Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Din toamnă, la Colegiul „Dorin Pavel” din Alba Iulia va funcționa o clasă pregătitoare în alternativa educațională Waldorf


Publicat

Colegiul Tehnic „Dorin Pavel” din Alba Iulia a obținut toate autorizările legale pentru demararea, din toamna acestui an, a alternativei educaționale Waldorf. Astfel, începând cu anul școlar 2018-2019, în cadrul colegiului va funcționa o clasă pregătitoare în alternativa Waldorf, cu predare în limba română.

În luna mai 2018, reprezentanții Colegiului Tehnic „Dorin Pavel” din Alba Iulia au înregistrat la Ministerul Educației Naționale o cerere, prin care au solicitat avizul Comisiei Naționale pentru Alternative Educaționale (CNAE), în scopul obținerii autorizării unei clase pregătitoare în alternativa Waldorf, cu predare în limba română, în cadrul colegiului, începând din anul școlar 2018-2019.

În urma studierii documentației, Comisia Națională pentru Alternative Educaționale a aprobat acordarea avizului în vederea declanșării procedurii de evaluare externă de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) pentru obținerea autorizației de funcționare în vederea înființării clasei pregătitoare, cu predare în limba română, alternativa educațională Waldorf.

În iulie, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), prin Hotărârea Consiliului nr. 6 /13.07.2018 a acordat autorizația de funcționare provizorie Colegiului Tehnic „Dorin Pavel” din Alba Iulia – nivelul de învățământ primar – alternativa educațională Waldorf – pentru o clasă cu un număr de 25 de elevi.

Pentru anul școlar 2018-2019, clasa pregătitoare a fost deja formată. Părinții interesați pot obține mai multe informații la sediul colegiului din Alba Iulia, strada Tudor Vladimirescu, nr. 39, de luni până vineri, între orele 8:00- 16:00, sau la numărul de telefon 0756203899.

Despre Școala Waldorf

Pedagogia Waldorf a fost creată la începutul secolului XX de către Rudolf Steiner. Ea se bazează pe antropologia dezvoltată de Steiner în cursurile de introducere ţinute în toamna anului 1919, înainte de începerea primelor clase, în Stuttgart, Germania. În lume, acest sistem educativ are astăzi  o răspândire largă.

La nivel mondial există mai multe formuri de cercetare în pedagogie și de formare continuă care asigură buna funcționare a sistemului alternativ Waldorf, protejând copyright-ul. La nivel național sunt organizate federații autorizate care sunt responsabile de brandul Waldorf, cu formările și autorizările necesare.

  • Importanţa ritmului în Şcoala Waldorf

Alternativa educaţională Waldorf completează sistemul educaţional existent; substituie unele forme de educaţie printr-o ofertă metodică şi didactică diferită sau complementară; restructurează cadrul de organizare şi funcţionare a instituţiei şcolare.
În Şcoala Waldorf, ritmul are un rol important în educarea voinţei, urmărindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii şi al anului. Ritmul orei este reliefat de împărţirea cursului principal, ce se desfăşoară la începutul cursurilor în primele două ore, în trei părţi:

  • o parte ritmică, prin care este solicitată voinţa copilului
  • o parte cognitivă care se adresează intelectului
  • o parte de povestire care se adresează simţirii.

Utilizarea ritmului în educaţie permite ca întreaga fiinţă a persoanei educate să fie abordată, nu numai componenta sa intelectuală.

Ritmul zilei presupune studierea materiilor cu caracter cognitiv în prima parte a acesteia şi a celor artistice şi practice în cea de a doua parte. Acest lucru face posibilă adâncirea subiectelor teoretice prin aplicarea lor în practică şi prin însufleţirea lor artistică.

Ritmul lunii se referă la existenţa unor module de 2-4 săptămâni în care zilnic, între orele 8.00 şi 10.00, sunt studiate materiile principale (română, matematică, fizică, chimie, geografie, istorie, biologie etc.). Aceste module poartă denumirea de epoci.

  • Învăţarea în epoci

Materiile cognitive sunt studiate în epoci; o clasă studiază, de exemplu fizica, zilnic, primele doua ore fără pauză, timp de 2–4 săptămâni. Într-o astfel de epocă se poate parcurge chiar şi materia pe un an şcolar, economia lucrului fiind deosebit de eficientă.

Urmează alte epoci, elevii reîntâlnindu-se cu fizica doar peste câteva luni, poate chiar peste un an. Desigur că între timp elevii uită ce au învăţat, dar aceasta nu trebuie să îngrijoreze.

În Şcoala Waldorf, uitarea este considerată un aliat, din două motive: în primul rând pentru că, uitând fizica, elevul se va putea dedica cu toate capacităţile unui nou domeniu, de exemplu literaturii, iar în al doilea rând pentru că, după ce fizica a fost uitată aparent complet, la reîntâlnirea cu această ştiinţă, elevul îşi va reaminti mult mai intens cele învăţate.

Un alt avantaj al predării în epoci este faptul că informaţiile şi întrebările primite peste zi sunt prelucrate subconştient noaptea, iar a doua zi, atât elevii, cât şi profesorii, găsesc mai uşor rezolvarea lor.

Însă nu toate materiile participă la acest carusel al epocilor. Se predau în sistem modular limba maternă şi gramatica, matematica, fizica, chimia, istoria, geografia şi ştiinţele naturii. Aceste materii pot apărea şi în ore de exerciţii care au rolul de a fixa cât mai bine materia la cursul de bază. Celelalte materii, cum ar fi limbile străine, educaţia fizică, desenul şi celelalte activităţi artistice sau practice, apar ca ore fixe după cursul de bază şi orele de exerciţii.

  • O şcoală fără manuale

Absenţa manualului unic contribuie la creşterea respectului faţă de cărţi şi la întărirea autorităţii profesorului, care are astfel o legătură directă în comunicarea cu elevii.

Pe de altă parte, elevii se obişnuiesc să se documenteze din cât mai multe surse în studiul unei teme. De asemenea, profesorul poate astfel introduce în cadrul procesului de învăţământ noi informaţii sau materiale apărute în domeniul respectiv şi are posibilitatea de a adapta nivelul predării şi al cerinţelor la nivelul clasei.

Formarea unei păreri cât mai obiective, antrenamentul pentru facultate şi viaţa de autodidact sunt calităţi evidente pe care le dobândesc elevii astfel şcolarizaţi.

  • Ponderea deosebită a cursurilor artistice şi practice

Ponderea ridicată a cursurilor artistice şi a celor practice iese în evidenţă de la prima privire asupra orarului obişnuit din Şcoala Waldorf, întrucât aceasta îşi propune să realizeze o educaţie echilibrată, oferind pe de o parte fiecărui copil ceea ce i se potriveşte, însă intervenind şi cu preocupări în acele domenii spre care acesta nu are înclinaţii, dar care sunt necesare unei educaţii complete.

Un argument în plus pentru acest principiu: de regulă, educaţia intelectului prin ştiinţe cultivă distanţa, individualismul, antipatia şi concurenţa iar, dimpotrivă, educarea sufletescului prin arte şi meşteşuguri cultivă simpatia, apropierea, lucrul în echipă şi colaborarea.

Ambele laturi ale educaţiei sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, dornic să-şi controleze singur viaţa, fără a se lăsa manipulat din exterior.
Indirect însă, cursurile artistice sau practice susţin materiile adresate intelectului. Iată două exemple: o în clasele mici, atât fetele cât şi băieţii tricotează, activitate care ajută puternic la formarea vederii în spaţiu, necesară îndeosebi matematicii; la începutul fiecărei zile, întreaga clasă parcurge o parte ritmică în care cântă, recită sau dansează (jocuri adecvate vârstei, însoţite de bătăi din palme, jocuri ritmice şi gesturi sugestive).

Partea ritmică îi aduce pe toţi la unison, le canalizează energia şi îi pregăteşte pentru oră. Importanţa cursurilor artistice rezidă şi în faptul că le educă stările sufleteşti. Ele sunt evidenţiate în arte, iar elevul trăieşte, în procesul reprezentării lor, caracteristicile propriei personalităţi, pe care astfel o cunoaşte şi o stăpâneşte bine. El îşi cultivă capacitatea de a percepe stările sufleteşti, dezvoltându-şi abilităţi de comunicare dincolo de calea verbală.

  • Conducerea clasei de către învăţător, dincolo de clasa a IV-a

Activitatea de îndrumare a clasei este realizată, de regulă, de către o personalitate, care îşi asumă corelarea şi coordonarea evoluţiei şcolare a elevilor pe parcursul unei trepte şcolare.

Particularităţile de vârstă, antropologice, care sunt unitare în perioada de la 7 la 14 ani, cer în mod obiectiv prezenţa aceleiaşi persoane în funcţia coordonatoare.

În sistemul clasic de învăţământ Waldorf, această funcţie didactică este numită „învăţătorul clasei” şi are ca îndatoriri pedagogice predarea unui număr de discipline, cuprinse în epoci, de-a lungul celor opt ani de studiu până la liceu.

Disciplinele predate în epocă sunt, de obicei, cele cognitive, iar predarea lor interdisciplinară este un deziderat esenţial al acestei pedagogii. Cu toţii cunoaştem faptul că, la această vârstă, elevii percep evenimentele, acţiunile din realitate, iar predarea trebuie să ţină cont de acest fapt şi să menţină trează această capacitate de observare, bazată pe interesul firesc al elevului.

Experimente, excursii, observaţii minuţioase sunt modalităţi fundamentale de organizare a învăţământului până la pubertate. Formele de lucru introduse în clasele primare sunt baza pe care se aşează munca de observare din clasele gimnaziale.

De aceea este esenţial ca una şi aceeaşi persoană să însoţească elevul pe parcursul acestor opt ani, când îşi formează instrumentele de cunoaştere.

Din punct de vedere psihologic, schimbarea învăţătorului în clasa a cincea nu înseamnă doar despărţirea de o persoană, adesea îndrăgită, ci şi de un mod de lucru. În mod natural, această despărţire se realizează la pubertate, când tânărul nu mai acceptă prezenţa unui model de imitat, ci îşi caută propria formă de exprimare. Aici este normal să apară mai multe personalităţi în faţa elevului, pentru a-i da posibilitatea să aleagă elemente diverse şi de a-şi exersa formele proprii, prin acceptare sau combatere sănătoasă.

Datorită formelor legislative şi de pregătire existente, această formă de organizare nu este oficial acceptată în România, dar este încurajată de unele inspectorate şi de cercetători în pedagogie şi de psihologi.

  • Conducerea colegială

Rudolf Steiner a cerut corpului profesoral să accepte ca fundament pedagogico-organizatoric discutarea tuturor problemelor şcolii, îndeosebi a celor pedagogice, în consiliul profesoral.

Acesta este de fapt directorul şcolii. Şi pentru că problemele curente se cer discutate pe măsură ce au loc, consiliul profesoral se întruneşte săptămânal. Aici profesorii spun ce predau, cum predau, dacă au avut succes cu o temă sau eşec cu alta. Aici sunt luate în discuţie clase de elevi sau elevi în parte, care trec printr-o situaţie mai dificilă sau mai deosebită şi au nevoie de atenţia întregului corp profesoral pentru a depăşi situaţia creată. Aici sunt dezbătute teme pedagogice generale, indiferent de specialitate, la care participă toţi profesorii şi învăţătorii, căci pe toţi „membrii familiei” îi interesează drumul celuilalt.

Imaginea copilului rămâne însă mereu ca imagine centrală a preocupării fiecărei teme, fie ea şi administrativă. Bineînţeles că mai există şi probleme delicate.

Unul sau altul dintre dascăli are dificultăţi majore în stăpânirea clasei; există dascăli noi în activitate, care trebuie îndrumaţi; se cer organizate încadrările cu personal pentru anul şcolar următor: toate acestea sunt discutate într-un cerc mai restrâns, în consiliul de administraţie.

La el participă acei pedagogi care au experienţă pedagogică şi în existenţa şcolii respective, care îşi asumă de bunăvoie viitorul şcolii, ca viitor al propriei biografii. Dintre toţi colegii, unul este ales ca reprezentant al şcolii în faţa terţilor. Nu este de confundat acesta cu funcţia obişnuită a directorului, căci nu are puteri decizionale supreme, nu poate lua decizii singur şi nici nu are toate responsabilităţile pe umerii săi. Acestea sunt împărţite între diferiţi profesori sau învăţători. Purtarea responsabilităţii de către mai mulţi oameni duce la creşterea implicării în „familie”.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Care este salariul mediu brut în județul Alba. Situația câștigurilor în raport cu celelalte județe din regiune

Publicat

Câștigul salarial mediu nominal BRUT a fost în județul Alba de 4.962 lei, în luna septembrie 2021, potrivit datelor furnizate de Direcția Regională de Statistică Alba. 

Este mai mare cu 79 de lei (+1,6%) decât cel înregistrat în luna anterioară.

Câștigul salarial mediu nominal net a fost 3.070 lei, în luna septembrie 2021, mai mare 46 lei (+1,5%) față de luna anterioară și cu 59 lei (+2,0) față de luna septembrie a anului 2020.

Câştigurile salariale medii nete peste media înregistrată pe judeţ au realizat salariaţii din domeniul serviciilor (3.092 lei), în timp ce câstig salarial mediu net sub media înregistrată pe judeţ au realizat salariaţii din agricultură, silvicultură şi pescuit (3.008 lei) si industrie şi construcţii (3.055 lei).

La nivel regional, câștigul mediu net (calculat ca medie ponderată a câştigurilor realizate în judeţele din regiune) a fost de 3.207 lei, mai mic cu 1 leu decât în luna anterioară şi mai mare cu 6,4% (+193 lei) faţă de aceeași lună a anul anterior.

Județul Alba, pe locul 15 la nivel național

Câştigul salarial mediu net înregistrat în judeţ în luna septembrie 2021 poziţionează judeţul pe locul 15 la nivel național, în ierarhia judeţelor ordonate descrescător și locul 4 la nivelul Regiunii Centru.

În luna septembrie 2021, în majoritatea activităţilor din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a crescut faţă de luna precedentă ca urmare a acordării de prime ocazionale (prime trimestriale, anuale, pentru performanțe deosebite sau pentru „Ziua petrolistului”), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi alte fonduri (inclusiv bilete de valoare), dar și datorită căștigurilor semnificative din producție și contracte de colaborare/prestare de servicii încheiate.

În continuare, cele mai mari salarii medii nete la nivel național sunt înregistrate în domeniul tehnologiei informației (precum servicii informatice) cu o medie de 8.377 lei, iar cele mai mici sunt înregistrate în domeniul confecțiilor, frabricarea articolelor de îmbrăcăminte, 1.957 lei, conform mediafax.ro.

Situația în regiunea Centru

Valoarea cea mai mare a câştigului salarial mediu net a fost de 3.502 lei, înregistrată în judeţul Sibiu, iar cea mai mică în judeţul Covasna, de 2.744 lei.

Câștigul salarial mediu brut, înregistrat în luna septembrie 2021, la nivel județean, a fost de 4962 lei, mai are cu 79 lei (+1,6%) decât în luan anterioară și mai mare cu 40 lei (+0,8%) față de septembrie 2020.

La nivelul Regiunii Centru, câștigul mediu brut, calculat în același mod precum câștigul mediu net, a fost de 5.240 lei, în creștere cu 2 lei față de luna anterioară și cu cu 6,4% (%314 lei) față de septembrie 2020.

Cel mai mare câştig mediu brut a fost înregistrat în judeţul Sibiu (5752 lei), iar cel mai mic în Covasna si Harghita (4467 lei).

Câştigul salarial mediu brut/net nu cuprinde sumele compensatorii, sumele plătite retroactiv ca urmare a câştigării în instanţă a drepturilor băneşti aferente anilor anteriori sau contravaloarea tichetelor/voucherelor de vacanţă, potrivit INS.

Faţă de luna anterioară, câştigul salarial mediu net a înregistrat scadere doar in judetul Sibiu ( -2,4% ),  si creșteri în restul judetelor, astfel:  Covasna (+2%), Alba (+1,5%), Harghita ( +1,2% ),  Mureș (+0,6%), Brașov (+0,4%).

Numărul de salariați a crescut

Efectivul de salariați înregistrat la finalul lunii septembrie 2021, în județul Alba, a fost de 95.919 persoane (adică 1,8% din totalul efectivului pe țară), marcând o creștere cu 0,2% față de luna anterioară, adică +237 de persoane și cu 1230 de persoane față de luna septembrie a anului 202 (+1,3%).

Cele mai mari creșteri de salariați în județ au avut loc în domeniul serviciilor (+609 persoane), pe locul 2 aflându-se industria și construcțiile cu +576 persoane, iar agricultura, silvicultura și piscicultura înregistrând +45 persoane.

La nivelul Regiunii Centru, în luna septembrie 2021,  se observă o creștere a efectivului cu 12,6% din totalul național (adică 692300 persoane), iar cu 1,2% față de luna septembrie 2020 (8.265 persoane).

În luna septembrie 2021, structura salariaţilor pe ramurile economiei naţionale a fost următoarea: 56,3% și-au desfăşurat activitatea în cadrul serviciilor, 41,3% în industrie şi construcţii şi doar 2,4% în agricultură, vânătoare, silvicultură şi pescuit.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Un tronson de 9 kilometri de pe A3 se deschide în 6 decembrie. Doar 16 kilometri fără autostradă între Alba Iulia și Târgu Mureș

Publicat

FOTO: Pro Infrascructură

Începând de săptămâna viitoare de la Sebeș, Alba Iulia și Aiud, se va putea merge la Târgu Mureș pe încă 9 kilometri de autostradă. Un tronson de pe A3 este aproape gata și va fi dat în circulație peste câteva zile.

Constructorul mai are de finalizat ultimele detalii. Deschiderea traficului ar urma să aibă loc luni, 6 decembrie, a anunțat directorul general al CNAIR.

Citește și FOTO: Podul de la Turda ar putea fi dat în folosință săptămâna viitoare. Stadiul lucrărilor

Este vorba despre circa 9 kilometri de șosea rapidă, din care 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum cu patru benzi și separator de sens între Unghieni și Târgu Mureș. Din autostrada care face legătura între Turda și Târgu Mureș mai lipsește un segment de 15,7 kilometri, dintre Cîmpia Turzii și Chețani,

”Odată cu deschiderea circulației, municipiul Târgu Mureș va avea asigurată în mare parte o legătură rutieră modernă cu Câmpia Turzii, Cluj Napoca, Sebeș și Alba Iulia.

Vezi și VIDEO: S-a DESCHIS Lotul 2 de pe autostrada A10 între Alba Iulia și Aiud. Se circulă fără întrerupere între Sibiu și Cluj

Spun, în mare parte, deoarece deocamdată nu este finalizat lotul Cețani – Câmpia Turzii. Dar în condițiile în care, tot până la sfârșitul anului, lotul 2 al autostrăzii A10, Sebeș – Turda va fi deschis pentru circulația rutieră drumul de la Târgu Mureș până la Alba Iulia se va desfășura în condiții de siguranță mult mai mari și în timpi mult mai scurți.

Dacă privim mai în ansamblu, observăm că municipiul Târgu Mureș va avea o conexiune mult mai eficientă cu granița de vest a României prin vama Nădlac, chiar dacă deocamdată lipsesc cei 9 km pe A1, în zona Margina – Holdea unde urmează să fie construite tuneluri.

Ca informație de contex, vă pot spune că în acest moment contractul pentru proiectarea și execuția tunelurilor din această zonă se află în licitație”, a adăugat oficialul CNAIR

Lucrările la Tronsonul A3 Ungheni – Târgu Mureș au început în iulie 2020 și s-au finalizat înainte de termenul de execuție.

Asociația Pro Infrastructură  afirmă că acest proiect este un succes relativ pentru că a fost finalizat înainte de termen. Totuși, din cauza lungii mici, ”ciotul nu rezolvă decât probleme de trafic locale”.

Despre Autostrada A3 Târgu Mureș – Ungheni (Aeroport)

Autostrada A3 Târgu Mureș – Ungheni are o lungime de 4,5 kilometri de autostradă și un drum de legătură de 4,7 kilometri cu patru benzi și separator de sens.

Constructorul este compania Strabag, iar valoarea contractului este de 192 mil. lei.

Tronsonul conține trei poduri și pasaje pe drumuri de legătură, 6 poduri și pasaje pe autostradă, două noduri rutiere pentru conectarea autostrăzii la rețeaua de drum existentă.

Odată cu deschiderea circulației pe acest tronson, drumul de la Alba Iulia până la Târgu Mureș se va putea pe autostradă pe încă 9 kilometri, în condiții mai mari de siguranță și mult mai rapid. Rămân doar 15,7 kilometri de circulat pe DN, între Câmpia Turzii și Chețani.

Reamintim că săptămâna trecută ultimul tronson din A10 Sebeș-Turda a fost dat în circulație. Este vorba despre un tronson de 24 de kilometri din A10 prin care s-a fcut legătura cu celelalte doua cioturi de autostradă dintre Turda și Aiud, respectiv Sebeș – Alba Iulia. Acum se poate circula fără întrerupere, pe autostradă, între Sibiu și Cluj (Florești).

„Ciotul” de 4,5 kilometri se deschide la 18 ani de la semnarea contractului cu Bechtel

Primul contract pentru tronsonul Târgu Mureş – Ungheni care face parte din Autostrada A3 Transilvania a fost semnat cu antreprenorul american Bechtel, (decembrie 2003, publicarea acordului în Monitorul Oficial), rezilierea s-a făcut în 2013, a urmat un nou contract cu asocierea Lemacons-Vega, reziliat în 2016, iar al treilea contract a fost semnat în mai 2020 cu Strabag pentru 192 de milioane lei şi termen contractual, aprilie 2022.

Practic, CNAIR termină anul doar cu 34 de kilometri de autostradă nou, spre deosebire de cei 60 din 2020.

FOTO: Pro Infrascructură

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cei care îngroapă, ard sau incendiază deșeuri vor primi pedepse cu închisoarea. Legea este la vot în Senat

Publicat

Îngroparea, arderea sau incendierea deșeurilor ar putea fi pedepsită cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, potrivit unui proiect legislativ depus recent la Senat. 

Propunerea legislativă pentru completarea art. 98, alin.(2) al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.195/2005 privind protecția mediului a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 2 decembrie.

Potrivit inițiatorului, senatorul USR Popescu Ion-Dragoş, prin proiect se propune transformarea în infracţiune a acţiunii de îngropare, ardere sau incendiere a deşeurilor.

„Cel mai recent studiu realizat la nivel european şi care a analizat în cinci localităţi din România nivelurile compuşilor din atmosferă, ce se asociază cu arderile de deşeuri, arată că particulele poluante ce rezultă sunt de până la 40 de ori mai nocive decât cele rezultate în urma arderii lemnului, iar factorul de emisii a compuşilor poliaromatici este de până la 1.000 de ori mai mare decât cel rezultat în urma arderii lemnului.

Toxicitatea cea mai mare o are plasticul tip ABS din electrocasnice şi electronice, ce eliberează compuşi cu o toxicitate de 4.050 de ori mai mare decât a lemnului.

În condiţiile în care la nivelul oraşelor ne confruntăm cu niveluri din ce în ce mai mari de poluare, iar autorităţile raportează efecte negative asupra cetăţenilor, stoparea acestor arderi se impune.

La nivelul României peste 29.000 de oameni mor prematur, anual, din cauze asociate poluării, iar costurile sociale sunt cele mai mari din Uniunea Europeană: peste 1.800 euro/cap de locuitor/an la nivelul României şi 3.002 euro/cap de locuitor/an la nivelul Municipiului Bucureşti, acesta fiind cel mai mare cost calculat la nivelul Uniunii.

Garda Naţională de Mediu a sesizat şi comunicat în numeroase situaţii despre aceste arderi, documentând fenomenul, dar nu are pârghii legale suficiente pentru stoparea lor”, se precizează în expunerea de motive.

Se propune astfel completarea articolului 98, alineatul (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, care va avea următorul cuprins: 

Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă următoarele fapte, dacă au fost de natură să pună în pericol viaţa ori sănătatea umană, animală sau vegetală:

a) poluarea prin evacuarea, în atmosferă sau pe sol, a unor deşeuri ori substanţe periculoase;

b) producerea de zgomote peste limitele admise, dacă prin aceasta se pune în pericol grav sănătatea umană;

c) continuarea activităţii după suspendarea acordului de mediu sau a autorizaţiei, respectiv a autorizaţiei integrate de mediu;

d) importul şi exportul unor substanţe şi preparate periculoase interzise sau restricţionate;

e) omisiunea de a raporta imediat despre orice accident major de către persoane ce au în atribuţii această obligaţie;

f) producerea, livrarea sau utilizarea îngrăşămintelor chimice, precum şi a oricăror produse de protecţie a plantelor neautorizate, pentru culturi destinate comercializării;

g) nerespectarea interdicţiilor privind utilizarea pe terenuri agricole de produse de protecţie a plantelor sau îngrăşăminte chimice.

h) producţia, importul, exportul, introducerea pe piaţă sau folosirea de substanţe care diminuează stratul de ozon, cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu.

i) îngroparea, arderea sau incendierea deşeuriior, cu excepţia efectuării acestor operaţiuni de către operatorii economici autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului pentru activitatea de valorificare şi eliminare a deşeurilor.

sursa: senat.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA de Crăciun și Revelion. Condiții meteo în țară, pentru următoarele patru săptămâni, până în 3 ianuarie

Publicat

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a prezentat vineri prognoza de vreme pentru următoarele patru săptămâni, 6 decembrie – 3 ianuarie.

Zile mai calde vor fi în următoarele 2 săptămâni, apoi se răcește. Din prognoza meteo valabilă la data publicării acestui articol, vor fi ninsori și de Crăciun și de Revelion, atât la munte, cât și în zonele mai joase, cu unele excepții în sudul țării.

Prognoza meteo: săptămâna 6-12 decembrie

Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru acest interval, în cea mai mare parte a țării, dar cu o abatere termică pozitivă mai accentuată în regiunile sud-estice.

Cu excepția regiunilor vestice și nord-vestice, unde cantitățile de precipitații vor avea o tendință ușor deficitară, regimul pluviometric va fi excedentar, mai ales în zona Carpaților de Curbură.

Temperaturi: maxime între 2 și 10 grade, mai cald în vest, sud și nord-est

Precipitații: ploi în jurul datei de 6 decembrie; în sud, posibil și în 12 decembrie

Prognoza meteo: săptămâna 13-19 decembrie

Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru această săptămână, la nivelul întregii țări.

Cantitățile de precipitații vor fi deficitare la nivelul întregii țări, dar mai ales în zonele montane.

Temperaturi: maxime între 1 și 9 grade, mai cald în vest

Precipitații: ploi/lapoviță/ninsori în intervalul 16-19 decembrie

Prognoza meteo: săptămâna 20-26 decembrie

Temperaturile medii se vor situa în jurul celor specifice pentru această perioadă, în toate regiunile.

Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval, dar cu o tendință ușor deficitară în regiunile vestice și local în cele centrale și sud-estice.

Temperaturi: maxime între -2 și 6 grade

Precipitații: lapoviță/ninsori în jurul datei de 20 decembrie (excepție, sud); ninsori în weekend-ul de Crăciun, 25-26 decembrie

Prognoza meteo: săptămâna 27 decembrie – 3 ianuarie

Mediile valorilor termice se vor situa în jurul celor specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.

Cantitățile de precipitații estimate pentru această perioadă vor fi apropiate de cele normale, la nivelul întregii țări.

Temperaturi: maxime între -2 și 5 grade

Precipitații: ninsori în perioada 28 decembrie – 31 decembrie; 1-3 ianuarie (excepție sud)

În zonele joase, minimele vor fi între 4 și -9 grade Celsius.

VREMEA. Prognoza meteo a fost actualizată. Ce se întâmplă cu vremea până marți

Prognoza meteo. Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis vineri prognoza meteo pe următoarele patru zile. Potrivit meteorologilor, duminică vremea se mai încălzește puțin, cu maxime care vor ajunge până la 12 grade. De marți, însă, vom asista din nou la o răcire.

Prognoza meteo sâmbătă, 4 decembrie

Vremea se va rãci faţã de ziua precedentã, mai accentuat în regiunile sudice şi sud-estice. Temperaturile maxime se vor încadra între 0 şi 7 grade, iar cele minime, în general, între -5 şi 3 grade. Cerul va fi mai mult noros şi vor cãdea precipitaţii slabe predominant sub formã de ploaie, local în Dobrogea şi pe alocuri în Muntenia şi Oltenia.

În Carpaţii Meridionali şi de Curburã, trecãtor va ninge slab. În restul ţãrii, înnorãrile vor fi temporare, iar noaptea, izolat şi cu precãdere în vest şi nord-vest, se vor semnala precipitaţii mixte. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificãri pe litoral şi în Banat, precum şi la munte, îndeosebi pe creste. Pe alocuri se va semnala ceaţã.
Presiunea atmosferică va scãdea semnificativ.

Prognoza meteo duminică, 5 decembrie

Vremea se va încãlzi uşor, astfel cã valorile termice diurne se vor situa în general în jurul celor normale în prima decadã a lunii decembrie, iar cele din cursul nopţii vor fi mai ridicate decât acestea. Temperaturile maxime se vor încadra între 2 şi 12 grade, iar cele minime între -2 şi 6 grade, mai ridicate în Dobrogea pânã la 9…10 grade pe litoral.

În jumãtatea de nord-vest a ţãrii, treptat înnorãrile şi aria precipitaţiilor predominant sub formã de ploaie se vor extinde. În restul teritoriului, cerul va fi parţial noros şi pe spaţii mici vor fi ploi slabe. La munte, precipitaţiile vor fi mixte, cu ninsori pe alocuri viscolite la altitudini mari.

Izolat se va depune polei. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificãri în zona montanã înaltã, pe litoral şi în sudul Banatului. În zonele joase vor fi condiţii de ceaţã.

Presiunea atmosferică va continua sã scadã, mai ales în prima parte a intervalului.

Prognoza meteo luni, 6 decembrie

Vremea se va încãlzi în sudul şi în estul teritoriului, iar în rest valorile termice vor fi comparabile cu cele din intervalul anterior. Cerul se va înnora treptat începând din vest şi sud-vest şi se vor semnala precipitaţii mai ales sub formã de ploaie cu precãdere seara şi noaptea în jumãtatea sudicã a ţãrii, iar în nord, centru şi la munte vor fi precipitaţii mixte, predominant ninsori la altitudini în general de peste 1500 m. Izolat se va depune polei.

Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificãri pe crestele montane, unde ninsoarea va fi viscolitã. Temperaturile maxime se vor încadra în general între 4 şi 14 grade, iar cele minime între -2 şi 10 grade. Izolat va fi ceaţã, în special dimineaţa.

Prognoza meteo marți, 7 decembrie

Vremea se va rãci faţã de intevalul anterior în cea mai mare parte a ţãrii. Cerul va fi mai mult noros şi vor fi precipitaţii predominant sub formã de ploaie în regiunile sudice şi sud-estice şi mai ales ninsoare, local în rest.

La munte, cu precãdere pe creste va ninge viscolit. Izolat se va depune polei. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificãri la munte şi temporar în estul şi sud-estul teritoriului. Temperaturile maxime se vor încadra între -1 şi 9 grade, mai ridicate în Dobrogea, iar cele minime se vor situa între -5 şi 8 grade. Izolat va fi ceaţã.

surse: meteoromania.ro, accuweather.com

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate