Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Facturile la electricitate vin cu întârziere în noiembrie. Furnizorii nu au norme de aplicare la legea care plafonează prețurile

Publicat

contor curent

Facturile curent electric care trebuiau emise acum de furnizorii de energie electrică vor fi emise cu întârziere. Legea adoptată recent îi obligă la plafonare și/sau compensare și alte reduceri, dar nu există norme care să le spună exact cum să factureze, iar din această cauză furnizorii de energie nu stiu cum să facă aceste operațiuni.

Plafonarea/ compensarea prețului la energie nu are norme de aplicare

Facturile la energie electrică ce trebuiau emise în această perioadă nu pot fi încă emise de furnizori, pentru că ele conțin și contravaloarea consumului pentru zilele care au trecut de la 1 noiembrie încoace, moment de la care se aplică mecanismul de plafonare și compensare stabilit de Parlament prin lege.

Cum legea, adoptată de Parlament la finalul lunii trecute, nu are norme de aplicare și Autoritatea de Reglementare nu a emis încă o metodologie, furnizorii nu știu practic cum să emită facturile.

Potrivit unor surse din piață citate de economica.net, deja operatorii din call-centerele funizorilor îi înștiințează pe clienții care sună și întreabă de ce întîrzie factura că facturile se vor emite cu întârziere în această lună și le spun oamenilor să stea liniștiți, pentru că întârzierea nu îi va afecta și nu va fi redus numărul de zile în care factura poate fi plătită.

Mecanism complicat de plafonare/compensare. Haos printre furnizorii de energie

Legea votată de Parlament instituie un mecanism destul de complicat de plafonare a prețului la consumatorul final, de compensare pentru clienții casnici și de reducere prin eliminarea unor componente din prețul final pentru consumatorii non-casnici mici.

Mecanismul este în vigoare în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 și a generat deja haos printre furnizori, în lipsa unor reglementări suplimentare de aplicare.

Furnizorii nu pot emite încă facturile reduse pentru casnici pentru că nu știu ce să aplice mai întâi, plafonarea sau compensarea, potrivit surselor economica.net.

Factura emisă greșit atrage sancțiuni drastice

Dacă emit factura greșit, ulterior vor fi amendați de ANRE și, pe de altă parte, trebuie să se regleze apoi în relația cu clientul.

Pentru non-casnicii mici, din factură trebuie scoase componentele specificate de lege – tarif de introducere/extragere din reţea, tarif de transport, de distribuţie, de servicii de sistem, certificatele verzi, contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, acciza.

Furnizorii nu știu încă dacă emit factura cu ele incluse și apoi le scad, sau dacă o emit direct fără aceste componente.

În plus, pentru non-casnici e nevoie și de o declarație pe proprie răspundere a consumatorului, dacă acesta vrea să aibă parte de o factură redusă.

Întârzierea facturării nu afectează consumatorii

Dacă pentru consumatori întârzierea emiterii facturilor nu are niciun efect, pentru furnizori este o altă situație delicată care se adaugă la riscurile existente deja.

Cum emit factura cu întârziere, primesc și banii pe consumul din trecut care este facturat acum tot cu întârziere, ceea ce înseamnă o nouă presiune pe cash-flow-ul companiilor.

Asta pe lângă cea generată de faptul că legea îi obligă pe ei să acorde întâi reducerile, după care vor primi banii de la stat, printr-un mecanism care i-a făcut pe furnizori să declare public că se tem că nu vor primi integral și la timp înapoi sumele de bani pe care le-au “tăiat” din facturi.

Statul amenință cu sancțiuni penale

În lege, autoritățile au termen 15 zile să stabilească procedura de decontare către furnizori precum și alte măsuri necesare aplicării actului normativ, deși cele 15 zile exced termenul de 1 noiembrie, de când consumul de electricitate  trebuie plătit la preț mai mic de clienți.

Măsurile nu au fost stabilite nici acum, e drept că nu au trecut încă cele 15 zile, dar unele facturi trebuia să fie deja emise.

Reprezentații Ministerului Energiei au transmis însă, pentru TVR, că mecanismul de compensare trebuie aplicat de la 1 noiembrie și că furnizorii riscă sancțiuni penale dacă nu-l aplică

„Ministerul Energiei atrage atenţia că un astfel de comportament abuziv poate să atragă după sine inclusiv sancţiuni penale, pentru abuz în funcţie, pe lângă cele contravenţionale prin eventualele amenzi”, a anunțat instituția, la solicitarea Știrilor TVR

sursa: economica.net.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

4 Comentarii

4 Comentarii

  1. Dochin

    miercuri, 10.11.2021 at 22:51

    Bun, vin facturile cu întârziere că nu știu furnizorii ce sa scadă din facturile oamenilor, dar când au scumpit au știut sa trimită facturile cu tariful mărit. Când trebuie să scadă prețul le tremură mâna. Ei, doamne, oare când se va face dreptate în țara asta?

  2. Balbaiala

    miercuri, 10.11.2021 at 23:54

    Balbaiala la guvern, balbaiala si la hoti !

  3. Dreptatea

    joi, 11.11.2021 at 08:01

    Dreptate? Cind nu veti mai vota partide ci independenti.

  4. pilu

    joi, 11.11.2021 at 16:26

    Bine s-a gandit DREPTETEA, votati independenti, ca astia nu au cum sa aibe un program de guvernare si daca sunt putini in Parlament sunt ca uleiul in butoiul cu apa. Daca sunt predominanti e ca la piata, taraboi si atat, ioc rezultate. Cine stie ce scoala independenta o fi facut asta ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax