Uncategorized
E-SIGUR, sistem integrat pentru monitorizarea traficului rutier și sancționarea șoferilor ce nu respectă legislația. PROIECT
Traficul rutier pe drumurile publice din țară ar putea fi monitorizat printr-un sistem integrat, denumit e-SIGUR. Acesta va putea semnala posibila încălcare a normelor de circulație de către șoferi sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării sau căutate potrivit legii.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat miercuri, 19 octombrie, în dezbatere publică, un proiect de lege privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Documentul reglementează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice din România, într-un sistem integrat, și condițiile în care pot fi utilizate datele colectate cu ocazia monitorizării.
Acest sistem integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România se va denumi e-SIGUR și va reprezenta un sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport.
Ce reprezintă și cum va funcționa e-SIGUR
E-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructură de comunicații, elemente de interconectare și interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware și software pentru stocare, procesare automată, procesare manuală, preluare, afișare și transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate și verificate metrologic și capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor.
E-SIGUR va procesa automat datele și informațiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate din cadrul centrelor de monitorizare a traficului pe drumurile de interes național și va crea semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri și posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice.
Aceste semnalări vizează:
- limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
- interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
- semnificaţia culorii roşii a semaforului;
- interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
- trecerea la nivel cu calea ferată;
- interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
- controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.
Potrivit documentului, montarea mijloacelor tehnice se va semnaliza, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare. De asemenea, CNAIR va avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.
Totodată, potrivit ministerului, instituirea sistemului va avea un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum. Astfel, obligațiile de informare vor putea fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor auto de a adopta o conduită preventivă.
Constatarea și sancționarea contravențiilor cu ajutorul e-SIGUR
Proiectul de lege reglementează, printre altele, întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.
Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său.
Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:
- îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
- scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
- reducerea congestiei (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
- reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
- monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
- creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
- creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
- reducerea distrugerii parții carosabile;
- reducerea costurilor de administrare a rețelei;
- reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
- creșterea mobilității populației.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News