Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: marți, 14 iunie, încep probele de examen. Recomandări utile pentru elevi și părinți

Publicat

Examenul de Evaluare Națională 2022 începe marți, 14 iunie, cu proba de Română. Joi, 16 iunie, va fi proba de Matematică.

Media la Evaluare contează în proporție de 80% pentru admiterea la liceu.

Primele rezultate la Evaluare Națională vor fi comunicate în 23 iunie 2022 (până la ora 14.00), iar cele finale în 30 iunie.

Ministerul Educației a publicat șase seturi de teste de antrenament pentru examenul din acest an.

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

Pregătirea pe ultima sută de metri. Detalii pentru elevi și părinți

Este o perioadă încărcată de emoții, cu doar câteva zile până la examen. Psihologii au recomandări, atât pentru elevi, cât și pentru părinți, pentru a gestiona mai bine situația.

Recomandări a oferit, pentru edupedu.ro, Laura Visu-Petra cercetător principal în Laboratorul de Psihologia Dezvoltării – Cetadra de Psihologie – Universitatea ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca.

Conștientizarea surselor de stres și a nivelului controlului personal

  • Copiii trebuie să realizeze care sunt în afara posibilității lor de control și care sunt într-o oarecare măsură controlabile, urmând să discute și să noteze împreună cu părinții pașii pe care îi pot face pentru a prelua controlul acolo unde e posibil.

Realizarea unui program/planificare zilnică, mai ales pentru timpul rămas pentru recapitularea finală

  • Program zilnic cu intervale orare scrise în care ne pregătim “la mate” sau “la română” și doar la acestea și încercăm să nu ne gândim la ce știm și ce nu știm din întreaga materie, ci doar la exercițiile pe care le rezolvăm direct. Este esențial să evităm evaluările globale (“nu mai știu nimic”, “parcă am uitat tot”) și să ne centrăm pe mici recapitulări sau exerciții cu finalitate clară, verificabilă, care să dea senzația de competență”.

Limitarea contactului pe care copiii îl au cu alte surse posibile de stres

  • Acestea pot fi colegi, mass-media, rețele de socializare. Discutarea deschisă și critică a informațiilor pe care ei le culeg din acestea.
  • Strategia cea mai indicată este ca în această perioadă rămasă să fie limitată la minimum expunerea la aceste informații, ceea ce înseamnă precizarea unor modalități de relaxare în micile pauze pe care copiii le au care să nu implice doar navigarea pe rețelele de socializare, ci scurte plimbări, muzică, discuții pe teme neutre.

Scăderea încărcării memoriei de lucru

  • Unele strategii vizează schițarea pașilor rezolvării problemei unul câte unul, reprezentarea vizuală a enunțului, învățarea unor algoritmi care sunt ușor de reamintit, orice ajută la minimizarea elementelor cu care “jonglăm” la un moment dat.
  • O altă direcție care s-a dovedit valabilă este cea a reducerii îngrijorărilor legate de propria performanță, prin minimizarea comparațiilor pe care copiii le fac cu colegii sau a așteptărilor împovărătoare legate de performanțe (adesea tot ale părinților, dar uneori internalizate). Aceste îngrijorări pot aduce o încărcătură cognitivă suplimentară care poate interfera cu capacitatea copilului de a-și folosi memoria și atenția eficient în rezolvarea problemelor.
  • la 13-14 ani copilul este suficient de matur pentru a identifica și folosi o varietate de mijloace de reglare a emoțiilor negative și de focalizare a atenției, însă flexibilitatea utilizării lor și alegerea modalităților optime de a face față unor situații stresante precum cea de față sunt încă puternic ghidate și modelate de adulții de referință, părinți și profesori. Pentru traseul de dezvoltare ulterioară, este important nu doar să treacă de această experiență cu o performanță optimă, ci și cu o sănătate mentală și emoțională corespunzătoare.

Evaluare Națională 2022 în Alba

Din datele IȘJ Alba, comunicate de inspector școlar general adjunct Dan Cherecheș, pentru alba24.ro, sunt 2.835 de elevi de clasa a VIII-a în județ. Înscrierile la examen s-au făcut de către școli, până în 3 iunie, când s-au încheiat și cursurile pentru acești elevi. Evaluarea Națională va fi organizată în 27 centre de examen din județ.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

  • la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect

”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

  • truismele
  • utilizarea unor idei cu caracter general
  • folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
  • folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
  • folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
  • utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.

Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

  • A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
  • B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.

Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

  • identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
  • rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
  • relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
  • valoarea stilistică a diminutivelor
  • identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.

Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

  • tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.

Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

  • precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
  • recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
  • comentarea unor secvențe relevante
  • asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)

În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

  • descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
  • prezentarea unor semnificații ale textului dat
  • interpretarea unor figuri de stil
  • corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.

În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

  • un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
  • sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
  • este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor

Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022

Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

  • orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

  • afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
  • tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – afișarea rezultatelor

Rezultatele examenului de evaluare naţională ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Membrii comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale sau cei ai Comisiei naţionale de organizare a evaluării naţionale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/ reevaluării acesteia/ acestora.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ADMINISTRATIE

Parcul din centrului orașului Alba Iulia, plin de oameni ai străzii și bețivi violenți. Autoritățile par să evite problema

Publicat

Parcul din centrul municipiului Alba Iulia, situat chiar lângă Casa de Cultură a Studenților, la nici 100 de metri de sediul Tribunalului Alba și într-o zonă foarte tranzitată, este plin de oameni ai străzii, de bețivi sau de tot felul de persoane cel puțin dubioase, cu un comportament violent. 

Aproape zilnic auzi oameni care se plâng de situație și de cei care își fac veacul în zona respectivă. Nu sunt mulți, dar sunt destui încât să provoace mizerie, scandal și să te facă să eviți zona. 

Mai mult decât atât, pentru vânzătoarele magazinului din fața parcului, situația a devenit un adevărat calvar. Chiar duminică, 26 iunie, atât personalul magazinului, cât și clienții au asistat la un episod în care un bărbat dintre cei care își fac veacul în zonă a intrat în magazin și a început să urle că vânzătoarele nu mai pun, la rece, berea lui preferată.

Se referea la berea pe care o bea din PET-ul verde, de un litru și pe care apoi îl aruncă la întâmplare în parc. Din câte se pare, vânzătoarele au parte foarte des de episoade cum a fost cel de duminică. Singurul lucru pe care îl pot face este să apese butonul de panică și să aștepte intervenția unui echipaj de la o firmă privată, care să îl scoată afară.

Autoritățile locale par că nu cunosc problema ori nu iau măsuri

Zilnic, prin zonă, trec judecători, procurori, avocați, politicieni locali care își beau cafeaua la una dintre cele două cafenele din zonă, dar din câte se pare nimeni nu îi vede pe ”rezidenții” parcului.

Mai mult de atât, în partea din față a parcului, zona din fața Casei de Cultura a Studenților este populată zilnic de părinți cu copii. Printre ei, chiar și polițiști pot fi zăriți uneori. De asemenea, prin parcul respectiv mai stau și grupuri de adolescenți.

În urmă cu câteva zile, doi polițiști locali erau prin zona parcului, cu mașina parcată. În spatele lor, pe o bancă, o femeie a străzii dormea liniștită, iar lângă ea un pui de câine era legat de bancă, pe post de lesă fiind un cablu.

Dacă nu sunt în parc, sigur sunt pe lângă statuia lui Iuliu Maniu, iar dacă nu, zac semi-căzuți, lângă hotelul Transilvania. Nu sunt greu de reperat pentru autorități, dacă acestea ar vrea să rezolve problema.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în ALBA, 27 iunie – 3 iulie. Maxime de 35 de grade, câteva furtuni. Prognoza meteo pe zile, în localități din județ

Publicat

Vremea se încălzește considerabil săptămâna viitoare. Sunt anunțate maxime de 34-35 de grade Celsius. Cel mai cald va fi în a doua parte a săptămânii.

În weekend sunt anunțate ploi și furtuni.

La munte, maximele vor varia între 20 și 23 grade la Oașa, respectiv 21-27 grade la Arieșeni.

Prognoza meteo în săptămâna 27 iunie – 3 iulie în localități din județul Alba:

Vremea – Prognoza meteo: Luni, 27 iunie

  • Alba Iulia: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit
  • Sebeș: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; parțial însorit
  • Șugag: minime de 14 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit
  • Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; parțial însorit
  • Aiud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit
  • Blaj: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit
  • Ocna Mureş: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit
  • Zlatna: minime de 16 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit
  • Abrud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit
  • Câmpeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit
  • Arieşeni: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parțial însorit
  • Cugir: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; parțial însorit

Vremea – Prognoza meteo: Marți, 28 iunie

  • Alba Iulia: minime de 16 grade Celsius, maxime de 31 grade Celsius; parțial însorit
  • Sebeș: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit
  • Șugag: minime de 15 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parțial însorit
  • Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; parțial însorit
  • Aiud: minime de 17 grade Celsius, maxime de 31 grade Celsius; parțial însorit
  • Blaj: minime de 17 grade Celsius, maxime de 31 grade Celsius; parțial însorit
  • Ocna Mureş: minime de 17 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; parțial însorit
  • Zlatna: minime de 17 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; parțial însorit
  • Abrud: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; parțial însorit
  • Câmpeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; parțial însorit
  • Arieşeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit
  • Cugir: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; parțial însorit

