Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: MARȚI, prima probă, la Limba și literatura română. REGULI pentru elevii de clasa a VIII-a

Publicat

examen

Peste 2000 de elevi absolvenți de clasa a VIII-a din Alba sunt așteptați la examenul de Evaluare Națională în acest an. La nivel național sunt 131.177 de elevi înscriși la examen.

În județul Alba, la Evaluarea Națională din sesiunea iunie-iulie 2021 s-au înscris 2.171 de absolvenți ai clasei a VIII-a, dintre cei 2.429 de elevi de clasa a VIII-a în anul școlar 2020-2021, conform centralizării realizate de Comisia Județeană de la nivelul Inspectoratului Școlar Județean. Sunt 35 de centre de examen.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Prima probă de examen este marți, 22 iunie, la Limba și literatura română.

Reguli la examenul de Evaluare Națională 2021

Accesul candidaților, cu respectarea măsurilor de siguranță epidemiologică în vigoare, este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30. Anul acesta, nu se mai face triaj epidemiologic la intrarea în spațiile pentru examen, dar rămân în vigoare măsurile de distanțare și protecție fizică în clase.

Candidații trebuie să aibă asupra lor un act de identitate și instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: MODELE DE SUBIECTE. TOATE SETURILE de teste de antrenament pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Beneficiază de prelungirea timpului de lucru, cu maximum două ore, candidații pentru care s-a aprobat această solicitare de către Comisia Județeană de Organizare a Evaluării Naționale, în baza prevederilor Procedurii nr. 1.526/DGIP/12.03.2021 cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare.

La proba de limba română şi/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuțe a literei asociate răspunsului considerat corect.

La proba de limba română şi/sau maternă, un răspuns care constă ȋn marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului considerat corect.

La proba de limba română şi/sau maternă sunt permise sublinierile pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră, potrivit alba24, în cazul itemilor care vizează sintaxa frazei, nu se consideră semn particular delimitarea propozițiilor în frază.

Joi, 24 iunie, se va desfășura proba la Matematică. La această probă, candidații trebuie să aibă asupra lor și creion negru pentru realizarea desenelor/schemelor și instrumente de desen.

La proba de Matematică, un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul II poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect.

La figurile de la proba de matematică sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră.

La proba de matematică este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor.

Proba la Limba și literatura maternă va avea loc vineri, 25 iunie.

Examenul se va desfășura în 3.850 de centre de examen în țară.

Primele rezultate vor fi afișate marți, 29 iunie, până la ora 14.00 (în centrele de examen).

Contestațiile pot fi depuse în zilele de 29 iunie (în intervalul orar 16.00 – 19.00) și 30 iunie (în intervalul orar 8.00 – 12.00). Acestea pot fi transmise și prin mijloace electronice.

Candidații care depun/transmit contestațiile prin mijloace electronice completează, semnează și depun/transmit tot prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, documentele sunt semnate și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 4 iulie.

Vezi integral: GHID_EVALUARE_NATIONALĂ_VIII_2021

Absolvenţii învățământului gimnazial care, în contextul măsurilor stabilite privind combaterea răspândirii virusului SARS-CoV-2, au fost în izolare/carantină sau care, din alte motive justificate cu certificat medical, nu pot finaliza/participa la probele de examen pot susţine aaceste probe în etapa specială, programată în perioada 5 – 12 iulie, precedată de etapa de înscriere (28 iunie – 2 iulie). Dacă aceștia au participat la una sau mai multe probe de examen, dar nu au putut finaliza examenul, li se recunosc probele desfășurate în perioada 22 – 25 iunie 2021.

Ce este interzis în sălile de examen – Evaluare Națională 2021

Este interzisă introducerea în sălile de examen a oricărui tip de materiale ajutătoare: manuale, dicționare, notițe, însemnări, cărți, ciorne, rezumate, culegeri etc., care pot fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și a telefoanelor mobile, căștilor audio și a instrumentelor electronice de calcul, de stocare de informații sau de comunicare.

De asemenea, se interzice candidaților să introducă în sala de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete și altele asemenea, candidații având obligația de a lăsa obiectele menționate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învățământ/ centrul de examen în acest scop.

Candidații care refuză depozitarea obiectelor în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiți în examen.

Încălcarea regulilor menționate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidații respectivi sunt eliminați de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ciorne/foi din lucrările scrise.

Candidații eliminați de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenții prezintă candidaților prevederile metodologice legate de organizarea și desfășurarea corectă a evaluării naționale i le solicită să predea toate eventualele materiale și obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Candidații vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile și mențiunea că știu că nerespectarea regulilor are drept consecință măsurile menționate.

Candidații care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise, fără a primi subiectele.

Candidații primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfășurării probelor scrise.

Condiții în sălile/centrele de examen – măsuri de prevenire și protecție în sălile de clasă – Evaluare Națională 2021

Fiecare centru de examen va dispune de echipamente și materiale de protecție (dezinfectanați, măști etc.). De asemenea:

  • Intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, vor fi semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat.
  • În sălile de clasă în care se desfășoară probele, locurile se stabilesc astfel încât să existe între candidați o distanță de 1 metru unul față de celălalt, pe rânduri și între rânduri.
  • În situația în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanțarea maximă posibilă.
  • Fiecare persoană care intră în școală va primi câte o mască la sosire și, dacă solicită, și la plecare.
  • Sălile de clasă vor avea dezinfectanți pentru mâini.
  • În incinta centrului de examen va fi purtată, obligatoriu, masca de protecție.
  • Colectarea măștilor purtate se va face în locuri special amenajate și semnalizate.
  • Este interzis schimbul de obiecte personale.
  • Centrele de examen vor beneficia de asistență medicală.

Evaluare Națională 2021: Verificare audio-video

Sălile de examen vor fi monitorizate audio și video. La fel și sălile unde se descarcă și multiplică subiectele și cele în care se evaluează/depozitează lucrările scrise ale candidaților.

Comisiile de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea probei scrise.

În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menționate din unitatea de învățământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existența unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare, comisia din unitatea de învățământ ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei de organizare și desfășurare a evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

Comunicarea rezultatelor

Comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale. Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută.

Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor nereguli privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul este disponibil în perioada 22 – 26 iunie, între orele 8:00 – 16:00, iar vineri, 19 iunie, între orele 8:00 -14:00.

Pentru comunicarea notelor obținute la examenul de Evaluare Națională, înainte de etapa de depunere și soluționare a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de Evaluare Națională care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, notele obținute la fiecare probă scrisă, media sau mențiunile „absent”/„eliminat din examen”, după caz.

Rezultatele examenului de Evaluare Națională ale candidaților anonimizați sunt afișate și pe pagina de internet a Ministerului Educației și Cercetării și a inspectoratelor școlare.

Evaluare națională 2021: Corectare lucrări și contestații

Lucrările vor fi corectate în alte județe, în 92 de centre de corectare.

În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele obținute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roșie, de către profesorii evaluatori, după ce este verificată concordanța cu borderourile individuale și se semnează de aceștia.

Nota finală se trece pe lucrare, în prezența profesorilor evaluatori, de către președintele comisiei.

Președintele comisiei calculează nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire și semnează, nota fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.

În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori numiți de președintele comisiei.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale.

Media rezultată reprezintă nota finală care se trece pe lucrare și este înregistrată în catalogul evaluării naționale. Sub nota finală semnează cei patru evaluatori și președintele comisiei.

Numărul pachetului și numărul de ordine al lucrărilor care necesită o nouă evaluare sunt consemnate într-un proces – verbal, semnat de cei amintiți anterior.

În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială.

În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, președintele comisiei de contestații numește o nouă comisie de contestații formată din doi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrările în centrul de contestații.

Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor, respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de a doua comisie de contestații este nota finală obținută de candidat.

Nota obținută în etapa de soluționare a contestaților este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării.

Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.

Media la examen și admiterea la liceu

Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

Etapa specială a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII 2021) este programată în perioada 5 – 12 iulie, fiind precedată de etapa de înscriere (28 iunie – 2 iulie).

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

  • 22 iunie 2021 – Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 – Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 – Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14.00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (orele 16.00 – ora 19.00) – 30 iunie 2021 (orele 8.00 – ora 12.00) – Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 – Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2021 – etapa specială:

  • 28 iunie – 2 iulie: înscrieri
  • 5 iulie: Proba scrisă la Limba și Literatura Română
  • 6 iulie: Proba scrisă la Matematică
  • 7 iulie: Proba scrisă la Limba maternă
  • 9 iulie: Afișarea rezultatelor înainte de contestații (ora 12.00); depunerea contestațiilor (orele 14.00-20.00)
  • 10-11 iulie: Rezolvarea contestațiilor
  • 12 iulie: Afișarea rezultatelor finale (după ora 12.00)

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Alba Iulia, prin ochii unor vloggeri celebri. Drumul de la Rimetea și cafeaua servită amabil într-un birt de la țară

Publicat

Suntem Steve și Ivana, care împreună sunt Jetlag Warriors, vloggeri celebri dedicați turismului și călătoriilor, au vizitat județul Alba și s-au oprit la Alba Iulia.

Primul loc vizitat a fost Rimetea și Cetatea Colțești, iar în drumul spre Alba Iulia s-au oprit la o cafea, la un magazin sătesc, pe marginea drumului, unde au întâlnit o vânzătoare extrem de prietenoasă și amabilă, care a încercat să vorbească cu ei.

I-a întrebat de unde sunt, dacă le place în România și chiar dacă mașina lor este proprietate personală sau închiriată. Totul în limba română, cei doi nereușind să răspundă.

”O experiență de dimineață de 5 stele” a spus Steve, după întâlnirea cu doamna și cafeaua servită alături de oamenii din sat.

”Îndrăgostiți și mereu în căutare de noi aventuri. Ne place să descoperim locuri noi, să încercăm mâncare nouă, să întâlnim oameni noi și să învățăm noi culturi! Ne documentăm călătoriile pe canalul nostru de YouTube” declară ei.

Cea mai mare parte timpului și-au petrecut-o în Alba Iulia, prin Cetatea Alba Carolina. Au descris fiecare obiectiv turistic, au vorbit amănunțit despre istoria orașului și au luat masa.

”Ăsta e locul de naștere al României” a spus Ivana.

S-au lovit până și de problema parcărilor. Când au ajuns la apartamentul la care erau cazați, au găsit parcarea ocupată și un număr de telefon pe bord.

De acolo au aflat că până la ora 16:00 se poate parca și pe locurile rezervate.

Steve și Ivana au pe canalul lor de youtube peste 182.000 de abonați și au vizitat orașe de pe toate continentele. În doar 24 de ore, filmul lor despre Alba Iulia a fost văzut de 15.000 de oameni.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Sorin Cîmpeanu și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației. Acesta era acuzat de plagiat

Publicat

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-a anunțat demisia joi seara. Acesta a fost acuzat de jurnalista Emilia Șercan că a plagiat un curs universitar, în 2006. Potrivit acesteia, politicianul și-ar fi însușit capitole întregi semnate anterior de alți doi autori.

„Am decis, din proprie inițiativă, să demisionez din funcția de ministru al educației. A fost o șansă și o onoare pentru mine sa încep reformarea din temelii a sistemului national de învățământ.

Am preluat mandatul de ministru nu pentru că nu aveam ce face sau pentru a-mi trece ministeriatul in CV. Aveam și una și alta. Am venit într-un moment extrem de dificil cu dorința de a schimba lucrurile în bine.

Mi-am început mandatul într-o criză sanitară fără precedent și am luptat pentru ca în toată acea perioadă elevii să meargă la școală cu prezență fizică. Am militat în mod constant și am asigurat cadrul legal pentru ca finanțarea educației să crească.

În mandatul de ministru al educației am reușit schimbări care au pus bazele reformei “România Educată”:

1. un sistem de educație timpurie integrat, prin preluarea creșelor în sistemul de învățământ;

2. îndeplinirea jaloanelor PNRR care asigură suportul financiar atât de important pentru reforma sistemului de învățământ; am preluat mandatul cu un buget de 1 miliard euro pentru educație, iar acum educația are doar în PNRR un buget de 3,6 miliarde de euro. Până acum am contractat și sunt în derulare toate cele 1402 proiecte pentru reducerea abandonului școlar – prima rundă (1,14 miliarde lei) și toate cele 61 de proiecte pentru digitalizarea universităților românești (1,24 miliarde lei);

3. organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de director în școli;

4. mărirea burselor elevilor;

5. recunoașterea meritelor olimpicilor prin recompensarea acestora la justa valoare;

6. rezolvarea problemei decontării integrale a navetei elevilor;

7. demararea reformării planurilor-cadru și curriculumului aferent – o schimbare atât de mult așteptată;

8. extinderea programului Masă caldă în școli de la 150 de unități la 450 de unități de învățământ;

9. introducerea învățământului dual la nivel universitar;

10. internaționalizarea universităților românești prin reglementarea diplomei joint degree;

Și multe altele………

Am elaborat proiectele Legilor “România Educată” și am parcurs procedura de dezbatere publică, în urma căreia am finalizat cele două proiecte, preluând foarte multe amendamente care au adus plus valoare, astfel încât aceste proiecte sa răspundă pe deplin așteptărilor și nevoilor reale ale societății.

Sunt omul care construiește și nu sunt omul care dărâmă!

Cu toții avem obligația să contribuim și să susținem reforma în educație!

Cred în România Educată și voi susține Legile “România Educată” din calitatea mea de profesor, de rector și de senator.

Proiectele legilor “România Educata” reprezintă cea mai buna șansa pentru o educație așa cum cred ca ne dorim cu toții. Altfel, în lipsa unui acces echitabil la o educație de calitate, vor fi și mai mulți oamenii care nu percep conținuturi și nu înțeleg adevăratul sens al cuvintelor.

Le mulțumesc tuturor celor care, cu onestitate, au ales sa susțină educația”, a scris Sorin Cîmpeanu, pe pagina de Facebook.

Premierul Nicoale Ciucă anunță că a acceptat demisia lui Sorin Cîmpeanu

Premierul Nicoale Ciucă a anunțat pe facebook că a acceptat demisia lui Sorin Cîmpeanu din funcția de Ministru al Educației.

„Am acceptat astăzi demisia domnului Sorin Câmpeanu din funcția de ministru al educației. Îi mulțumesc pentru colaborarea de până acum și pentru proiectele demarate în beneficiul sistemului de educație”, a scris Ciucă pe contul său de facebook.

„Urmează să ne consultăm în Partidul Național Liberal și în cadrul coaliției de guvernare și să validăm, cu celeritate, propunerea pe care o voi înainta domnului președinte al României, Klaus Iohannis, pentru funcția de ministru”, a transmis Ciucă.

Ciucă l-a chemat pe Cîmpeanu la ”raport”, pe tema plagiatului

Cu câteva ore înainte de anunțul postat de Cîmpeanu, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a declarat, joi, în legătură cu acuzaţiile de plagiat la adresa ministrului Educaţiei, că premierul Nicolae Ciucă urmează să aibă discuţii cu Sorin Cîmpeanu, după care vor fi oferite mai multe detalii.

„Ministerul Educaţiei, domnul ministru au prezentat în ultimele zile o serie de clarificări. După cum ştiţi, premierul Nicolae Ciucă s-a întors în urmă cu doar câteva ore din vizita pe care a făcut-o în Japonia, (…) ca atare, în perioada următoare, cu siguranţă, că vor fi purtate discuţii pe această temă la nivelul Guvernului şi vom reveni cu detalii”, a afirmat Cărbunaru, întrebat după şedinţa Executivului despre ancheta jurnalistei Emilia Şercan care îl vizează pe ministrul Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă acest subiect a fost discutat în şedinţa de Guvern de joi sau în coaliţie, Cărbunaru a spus: „În şedinţa de Guvern de astăzi s-a discutat ceea ce a fost anunţat public ca fiind pe agendă, iar în privinţa coaliţiei nu am elemente pe care să vi le pot prezenta”.

„Vor fi discuţii pe această temă între premier şi domnul ministru. (…) După cum vă spuneam, va fi o discuţie purtată pe această temă şi, după ce vor fi derulate aceste proceduri, vom fi în măsură să oferim mai multe detalii”, a adăugat Dan Cărbunaru.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Urșii care atacă oamenii vor putea fi eliminați în 24 de ore de la incident. Proiect de ordin, anunțat de ministrul Mediului

Publicat

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunţat joi un proiect de ordin prin care se propune eliminarea exemplarelor de urs brun care atacă omul, în termen de 24 de ore de la producerea incidentului. 

„Pe 22 septembrie, (…) am publicat pe site-ul Ministerului un nou proiect de ordin de ministru prin care propunem eliminarea imediată a exemplarelor de urs brun care atacă om, pentru că este de nepermis ca, în cazul în care viaţa umană este pusă în pericol, în momentul în care s-a produs deja un incident de genul acesta, să se mai aştepte săptămâni întregi până la aprobarea derogării”, a spus ministrul, într-un mesaj transmis la Sinaia, citat de Agerpres.

Ce prevede proiectul de ordin

Potrivit documentului, recoltarea exemplarelor din specia urs brun care au atacat populația umană se poate realiza de către gestionarii fondurilor cinegetice în termen de 24 de ore de la producerea incidentului.

Gestionarii fondurilor cinegetice au obligația să transmită autorității publice teritoriale pentru protecția mediului de pe raza administrativ teritorială unde s-a desfășurat acțiunea de recoltare, un raport cu privire la acțiunea derulată însoțit de documentele justificative care au stat la baza recoltării, în termen de 48 de ore de la data recoltării.

Ce spune ministrul Mediului

Potrivit ministrului Tanczos Barna, 12 state europene au cerut „răspicat” modificarea legislaţiei europene în ceea ce priveşte gestionarea populaţiei de urs brun şi lup.

„Sunt 12 state europene care au cerut răspicat, concret, modificarea Directivei habitate în ceea ce priveşte gestionarea populaţiei de lupi şi de urşi bruni, pentru că sunt 12 state membre unde aceste carnivore mari generează conflicte din ce în ce mai multe în relaţia cu populaţia din aceste ţări, în relaţia cu fermierii, în ceea ce priveşte relaţia om-urs, în relaţia om-lup sau acele pagube care împing înainte aceste propuneri, aceste măsuri care trebuie să fie luate la nivel european”, a mai spus Tánczos Barna.

El şi-a exprimat convingerea că se vor găsi soluţii pentru reducerea atacurilor şi „conflictelor” dintre oameni şi urşi.

„Ministerul, pentru prima dată, plăteşte la zi toate despăgubirile pentru a reduce şi presiunea cealaltă, cea la adresa fermierilor care sunt afectaţi de atacurile de urs, de pagubele create de aceste animale sălbatice. Trebuie să ajungem înapoi într-o situaţie de echilibru şi ministerul lucrează la acest lucru. Suntem convinşi că vom găsi soluţii prin care vom putea reduce efectele, vom reduce numărul de atacuri, vom reduce numărul de conflicte dintre om şi urs”, a mai afirmat ministrul Mediului.

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a lansat, la Sinaia, campania media de informare şi conştientizare a publicului larg cu privire la conservarea populaţiei de urs brun din România.

sursa: agerpres.ro, mmediu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Casa Parohială Reformată din Roșia Montană, monument istoric aflat în pragul prăbușirii, va fi RESTAURATĂ. Cum va arăta

Publicat

Casa Parohială a Bisericii Reformate din localitatea Roșia Montană, monument istoric ce a ajuns o ruină, nefiind utilizată de mai bine de 20 de ani, va fi restaurată și pusă în valoare printr-o investiție de peste 7,5 milioane de lei. 

Institutul Național al Patrimoniului a lansat joi, 29 septembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o nouă licitație pentru lucrări de restaurare și punere în valoare a monumentului istoric „Casa Parohială a Bisericii Reformate Roșia Montană”, aflată în localitatea Roșia Montană, nr. 551.

Valoarea totală a lucrărilor este estimată la 7.552.100,5 de lei, fără TVA. 

Reamintim faptul că prima licitație, lansată de INP în data de 30 iunie 2022, a fost anulată, după ce nu au existat ofertanți.

Istoria Casei Parohiale Reformate din Roșia Montană

Casa Parohială Reformată a fost construită la jumătatea secolului al XIX-lea, ca oficiu parohial și locuință, cu spații comerciale la parter, spre stradă. În perioada postbelică a funcționat ca farmacie și locuință de serviciu pentru farmacist. După 1990 spațiul comercial a mai fost folosit ca magazin general și magazin alimentar. Din anii 2000 construcția nu a mai fost utilizată, degradându-se constant până la stadiul de ruină actual.

Construcția reprezintă cel mai complex și coerent exemplu de clasicism în arhitectura de la Roșia Montană. Compoziția este simetrică, cu marcarea corpului central în rezalit față de planul fațadei, străbătut la nivelul parterului de un gang de acces pe parcelă.

Deși clădirea nu se înscrie într-un front închis și accesul pe parcelă se poate face și prin curte, pe lângă casă, planul este organizat în funcție de acest element important, gangul, care nu este deci, în acest caz, o necesitate funcțională ci o opțiune arhitecturală, estetică. De altfel gangul, lipsit de o funcționalitate evidentă, a fost obturat la un moment dat cu un zid în care se deschide o simplă ușă.

Valoarea culturală a clădirii, care a condus la punerea sa sub protecție legală, corelată cu starea sa gravă de degradare, impune necesitatea intervențiilor de conservare, restaurare și punere în valoare.

În prezent, imobilul se află în stare de precolaps, prezentând:

  • zidării dizlocate la nivelul subsolului, parterului și etajului
  • pilele de zidărie ale cursivei (târnaț) sunt prăbușite sau în curs de prăbușire
  • arce și bolți degradate (mortar spălat, cărămizi degradate) sau prăbușite
  • planșeele de peste parter și etaj prăbușite
  • șarpantă prăbușită
  • tencuieli interioare și exterioare degradate în proporție foarte mare
  • pardoseli distruse în totalitate
  • scări din lemn degradate puternic

Funcțiunea propusă este cea de centru parohial, care va găzdui la nivelul parterului spații destinate prezentării istoriei comunității reformate de la Roșia Montană și spații pentru activități publice. Dimensiunea mare a parcelei permite desfășurarea în aer liber a mai multor tipuri de activități (dezbateri, tabere, ateliere, mici evenimente culturale).

Nivelurile etajului și podului mansardat pot fi amenajate ca spații de cazare pentru participanții la activitățile organizate de Centrul Parohial Reformat. Spațiile pentru activități de la parter pot fi utilizate și pentru activitățile conexe activităților de cazare (bucătărie, sală de mese).

Ce prevăd lucrările de restaurare, consolidare și punere în valoare a monumentului istoric

Potrivit documentației, lucrările de restaurare, consolidare și punere în valoare a monumentului istoric „Casa Parohială a Bisericii Reformate Roșia Montană” constau în următoarele activități principale:

Corp C1 (casa parohială):

  • scoaterea din pericol a clădirii și protecții provizorii minimale
  • elementele valoroase (componente de metal, tâmplării, lemn sculptat de stejar, parapete) se depozitează cu posibilitate de refolosire
  • subzidiri în subsol, executate pe tronsoane de maxim 1 m, pe maximum 20% din suprafața totală
  • cămășuirea fundației cu zidărie și injectarea lacunelor în masa zidăriei
  • refacerea continuității zidurilor prăbușite – folosind piatră similară cu cea existentă, cărămidă, mortar de var (hidraulic), injectări și verificarea și reactivarea tiranților metalici existenți și dispunerea unora noi și înlocuirea centurilor de lemn de stejar de la parter și etaj

Se vor realiza următoarele intervenții arhitecturale / lucrări de consolidare la casa parohială:

  • rezidiri locale, rerostuiri, conservarea tencuielilor originale și retencuiri folosind tencuieli pe bază de var și tehnicile tradiționale (cercuiala)
  • se vor reface modenaturile istorice după urmele păstrate in situ cu materiale tradiționale
  • se va reface cursiva după urmele păstrate (goluri în zidărie, elemente de lemn, etc) și fotografii de arhivă
  • se va reconstrui volumetria acoperișului și se va realiza învelitoare de șindrilă, conform imaginilor din arhivă, care atestă că toate casele din zonă erau învelite cu șindrilă și aveau lucarne, se vor reface și coșurile de fum
  • subsolul și podul se vor amenaja și se va introduce o scară de acces de la etaj la mansardă
  • tâmplăriile se vor reaface conform modelelor păstrate, respectând dimensiunile, profilaturile, feroneria și în zonele de cazare cercevelele interioare se vor monta două foi de sticlă de 4 mm, despărțite de o baghetă termică de 10 mm
  • se vor introduce zone umede (grupuri sanitare, băi)

Corp C2 (clădirea anexă):

Potrivit proiectului, la clădirea anexă intervențiile sunt mai ample din cauza diferențelor de nivel mari față de vecinătăți. Principalele lucrări vizează:

  • realizarea unor fundații noi
  • recompartimentări, respectând amprenta la sol a clădirii inițiale
  • refacere șarpantă

  • realizarea coloanei de alimentare cu energie electrică de la firida de contorizare la tabloul electric general amplasat la parterul clădirii
  • realizarea distribuției de la tabloul electric general la tablourile electrice de la etaj TE-E și din clădirea anexă TE-A, respectiv de la acesta la diversele receptoare
  • iluminat interior general, cu secvențe de utilizare
  • iluminat de siguranță
  • iluminat exterior imobil
  • instalație de prize de utilizare generală
  • alimentarea instalațiilor de putere: centrala termică, boilere, elemente ale sistemului fotovoltaic

  • instalație de curenți slabi (instalație de detectare, semnalizare și avertizare incendiu,  instalație de avertizare la efracție,  instalație de supraveghere cu camere video, instalație de date – rețea wireless)
  • instalație de proiecție la trăsnet și priza de pământ
  • instalaţii de apă rece
  • instalaţii de apă caldă
  • instalaţii de canalizare menajeră
  • instalații de alimentare cu apă și canalizare exterioară
  • instalații termice (Agentul termic necesar pentru încălzirea centrală a celor două clădiri se va realiza cu un cazan de apă caldă pe combustibil solid cu gazeificare. Pentru prepararea apei calde se va folosi un sistem compus dintr-un panou solar cu tuburi vidate, montat pe latura sudică și un boiler bivalent de 500 de litri.)

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax