Connect with us
Advertisement

Educație

Evaluare Națională 2024: Subiectele la ROMÂNĂ. Caracterizare de personaj, texte suport din ”Cireșarii” și ”Portret”. Cerințele

Publicat

Evaluare Națională 2024: Elevii de clasa a VIII-a au susținut marți, 25 iunie, prima probă scrisă a examenului, la Limba și literatura română. Au avut la dispoziție două ore pentru a rezolva cerințele primite în broșură – subiectele la Română Evaluare Națională 2024.

Peste 160.000 de elevi susțin probele la Evaluare Națională 2024, circa 2000 fiind din județul Alba.

Evaluare Națională 2024. Subiectele la ROMÂNĂ

La subiectul I, elevii au primit două fragmente de text: unul din ”Cireșarii” – Constantin Chiriță și celălalt din ”Portret” – Cella Delavrancea, pe baza cărora au avut mai multe cerințe.

De asemenea, au avut de prezentat, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

Evaluare Națională 2024: subiectele și baremele la proba de ROMÂNĂ, publicate de Ministerul Educației. Cum se corectează lucrările

Altă cerință a fost o compunere de 50-100 cuvinte prin care să motiveze dacă ”este plăcut să îți petreci vacanțele în compania prietenilor”, valorificând textul 2.

Au mai avut de asociat fragmentul din opera literară „Cireșarii” de Constantin Chiriță cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

Citește și Subiectele la Matematică, Evaluare Națională 2024

La subiectul al doilea, au avut de scris o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să îl caracterizeze pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță.

foto subiecte: edupedu.ro

Evaluare Națională 2024 – Română – Subiectul IA

Notează, din textul 1, doi termeni care fac parte din câmpul lexical al naturii (2 puncte)

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 (2 puncte)

Țombi este numele

  • a) unei păduri.
  • b) unei peșteri.
  • c) unui câine.
  • d) unui joc

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 (2 puncte)

Timp de trei ore, dimineața, Barbu Delavrancea obișnuia

  • a) să compună simfonii.
  • b) să-și plimbe câinii.
  • c) să privească brazii.
  • d) să scrie în grădină

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 (2 puncte)

Alexandru Vlahuță este prezentat în text în calitate de

  • a) compozitor de muzică clasică.
  • b) prieten al familiei Delavrancea.
  • c) stăpân al câinilor Dik și Năluca.
  • d) vânător priceput de lupi și de urși

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte (6 puncte)

Textul 1

Enunțul / Adevărat Fals

Pentru a găsi nordul, Ursu verifică mușchiul de pe copac.

Fiindcă a fost fricos, câinele nu primește nimic de mâncare.

Cireșarii au plecat în căutarea lui Tic.

Textul 2

Enunțul / Adevărat Fals

Barbu Delavrancea avea o sensibilitate pe care străinii o observau ușor.

Barbu Delavrancea avea ochii albaștri.

Alexandru Vlahuță și Barbu Delavrancea aveau simțul umorului.

6. Transcrie, din secvența următoare, două figuri de stil, pe care le vei preciza: „Un fâlfâit greu și cald se apropia de ei și țipete sinistre ca niște bocete răsunară undeva aproape. O aripă moale lovi pieptul prichindelului și câinele, schelălăind, îi scăpă din brațe și o luă la goană aiurea” (6 puncte)

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text (6 puncte)

8. Crezi că e plăcut să îți petreci vacanțele în compania prietenilor? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2 (6 puncte)

9. Asociază fragmentul din opera literară „Cireșarii” de Constantin Chiriță cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text (6 puncte)

Evaluare Națională 2024 – Română – Subiectul IB

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect (2 puncte)

Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

  • a) „ţineau”, „deveneau”.
  • b) „petreceam”, „vrei”.
  • c) „mileniilor”, „știau”.
  • d) „ceai”, „mângâiere”

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect (2 puncte)

Seria care cuprinde doar cuvinte derivate cu sufix diminutival este:

  • a) „căsuţele”, „botișorul”.
  • b) „fricoasă”, „bunătăți”.
  • c) „numai”, „întotdeauna”.
  • d) „vacanțele”, „fetițe”.

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect (2 puncte)

Sunt omonime ambele cuvinte din seria:

  • a) „cu brazi îndesaţi unii într-alţii ca într-o tapiserie medievală”; În curte, se aflau copacii înghesuiți.
  • b) „desişul pădurii deveni mai întunecos”; „zări, în depărtare, o tresărire luminoasă”.
  • c) „nu uita să rupă în două tot ce ducea la gură”; Mi-e dor de poveștile spuse la gura sobei.
  • d) „părul lui creț era numai cute din cauza căldurii”; Părul din curtea bunicii face fructe foarte dulci.

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect (2 puncte)

Sensul secvenței subliniate în enunțul „Strigându-și din când în când numele, porni în goană” este:

  • a) mereu.
  • b) nicăieri.
  • c) oriunde.
  • d) uneori.

5. Selectează, din fragmentul următor, trei verbe la moduri diferite, pe care le vei preciza:

„Aş mânca și foc!… Dar ceilalţi unde-s? N-au terminat joaca?

— Aoleu! se văită Ionel la rândul lui. Am uitat să dau semnalul. Şi ei te caută.” / 6 puncte

6. Alcătuiește un enunț asertiv, în care verbul la infinitiv „a avea” să fie atribut (1), și o propoziție negativă, în care substantivul „expediție” să fie complement prepoziționa (2) – 6 puncte

7. Transcrie propozițiile subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: „Atras de jocul cireșarilor, începu și el să strige cât îl ţineau puterile” – 6 puncte

8. Scrie, în spațiile libere, forma corectă a cuvintelor subliniate în următorul enunț, reprezentând mesajul unui iubitor al naturii (6 puncte)

”Nu-ți este ușor să descri / să descrii (1) în termeni complexi / complecși (2) ochii negri / negrii (3), rugători ai / a-i (4) vulpii sărmane întâlnită / întâlnite (5) la marginea pădurii, într-o capcană, de către membri / membrii (6) echipei de căutare”.

Nu-ți este ușor …(1) în termeni …(2) ochii …(3), rugători….(4) vulpii sărmane …. (5) la marginea pădurii, într-o capcană, de către …. (6) echipei de căutare

Evaluare Națională 2024 Română – Subiectul al doilea

Scrie o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să îl caracterizezi pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță (20 puncte).

În scrierea compunerii, vei avea în vedere:

  • − notarea a două date de identificare a personajului (vârstă, ocupație, portret fizic etc.);
  • − prezentarea, prin câte o secvență comentată, a două trăsături morale ale personajului;
  • − precizarea a două mijloace de caracterizare diferite, prin care se evidențiază trăsăturile morale prezentate;
  • − corelarea unei valori personale cu una dintre valorile personajului

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:

  • conținutul compunerii – 12 puncte;
  • redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct;
  • proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor –1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus

Baremele de corectare vor fi publicate de Ministerul Educației la ora 15.00.

Următoarea probă va fi joi, 27 iunie, la Matematică. Primele rezultate vor fi cunoscute în 3 iulie, iar cele finale, după contestații, în 9 iulie.

Evaluare Națională 2024. Calendarul examenului

  • 25 iunie 2024: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 27 iunie 2024: Matematică – probă scrisă
  • 28 iunie 2024: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 3 iulie 2024 (până la ora 14.00): afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 3 iulie 2024 (ora 16.00-ora 19.00) și 4 iulie 2024 (ora 8.00-ora 12.00): depunerea contestațiilor
  • 4 -9 iulie 2024: soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024: afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement