Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: ce trebuie să știe elevii de clasa a VIII-a despre rezolvarea subiectelor. Precizări oficiale

Publicat

examen teza lucrare

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat recent precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – modele de subiecte: TESTELE de antrenament – Română și Matematică – pentru elevii de clasa a VIII-a, set 1, publicate de minister

Sunt detalii despre structura subiectelor și cum trebuie formulate răspunsurile la cerințe, pentru proba de Limba și literatura română.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: Modele de subiecte și bareme pentru examenul de clasa a VIII-a, publicate de minister

”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

CNPEE mai precizează că evaluarea lucrărilor absolvenților de clasa a VIII-a se va face ținând cont de cele două ediții ale acestei lucrări normative (DOOM2 și DOOM3), fără a fi vizate elemente tratate distinct.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

  • truismele
  • utilizarea unor idei cu caracter general
  • folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
  • folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
  • folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
  • utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.

Vezi Precizări privind Evaluarea Națională 2022 clasa a-VIII-a – proba de limba și literatura română

Alte recomandări ale Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație pentru elevii de clasa a VIII-a

  • cu referire la structura subiectului la disciplina limba și literatura română de la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a:

”Subiectele pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a la disciplina limba și literatura română se realizează în conformitate cu programa de examen aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3237/2021. Programamde evaluare are la bază programa școlară la disciplina limba și literatura română, clasele V-VIII, aprobată prin OMEN nr. 3393/2017.

Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Structura subiectelor

  • aceeași ca la Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a din anul școlar 2020-2021

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

  • A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
  • B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.

Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

  • identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
  • rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
  • relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
  • valoarea stilistică a diminutivelor
  • identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.

Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

  • tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.

Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

  • precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
  • recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
  • comentarea unor secvențe relevante
  • asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)

În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

  • descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
  • prezentarea unor semnificații ale textului dat
  • interpretarea unor figuri de stil
  • corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.

În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

surse: rocnee.eu, edupedu.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Concediu în Grecia 2022. Cât costă drumul cu mașina: prețul la motorină și benzină în Macedonia, Serbia și Bulgaria. Alte taxe

Publicat

Începe sezonul estival în Grecia, iar românii își fac calcule legate de prețul carburanților, taxele de drum și rutele pe care le-ar putea urma pentru a ajunge rapid și în siguranță în Halkidiki sau Thasos, principalele destinații. 

Dintre cei care merg în vacanță cu mașina, cei din Muntenia, București și Moldova ajung în Grecia prin Bulgaria, dar mulți dintre cei din Ardeal preferă autostrada din Serbia și Macedonia de Nord.

În cazul ardelenilor, aceștia ies din țară prin vămile din vestul țării și intră pe autostradă în apropiere de Smederevo.

Indiferent de ruta aleasă, nu strică să luați în calcul o oprire pe drum, peste noapte. Reduce riscurile generate de oboseală, iar prețurile la cazare sunt foarte mici.

Spre exemplu, un apartament pentru o familie în Macedonia poate costa între 20-25 de euro pe noapte. În Serbia, poate fi ușor mai scump: 25-30 de euro, într-o zonă centrală din orașul Nis.

Concediu în Grecia 2022: Tranzitarea Macedoniei de Nord – informații importante

Pentru tranzitarea Macedoniei este necesară o asigurare (carte verde) auto pe care să fie bifat statul respectiv.

Cei care merg cu mașini de firmă sau împrumutate de la rude sau prieteni, trebuie să aibă asupra lor împuternicire în limba engleză.

Vacanța 2022. Concediul în Grecia va fi mai scump anul acesta. Cât va costa un gyros, o bere sau o cină cu fructe de mare

Pe traseul din Macedonia sunt mai multe puncte pentru plata autostrăzii. Se accepta plata cu cardul la fiecare dintre acestea. Se poate plăti și în moneda locală sau în euro (este necesar să aveți bani mărunți sau veți primi rest în moneda locală.

Este bine să aveți o rezervă de 15-20 de euro mărunți, la îndemână, pentru orice eventualitate.

Concediu în Grecia 2022: Prețurile carburanților în Macedonia

Pe traseul autostrăzii care străbate țara sunt mai multe stații de carburanți, iar prețul motorinei sau cel al benzinei este aproximativ la fel, la toate stațiile.

Prețul carburanților este mai mic decât cel din România sau din Serbia. Astfel, un litru de combustibil costă aproximativ 1,5 euro (7,5 lei) și se poate plăti cu cardul.

Prețul este cu mult mai mare decât anul trecut și este acum comparabil cu cel din Serbia (aproximativ 1,6- 1,7 euro).  Atenție, prețurile ar putea oscila în lunile următoare.

Intrarea în Grecia se face preferabil prin frontierele Kulata sau Evzoni (Macedonia de Nord).

Vacanță în Grecia: Drumul prin Bulgaria, prețuri

Drumul prin Bulgaria este preferat de cei mai mulți români, mai ales de cei din zona sudică a țării, datorită distanțelor mai mici.

Pe întreaga porțiune se circulă relativ bine, chiar și în lipsa autostrăzilor, dar trebuie să fiți atenți la timpii de așteptare în vămi.

România va fi legată de Grecia de două autostrăzi, prin Bulgaria. Planuri și pentru o linie ferată de mare viteză

Vacanță în Grecia 2022: Prețurile la combustibili

În România, un litru de benzină este 1,586 euro, în Bulgaria – 1,518 euro, iar în Grecia – 2,171 euro.

Litrul de motorină este în ţara noastră 1,748 euro, în Bulgaria – 1,619 euro şi în Grecia – 1,911 euro. Aşadar, dintre cele trei ţări, carburanţii cei mai ieftini sunt în Bulgaria.

Indiferent dacă vă deplasați prin Macedonia sau prin Bulgaria, o alimentare pe drum este inevitabilă. Astfel, este recomandabil să faceți plinul la ieșirea din Macedonia sau Bulgaria spre Grecia, aceste țări având cele mai mici prețuri la carburanți.

Concediu în Grecia 2022: Taxe de drum prin Bulgaria:

Pentru traversarea Bulgariei este necesară o vignetă care costă, pentru o săptămână, 15 leva (7,6 euro).

Dacă sejurul nostru în Grecia va fi mai mare de şapte zile, este nevoie de o altă vinietă, la întoarcere. Taxa se poate plăti la vamă, în benzinării sau online, chiar pe site-ul autorităţii de resort din Bulgaria.

Grecia ridică restricțiile pentru călătorie înainte de deschiderea sezonului turistic de vară. Ce condiții au fost eliminate

În caz contrar riscăm o amendă de 70 de leva (36 de euro). În Grecia nu există vignetă, însă se plătesc anumite taxe de autostradă în funcţie de tipul de maşină.

Drumul spre Grecia: Pentru ce poți primi amenzi enorme

Prețurile la carburanți în Macdonia și Bulgaria sunt mai mici decât în România și decât în Grecia. Nu faceți stocuri în canistre sau sticle, acest lucru este ilegal în Grecia și riscați nu doar amenzi enorme ci și un dosar penal pentru contrabandaă.

Amenzi enorme sunt și pentru utilizarea detectoarelor de radare: acest lucru se pedepsește cu amendă de 2.000 de euro şi reţinerea permisului şi a actelor maşinii.

Concediu în Grecia 2022: Cât costă feribotul spre Thassos

Dacă plecăm din Bucureşti spre Thassos, până la feribotul de la Keramoti sunt 600 de kilometri, aşa că un drum până acolo ar costa 76 de euro dacă avem benzină şi 83 de euro dacă avem motorină şi alimentăm din România, iar consumul mediu este de 8 litri la suta de kilometri. Teoretic, am putea parcurge această distanţă cu un rezevor mediu plin.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Uniforme noi pentru angajații Direcției Silvice Alba. Cât va costa îmbrăcămintea și încălțămintea de lucru pentru pădurari

Publicat

Direcția Silvică Alba cumpără uniforme de lucru și încălțăminte pentru angajații instituției, personal silvic de birou/de teren sau nesilvic. Este vorba, printre altele, de jachete, cămăși, veste, pantaloni, bocanci sau ghete. Valoarea investiției este de peste 830.000 de lei. 

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva RA, prin Direcția Silvică Alba a lansat în 19 mai în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția de uniforme de serviciu, uniforme de lucru și încălțăminte.

Valoarea totală estimată este de 837.433 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, se vor achiziționa uniforme de lucru de vară, de iarnă și încălțăminte. Achiziția este împărțită pe trei loturi, astfel:

Lotul I – îmbrăcăminte de uz profesional, uniformă de lucru de iarnă

  • cămăși cu mânecă lungă/bluză, două bucăți – 406 bucăți
  • ciorapi, 10 perechi silvici, 5 perechi nesilvici – 1.885 perechi
  • mănuși – 174 perechi
  • însemne – 174 seturi
  • șosete, 10 perechi silvici, 5 perechi nesilvici – 1.885 perechi
  • pulovăr / hanorac, 2 bucăți – 348 bucăți

Lotul II – uniformă lucru iarnă / vară

  • jachetă și două perechi pantaloni (bărbați), o fustă, o pereche pantaloni (femei) – 174 bucăți
  • uniformă vară – vestă, două perechi pantaloni (bărbați), o fustă, o pereche pantaloni (femei), două cămăși – 203 perechi

Lotul III – încălțăminte

  • bocanci – 174 perechi
  • ghete / pantofi – 203 perechi

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Educatoare din Lituania, Polonia, Grecia și Turcia, la Sebeș. ”Outdoor Maths and Science”, schimb educațional de experiență

Publicat

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, structură a Liceului Tehnologic Sebeș, a găzduit luni deschiderea unui proiect educațional internațional, denumit ”Outdoor Maths and Science” la care au participat 11 educatoare din mai multe țări europene. 

Au participat reprezentante ale sistemelor de educație de la VSI Debesu Kiemas din orașul Panevezys (Lituania), Kindergarten 1 din Zawiercie (Polonia), Politistiko Kentro Ekpaideytikon Larisas din Larisa (Grecia), Diyarbakir Zubeyde Hanim Anaokulu din Diyarbakir (Turcia) și 8 educatoare de la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, structură a Liceului Tehnologic Sebeș.

Activitățile din cadrul proiectului includ un workshop cu tema “Science at outdoor“, planificarea următoarelor etape ale proiectului, activități cu preșcolarii precum și activități culturale.

Această vizită este prima dintr-un program Erasmus + care va dura 18 luni și care mai presupune schimburi de experiență în Polonia, Turcia și Lituania, în care vor participa toate educatoarele.

Echipa de monitorizare a proiectului este formată din Adina Mixandra Stanciu, Suciu Mihaela, Câmpean Cristina, Diana Groza și Ligia Fofeldea, au transmis reprezentanții Liceului Tehnologic din Sebeș.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

BACALAUREAT 2022: cum se completează cererea pentru participare la examen și acte necesare. Înscrieri până vineri, 27 mai

Publicat

De luni, 23 mai, au început înscrierile la examenul de Bacalaureat 2022. Până vineri, 27 mai, trebuie să completate cererile pentru participarea la probele de examen, care vor începe în 6 iunie.

Din județul Alba, sunt așteptați să participe la examen aproximativ 2.700 de elevi

Vezi BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte, teste de antrenament și bareme din ultimii ani. Matematică, Româna, Fizică, Anatomie

Bacalaureat 2022 – înscrieri 23-27 mai  – acte necesare

  • cerere-tip, care se completează la secretariatul unității școlare absolvite
  • copii după certificatul de naștere și cartea de identitate
  • foaia matricolă
  • adeverință recunoaștere probe, pentru candidații din seriile anterioare
  • cerere către inspectorul școlar general – pentru candidații din alte județe
  • 2 fotografii 3/4
  • dosar (cerut doar de unele inspectorate)

Bacalaureat 2022 – înscrieri 23-27 mai  – completarea cererii-tip

Este pusă la dispoziție o cerere de înscriere (fișă-tip informatizată).

Pentru completarea acesteia, se parcurg următoarele etape:

  • candidații completează partea I a cererii de înscriere

Vezi Cerere-inscriere_Bac-2022

  • candidații care solicită recunoașterea / echivalarea unor probe susținute în anii anteriori / sesiunile anterioare completează partea I și partea a II-a din cererea de înscriere
  • candidații care, în cel puțin una dintre clasele IX-XII, au obținut premii individuale la concursuri/olimpiade școlare internaționale, recunoscute de către Ministerul Educației, la o disciplină inclusă în lista disciplinelor de bacalaureat și care solicită echivalarea probei scrise respective, completează partea I și partea a III-a din fișa-tip

Vezi și Bacalaureat 2022: Lista olimpiadelor pentru care elevii premiați pot cere echivalarea cu nota 10 la probele scrise

  • candidații care au obținut o certificare de recunoaștere internațională a compențelor lingvistice și care solicită recunoașterea și echivalarea acestora cu proba C completează cererea de înscriere, precum și o cerere de recunoaștere și echivalare
  • candidații care au obținut o certificare cu recunoaștere europeană a competențelor digitale și solicită recunoașterea și echivalarea acestora cu proba D completează cererea de înscriere, precum și o cerere de recunoaștere și echivalare
  • candidații care au obținut, ulterior datei de 15 septembrie 2020, unul dintre certificatele ECDL (competențe digitale), completează cererea de înscriere, precum și cererea de recunoaștere și echivalare.

 

CALENDAR actualizat BACALAUREAT 2022 – sesiunea iunie-iulie

  • 23 – 27 mai 2022 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 27 mai 2022 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 8 – 9 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 8 – 10 iunie 2022 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 13 – 16 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C, astfel:
  • 14 iunie – proba orală de limba engleză
  • 16 iunie – proba orală de limba engleză, franceză, spaniolă, germană, italiată, ebraică japoneză, rusă, portugheză, chineză, turcă
  • 15 iunie – proba de înțelegere text audiat, urmată de proba scrisă
  • 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
  • 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale

BACALAUREAT 2022 – reguli la examen

  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop. Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate nu sunt primiţi în examen.
  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Candidaţii care încalcă regulile menţionate sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.

Încălcarea regulilor privind interzicerea manualelor/altor surse de informare, a telefoanelor/altor gadgeturi și a comunicării cu alții/copierea va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.

Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfăşurării probelor scrise.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de bacalaureat şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile şi menţiunea că au luat cunoştinţă de faptul că nerespectarea regulilor menţionate are drept consecinţă măsurile menţionate.

Supraveghere audio-video

Sălile de examen și cele de multiplicare a subiectelor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise.

În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen.

Dacă, în urma verificărilor, se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din examen.

Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat.

Corectarea lucrărilor

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.

În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se procedează astfel:

  • preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării
  • după finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori
  • preşedintele comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori.

Nota definitivă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.

Contestații

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Comunicarea rezultatelor

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, judeţul, promoţia, forma de învăţământ absolvită, specializarea, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „reuşit”/”respins”/”neprezentat”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax