Actualitate
FOTO ADR Centru: Centru de transfer multimodal în Alba, la Coșlariu sau Vințu de Jos. Variantă pentru sporirea competitivităţii economice a judeţului

La întâlnire au participat președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel și directorul general al Regionalei CF Brașov, Ioan Pintea, alături de reprezentanți ai administrației publice din Brașov, inclusiv primarul Sorin Taus, din Feldioara, și conducerea ADR Centru.
Transportul multimodal este una dintre cele mai simple modalități de reducere a emisiilor provenite din transporturi prin transferarea fie parțială sau în totalitate a călătorilor de la modul rutier la moduri de transport mai sustenabile, cum ar fi transportul feroviar sau pe apă. Există, de asemenea, o eficiență mai mare și reduceri de costuri, prin mărirea vitezelor de manevrare, reducerea costurilor de manevrare și îmbunătățirea securității.

Pe calea ferată și în centrele inter-modale se transportă, în general, marfă containerizată, pentru sistemele logistice. În medie, costurile de logistică reprezintă 10-15% din costul final al produsului finit. Estimările făcute în 2007 iau în considerare ponderea industriei logistice din România la 9,7% din PIB, care este cu aproximativ 50% mai mică decât media din Europa (aproape 14% din PIB). În baza principiilor de cost, timp și de reducere a riscurilor, lanțurile de aprovizionare logistică încearcă să livreze mărfurile pe „calea cu cea mai mică rezistență”. Țările care reduc barierele în calea comerțului adoptă proceduri vamale simple și eficiente și au terminale bune de infrastructură de transport și eficiente care să atragă transportul de marfă. România este în competiție puternică cu multe țări din Europa de Sud și Europa de Est pentru a deveni o locație preferată pentru alimentarea bunurilor spre centrul Europei, datorită apropierii sale de Canalul Suez, din punct de vedere al timpului de navigare. România este, de asemenea, bine plasată pentru a atrage investiții străine în special pentru asamblarea produselor de fabricație și activitățile care sunt legate de logistică datorită costurilor relativ scăzute pentru forța de muncă, dar și datorită faptului că este situată pe ruta de comerț est-vest.

Ținând cont de acţiunile finanţate în cadrul Axei prioritare 6 a POR 2014-2020 “Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională”, privind modernizarea și reabilitarea reţelei de drumuri judeţene care asigura conectivitatea, directă sau indirectă cu rețeaua TEN-T și construirea unor noi segmente de drum județean pentru conectarea la autostrăzi sau drumuri expres, există un foarte mare interes al județelor Alba și Brașov de a dezvolta centre de transfer inter-modal. În județul nostru atât zona Teiuș-Coșlariu, cât și Vințu de Jos vor fi legate de vestul Europei prin autostrăzi și căi ferate de mare viteză, ca urmare a investițiilor realizate sau care sunt în curs de finalizare. Din acest motiv, autoritățile administrației publice – și în special Consiliile Județene Alba și Brașov – sunt deosebit de interesate de a pregăti proiecte strategice prioritare pentru infrastructura de transport, în vederea stabilirii direcţiilor de acţiune pentru o utilizare cât mai eficientă a resurselor și a locațiilor disponibile şi care să asigure o dezvoltare cât mai armonioasă a regiunii.
”ADR Centru a fost implicată, de-a lungul timpului, în derularea mai multor programe pentru dezvoltarea județelor din regiune. De aceea, știm că în regiunea noastră este nevoie de corelare între necesarul de finanțare a dezvoltării, cu resursele disponibile și cu cerințele formale din apelurile de proiecte. Ne interesează foarte mult creșterea conectivității intermodale, a legăturilor create prin combinarea tuturor modurilor de transport între regiuni, accesul optim populației și al mediului de afaceri la rețeaua de transport și susținerea dezvoltării regiunilor cu potențial de creștere economică. Dezvoltarea sistemului de transport multimodal implică efortul comun al administrației publice centrale și locale, al operatorilor de transport și al tuturor actorilor implicați în procesul de dezvoltare regională.
Poziţionarea centrelor pe care le-am analizat cu partenerii noștri de dialog aduce mari beneficii fiecăruia dintre județele Alba și Braşov. În Alba, de exemplu, există teren disponibil la Coșlariu pentru diversificarea activităților logistice și, practic, se vor putea deservi platformele industriale de la Blaj, Alba Iulia și Sebeș. Vom colabora cu reprezentantii CFR, precum și cu colegii noștri de la Alba și Braşov, pentru a pregăti documentațiile necesare realizării centrelor de care am vorbit. Astfel, oferim sprijin, informații și expertiză concretă pentru pregătirea de proiecte integrate, în derularea cărora se poate implica și Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News