuie să adăugăm cele 236 milioane lei pe care Compania de Drumuri le va achita eșalonat celor de la Salini din Italia, pentru rezilierea abuzivă în 2017, de către ministrul social democrat Răzvan Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, a contractului pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva.

Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță a dat ca exemplu negativ șantierul depe Sebeș – Turda.

„Avem proiecte pe care nu aș vrea să le dau ca exemplu, dar le dau ca exemplu, ca să zic așa de nu prea bună practică, și mă refer aici la proiectele de pe Sebeș-Turda, unde antreprenorii se chinuie de foarte mulți ani să finalizeze lucrările. Tragem tare să închidem proiectele de la Sebeș-Turda”, a precizat aceasta.

Răspunzând unei solicitări Digi24, șefii CNAIR au precizat că deocamdată firma elenă nu a primit niciun ban în plus față de contract.

Soluția propusă de ministrul Transporturilor: proiecte mai bine pregătite

Potrivit ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, o soluție pentru ca statul să nu mai plătească daune atât de mari drumarilor o reprezintă „proiecte mai bine pregătite”.

„Din mai buna pregătire a proiectelor se evită o mulțime din aceste probleme. Nu spun că constructorii sunt niște sfinți, dar cred că făcându-ne noi partea noastră de treabă serios, piața se va așeza și mai ales mergând cu foarte multe contracte.

Sper ca din ce în ce mai multe firme să se concentreze nu pe avocați, pentru că și asta este o realitate că sunt firme care sunt mai mult cu avocați decât cu ingineri și cu muncitori în construcții, și sper să se cearnă piața asta, dar cred că este nevoie de multă seriozitate și profesionalist din partea statului ca să dea semnal în piață și lucrurile încep să se îmbunătățească” a explicat ministrul.

Constructorii câștigă în arbitraj sau în fața instanțelor de judecată deoarece invocă faptul că autoritățile nu și-au făcut treaba: nu au făcut exproprierile la timp, nu au făcut relocările de utilități sau au scos la licitație lucrări după studii vechi, făcute din birou.

sursa: digi24.ro 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

ITM Alba: Amenzi de peste 40.000 de lei și două cazuri de muncă nedeclarată după controale la zeci de angajatori din județ

Publicat

itm alba

Inspectorii de muncă din Alba au dat amenzi de 46.000 de lei și 10 avertismente, după controale la zeci de angajatori din județ. Au descoperit și două cazuri de muncă nedeclarată.

În perioada 19-23 iulie, în domeniul relaţiilor de muncă au fost controlați 39 de angajatori, cu 365 de salariați în total. Inspectorii au constatat 83 de nereguli și au dat opt sancțiuni.

Este vorba despre cinci amenzi în valoare de 46.000 lei (o amendă de 40.000 lei pentru muncă nedeclarată – 2 persoane) și 3 avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • primirea la muncă a persoanelor fără întocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
  • necomunicarea către salariat a adeverințelor care atestă activitatea prestată;
  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
  • netransmiterea în termenul legal în Revisal a a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților și a modificărilor intervenite în executarea contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost verificate 26 de unități și constatate 51 de nereguli. Au fost sancționați șase angajatori cu 7 avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor
  • lipsa evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate
  • lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR
  • lipsa instruirii periodice a lucrătorilor
  • organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006
  • lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate
  • desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Bilanț negru pe șoselele România, anunțat de IGSU: 24 de morți și 17 accidente rutiere grave, în weekend

Publicat

Bilanț negru pe șoselele din România în weekend, în urma unui val de accidente soldate cu zeci de morți și răniți. Potrivit Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în ultimele zile s-au înregistrat 17 accidente rutiere grave, în urma cărora 24 de persoane și-au pierdut viața. România este pe primul loc în UE în topul accidentelor rutiere soldate cu morți și răniți. 

În acest sfârșit de săptămână, pompierii au gestionat 4.347 de intervenții în situații de urgență. Majoritatea dintre acestea a constat în asistență medicală de urgență, echipajele SMURD acționând pentru acordarea măsurilor de prim ajutor pentru 3.569 de persoane aflate în dificultate.

Vezi și FOTO: Duminică neagră pe șoselele din România: Două accidente mortale cu 19 victime. Nouă oameni au murit, între care 3 copii

În afara acestor situații, salvatorii au intervenit pentru stingerea a 343 de incendii, precum și în alte 496 de intervenții, în sprijinul comunităților, cum ar fi deblocare persoane sau animale, distrugere muniție neexplodată, etc.

Totodată, echipajele de descarcerare au fost solicitate să intervină în 17 cazuri, pentru extragerea victimelor din autoturismele implicate în accidente rutiere. În ciuda eforturilor salvatorilor, 24 de persoane și-au pierdut viața în ultimele 3 zile (vineri, 23.07.2021, 9 persoane în județele AG-1, IS-1, NT-1, OT-1 și SB-5; sâmbătă, 24.07.2021, 5 persoane în județele BV-3 și CV-2; duminică, 25.07.2021, 10 persoane în județele BC-7, BH-2 și SB-1).

O misiune complexă a avut loc vineri, în județul Sibiu, pompierii fiind solicitați să intervină în urma producerii unui accident rutier, în care au fost implicate 2 autoturisme și un autotren, la ieșire din municipiul Sibiu. La locul evenimentului au fost alocate 1 autospecială de descarcerare, 1 autospecială de stingere, 1 terapie intensivă mobilă și 1 echipaj SMURD. În urma acestui accident 4 persoane și-au pierdut viața, din cauza impactului puternic și a leziunilor suferite.

Un alt accident soldat cu multe victime a avut loc duminică în județul Bacău, pompierii fiind solicitați să intervină, în urma producerii unui accident rutier, în care au fost implicate 1 autoturism și 1 microbuz, pe DN 2, pe raza localității Răcăciuni. Forțele de intervenție ajunse la locul solicitării au constatat că în accident au fost implicate 12 persoane. Având în vedere numărul mare de victime, la nivelul județului a fost activat Planul Roșu de Intervenție. În ciuda eforturilor depuse de salvatori, 7 persoane și-au pierdut viața, din cauza leziunilor suferite, generate de impactul puternic, iar alte 5 persoane au fost transportate la spital.

Tot în cursul zilei de duminică, o altă misiune soldată cu pierderi de vieți omenești a avut loc în județul Bihor, unde echipajele de intervenție au fost solicitate să intervină la un accident rutier produs pe DN 19, pe raza localității Biharia, între 2 autoturisme. În urma evenimentului rutier au rezultat 7 victime, 2 dintre acestea și-au pierdut viața, celelalte fiind transportate la spital, după acordarea măsurilor de prim ajutor.

În continuare, pompierii salvatori rămân la datorie pentru intervenția optimă la solicitările cetățenilor. Totodată, Centrul Operațional Național al IGSU va monitoriza dinamica din teren, iar, la nevoie, vor fi dispuse măsurile imediate pentru gestionarea cu eficiență a situațiilor de urgență înregistrate la nivel național.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Workshop inedit la muzeul din Sebeș, în luna august: „Restaurarea și conservarea bunurilor culturale confecționate din piatră”

Publicat

Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, prin Muzeul Municipal „Ioan Raica”, în parteneriat cu Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și cu Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, organizează, în perioada 9-18 august 2021, în grădina muzeului din Sebeș, prima ediție a workshop-ului „Restaurarea și conservarea bunurilor culturale confecționate din piatră”.

Evenimentul se va desfășura sub forma unui curs practic și va avea ca principal obiectiv familiarizarea  participanților cu principiile, materialele și tehnicile de lucru specifice  restaurării și conservării pietrei, un material care, deși pare durabil, se dovedește a fi extrem de vulnerabil ca urmare a acțiunii factorilor de mediu și a activităților antropice.

Atelierul de lucru se adresează, în special, tinerilor, elevi de liceu și studenți, dar și altor categorii de public, care doresc să se inițieze în tainele unei ocupații care are un rol important în eforturile depuse pentru prezervarea Patrimoniului Cultural Național.

Pe durata workshop-ului participanții vor beneficia de pregătire teoretică și practică, asigurate de specialiști și de experți în domeniu, care activează în instituțiile organizatoare și partenere, precum și în sectorul privat, urmând a lua parte și la restaurarea și conservarea unor monumente litice din patrimoniul Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeș.

„Îi invităm pe cei interesați să participe la acest workshop să trimită, până în data de 2 august 2021, o succintă prezentare a activității lor profesionale sau/și de voluntariat, la una dintre adresele de e-mail: muzeu@cclbsebes.ro sau contact@cclbsebes.ro. Datorită faptului că numărul de locuri disponibile este limitat, selecția participanților se va face de către organizatori, în baza documentului solicitat”, au transmis reprezentanții Primăriei Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Alba Iulia pune la bătaie 1.000.000 de lei pentru proiecte propuse de cetățeni. Bugetarea participativă, la vot în CL

Publicat

Primăria Alba Iulia pune la bătaie 1.000.000 de lei, bani din bugetul local, pentru proiecte propuse de cetățenii orașului. Mai exact este vorba despre sistemul de „bugetare participativă” unde cetățenii orașului pot propune și depune proiecte care mai apoi pot fi implementate de administrația locală.

Ideea de bugetare participativă la Alba Iulia se află la a doua ediție, însă pentru a deveni realitate, proiectul trebuie votat de consilierii locali ai municipiului Alba Iulia în viitoarea ședintă din data de 29 iulie. 

Dacă proiectul va trece de votul consilierilor locali, până la sfârșitul anului vor fi anunțate propunerile câștigătoare, iar în 2022 ar începe implementarea proiectelor.

Din bugetul de 1.000.000 de lei pot fi finanțate unul sau mai multe proiecte.

La prima ediție a bugetării participative au fost depuse 32 de proiecte, dintre care 18 au fost declarate eligible prin votul cetățenilor. Dintre cele 18, cinci proiecte sunt în diferite stadii de implementare la nivelul municipiului.

Cum poți ca cetățean să propui un proiect

Proiectele pot fi depuse fie de persoane fizice (cetățeni au orașului) fie de persoane juridice (asociații, fundații, ONG-uri).

Propunerile vor fi încărcate pe platforma primăriei bugetareparticipativă.apulum.ro și după ce vor fi analizate, vor fi publicate pentru a fi votate de restul cetățenilor.

În ce domenii se poate propune un proiect

Amenajare de spații publice

Oraș digital

Spații verzi

Educație și cultură

Alei, trotuare. zone pietonale

Mobilitate, accesibilitate, siguranța circulației

Sport, sănătate

Turism

Social

Mediu

Calendarul bugetării participative

Dacă va trece de votul consilierilor locali calendarul bugetării participative va arăta astfel:

  • Depunere proiectelor: 1 – 30 septembrie 2021
  • Analiza și evaluare proiecte lor: 1 – 31 octombrie 2021
  • Etapa de vot a proiectelor de către cetățeni: 1 noiembrie – 14 decembrie 2021
  • Afișarea proiectelor câștigătoare: 15 decembrie 2021

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate