Connect with us
Publicitate

Economie

EŞECUL MARILOR PROIECTE: Miile de kilometri de AUTOSTRADĂ cu promise de Guvern, înlocuite cu DRUMURI expres

Publicat

masini autostrada1 Doar 656 de kilometri de autostrăzi sunt trecuţi în Master Planului General de Transport al României, în condiţiile în care promisiuni de anul trecut de la Ministerul Transporturilor arătau că până în 2020 ar fi trebuit să fie finalizaţi 2.400 de kilometri şi suntem penultimii din Europa la numărul de kilometri de autostradă. Potrivit documentului cu proiecte de infrastructură de transport până în 2030, sunt în schimb 16 drumuri expres, unele dintre ele care au fost prezentate iniţial ca autostrăzi.

Master Planul de Transporturi, pus în dezbatere la începutul lunii octombrie nu mai include Autostrada Sibiu – Piteşti, pentru că e trecută ca drum expres, iar legătura între Alba Iulia şi Bucureşti va fi făcută prin Braşov – Ploieşti. Astfel, proiecte de autostrăzi, pentru care s-au plătit zeci de milioane de euro pentru studii de fezabilitate, vor fi abandonate. Mai mult, alte autostrăzi, anunţate la începutul acestui an ca prioritare, au fost eliminate: Bucureşti – Alexandria – Craiova sau Braşov – Târgu Mureş vor fi doar drumuri transregionale.

Necesarul de autostrăzi al României este de doar 656 de kilometri, costurile estimate pentru realizarea lor, până în 2030, ridicându-se la 6,282 milioane de euro, fără TVA, potrivit Master Planului General de Transport al României.

Conform documentului, România ar trebui să mai construiască 2.226 de kilometri de drumuri expres, costul estimat al acestora fiind de 17,519 milioane de euro, fără TVA.

Proiectele de autostrăzi prevăzute în Master Plan pentru a fi construite până în 2030 sunt: Sibiu — Brașov (103 kilometri), costuri estimate de 690 milioane de euro, fără TVA, Ploiești — Comarnic (49 kilometri, 310 milioane de euro, fără TVA), Craiova — Pitești (115 kilometri, 870 milioane de euro, fără TVA), Brașov — Bacău (158 de kilometri, 2,068 milioane de euro, fără TVA), Gilău — Borș (177 kilometri, 1,227 milioane de euro, fără TVA), Comarnic — Brașov (54 kilometri, 1,117 milioane de euro, fără TVA), acest ultim proiect fiind și cel care se califică cel mai bine pentru autostradă, din punct de vedere al indicatorilor utilizați.

La capitolul drumuri expres, documentul prevede 16 proiecte: modernizarea centurii existente de sud a Capitalei, Bacău — Suceava, Suceava — Siret, Buzău — Focșani, Bacău — Focșani — Brăila — Galați, Turda — Halmeu, Găești — Ploiești — Buzău — Brăila, Lugoj — Craiova, București — Alexandria — Craiova, Sibiu — Pitești, Suceava — Botoșani, Pașcani — Iași — Ungheni, Târgu Mureș — Pașcani, Brașov — Pitești, Bacău — Piatra Neamț, Constanța — Tulcea — Brăila (inclusiv podul de la Brăila).

Documentul mai prevede construcţia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans şi 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Însă ar putea fi probleme cu finanţarea proiectelor, având în vedere că doar culoarul IV Pan european va primi finanţare europeană, restul urmând să fie efectuate din bani publici.

La ora actuală, România are 644 de kilometri de autostrăzi și niciun kilometru de drum expres.

În general, drumurile expres au un cost cu circa 30% mai mic decât autostrăzile şi lasă posibilitatea să fie transfor­mate în autostrăzi în timp, în funcţie de trafic. Drumul expres este o şosea cu patru benzi pe care, în principiu, sensul de mers poate fi alternat în funcţie de dimensiunile traficului auto, pe când o autostradă presupune cel puţin două benzi pe sens, benzi de urgenţă, precum şi spaţii de demarcare pe mijloc.

Potrivit fostului ministru al Transporturilor Dan Șova, în 2020, ar fi trebuit să fie finalizați 2.440 de kilometri de autostradă, Ministerul Transporturilor planificând pentru 2014 realizarea studiilor de fezabilitate pentru 1.797 kilometri de autostradă și organizarea de licitații pentru 375,38 kilometri de autostradă.

Actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a declarat, la începutul lunii septembrie, că în intervalul 2014 — 2020 România se va apropia de încă 600 de kilometri de autostradă.

„Cu siguranță nu vom avea 3.000 de kilometri de autostradă, că nu avem ce să facem cu ei, să spunem, chiar 3.000. În draftul (Master Planului — n.r.), care nu este 100% aprobat de Comisia Europeană (…), să spunem, în intervalul acesta 2014 — 2020 ne vom apropia de încă 600 de km de autostradă. Ne-ar trebui 2.500 de km de drum expres și în jur de 3.000 de drumuri transregionale modernizate și 140 km de șosele de ocolire și o parte de drumuri de ieșire spre punctele de frontieră. Vom vedea după ce avem acest document. Se va supune dezbaterii publice, s-ar putea să se modifice unele lucruri dacă se justifică. Va fi aprobat în Guvern ca document operațional și se va transforma în Programul Operațional al Guvernului României vizând dezvoltarea sistemului rutier, feroviar, naval, aerian.

Și, atunci, vom ști față de disponibilitățile pe care le avem de la Comisia Europeană pentru drumuri, pe exercițiul acesta, vom avea 6 miliarde de euro, pentru căi ferate vor fi 3,5 miliarde euro”, a spus Rus, pe 9 septembrie, la Palatul Parlamentului.

Master Planul General de Transport este un document strategic integrat care va sta la baza planificării investițiilor în transporturi pentru perioada 2014 — 2030.

Este un document obligatoriu, fără de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi în perioada 2014 — 2020, iar Ministerul Transporturilor îl va utiliza ca instrument suport în procesul de planificare a investițiilor în infrastructura de transport.

surse: agerpres, mediafax

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate