Eveniment
DNSC: Atenționări privind reduceri false și investiții cu ”zero riscuri”. Recomandări în sezonul cadourilor
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor (ARB) atenționează cetățenii privind riscuri în sezonul sărbătorilor. Este o perioadă în care tentativele de fraudă online ating cote maxime, potrivit DNSC.
Instituția transmite recomandări pentru a evita situațiile neplăcute în perioaa sărbătorilor.
DNSC: Ghid de prevenire a fraudelor
Frauda „Reduceri false”
- Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
- Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate!
Frauda de tip „Investiții miraculoase”
- Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
- Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.
Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)
- Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.
- Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)
- Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
- Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conentat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
Frauda „Social Media Giveaway”
- Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
DNSC: Alte recomandări
- Folosiți metode sigure de plată prin platforme recunoscute.
- Protejați-vă dispozitivele cu software actualizat și cu soluții antivirus.
- Nu partajați niciodată datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon.
- Fiți vigilenți la orice ofertă „prea bună pentru a fi adevărată”.
Campania #SigurantaOnline are ca scop educarea și protejarea utilizatorilor în fața fraudelor cibernetice. Cu sprijinul DNSC, al Poliției Române și ARB, comunitatea poate adopta măsuri proactive pentru a evita capcanele digitale.
Proiectul național de educație digitală și prevenire a criminalității informatice #SigurantaOnline este menit să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro, pentru a evita ca tinerii și copiii să devină victime ale fraudelor informatice, ale pornografiei infantile sau ale atacurilor de tip malware.
Proiectul este o inițiativă a Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) Poliției Române și Asociației Române a Băncilor (ARB), alături de care s-au parteneriat pe parcurs Ambasada Elveţiei în România, Swiss WebAcademy și ATTACK Simulator.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News