Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Finanțări pentru IMM-uri, întreprinderi, autorități locale și măsuri sociale, aprobate de guvern vineri. Cine primește banii

Publicat

O serie de granturi pentru IMM-uri, întreprinderi mari și autorități publice locale, finanțare pentru parcuri de specializare inteligentă și măsuri sociale susținute din bani europeni au fost aprobate vineri, 15 iulie, de guvern.

Executivul a adoptat în ședința de astăzi două ordonanțe de urgență prin care se reglementează măsuri destinate IMM-urilor și autorităților publice locale, accesul la finanțare și facilități pentru parcurile de specializare inteligentă și măsuri sociale destinate mamelor cu nou născuți și refugiaților din Ucraina.

Buget de 500 milioane euro pentru granturi destinate eficienței energetice a întreprinderilor și granturi pentru retehnologizare în valoare de 300 milioane euro

Măsurile adoptate vineri, 15 iulie, răspund situației generate de creșterea prețului la materialele de construcții și la utilități publice și urmăresc reducerea consumurilor energetice și utilizarea surselor regenerabile de energie de către IMM-uri și întreprinderi mari, transmite Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, într-un comunicat.

Astfel, prin Programul Operațional Infrastructură Mare se alocă un buget de 500 milioane euro pentru finanțarea investițiilor în măsuri de eficiență energetică pentru întreprinderi mari și IMM-uri.

Granturile ce vor fi acordate acestei categorii de beneficiari au valoarea minimă de 50.000 euro și valoarea maximă de 500.000 euro, cu excepția celor acordate în baza schemei de minimis, unde valoarea maximă este de 200.000 euro.

„Prin măsurile adoptate astăzi, IMM-urile vor putea accesa granturi pentru două tipuri de investiții: o primă categorie vizează reabilitarea termică a clădirilor industriale, pentru a gestiona costurile de funcționare și costurile cu activitatea curentă, iar cea de-a doua este destinată producerii de energie verde. Sunt peste 1 800 de potențiali beneficiari ai acestor granturi și ne-am propus ca, cel mai probabil în luna septembrie, să lansăm oficial apelul, astfel încât banii să poată fi accesați”,  a transmis ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.

Actul normativ stabilește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii și cheltuielile eligibile pentru fiecare tip de investiție.

Sistemele informatice utilizate pentru depunerea documentațiilor sunt IMM Recover (pentru depunerea, evaluarea, selecția și contractarea proiectelor) și MySMIS2014-2020 (pentru încărcarea cererii de finanțare și a documentelor suport necesare implementării tehnice și financiare a proiectului).

Tot astăzi, a fost aprobată o ordonanță de urgență prin care a IMM-urile din industria alimentară și a construcțiilor vor putea contracta granturi de investiții necesare retehnologizării în valoare de 300 milioane euro, din Programul Operațional Competitivitate.

Valoarea granturilor este cuprinsă între 50.000 și 500.000 de euro, iar numărul estimat de beneficiari este de peste 2.000.

Autoritățile locale au acces la finanțare europeană pentru investiții în producerea de energie din surse regenerabile

Bugetul alocat acestui tip de investiții este de 500 milioane euro prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

Granturile aferente măsurilor de producere a energiei din surse regenerabile pentru consumul propriu de energie al autorităților publice locale au valoarea minimă de 500.000 euro și valoarea maximă de 5.000.000 euro.

Granturile aferente măsurilor de producere a energiei din surse regenerabile pentru comercializare se acordă pe beneficiar și proiect, sub formă de ajutor de stat, și au valoarea minimă de 5.000.000 euro și valoarea maximă de 15.000.000 euro.

„Primăriile vor putea să acceseze fonduri europene pentru gestionarea costurilor cu serviciile publice în domeniul educației, sănătății, inclusiv alimentarea cu energie termică a populației, iluminatul public sau transportul public de călători. Măsurile vizează independența energetică pentru autoritățile publice locale, astfel încât costurile cu utilitățile să poată fi gestionate eficient”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Actul normativ stabilește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii pentru a accesa finanțarea, tipurile de cheltuieli eligibile precum și criteriile de selecție la finanțare a proiectelor de investiții în producția de energie verde.

Facilități fiscale și finanțare europeană pentru parcurile de specializare inteligentă

Printr-o ordonanță de urgență adoptată astăzi, se reglementează modalitatea de finanțare a parcurilor de specializare inteligentă, bazate pe un concept partenerial care să contribuie la generarea de soluții și produse ale întreprinderilor, creșterea colaborării cu organizațiile de cercetare și inovare, asigurarea transferului tehnologic și implementarea de tehnologii noi.

Conform actului normativ, parcul de specializare inteligentă este definit ca „amplasament delimitat, în care se desfășoară activități de inovare, cercetare, dezvoltare experimentală, transfer de cunoștințe, transfer tehnologic al unor rezultate referitoare la un produs/serviciu/proces inovator obținute prin activități de cercetare dezvoltare inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă, producție de serie/serie zero, individuală, precum și alte categorii de activități specifice domeniilor de specializare inteligentă”.

Titlul de parc de specializare inteligentă este atribuit de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, cu respectarea condițiilor prevăzute în actul normativ.

Fondatori ai parcurilor inteligente pot fi autoritățile publice locale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, individual sau în asociere cu institute naționale de cercetare dezvoltare sau alte organizații publice de cercetare care înființează acest tip de parcuri.  Fondatorii parcului pot solicita finanțare din fonduri locale, de la bugetul de stat și din fonduri europene pe baza planului de dezvoltare al parcului.

Ordonanța de urgență prevede acordarea unor facilități fiscale, pentru constituirea, implementarea și realizarea unui parc de specializare inteligentă, printre care:

  • deducerea de 100% a profitului repartizat pe surse de dezvoltare, conform prevederilor legale în vigoare, pentru determinarea profitului impozabil necesar calculului impozitului pe profit datorat de către cei care realizează investiții în cadrul parcului de specializare inteligent;
  • deducerea din profitul impozabil a unei cote de 50% din valoarea investițiilor realizate în parcul de specializare inteligentă, pentru societatea-administrator care realizează astfel de investiții în construcții sau reabilitări de construcții și în infrastructura necesară parcului și de racordare la rețeaua publică privind utilitățile;
  • deducerea din profitul impozabil a unei cote de 100% din valoarea investițiilor realizate în parcul de specializare inteligentă, pentru agenții economici care au încheiate contracte de concesionare și/sau contracte de administrare și realizează investiții în clădiri și echipamente destinate activităților de specializare inteligentă;
  • reducerea în limita a 50% din valoare a redevenței datorate de către agenții care au realizat investiții în parcuri de specializare inteligentă, prin hotărâre a consiliului local, județean sau ale consiliului general al municipiului București;
  • scutire de la plata impozitului pe clădire și pe teren.

Actul normativ reglementează condițiile pentru accesarea de fonduri europene nerambursabile pentru finanțare parcurilor de specializare inteligentă, având ca beneficiari fondatorii parcului, organizații de cercetare și întreprinderi parte din contractele subsidiare, sub condiția desemnării ca lider de parteneriat a unei entități înregistrate fiscal în România, cu sediul în regiunea în care se implementează parcul de specializare inteligentă.

12 milioane euro, ajutoare pentru mame și nou-născuți

Mamele și copiii nou-născuți din categoriile cele mai defavorizate vor primi un ajutor în valoare de 2.000 lei, în primele 3 luni de la nașterea copiilor, prin tichete sociale pe suport electronic. Ajutoarele vor fi acordate în limita a 12 milioane euro, sumă alocată prin Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate.

Vor beneficia de acest sprijin, conform ordonanței de urgență adoptată astăzi:

  • mamele cărora le-a fost stabilit dreptul la venitul minim garantat;
  • mamele care fac parte din familii beneficiare de alocație pentru susținerea familiei;
  • mamele cu dizabilități;
  • mamele aflate temporar în situații critice de viață – victime ale calamităților, ale violenței domestice, persoane dependente și/sau care se află în situații deosebite de vulnerabilitate, stabilite prin ancheta socială întocmită de autoritățile publice cu atribuții în domeniul asistenței sociale;
  • mame și care nu dețin acte de identitate și nu pot accede la drepturile civile;
  • mamele minore;
  • mamele – cetățeni străini sau apatrizi proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.

Listele cu persoanele care vor beneficia de aceste ajutoare vor fi întocmite de autoritățile administrației publice locale, prin Serviciile Publice de Asistență Socială, centralizate de către prefecturi, transmise Ministerului Afacerilor Interne și, ulterior, Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, care este coordonatorul la nivel național al acestui program.

100 milioane euro, fonduri europene pentru sprijinirea refugiaților din Ucraina

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va finanța, prin Programul Operațional Capital Uman, decontarea cheltuielilor pentru satisfacerea nevoilor de bază  și sprijinul persoanelor strămutate provenite din zona conflictului armat din Ucraina începând cu data de 24 februarie 2022.

Măsura se adresează cetățenilor ucraineni, străinilor sau apatrizilor care provin din zona conflictului armat din Ucraina, care au intrat în România prin punctele de trecere a frontierei cu Ucraina și Republica Moldova. Sprijinul financiar va fi acordat pe bază de cost unitar (sumă fixă), în contextul în care, de la izbucnirea conflictului din Ucraina și până la jumătatea lunii mai, aproape 1 milion de cetățeni ucraineni au intrat pe teritoriul României.

Cheltuielile vor fi decontate Ministerului Afacerilor Interne, pe baza listelor cu cetățenii străini și apatrizi pentru care se acordă acest sprijin, mai transmit reprezentanții Ministerului Investițiilor.

sursa foto: arhivă

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Produse locale în piețe, doar în acte. ANPC atrage atenţia asupra autenticităţii certificatelor de producător

Publicat

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au făcut verificări în mai multe piețe din țară. Mulți dintre vânzătorii verificați au recunoscut că achiziționează din piețe de gros produsele pe care le revând, susțin reprezentanții ANPC, care atrag atenția asupra certificatelor de producător. 

Potrivit unui comunicat al ANPC, au fost făcute, în cadrul programului „Academia Comisarilor”, verificări în mai multe pieţe din ţară. Conform documentului, la tarabele pline de legume şi fructe, prezentate ca fiind româneşti, se aflau diverse persoane care prezentau echipelor de control „certificate” prin care atestau calitatea de aşa-zis producător, scrie mediafax.ro.

Comisarii ANPC au pornit prin sate pentru a verifica autenticitatea acestor acte şi au cerut, la faţa locului, să vadă grădinile, câmpurile şi livezile unde sunt produse legumele şi fructele găsite pe tarabe, dar, în majoritatea copleşitoare a cazurilor, nu au avut ce să vadă.

„Am demarat această acţiune în urmă cu ceva timp, dar nu am reuşit să obţinem materiale, aşa cum au făcut-o mai tinerii noştri colegi. Dacă ar fi să adunăm cantităţile de legume şi de fructe înscrise în certificatele de producător, ce s-au dovedit şi se vor dovedi a fi false, probabil ne vom da seama că produsele româneşti, şi la acest capitol, sunt în pericol. Exemplul celor din Academia Comisarilor este unul ce trebuie implementat la nivelul fiecărui judeţ. Sper să nu rămânem singurii ce constată acest lucru”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

Reprezentanţii ANPC susţin că mulţi dintre vânzătorii verificaţi au recunoscut că achiziţionează de la diverse pieţe de gros produsele, pe care apoi le revând, sau că le cumpără de la producătorii reali, care se află în cu totul alte zone şi le comercializează, la tarabă, fără a respecta contextul legal al acestei activităţi.

„Unii dintre ei explică, chiar, cum au intrat în posesia <certificatelor de producător>, cum folosesc mici spaţii cultivate, pentru a putea primi certificatele, dar că achiziţionează din alte părţi cantităţile mult mai mari, în realitate, de legume şi fructi, de pe tarabe”, transmis reprezentanţii ANPC care susţin că vor în acest fel să avertizeze autorităţile care emit aceste documente asupra fenomenului atât de des întâlnit în ţară.

sursa: mediafax.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Premierul Ciucă: Am stabilit să majorăm salariile tuturor bugetarilor cu acel sfert din diferenţa prevăzută de Legea 153

Publicat

Coaliţia de guvernare a decis aplicarea unei măriri salariale pentru bugetari cu un sfert din diferenţa prevăzută de Legea 153, a declarat, joi, premierul Nicolae Ciucă.

„Am discutat, a fost o chestiune în care s-au solicitat mai multe intervenţii pe o serie de drepturi salariale. În momentul de faţă Legea 153 tocmai a reuşit prin modificările de-a lungul timpului, de la intrarea în vigoare până acum, să producă o serie de inechităţi şi numai unitară nu mai este.

Am stabilit ca măsura pe care o vom lua la nivelul Guvernului, cu aprobarea întregii coaliţii, a fost o discuţie cu toţi liderii coaliţiei, să aplicăm acel sfert din diferenţa pe 153 la toată lumea, fără niciun fel de discriminare”, a afirmat Ciucă, într-o conferinţă de presă, la Sinaia.

Prim-ministrul a menţionat că Ministerul Muncii urmează să finalizeze modificarea Legii 153 pentru a elimina inechităţile, iar acelaşi lucru se va întâmpla şi cu Legea pensiilor.

Minisitrul Finanțelor: Ordonanţa privind majorarea salariilor bugetarilor ar putea fi aprobată săptămâna viitoare; măsurile privind sporurile, analizate separat

Întârzierea majorării salariilor pentru bugetari a fost cauzată de USR care a atacat la Curtea Constituţională legea respectivă, a declarat, joi, în conferinţa de presă organizată după şedinţa de Guvern, ministrul Finanţelor, Adrian Câciu.

„Am făcut Legea bugetului de stat, am venit în faţa dumneavoastră şi am spus că dăm la zona bugetară doar pentru două familii ocupaţionale – Sănătate şi Educaţie – şi că pentru celelalte familii ocupaţionale, în funcţie de cum evoluează execuţia bugetară, vom încerca la jumătatea anului să venim cu noi măsuri. S-a venit cu această propunere ca toate familiile ocupaţionale care aveau o diferenţă de grilă până în 2022 să primească acest 1/4 şi în direcţia aceasta vom merge. Cred că Ordonanţa va fi aprobată săptămâna viitoare. Restul de măsuri privind sporurile a rămas să fie analizate separat şi să se vină, totuşi, cu o abordare integrată la nivel de întreg aparat bugetar pentru a nu crea noi inechităţi. Sporurile sunt mai sensibile decât salariul de bază… La acest moment decizia a fost ca recuperarea să fie de doar 1/4 la cei care au înregistrat diferenţe faţă de grila 2022”, a menţionat Câciu.

Ministrul de resort a susţinut că atacarea la Curtea Constituţională de către USR a a Legii privind salarizarea bugetarilor a dus la amânarea aplicării prevederilor asumate de către actualul Guvern.

„Acea Ordonanţă are un articol distinct în care se spune că e cu încadrarea în limitele de cheltuieli de personal aprobate. Măsura a fost anunţată de Coaliţie, a fost situaţia din Parlament, atacată legea la Curtea Constituţională care punea totuşi într-o zonă de impredictibilitate când aduci şi poliţiştii şi toate celelalte categorii de personal într-o zonă pe care ţi-ai asumat-o politic. Atunci s-a luat această decizie să se vină cu Ordonanţa. Bugetarii ar trebui să ştie că această întârziere se datorează USR. USR a atacat la Curtea Constituţională legea respectivă. Haideţi să-şi mai asume şi dânşii, că parcă nici nu au fost la guvernare”, a spus oficialul.

Ce prevede noua variantă a proiectului de OUG

Ministerul Muncii a publicat miercuri, 17 august, o nouă variantă a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Documentul prevede că toţi bugetarii care nu au ajuns încă la salariile prevăzute în grila din 2022 a Legii Salarizării vor primi o pătrime din diferenţa între suma prevăzută în această grilă şi salariile în plată.

„Se propune adoptarea prezentului proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului care prevede următoarele măsuri: La Articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (…), cu modificările ulterioare, se introduc următoarele prevederi: acordarea, prin excepţie de la prevederile alin.(1), începând cu luna august 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2022 şi cel din luna decembrie 2021; acordarea, începând cu luna august 2022, pentru personalul nou încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte profesionale, în perioada ianuarie-iulie 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr.153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2022 şi cel din luna iulie 2022”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de OUG.

Potrivit documentului, aplicarea acestor prevederi se va face cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, pe fiecare ordonator principal de credite.

Măsura este motivată prin faptul că actuala criză generată de pandemia de COVID-19 a determinat la nivel naţional luarea unor măsuri de natură sanitară şi economică care au generat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici, iar în lipsa unor măsuri concrete şi rapide ”s-ar vulnerabiliza şi mai mult categoriile de persoane vizate de prezenta ordonanţă de urgenţă, prin diminuarea puterii de cumpărare, cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale populaţiei şi prin amplificarea riscului de sărăcire extremă”.

Reamintim faptul că prima variantă a proiectului, publicată în transparenţă în 6 august, prevedea şi că personalul din cadrul Institutului Naţional de Statistică precum şi din cadrul direcţiilor regionale şi judeţene de statistică beneficiază, începând cu luna august 2022, de salariile de bază prevăzute de lege pentru anul 2022.

Totodată, varianta iniţială a proiectului de act normativ acorda o majorare a salariului de bază cu 15% pentru complexitatea muncii pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul Ministerului Culturii şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, personalul din cadrul instituţiilor aflate din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, precum şi al serviciilor publice deconcentrate ale acestor ministere, şi personalul din cadrul Institutului Naţional de Statistică precum şi din cadrul direcţiilor regionale şi judeţene de statistică.

sursa: agerpres.ro, ziare.com

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VINERI: Cei mai merituoși elevi din Sebeș, premiați de administrația locală, de Zilele Municipiului Sebeș. LISTA

Publicat

21 de elevi merituoși din Sebeș, șefi de promoție sau care au obținut rezultate remarcabile la Evaluarea Națională și Bacalaureat, vor fi premiați de administrația locală, în cadrul Zilelor Municipiului Sebeș, vineri, 19 august, de la ora 11:00. 

Alături de aceștia urmează să fie premiate alte șase persoane din municipiu.

Consilierii locali din Sebeș au aprobat la începutul lunii un proiect de hotărâre privind premierea elevilor care au obținut rezultate remarcabile la Evaluarea Națională 2022, Bacalaureat 2022, a elevilor șefi de promoție și a unor persoane unice ale urbei.

Astfel, a fost aprobată alocarea sumei de 14.000 lei, în cadrul evenimentului „Zilele Municipiului Sebeș”, pentru premierea elevilor cu rezultate remarcabile la Evaluare și Bacalaureat, a elevilor șefi de promoție și a unor persoane unice ale urbei.

Premiile sunt acordate din sumele provenite din sponsorizările anilor precedenți, aflate la dispoziția municipiului Sebeș pentru activități sociale, culturale și sportive, în contul disponibil deschis la Trezoreria Sebeș.

Lista premianților

Examenul de Evaluare Națională 2022

  • Comșa Natalia – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 10

Examenul de Bacalaureat 2022

  • Hileagă Maria Georgiana – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,93
  • Cosma Tudor Mihai – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,86
  • Bărăian Adrian Călin – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,85
  • Cărpinișan Elena – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,81
  • Fățan Ioana – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,81
  • Mureșan Ioan Sebastian – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 9,80

Șefi de promoție, clasa a VIII-a

  • Filimon Maia – Școala Gimnazială nr. 2 Sebeș – nota 9,90
  • Covaciu Emilia-Maria – Școala „M. Kogălniceanu” Sebeș – nota 10
  • Jurju Antonia – Școala Gimnazială Petrești – nota 10
  • Vințan Luis Daniel – Liceul cu Program Sportiv Sebeș – nota 9,56
  • Lazăr C. Cleopatra Elena – Liceul Tehnologic Sebeș
  • Răulea Darios – Liceul German Sebeș
  • Anghel Roxana – Liceul German Sebeș
  • Nadrea Iadira Nicola – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 10
  • Tabal Nora Jihane – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș – nota 10

Șefi de promoție, clasa a XII-a

  • Popa George Nicolae – Liceul cu Program Spotiv Sebeș – nota 9,28
  • Groza I. Isidor Ioan – Liceul Tehnologic Sebeș
  • Hodoroabă Damaris – Liceul German Sebeș
  • Bărăian Adrian Călin – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, profil real
  • Niță Flavia Antonia – Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, profil uman

Persoane unice ale urbei

  • Sterca Nicolae – artist plastic
  • Sentea Flavia – sportiv
  • Dan Sara Maria – sportiv
  • Roberto Burță – sportiv
  • Julia Pienariu – sportiv
  • Sîrbu Nicolae – cetățean al municipiului Sebeș

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Primăria Alba Iulia caută diriginte de șantier pentru urmărirea lucrărilor de restaurare la Poarta a III-a a Cetății Alba Carolina

Publicat

Primăria Alba Iulia caută diriginte de șantier pentru urmărirea lucrărilor de consolidare, restaurare și conservare de la Poarta a III-a a Cetății Alba Carolina.

Primăria Alba Iulia a reluat miercuri, 17 august, procedura de atribuire a contractului de achiziție de servicii de supraveghere a lucrărilor – dirigenție de șantier, pentru urmărirea lucrărilor la obiectivul de investiții „Consolidare, restaurare și conservare a componentelor artistice din piatră la Poarta a III-a a Cetății Bastionare de tip Vauban Alba Carolina – Alba Iulia”. Valoarea estimată a serviciilor este de 5.000 de lei.

Reamintim faptul că reprezentanții administrației locale au lansat, în 15 iulie, o procedură de atribuire a contractului de achiziție de lucrări ce vizează consolidarea, restaurarea și conservarea componentelor artistice la Poarta a III-a a Cetății Bastionare de tip Vauban „Alba Carolina”, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 447.721,51 lei, fără TVA.

Potrivit documentației, primele lucrări de intervenție asupra Porții a III-a au fost efectuate 1974-1975 prin amplasarea unui cap de roman pe trupul lui Carol din ansamblul statuar ecvestru Carol al VI-lea și prin spălarea fațadei cu jeturi puternice de apă, lucrări care au deteriorat monumentul istoric.

În anul 1998 s-a realizat un prim proiect de intervenție asupra Porții iar în decembrie 1998 au fost începute lucrările de consolidare, restaurare, conservare și punere în valoare, care au continuat pe parcursul a 10 ani, lucrări care s-au recepționat în anul 2009.

În urma analizelor de laborat efectuate, pe elementele artistice ale Porții a III-a au fost identificate următorii factori de deteriorare:

  • două specii de licheni
  • două specii de mușchi
  • săruri calcitice recristalizate, nitrați

Actualul proiect vizează efectuarea măsurilor minimale, de maximă urgență, pentru materialul litic la Poarta a III-a a Cetății, între care enumerăm:

  • lucrări de biocidare a suprafețelor ce conțin atac biologic
  • lucrări de extragere a sărurilor de pe suprafețele afectate ale materialului litic
  • lucrări de hidrofugare în întregime a suprafețelor materialului litic în vederea conservării lor
  • unde se impun, executare lucrări de refacere a hidroizolațiilor la coronamentul monumentelor

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax