Actualitate
DREPTURILE pasagerilor care călătoresc cu AVIONUL. Compensaţii, reclamaţii şi facilităţi în România şi UE
Dacă zborul cu avionul a fost amânat sau anulat, pasagerii au dreptul la mese şi băuturi răcoritoare gratuite, proporţional cu timpul de aşteptare, dar şi la două apeluri telefonice. În situaţia în care zborul ajunge la destinație cu peste tre ore întârziere ori este anulat, aceştia au dreptul la o compensaţie. Sunt câteva dintre situaţiile pe care cei care călătoresc cu avionul ar trebui să le cunoască.
Pentru a evita neplăcerile sau a fi bine informaţi în cazul călătoriilor cu avionul, vă prezentăm câteva situaţii şi drepturile de care beneficiaţi.
Dacă avionul întârzie să decoleze, aveţi dreptul la asistență din partea operatorilor de transport aerian.
Pentru întârzierile de două ore în cazul zborurilor de peste 1.500 de kilometri sau mai puțin, respectiv de trei ore sau mai mult în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1.500 de km și al oricăror alte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 de km, timp de patru ore sau mai mult în cazul tuturor celorlalte zboruri, aveți dreptul la mese și băuturi răcoritoare gratuite. De asemenea, aveți dreptul la două apeluri telefonice, telefon sau fax.
Pentru întârzierile de cel puţin trei ore, puteţi solicita o compensație, proporțional cu distanța de călătorie: 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 km; 600 euro pentru toate celelalte zboruri.
Compensația se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar. Dacă pasagerul își exprimă acordul în scris, compensația se poate oferi în bonuri de călătorie și/sau alte servicii. Totuși, nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită compensația.
Pentru întârzierile de cel puțin cinci ore, aveţi dreptul de a cere şi primi rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate și pentru partea sau părțile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie inițial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil.
Dacă zborul a fost anulat, compania aeriană trebuie să ofere opţiuneaa alegerii între rambursarea costului biletului în termen de șapte zile sau redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală. În plus, trebuie să asigure băuturi răcoritoare, mâncare, cazare și transport până la locul unde în care fi cazați. La fel ca în cazul întârzierilor, pasagerii au dreptul la apeluri telefonice gratuite, dar și de a trimite mesaje prin fax sau e-mail.
În plus, aveți dreptul la o compensație cuprinsă între 250 și 600 euro, în funcție de distanță: 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 km; 600 euro pentru toate celelalte zboruri. Se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar, dar nu există un termen-limită până la care poate fi plătită această sumă. Totodată, în locul compensației, puteți opta pentru bonuri de călătorie și/sau alte servicii, dacă vă exprimați acordul în scris în acest sens.
Excepţii de la acordarea compensaţiei
Compania aeriană nu datorează compensații pasagerilor dacă informează pasagerii, cu cel puțin două săptămâni înainte de plecare, că zborul a fost anulat.
De asemenea, nu puteţi solicita despăgubiri dacă sunteți informați despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și vi se oferă o redirecționare care să vă permită plecarea cu cel mult două ore înainte de ora de plecare inițial stabilită, astfel încât să ajungeți la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută inițial.
În cazul în care sunteți informați despre anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și vi se oferă o redirecționare care să vă permită să plecați cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungeți la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută, de asemenea, nu puteţi cere compensații.
În anumite situații, pasagerii au dreptul la compensație chiar dacă beneficiază de rambursare sau redirecționare. Operatorul de transport aerian vă poate reduce cu 50% compensația dacă vă oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește ora de sosire a zborului rezervat inițial cu două ore în cazul zborurilor de 1.500 kilometri sau mai puțin, cu trei ore în cazul zborurilor intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 km, sau cu patru ore pentru celelalte zboruri.
Unde se pot formula relamaţii
Dacă credeți că v-au fost încălcate drepturile în materie de drepturi ale pasagerilor aerieni, ar trebui, înainte de toate, să contactați compania
aeriană. Dacă nu sunteți mulțumiți de răspunsul acestora, puteți depune o reclamație la Centrul european al Consumatorilor – ECC România – www.eccromania.ro.
În ultimii 10 ani, Centrele europene ale Consumatorilor – ECC-Net, care funcționează în toate cele 28 state membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia și Islanda au primit pestee 650.000 solicitări de informare de la consumatori despre drepturile lor. Mai mult de două treimi din reclamațiile înregistrate au fost rezolvate amiabil.
sursa: romanialiberă.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News