Vremea – Prognoza meteo: Miercuri, 29 iunie

  • Alba Iulia: minime de 17 grade Celsius, maxime de 33 grade Celsius; predominant însorit
  • Sebeș: minime de 16 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; predominant însorit
  • Șugag: minime de 14 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; predominant însorit
  • Oaşa: minime de 13 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit
  • Aiud: minime de 20 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; predominant însorit
  • Blaj: minime de 20 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; predominant însorit
  • Ocna Mureş: minime de 17 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; predominant însorit
  • Zlatna: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; predominant însorit
  • Abrud: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; predominant însorit
  • Câmpeni: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; predominant însorit
  • Arieşeni: minime de 15 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit
  • Cugir: minime de 16 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; predominant însorit

Vremea – Prognoza meteo: Joi, 30 iunie

  • Alba Iulia: minime de 18 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; nori și soare
  • Sebeș: minime de 17 grade Celsius, maxime de 33 grade Celsius; nori și soare
  • Șugag: minime de 15 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; o furtună
  • Oaşa: minime de 14 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; nori și soare
  • Aiud: minime de 20 grade Celsius, maxime de 35 grade Celsius; nori și soare
  • Blaj: minime de 20 grade Celsius, maxime de 35 grade Celsius; nori și soare
  • Ocna Mureş: minime de 18 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; nori și soare
  • Zlatna: minime de 18 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; nori și soare
  • Abrud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; nori și soare
  • Câmpeni: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; nori și soare
  • Arieşeni: minime de 15 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; nori și soare
  • Cugir: minime de 17 grade Celsius, maxime de 33 grade Celsius; nori și soare

Vremea – Prognoza meteo: Vineri, 1 iulie

  • Alba Iulia: minime de 16 grade Celsius, maxime de 35 grade Celsius; o furtună
  • Sebeș: minime de 16 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; o furtună
  • Șugag: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; o furtună
  • Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; o furtună
  • Aiud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 36 grade Celsius; o furtună
  • Blaj: minime de 16 grade Celsius, maxime de 36 grade Celsius; o furtună
  • Ocna Mureş: minime de 17 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; o furtună
  • Zlatna: minime de 17 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; o furtună
  • Abrud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; o furtună
  • Câmpeni: minime de 16 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; o furtună
  • Arieşeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; o furtună
  • Cugir: minime de 16 grade Celsius, maxime de 34 grade Celsius; o furtună

Vremea – Prognoza meteo: Sâmbătă, 2 iulie

  • Alba Iulia: minime de 17 grade Celsius, maxime de 33 grade Celsius; o furtună
  • Sebeș: minime de 15 grade Celsius, maxime de 31 grade Celsius; posibil aversă
  • Șugag: minime de 15 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; o furtună
  • Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime 22 grade Celsius; o furtună
  • Aiud: minime de 15 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; o furtună
  • Blaj: minime de 15 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; o furtună
  • Ocna Mureş: minime de 15 grade Celsius, maxime de 32 grade Celsius; o furtună
  • Zlatna: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; o furtună
  • Abrud: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; o aversă
  • Câmpeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; o aversă
  • Arieşeni: minime de 12 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; o furtună
  • Cugir: minime de 15 grade Celsius, maxime de 31 grade Celsius; posibil aversă

Vremea – Prognoza meteo: Duminică, 3 iulie

  • Alba Iulia: minime de 16 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; câteva furtuni
  • Sebeș: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; posibil aversă/furtună
  • Șugag: minime de 14 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; o furtună
  • Oaşa: minime de 11 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; o furtună
  • Aiud: minime de 15 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; furtuni
  • Blaj: minime de 15 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; furtuni
  • Ocna Mureş: minime de 15 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; câteva furtuni
  • Zlatna: minime de 15 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; câteva furtuni
  • Abrud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; posibil aversă/furtună
  • Câmpeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; posibil aversă/furtună
  • Arieşeni: minime de 11 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; câteva averse/furtuni
  • Cugir: minime de 15 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; posibil aversă/furtună

sursa: accuweather.com

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Două bazine hidrografice din Alba, sub un COD GALBEN: Se pot semnala scurgeri de pe versanți, viituri rapide și creșteri de debite

Publicat

Hidrologii au emis o atenționare hidrologică, de tipul Cod Galben, pentru râurile din două bazine hidrografice din Alba.

Potrivit hidrologilor, duminică, până la ora 24:00 pe râurile din bazinele hidrografice: Arieş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Alba şi Cluj), Mureş – afluenţii aferenţi sectorului aval confluenţă cu râul Târnava – amonte S.H. Brănişca (judeţele: Alba, Sibiu şi Hunedoara).

Se pot semnala scurgeri importante pe versanţi, torenţi şi pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri pe unele râuri din bazinele hidrografice menţionate, cu posibile depăşiri ale COTELOR DE ATENŢIE.

Se menționează că fenomenele hidrologice periculoase se pot produce şi pe afluenții de grad inferior ai râurilor marcate pe hartă.

În funcție de evoluția fenomenelor hidrometeorologice vom reveni cu actualizarea prognozei hidrologice.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Horoscop 27 iunie-3 iulie: Energie, bani mai mulți și activități de cuplu pentru unele zodii. Ce spun astrologul despre luna nouă

Publicat

O săptămână importantă și o lună nouă în Rac avem după 27 Iunie încolo. Prima zi, 27 va fi un rezumat al ultimelor 2 luni și pentru fiecare zodie vor fi decizii importante de luat și vești bune. 

Iar luna nouă, împreună cu luna neagră vor aduce o energie aparte pentru fiecare nativ. Atenție la desprinderea de trecut, la sănătatea digestivă și la sănătatea energetică a neamului din care faceți parte. 

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Berbec

Decizii bune și vești importante, proiecte intelectuale și rezultate benefice încă de luni. Iar Luna nouă va face un restart al vostru pe relația de familie și mai ales la anumite lecții moștenite pe neam.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Taur

Banii vin de luni și multe idei de pus în practică, la capitol financiar. Un rezumat benefic pentru portofelul vostru. Luna nouă vă cere să amplificați comunicarea cu frații și înțelegerea în familie.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Gemeni

Totul depinde de voi și de modul vostru de a vă înțelege pe sine. Luna nouă vă aduce energie care să vă sublinieze nevoia de stabilitate financiară, a voastră și a familiei. Trebuie să puneți umărul la treabă pentru a îmbunătăți bunăstarea neamului.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Rac

horoscop rac

Toate sunt mai simple, pentru că înțeles multe lucruri în ultima vreme și ați scăpat de unele probleme. Luna nouă în Rac și alături de ea Luna Neagră, vă poate da senzația de criză de identitate. Sau poate nu este doar o senzație! În tot cazul trebuie să vă ghidați după ce simțiți și după intuiție pentru că aveți pe umeri mari responsabilități.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Leu

horoscop leu

Dacă ziua de luni poate să vă arate cât de bune pot fi uneori veștile și alegerile, atunci luna nouă vă arată o stare și o energie mai puțin plăcută. Frustrările ascunse sub preș și problemele de ordin sentimental sau cele din familie, vă muncesc mai mult ca oricând.

YouTube video

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Fecioară

horoscop fecioara

Schimbările sunt bune pentru voi și vești bune și ele. Profesionalul este favorabil și favorizat. Iar luna nouă în Rac vă aduce planuri noi. Trebuie doar să nu mai trăiți în ”universuri paralele” ci să fiți conștienți de ceea ce sunteți și reprezentați pentru viitorul vostru!

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Balanță

horoscop balanta

Alături de Rac aveți evenimente care sunt ”la impuse” și care vă cer un plus de efort profesional. Vești bune și idei care pot învârti multe rotițe. O săptămână importantă pentru evoluția voastră.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Scorpion

horoscop scorpion

Luni aveți o zi cu multe revelații, sau după caz, cu nevoia de a purta un dialog cu divinitatea. Luna nouă în Rac vă cere mari schimbări de ideologie și de filosofie de viață. Vezi care sunt cele mai stringente aspecte care nu te lasă să evoluezi!

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Săgetător

horoscop sagetator

Spiritul are muncile lui și mai ales moștenirea genetică la nivel spiritual. Atenție ce va sublinia ziua de Miercuri sau chiar și Marți seara. Începutul de săptămână vine cu mari reușite în cuplu. Weekendul însă te vrea la drum și cu planuri de vacanță.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Capricorn

horoscop capricorn

Proiecte noi în cuplu și vizite la socri sau o altă etapă în povestea voastră de dragoste. Vești bune la serviciu și multe reușite care apar după mult efort intelectual, deja de câteva luni încoace.

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Vărsător

horoscop varsator

Prietenii tăi vin cu vești bune și lucruri importante se vor contura în următoarele 7 zile. Luna nouă în Rac îți aduce proiecte importante la serviciu, dar atenție și la sănătate, mai ales dacă ai multe sentimente apăsătoare în suflet!

Horoscop 27 iunie – 3 iulie Pești

horoscop pesti

Dacă încă nu ai învățat cum să comunic cu cei dragi, mai vine o lecție, așa de Luni. În plus, vin vești bune de la copii și reușite frumoase pentru sufletul vostru.

Horoscop realizat pentru cititorii Alba24, de Maria Sârbu

Youtube: Maria Sarbu – YouTube

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax