Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: Astăzi, prima probă de examen. Reguli pentru elevi la testarea de la Română. Ce subiecte s-au dat în 2021

Publicat

examen teza lucrare

Prima probă a examenului de Evaluare Națională 2022 se desfășoară marți, 14 iunie, de la ora 9.00, la Română. Elevii au acces în școli în intervalul orar 8.00-8.30.

Primele rezultate vor fi cunoscute 23 iunie 2022 (până la ora 14.00), iar cele finale în 30 iunie.

Vezi și Admitere liceu 2022: Cum se completează fișa de înscriere. Cum se face repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a

Media la Evaluare contează în proporție de 80% pentru admiterea la liceu.

Ministerul Educației a publicat șase seturi de teste de antrenament pentru examenul din acest an.

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

Peste 2.800 de elevi care termină clasa a VIII-a, în Alba, sunt așteptați să participe la examenul de Evaluare Națională 2022.

Din datele IȘJ Alba, comunicate de inspector școlar general adjunct Dan Cherecheș, pentru alba24.ro, sunt 2.835 de elevi de clasa a VIII-a în județ. Înscrierile la examen s-au făcut de către școli, până în 3 iunie, când s-au încheiat și cursurile pentru acești elevi. Evaluarea Națională va fi organizată în 27 centre de examen din județ.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Evaluare Naționala: Subiectele și baremele la Română de la examenul din 2021

AICI: Subiect Română Evaluare Națională 2021

AICI: Barem Română Evaluare Națională 2021

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022

Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

În timpul probei:

  • Candidații vor fi dirijați de către asistenți, direct către locul destinat, în sala de examen, unde vor fi așezați câte unul în bancă, alfabetic.
  • În intervalul 8:30 – 9:00, candidații vor fi legitimați și li se va explica modul de desfășurare a probei.
  • Începând cu ora 9:00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciornă.
  • Candidații vor completa caseta de identificare (în maximum 15 de minute), iar asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.
  • La probele scrise ale Evaluării Naționale – 2022, candidații primesc subiectele sub formă de broșură, putând să solicite și pagini suplimentare dacă este cazul. Acestea se vor adăuga prin capsare în alte două locuri, situate între cele trei locuri inițiale. Broșura se predă la finalul probei și, întrucât conține subiectele și rezolvarea acestora, nu rămâne în posesia candidaților.
  • Pentru elaborarea lucrării scrise, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră. Pentru executarea schemelor și a desenelor pot folosi și creion negru.
  • Pentru proba de la disciplina Matematică, elevii pot să utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul probelor, a mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de asistenți.

Evaluare Națională 2022: recomandări pentru ziua examenului

  • Asigură-te că ai la tine: actul de identitate, stilou/pix de culoare albastră, creion, gumă de șters, riglă, apă, șervețele.
  • Când primești broșura, citește subiectele pentru a te familiariza cu ele, apoi citește din nou, în întregime, toate subiectele și folosește cel puțin 5 minute pentru a te obișnui cu cerințele.
  • Identifică tipul de cerințe specific fiecărui subiect și concentrează-te să înțelegi cerința fiecărui subiect. Alege să începi cu subiectul pe care-l stăpânești cel mai bine şi fă-i acestuia, în minte sau pe ciornă, un plan schematic de rezolvare.
  • Repartizează pe ciornă timpul pentru fiecare subiect. Urmărește să te încadrezi în timpul pe care ți l-ai propus, păstrând o rezervă de timp pentru a citi și a corecta la final, dacă este cazul.
  • În situația în care constați că există riscul de a depăși durata de timp alocată subiectului la care lucrezi, este preferabil să închei fraza şi să continui cu un alt subiect.
  • Rezervă un interval de 10-15 minute, la final, pentru citirea și verificarea întregii lucrări.
  • Informațiile pentru elevi la intrarea în școala, în ziua examenului, legate de distanțarea fizică, respectarea culoarelor de circulație sau dezinfectarea pe mâini și primirea unei măști în școală – aceste prevederi nu mai sunt valabile și anul acesta. Examenele se desfășoară în condiții normale.
  • La proba de Limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect.
  • La proba de Limba română și/sau maternă, un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului considerat corect.
  • La proba de Limba română și/sau maternă sunt permise sublinierile pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră, iar în cazul itemilor care vizează sintaxa frazei nu se consideră semn particular delimitarea propozițiilor în frază.
  • La proba de Matematică, un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect. La figurile de la proba de Matematică sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion negru sau stilou/pix de culoare albastră.
  • La proba de Matematică este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion negru sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

  • orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

  • la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect

”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

  • truismele
  • utilizarea unor idei cu caracter general
  • folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
  • folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
  • folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
  • utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.

Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

  • A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
  • B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.

Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

  • identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
  • rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
  • relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
  • valoarea stilistică a diminutivelor
  • identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.

Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

  • tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.

Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

  • precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
  • recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
  • comentarea unor secvențe relevante
  • asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)

În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

  • descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
  • prezentarea unor semnificații ale textului dat
  • interpretarea unor figuri de stil
  • corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.

În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

  • un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
  • sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
  • este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

  • afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
  • tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EDUCAȚIE

Admitere 2022 la Universitatea din Alba Iulia: de miercuri, 6 iulie, încep înscrierile. Locuri, noutăți, calendar, acte necesare

Publicat

Admitere UAB – Universitatea ”1 Decembrie 1918” din Alba Iulia 2022: de miercuri, 6 iulie, încep înscrierile la facultățile universității. Acestea se fac online, pe platforma dedicată admiterii la UAB. Rezultatele inițiale vor fi comunicate în 21 iulie.

În acest an, la admitere studii universitare cu licență în cadrul UAB sunt disponibile 1938 de locuri, din care 710 locuri la buget.

Cei care doresc să-și continue studiile la instituția de învățământ din municipiu vor putea depune dosarele de înscriere până în 19 iulie, în sesiunea de vară.

Admitere UAB 2022 – noutăți

Două dintre facultățile UAB își vor schimba denumirea de anul universitar viitor. Este vorba despre Facultatea de Istorie și Filologie care devine Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației și include specializarea Științe ale educației – Pedagogia învățământului primar și preșcolar (inițial aflată la Facultatea de Drept și Științe Sociale), iar Facultatea de Ştiinţe Exacte și Inginereşti devine Facultatea de Informatică și Inginerie.

Din punct de vedere al cuantumului taxei pe an ce o au de plătit candidații care intră pe locurile cu taxă, cele mai mari valori sunt la specializările de la Facultatea de Teologie și specializarea Informatică în limba engleză – 3000 lei pe an. Urmează Administrarea afacerilor în limba engleză – 2.800 lei pe ani și Educație fizică, respectiv Kinetoterapie – 2.700 lei pe an.

Admitere UAB 2022 – înscrieri și acte necesare

Înscrierea candidaților la concursul de admitere se face online.

Dosarul de concurs pentru admiterea candidatului va conține următoarele documente (transmise în format pdf sau jpeg și listate din aplicație):

  • fișa de înscriere (se generează din aplicația de înscriere online)
  • certificatul de naștere
  • cartea de identitate
  • certificatul de căsătorie (pentru persoanele căsătorite) sau alt document care certifică schimbarea numelui, dacă este cazul
  • diploma de bacalaureat sau echivalenta acesteia; pentru promoția 2021-2022 este valabilă diploma de bacalaureat sau adeverința de absolvire
  • foaia matricolă care însoțește diploma de bacalaureat sau echivalenta acesteia
  • Dovada plății taxei de înscriere (150 lei)

Dosarul de concurs va conține și alte documente, obligatorii, după caz:

  • binecuvântarea scrisă a ierarhului, Certificatul de botez și Recomandarea preotului parohîn cazul candidaților la specializările teologice
  • diploma de licență sau echivalentă și suplimentul la diplomă/foaia matricolă în cazul candidaților care au absolvit și alte studii universitare de licență
  • adeverință privind regimul studiilor (buget sau taxă), forma de învățământ (IF, ID sau FR) și numărul semestrelor în care a beneficiat de bursă (după caz), în cazul candidaților care au absolvit un alt program de licență
  • situația școlară, corespunzătoare anilor de studiu efectuați, pentru candidații care provin din alte instituții de învățământ de stat sau particulare și care se înscriu pentru continuarea studiilor în UAB;
  • pentru candidații de etnie romă, care concurează pe locurile speciale destinate acestei categorii, dosarul de înscriere al candidatului va cuprinde și o Recomandare, eliberată de o organizație a romilor legal constituită, indiferent de domeniul acesteia de activitate, din care să reiasă că respectivul candidat face parte din etnia romă și nu faptul că este membru al organizației în cauză. Nu se vor accepta declarații de propria răspundere privind apartenența la etnia romilor înregistrate la notariat ori adeverințe eliberate de alte instituții/structuri etc. În perioada de validare a dosarului comisia de admitere va verifica statutul organizației care a eliberat Recomandarea.
  • adeverința care atestă că persoana provine din sistemul de protecție socială, în cazul candidaților care se înscriu pe locurile destinate acestei categorii sau sunt scutiți de taxa de înscriere
  • certificatele de deces ale părinților, în cazul în care candidații menționează situația specială: orfani de unul sau de ambii părinți și nu au depășit 26 de ani
  • decizia de încadrare a persoanei în grad de handicap, pentru candidații scutiți de taxa de înscriere
  • adeverința emisă de o instituție de învățământ din care să rezulte calitatea de personal didactic sau didactic auxiliar (sau pensionari din aceleași categorii) a unuia dintre părinți, precum și copiii orfani de unul sau ambii părinți ce au activat în sistemul de învățământ,  în cazul candidaților care solicită scutire de plata taxei de înscriere
  • adeverința eliberată de Biroul Personal Salarizare al UAB în cazul candidaților al căror părinți sunt angajații UAB în cazul candidaților care solicită scutire de plata taxei de înscriere
  • diploma de acordare a premiului, în cazul absolvenților de liceu cu diplomă de bacalaureat, care au obținut distincții la olimpiade și care pot să fie admiși fără concurs de admitere

Admitere UAB 2022 – Taxa de înscriere

Taxa de înscriere la concursul de admitere este de 150 de lei. În cadrul acestei taxe unice, candidații au dreptul să opteze pentru oricare, respectiv mai multe dintre specializările și formele de învățământ organizate (învățământ cu frecvență – zi, învățământ la distanță) de Universitate.

Taxa de înscriere se achită în contul IBAN: RO80TREZ00220F330500XXXX deschis la Trezoreria municipiului Alba Iulia; Cod fiscal : 5665935. Modalități de plată: card bancar; plata la casieria Universității; plată prin casieria bancara (OP)

Sunt scutiți de la plata taxelor de înscriere:

  • candidații orfani de ambii părinți și care nu au depășit vârsta de 26 de ani
  • candidații proveniți din sistemul de protecție social
  • candidații cu handicap
  • copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate/ pensionat din sistemul de învățământ, precum și copiii orfani de unul sau ambii părinți ce au activat în sistemul de învățământ
  • copiii angajaților Universității „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia

Scutirea de la plata taxei de înscriere se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați, iar aprobarea scutirii se face de către comisiile de admitere a facultăților, cu acordul Decanului facultății.

AICI, regulamentul de admitere UAB 2022

Condiții pentru candidați olimpici sau care doresc să se înscrie la programe de studii în engleză

  • Pentru studiile universitare organizate într-o limbă străină, admiterea se susține în limba străină de predare a programului de studii universitare. Candidații care dețin un certificat de competență lingvistică eliberat de Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia sau de o instituție internațională abilitată (certificat Cambridge, TOEFL, IELTS etc.) cu calificativul minim B1 pot prezenta la admitere acest certificat, în vederea echivalării acestuia cu proba de certificare a competenței lingvistice. Certificatul se prezintă de către candidat în original (pentru a putea fi realizată conformitatea cu originalul), iar copia certificată conform cu originalul se păstrează la dosarul personal de admitere a candidatului.
  • Candidații care au obținut, în perioada studiilor liceale, distincții – premiile I, II; III sau mențiune – la olimpiadele școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susținerea concursului de admitere, pe locuri finanțate de la bugetul de stat.
  • Candidații, absolvenți de liceu promoția 2022, care au obținut premii I, II, III la olimpiadele școlare de nivel național sau județean, pe timpul studiilor liceale, la disciplinele recunoscute ca fiind corespunzătoare specializărilor, vor beneficia de o bursă specială din partea Universității în cuantum de 200 RON/lună pentru anul I de studiu. Menținerea bursei pentru semestrul II al anului I este condiționată de promovarea tuturor examenelor și colocviilor corespunzătoare primului semestru. Această bursă nu afectează obținerea altor burse (merit, socială sau performanță) conform legii.
  • Absolvenții cu sau fără diplomă de licență/absolvire ai învățământului superior de stat sau particular, pot concura pentru a fi admiși la a doua specializare (diferită de prima), în cadrul domeniilor de licență oferite de Universitate.
  • Studenții care au parcurs studii universitare de licență în cadrul  instituțiilor de învățământ superior de stat sau particulare, la specializări acreditate sau autorizate, pot să-și continue studiile în UAB, prin concurs de admitere, la aceeași specializare, în anii II-III (IV) de studiu (dacă există locuri libere în cadrul specializării conform numărului maxim de studenți care pot fi școlarizați), în regim cu taxă, peste numărul de locuri stabilit pentru anul I.

CALENDAR ADMITERE la Universitatea ”1 Decembrie 1918” Alba Iulia – sesiunea iulie-august 2022 – LICENȚĂ

6-19 iulie: înscrierea candidaților

20 iulie: interviul motivațional şi a probelor de aptitudini, doar la specializările unde este cazul / proba de competență lingvistică, doar la specializările unde este cazul

21 iulie: afișarea rezultatelor inițiale ale Admiterii

21-26 iulie: prima etapă de înmatriculare

  • înmatricularea candidaților declarați admiși pe locuri finanțate de la buget și a candidaților declarați admiși pe locurile cu taxă
  • candidații admiși (pe locuri finanțate de la buget și pe locurile cu taxă) care nu se înmatriculează în perioada 21-26 iulie își pierd locul obținut prin concurs, care va fi redistribuit candidaților admiși, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, conform opțiunii lor din fișa de înscriere

27 iulie: afișarea rezultatelor admiterii după prima etapă de înmatriculare şi refacere clasament

27-30 iulie: a doua etapă de înmatriculare:

  • înmatricularea candidaților admiși pe locuri finanțate de la buget în urma vacantării locurilor bugetate neconfirmate de candidații admiși inițial
  • înmatricularea candidaților admiși pe locuri cu taxă

1 august – 26 august: înmatricularea candidaților admiși pe locuri cu taxă (este realizată în cadrul secretariatelor facultăților, în zilele lucrătoare)

ADMITERE Universitatea ”1 Decembrie 1918” – specializări și locuri 2022-2023 – licență

Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia este organizată în cinci facultăți:

Facultatea de Istorie și Filologie (din anul universitar 2022-2023 devine Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației) – 3 ani/180 de credite

392 locuri (din care 120 locuri buget, 172 cu taxă, 100 ID) 

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări / locuri

  • Istorie: 55 locuri din care, 20 locuri buget (din care 1 loc pentru etnia roma, 5 locuri pentru formarea cadrelor didactice); 35 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Limba și literatura română – Limba și literatura engleză: 60 locuri din care 20 locuri buget, 40 locuri cu taxă (2.200 lei pe an)
  • Traducere și interpretare (engleză-franceză): 40 locuri din care 20 locuri buget, 20 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Traducere și interpretare (germană-engleză): 42 locuri din care 20 locuri buget; 22 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Științe ale educației (nou) – Pedagogia învățământului primar și preșcolar: 95 locuri din care 40 de locuri buget (din care 21 de locuri pentru formarea cadrelor didactice, 1 loc etnie roma, 1 loc caz social); 55 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 50 locuri ID (învățământ la distanță Alba Iulia) – taxă 2.200 lei pe an; 50 locuri ID (învățământ la distanță Deva) – taxă 2.200 lei pe an

Facultatea de Ştiinţe Economice – 3 ani/180 de credite

586 locuri din care 180 la buget, 181 cu taxă, 225 ID

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Economia comerțului, turismului și serviciilor: 71 locuri din care 27 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 44 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Administrarea afacerilor: 58 locuri din care 41 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 17 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Administrarea afacerilor (în limba engleză) – probă de competență lingvistică – engleză: 50 locuri din care 21 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 29 locuri cu taxă (2.800 lei pe an)
  • Finanțe şi bănci: 56 locuri din care 25 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 31 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)
  • Contabilitate și informatică de gestiune: 95 locuri din care 41 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 54 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Marketing: 31 locuri din care 25 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 6 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)

Facultatea de Ştiinţe Exacte și Inginereşti (din anul universitar 2022-2023 devine Facultatea de Informatică și Inginerie)

348 de locuri din care 160 la buget, 188 locuri cu taxă

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Informatică  – 3 ani / 180 credite: 120 locuri din care 45 la buget (20 locuri domenii prioritare, 2 locuri mediul rural, 1 loc caz social, 1 loc etnie roma); 75 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Informatică (în limba engleză) – probă de competență lingvistică – engleză / 3 ani / 180 credite: 46 locuri din care 21 la buget (1 loc caz social) și 25 locuri cu taxă (3000 lei pe an)
  • Electronică aplicată – 4 ani / 240 credite: 45 locuri din care 25 la buget (10 locuri domenii prioritare, 1 loc caz social), 20 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Ingineria mediului – 4 ani / 240 credite: 51 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc mediul rural), 30 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Măsurători terestre și cadastru – 4 ani / 240 credite: 57 locuri din care 27 locuri la buget (2 locuri mediul rural), 30 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Inginerie urbană și dezvoltare regională – 4 ani / 240 credite: 29 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc mediu rural), 8 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)

Facultatea de Drept și Ştiinţe Sociale

480 locuri din care 182 locuri la buget, 298 cu taxă

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Drept – 4 ani/240 credite: 156 de locuri din care 40 la buget (2 mediul rural, 1 loc candidat etnie roma), 116 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)
  • Sociologie – 3 ani/180 credite: 47 locuri din care 20 locuri la buget, 27 locuri cu taxă (2.400 lei pe an)
  • Asistență socială – 3 ani/180 credite: 72 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc caz social, 1 loc candidat etnie roma), 51 locuri cu taxă (2.400 lei/an)
  • Administrație publică – 3 ani/180 credite: 48 locuri din care 20 locuri la buget, 28 locuri cu taxă (2.400 lei pe an)
  • Educaţie fizică şi sportivă – 3 ani/180 credite – probă de aptitudini: 50 de locuri din care 30 la buget (2 locuri mediul rural) și 20 locuri cu taxă (2.700 lei pe an)
  • Kinetoterapie şi motricitate specială – 3 ani/180 credite – probă de aptitudini: 48 de locuri din care 31 la buget (1 loc mediul rural, 1 loc caz social) și 17 locuri cu taxă (2.700 lei pe an)
  • Terapie ocupațională – 3 ani/180 credite: 59 de locuri din care 20 la buget (1 loc mediul rural, 1 loc caz social) și 39 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)

Facultatea de Teologie Ortodoxă

132 locuri din care 68 la buget și 64 cu taxă

Criteriul de selecție: media la Bacalaureat 100%

Criterii de departajare:

  • a) nota obținută la proba scrisă la examenul de bacalaureat, la disciplina Limba și literatura română
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului.

Programe de studii / specializări

Teologie Ortodoxă Pastorală – 4 ani/240 credite – interviu motivațional: 72 locuri din care 32 la buget (1 loc caz social, 1 loc mediul rural) și 40 de locuri cu taxă (3000 lei pe an)

Muzică Religioasă – 3 ani/180 credite – interviu motivațional: 30 locuri din care 20 la buget (1 loc caz social, 1 loc mediul rural) și 10 de locuri cu taxă (3000 lei pe an)

Arta Sacră – 3 ani/180 credite – Interviu motivațional: verificarea aptitudinilor socio-umane și evaluarea portofoliului de lucrări (5 lucrări in arta creionului si 5 lucrări în culoare): 30 locuri din care 16 la buget (1 loc mediul rural) și 14 de locuri cu taxă (3000 lei pe an).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Părinții femeii ucise de rechin în Egipt, devastați de durere. ”Bagajul era pregătit, s-a dus să facă ultima baie”

Publicat

Părinții femeii din Suceava, care a murit după ce a fost atacată de rechin în timp ce se afla în vacanță în Egipt, au răbufnit la adresa autorităților. Oamenii spun că au fost anunțați foarte târziu că este vorba despre fiica lor și  că au aflat despre situație de la televizor.

”La ora 15:00 am văzut noi prima oară știrea pe TV, dar fără multe date. Că… o româncă. O româncă a pățit așa și așa… a fost atacată de rechini” și nu stiu ce…

După circa o oră „o româncă de 40 de ani”. A dat vârsta. După altă oră, sau jumătate de oră, a venit poliția la ușă. Au cerut date suplimentare aparținătorilor.

Oricum, fiind ultima zi în care ea putea să înoate, vă dați seama, tot bagajul era pregătit, și a făcut ultima baie. Practic a fost ultima baie.

După ce au luat datele polițiștii, tot duminică vorbesc, m-a sunat consulul. M-au avertizat polițiștii că „o să vă sune din Egipt” ambasadorul, consulul, cine o fi…

Și într-adevăr așa a fost. Mi-a confirmat clar că este vorba de fata noastră.

Dacă până atunci stăteam în friguri și… poate e altcineva… Așa, a venit poliția, după aceea și consulul a sunat…” a spus tatăl acesteia, la Digi24.ro.

”Azi trebuia să se întoarcă și ieri, duminică, s-a dus să facă ultimul înot. Am văzut la televizor și mi-a sărit inima din loc! Duminică s-a dus la ultimul înot și s-a dus la moarte!

Suferea grozav că nu are pe nimeni, că nu o iubește nimeni și a plecat plângând. Așa ne-am despărțit”, a spus mama Roxanei.

Aceasta a avut o presimțire. Spune că a încercat să o contacteze pe Roxana, imediat ce  a auzit știrea la televizor.

”Când am văzut la televizor știrea cu rechinul mi-a sărit inima din loc. Am rugat-o pe o vecină care are un telefon performant să-i trimită un mesaj. N-a mai răspuns. Emilia, vecina, m-a liniștit, că probabil nu a luat telefonul la plajă, că nu merge internetul… ce să nu meargă… Joi am vorbit ultima dată cu ea…”

Turista ucisă de rechin în Egipt, o mare iubitoare a mării

Femeia atacată de rechin în Egipt era funcționară la Direcția de Finanțe din Suceava. Era pentru a treia oară când mergea în vacanță în Hurghada, Egipt.

De această dată, tatăl ei își aduce aminte că se gândeau să anuleze, mai ales că Roxana pleca singură şi se simţea stingheră pe aeroport printre familiile cu copii.

Nu a renunțat însă pentru că marea îi plăcea prea mult. De altfel, pe contul ei de Facebook sunt afișate o mulțime de fotografii de la mare. Se pare că era și o amatoare de scufundări și o înotătoare foarte bună.

Problema rechinilor din Egipt, minimalizată de autorități

Periodic, rechinii atacă turiştii în Marea Roşie. Roxana nu a avut nicio şansă în faţa Marelui Alb care, la doar 600 de metri distanţă, mai ucisese o turistă din Austria.

Autoritățile egiptene au încercat să minimizeze incidentul, pentru a nu afecta fluxul de turiști în zonă.

Mai mulți dintre turiștii  români sosiți în țară în ultimele zile din Hurghada spun că nu li s-a explicat motivul pentru care nu au mai fost lăsați în apă.

”Ba că e poluată cu motorină, ba că sunt radiații, în fine…  s-a încercat un fel de mușamalizare. Telefoanele mai multor persoane care au filmat incidentul cu turista cealaltă, austriacă, au fost luate și filmările realizate au fost șterse, așa am auzit” a spus un turist român aflat în Egipt în aceeași perioadă cu Roxana.

Mai mult, potrivit unor surse citate de presa din România, o fetiță ar fi văzut rechinul înainte de atac dar a fost luată în râs de salvamari, care i-au spus că e doar un delfin.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ford Puma, primul autoturism electric fabricat în România, va intra în producție din 2024. Anunțul premierului Ciucă

Publicat

Premierul Nicolae Ciucă a declarat, marţi, că transferul fabricii Ford Craiova către Ford Otosan vizează în principal producerea de alte patru noi tipuri de autovehicule, iar din 2024 va fi produs primul autovehicul complet electric.

Este vorba de Ford Puma, cel mai bine vândut autoturism Ford din Europa, care va beneficia în 2024 de o versiune complet electrică, produsă la fabrica din România.

Prim-ministrul Nicolae Ciucă participă marți, 5 iulie,  la Craiova,  la evenimentul prilejuit de preluarea oficială a fabricii Ford Craiova de către Ford Otosan.

El s-a întâlnit cu președintele Ford Europa, Stuart Rowley, managerul general Ford Otosan, Güven Özyurt, precum și cu președintele Ford România, Josephine Payne.

Președintele Ford Europa și managerul general Ford Otosan i-au ridicat premierului Nicolae Ciucă problema infrastructurii pentru mașinile electrice.

„Este un transfer care vine cu o investiție de 490 de milioane de euro în următorii trei ani. E o investiție care vizează în mod deosebit producerea de alte patru noi tipuri de vehicule.

Începând cu anul 2024 va fi produs primul autovehicul complet electric”, spune premierul Nicolae Ciucă, potrivit Mediafax.

El afirmă că „aceste investiții noi vin cu o serie întreagă de obligații, de angajamente, să putem să susține această tranziție de la motoare pe combustie la cele complet electrice”.

„Practic, Ford Craiova vine și sprijină proiectele guvernamentale pentru a ne atinge obiectivele pentru o tranziție verde pentru a reușit să asigurăm ca din 2035 să producem autovehicule care vor avea emisii de dioxid de carbon zero și ne ajută ca pe orizontală să putem dezvolta capacități de producție.

Avem de nevoie de stabilitate, de predictibilitate, de investiții.

Pot spune că la nivelul guvernului există un angajament asumat prin PNRR, astfel încât până la finele anului 2026 să realizăm 18.000 de stații de încărcat: 13.000 din fonduri europene, iar 5.000 din bugetul de stat”, a mai transmis premierul Ciucă.

Ford Otosan va investi 490 milioane de euro la Craiova: Ce alte autovehicule se vor produce în România

În luna martie, constructorul auto Ford a informat că la fabrica de la Craiova va produce noua generaţie a modelului Courier, atât în varianta Transit (transport marfă), cât şi în varianta Tourneo (transport persoane), ce va intra în producţie în 2023, cu o versiune complet electrică din 2024.

Potrivit reprezentanților Ford, capacitatea totală de producţie a fabricii de la Craiova va creşte de la 250.000 vehicule/an la 272.000 de vehicule/an.

Fabrica Ford Otosan din Craiova joacă un rol cheie în planurile de electrificare ale Ford în Europa, iar prin această preluare, unitatea de producţie din România va beneficia de experienţa şi expertiza vastă a Ford Otosan în electrificare, proiectare de vehicule comerciale, inginerie şi producţie, potrivit Agerpres.

sursa foto: Facebook Ford Romania

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Reducerea vârstei de pensionare pentru polițiști și militari. Inițiativă pentru modificarea Legii pensiilor militare, la Senat

Publicat

Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care își desfășoară activitatea în condiții deosebite s-ar putea pensiona mai devreme, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Senat. 

Propunerea legislativă pentru modificarea art. 21 alin. (1) din Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în data de 8 iunie 2022.

Pensii Armată și Poliție: Ce prevede inițiativa legislativă

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PSD, proiectul vizează modificarea legislației astfel încât polițiștii și funcționarii publici cu statut special să poată beneficia de perioade suplimentare la vechimea în muncă, de 4 luni pentru fiecare an lucrat după data de 1 aprilie 2001. 

În prezent, Legea nr. 223/2015 privind Pensiile militare de stat prevede că polițiștii și funcționarii publici cu statut special care au lucrat cel puțin 6 ani în condiții de muncă deosebită, beneficiază de o reducere a vârstei de pensionare de doar 1 an pentru cei 6 ani lucrați.

În continuare, pentru fiecare an lucrat peste cei 6 ani, beneficiază de o reducere de 3 luni la an. Astfel, polițiștii și funcționarii publici cu statut special sunt condiționați să aibă minim 6 ani lucrați în condiții deosebite de muncă, pentru a beneficia de reducerea vârstei de pensionare.

De asemenea, potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, persoanele care au lucrat în condiții de muncă deosebite, ulterior datei de 1 aprilie 2001, beneficiază de perioade suplimentare la vechimea în muncă, de 4 luni pentru fiecare an lucrat, fără a fi stipulată vreo condiție.

Întrucât prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice reprezintă cadrul general în materie și nu se aplică polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special (acestora fiindu-le aplicată Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat), inițiatorii proiectului propun modificarea legislației pentru a elimina „orice tratament preferențial în favoarea unor persoane sau chiar discriminare”.

Pensii Armată și Poliție: Ce prevede acum Legea nr. 223/2015 cu privire la polițiștii și militarii care lucrează în condiții deosebite

Articolul 21

(1) Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care, la data trecerii în rezervă/retragere sau încetării raporturilor de serviciu, îndeplinesc condițiile de vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei prevăzute la art. 16 alin. (2), astfel:

Pensii Armată și Poliție: Cum se va modifica legea

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax