Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO ADR Centru: Primul parteneriat între licee din Regiunea Centru și Landul Brandenburg a fost semnat în județul Alba


Publicat

Prieteni-romani-si-geermaniLiceul German Sebeș și Liceul ”Dr. Wilhelm Polthier” din Wittstock, Landul Brandenburg au semnat, sâmbătă, 8 iulie, un parteneriat școlar, după trei zile agreabile, dar și pline de evenimente în Transilvania. Printre obiective se află întâlniri personale ale studenților și cadrelor didactice, precum și proiecte comune ale școlilor, care vor ajuta comunitățile să se cunoască mai bine și să crească gradul de înțelegere a problemelor socio-economice din fiecare țară și regiune, pentru a partaja informații cu privire la experiența tehnică și educațională și pentru a realiza proiecte comune. 

Din 5 până în 9 iulie 2017, o delegație a liceului din Wittstock/Dosse a vizitat județul Alba în Regiunea Centru / Transilvania. Această delegație, formată din trei cadre didactice și cinci elevi, a fost condusă de directoarea liceului german, Eva-Maria Vonino.

Toți reprezentanții liceului din Brandenburg s-au aflat pentru prima dată în România. De aceea, ei s-au întâlnit cu o deosebită curiozitate cu reprezentanții Liceului German din Sebeș, cu echipa condusă de directorul Verona Maria Onofrei, cu profesoara de limba germană Delia Cristina Răulea și cu coordonatoarea Bibliotecii ”Lucian Blaga”, Erika Guta, precum și cu șase elevi din Sebeș.

Delegația germană a fost primită chiar în prima zi de primarul municipiului Sebeș, Dorin Gheorghe Nistor, iar în cadrul discuțiilor s-a precizat faptul că atât administrația din Sebeș cât și omologul său, primarul din Wittstock, Jörg Gehrmann, doresc să sprijine în mod activ acest parteneriat între școli.

Ulterior au fost organizate două ateliere de lucru separate – unul pentru elevi și unul pentru profesori – pentru a discuta despre felul în care cele două școli pot colabora în viitor. Participanții au conștientizat că există mai multe puncte de vedere comune decât se credea anterior. Profesorii au constatat că opiniile lor cu privire la predare, la sistemul de valori al tinerilor, la orientarea acestora în viață și la dezvoltarea conștiinței lor civice sunt comune. Pe de altă parte, elevii români și germani au dat dovadă de deschidere, respect și înțelegere reciprocă, dar și dragoste de țară și toleranță față de persoanele de diverse origini etnice. Practic, deși s-au văzut abia joi dimineața, elevii au devenit foarte repede, ”ca frații”!

În aceste condiții au apărut și câteva propuneri: în Wittstock se va înființa un grup de lucru pentru predarea unui curs de limba română, iar un schimb educațional între profesori va aborda problemele referitoare la minorități, la incluziunea socială și egalitatea de șanse. Împreună, cele două licee vor colabora cu bibliotecile municipale din Wittstock și Sebeș, care, la rândul lor, vor reflecta aspecte ale cooperării româno-germane și vor căuta să achiziționeze materiale didactice și de lectură în limba germană, pentru Sebeș și în limba română, pentru Wittstock. Pe de altă parte, reprezentanții celor două unități de învățământ au decis să pregătească noi proiecte comune care urmează să fie dezvoltate, în special, în cadrul programului Erasmus Plus.

Primele activități vor fi continuate în luna septembrie 2017, când doi elevi din Sebeș vor efectua o vizită în orașele Wittstock și Bad Freienwalde, în acesta din urmă alături de echipa ADR Centru și a Consiliului Județean Alba, iar la începutul lunii februarie 2018 va avea loc un atelier de teatru în Wittstock, la care va participa un grup mai mare de elevi din Regiunea Centru. Evenimente sportive, schimburi de informații prin Internet și social-media, precum și organizarea de tabere de vară, inclusiv concursuri tematice sunt câteva dintre temele pe care elevii și le-au stabilit ca obiective pe termen scurt și mediu.

”În cadrul mai larg al parteneriatului dintre Regiunea Centru și Landul Brandenburg, oficializat în urmă cu aproape un deceniu, precum și în urma vizitei doamnei Secretar de Stat Anne Quart, responsabilă pentru domeniul Afacerilor Europene în cadrul Ministerului pentru Justiție, Europa și Protecția Consumatorului, Regiunea Centru și județul Alba au primit vizita acestui grup de tineri din Landul Brandenburg, pentru a crea o punte peste generații, printr-un schimb educațional cu elevii din Sebeș. Acest proiect este coordonat de Reprezentanța din Alba Iulia a Parteneriatului dintre Landul Brandenburg și Regiunea Centru, în cooperare cu ADR Centru. Acțiunea noastră comună este și un prim pas în cadrul activităților pe care intenționăm să le organizăm începând cu anul următor, în Regiunea noastră, în cooperare cu tinerii din landul german, prin intermediul Centrului de Informare Europe Direct Regiunea Centru, ținând cont de aplicația pe care am depus-o spre finanțare la Reprezentanța Comisiei Europene în România. Considerăm că astfel facem un foarte bun schimb de idei și de informații și implicăm cu adevărat elevii și tinerii, în general, în activități comune, cu tematică europeană, în special în privința vieții sociale a comunităților din care fac parte”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru, referindu-se la acest prin acord de colaborare dintre o școală din Regiunea Centru și una din Landul Brandenburg.

Cel mai important moment în cadrul schimbului educațional româno-german a fost semnarea, de către directorii celor două instituții de învățământ, a unui acord de colaborare – numit de partea română, în stil tradiționalist, ”Hrisov de bună înțelegere”. Acesta include, printre obiective, „întâlniri personale ale studenților și cadrelor didactice, precum și proiecte comune ale școlilor noastre, care vor ajuta comunitățile să se cunoască mai bine și să crească gradul de înțelegere a problemelor socio-economice din fiecare țară și regiune, pentru a partaja informații cu privire la experiența tehnică și educațională și pentru a realiza proiecte comune. Astfel, cele două părți vor contribui la pacea și stabilitatea europeană, inclusiv prin a asigura înțelegerea internațională într-o Europă unită”.

Activitățile profesionale și turistice au fost pregătite de reprezentanții oficiali ai parteneriatului dintre Landul Brandenburg și Regiunea Centru, Klaus-Peter Krüger și Birgit Schliewenz. După încheierea vizitei delegației germane, Schliewenz a declarat: ”În cel de-al 10-lea an de existență a acestui parteneriat regional am realizat acest act de colaborare între două școli care și-au propus să deruleze mai multe activități concrete în folosul tinerilor. Acesta este un rezultat important și sperăm să deschidă o nouă cale de cooperare între școlile din ambele regiuni, susținând astfel, prin contacte și programe dedicate tinerilor, durabilitatea cooperării regionale”.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Intervenții Salvamont la Sălciua și Piatra Secuiului, pentru evacuarea a doi turiști. Operațiunile au durat peste 7 ore

Publicat

Serviciul Public Salvamont Salvaspeo Alba a intervenit sâmbătă, în zona comunei Sălciua, pentru acordarea primului ajutor și evacuarea unei persoane de sex masculin în vârstă de 26 de ani din Alba Iulia care acuza dureri în zona toracelui.

Potrivit reprezentanților Salvamont Alba, persoana a fost predată unui echipaj de la Serviciul Județean de Ambulanță.

Tot sâmbătă, salvamontiștii din Alba au acordat primul ajutor și au evacuat o persoană de sex masculin din Piatra Secuiului, comuna Rimetea, persoană care prezenta amețeli.

Potrivit reprezentanților Salvamont Alba, operațiunile de salvare au fost foarte dificile.

Cele două intervenții au durat aproximativ 7 ore și jumătate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comerțul cu mașini second-hand, fiscalizat de anul viitor, cu beneficii la buget de 700 milioane de euro. Propunerea APIA

Publicat

masini-noi

Comerţul cu autovehicule rulate, realizat de către persoanele fizice şi juridice din România, trebuie fiscalizat de la 1 ianuarie 2021, pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto, iar beneficiile aduse bugetului de stat vor fi de aproximativ 700 de milioane de euro/an, susţin reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

„Viziunea APIA pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto din România, este axată pe o serie de vectori de dezvoltare care să faciliteze atingerea pe plan naţional a obiectivelor de mediu asumate în cadrul dialogului internaţional şi european. Din perspectiva obiectivelor Agendei pentru Dezvoltare Durabilă din 2030 a ONU (din care patru sunt de interes şi pentru industria auto)”, se arată într-un comunicat de presă a Asociaţiei, transmis vineri Agerpres.

Una dintre cele zece măsuri pe care APIA le propune Guvernului României în vederea revitalizării activităţii de comerţ cu autovehicule noi şi servicii post-vânzare se află realizarea de Ministerul Sănătăţii a unui Ghid de sănătate publică/Cod de bună practică privind măsurile de precauţie în materie de sănătate pentru operatorii economici ce activează în acest domeniu. De asemenea, se propune asigurarea unor programe de testare a angajaţilor companiilor respective.

Potrivit sursei citate, în România este nevoie de realizarea şi punerea în aplicare a unui Program Naţional de Înnoire a Parcului auto al autorităţilor publice prin achiziţii publice de autovehicule, în special cu emisii reduse şi actualizarea criteriilor pentru cumpărarea de autovehicule ecologice.

În plus, se propune pregătirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, astfel încât operatorii din piaţă să aibă elementele necesare pregătirii anului 2021.

Specialiştii APIA susţin eliminarea prevederilor care limitează (leasing, test-drive) abordarea consistentă a Programului „Rabla Plus” de către potenţialii beneficiari, precum şi eliminarea nedeductibilităţii TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scăzute.

De asemenea, a măsură vizează realizarea unui parteneriat public – privat pentru descentralizarea înmatriculării către dealerii de automobile şi digitalizarea procedurii de înmatriculare, în acord cu practica europeană din alte ţări.

În ceea ce priveşte infrastructura destinată autovehiculelor electrice, APIA susţine aplicarea unui program de finanţare care să fie disponibil operatorilor economici, pentru staţii de încărcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene şi drumurilor naţionale, în valoare de 53 de milioane de euro aprobat de Comisia Europeană pentru România.

Alte măsuri considerate importante de către producătorii şi importatorii de automobile din România sunt: introducerea în Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 şi 2030 privind numărul de autovehicule cu emisii zero sau scăzute şi staţii de încărcare (electrice, hidrogen, CNG, LNG), realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de către municipii a zonelor cu emisii scăzute şi modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea in considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legaţi de poluare sau schimbări climatice.

Nu în ultimul rând, APIA este de părere că fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate (realizat de către persoane fizice, dar şi juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021, reprezintă o măsură importantă pe care ar trebui să o ia autorităţile, beneficiile aduse bugetului de stat fiind de circa 700 milioane de euro/an.

Tot membrii APIA propune spre dezbatere atât autorităţilor, cât organizaţiilor sau persoanelor interesate asumarea unor obiective prin documentul „Viziunea APIA 2020-2030 Mobilitate sustenabilă, sigură şi eficientă”.

În acest sens, se propun planuri de îmbunătăţire a calităţii aerului în oraşe (reducerea emisiilor CO2, a emisiilor poluante NOx si PM, prin stimularea casării/retragerii din parcul naţional auto a autovehiculelor poluante), creşterea gradului de siguranţă rutiera (prin: promovarea vehiculelor care corespund celor mai noi prevederi în domeniu, dezvoltarea infrastructurii rutiere naţionale şi conexiuni cu Europa, fiscalizarea folosită ca instrument de înnoire a parcului auto – comerţ autovehicule rulate, impozit anual, beneficii pentru achiziţia de autovehicule verzi).

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Alexandru Mihai Dan, micul pianist din Alba Iulia pasionat de Mozart, bicicletă și Xbox. Visează să urmeze Conservatorul

Publicat

Alexandru Mihai Dan are 11 ani și o pasiune mare: muzica. A terminat clasa a IV-a la Liceul de Arte ”Regina Maria” Alba Iulia, unde studiază pianul. 

Micul pianist a câștigat deja multe premii, cel mai recent fiind premiul al doilea la categoria sa de vârstă, la Concursul Internațional ”ProPiano România 2020 online”. Din cauza epidemiei de coronavirus, concursul s-a desfășurat online.

”De mic am avut înclinații spre muzică; dar nu e de mirare ținând cont că în familia noastră sunt mulți muzicieni: mătușa mea este profesoară de pusn și canto la o școală de profil din Franța, verișoara mea cânta în New York la vioară, tatăl meu cântă la pian iar unchiul meu la chitară. Mama nu are nici o înclinație spre muzică. Am început să mă joc la pian devreme, având o pianină în casă, dar serios am început să studiez pianul de la 6 ani” spune Alex Dan.

Anul trecut, Alex a cântat în cadrul festivalului Graf – Art Gura Râului – Sibiu, pe aceeași scenă cu mătușa și verișoara lui. Trei generații pe aceeași scenă și multă emoție din partea copilului.

Din clasa I, Alex s-a mutat la Liceul de Arte ”Regina Maria” din Alba Iulia, pentru a studia serios acest instrument. Acolo a fost descoperit de profesorul Ovidiu Pârjol.

”Între noi există o adevărată chimie, el fiindu-mi un adevărat mentor și model. Începutul a fost greu, am avut mult de recuperat față de colegii mei care erau de un an la liceu. A contat foarte mult sprijinul profesorului și al părinților dar și faptul că sunt într-o clasă cu colegi foarte talentați și astfel nivelul de pregătire este unul ridicat” spune Alex.

A început să participe la concursuri din clasa a II-a, câștigând de la primul concurs premiul întâi.

Ulterior a obținut premiul I la Festivalul J.S.Bach, concursul Pro Piano, concursul internațional de interpretare ”Piano Modus Vivendi”.

”În clasa a III-a, la concursul național de pian ”Prietenii Muzicii Pro Piano pe lângă premiul I la categoria mea de vârstă am luat și Premiul Special pentru cea mai bună interpretare din concurs a unei piese din secolul XX (Prokofiev)” își amintește Alex.

A mai cântat și la Sinagoga din Alba Iulia, în cadrul unui proiect muzical susținut în parteneriat cu Liceul de Arte, Lions Club și Comunitatea Evreilor din Alba Iulia și anul trecut a fost premiat în cadrul Galei Performerilor din învățământ.

Micul muzician studiază în fiecare zi cam o oră și jumătate, până la 2 ore, dar, spune el, ”am și zile în care trag chiulul și nu studiez”.

Compozitorul lui preferat este Mozart; îi plac sonatele lui, în special Rondo Alla Turca. Ascultă însă și alt fel de muzică: ”Începând cu Queen, eternul Queen – după cum spune mama, U2, Scorpions dar și Bruno Mars, Marhmello, Travis Scott”.

La școală pe lângă pian îi plac o serie de materii: Limba Română, Științele Naturii și Istoria. Îi mai place să joace tenis, să înoate, să se dea cu bicicleta sau trotineta dar și să se joace pe Xbox.

Visul său este să urmeze conservatorul, dar nu i-ar displăcea să fie bucătar.

”În perioada pandemiei a fost greu pentru că am făcut școală online, inclusiv orele de pian. A fost greu atât pentru mine cât și pentru domnul profesor.

Este dificil să predai și să înveți online, să nu se audă perfect notele sau nuanțele pe care le cânt, să văd prin telefon cum trebuiesă apăs pedala.

Dar în ciuda acestui aspect, în iunie am participat la Concursul Internațional ”ProPiano România 2020 online” și spre bucuria mea am luat premiul 2 la categoria mea de vârstă. Sunt mulțumit dar m-am și ambiționat ca la anul să iau premiul 1” adaugă Alex.

;

Foarte importantă este înțelegerea dintre profesor și elev dar și sprijinul părinților.

Am noroc cu domnul profesor Ovidiu Pârjol pentru că el știe cum să mă ia, când mai tare, când mai încet.

Mona Dan, mama băiatului: ”Este destul de greu să ai o pianină acasă, a ta personală, atât din punct de vedere financiar, fiind destul de scumpă cât și din punct de vedere al spațiului. Dar dacă vrei să faci performanță sau să profesezi în acest domeniu, este absut necesară”.

Ce spune profesorul Ovidiu Pârjol despre Alex și despre cursurile online:

”Majoritatea elevilor bănuiesc (nu am cum să știu, decontul îl vom putea evalua mai sigur după o anumită detașare în timp) că au avut o scădere a rezultatelor învățării în noul mediu online.

E de așteptat pentru că ar fi o listă imensă de motive perfect legitime pentru a justifica această tendință. Așadar nu m-aș fi putut supăra prea tare dacă și cu Alex s-ar fi întâmplat astfel.

E crucial să înțelegem că nu ne putem plânge de copii, întotdeauna pentru eșecul unui copil vina este a adulților. Ne putem plânge între noi, profesorii de părinți și părinții de profesori, restul este, cred, sub demnitatea unui adult.

Alex însă a progresat online într-un ritm mai rapid decât offline. Explicația? Foarte simplă. Pentru a desfășura o oră de pian online cu elevi mai mici e de mare folos asistența părinților. Se poate și fără dar e mult mai greu.

Camera telefonului trebuie destul de des mutată de pe elevul în fața claviaturii pe partitură și înapoi pentru că unele detalii din partitură trebuie să mi le poată arăta elevul cu mâna lui pe partitură pentru a mă convinge că a înțeles despre ce vorbim. Ăsta e doar unul dintre multele „detalii tehnice“ ale orei de pian online.

Nu e ușor, dar nici imposibil nu e. Știți gluma aceea „de sezon pandemic“ care sună cam așa: „Mulți părinți o iau razna în perioada asta, în casă cu copiii lor. Sunt obligați să suporte educația pe care le-au dat-o…“. Nu a fost chiar așa cu părinții lui Alex, dar au fost nevoiți să asiste la ora de pian. Au înțeles măcar parțial pe ce insist și prin urmare l-au supravegheat altfel în timpul studiului individual din fiecare zi.

Au contat enorm și privirile mamei din spatele camerei. Nu le vedeam, dar le intuiam din reacția lui Alex.

Răbdarea mamei a fost pusă la încercare mai mult decât a mea și astfel s-a mai întâmplat ceva bun în tot răul pandemiei: au înțeles mai bine și părinții cât de greu e să cânți la pian și ce presupune mai exact asimilarea unei lucrări muzicale.

Să ne înțelegem: întotdeauna voi prefera ora offline. Se pierde mult, în multe sensuri, când desfășori ora online. Ora online este pentru mine învățământ „pe modul avarie“. Dar nu e imposibil.

Însă Alex este unul din fericiții elevi cu acces la tehnologie și internet, cu părinți care îi pot acorda mult timp pentru a-l asista și supraveghea, cu o curte în care să se poată juca în aer liber pentru a compensa măcar un pic expunerea zilnică pentru mai multe ore la un ecran.

Mă miră ipocrizia cu care s-a schimbat instant percepția lucrurilor: până acum ecranul era o plagă în creșterea sănătoasă a copilului, iar acum expunerea susținută și îndelungată la el este „noua normalitate“…

La ora de pian măcar nu e expus la ecran, elevul cântă, deci e cu ochii în partitură sau pe claviatură. Sunt liniștit măcar în acest sens. Despre viteza internetului în 2020 nu vreau să încep să vorbesc pentru că nu mai termin. Oare cum își imaginează cineva că avem, realist, destulă viteză și lățime de bandă pentru a garanta online dreptul constituțional al fiecăruia la educație? De aceea insist pe faptul că Alex este un caz excepțional.

Mă bucur nespus că am reușit împreună cu Alex și părinții lui (cărora nu le pot mulțumi destul pentru cum s-au implicat) să scoatem tot ce e mai bun dintr-o situație extrem de rea în atât de multe sensuri.

Bucuria lui Alex de a cânta la pian face parte dintr-un alt ordin de existență, mult deasupra virusului și a întregii crize pe care a generat-o. Această bucurie a muzicii mă ține și pe mine în viață și este încă și mai deplină când văd că mai reușesc din când în când să-i mai „virusez“ și pe alții, mici sau mari”.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Federaţia SANITAS, despre legea carantinei şi izolării: „Salariații din sănătate, între sclavagism și inchiziție sanitară”

Publicat

Federaţia SANITAS din România solicită Senatului să analizeze cu atenție legea carantinei şi izolării, susținând că angajații din sistemul medical au ajuns „sclavi din punct de vedere al drepturilor/relațiilor de muncă și inchizitori din punct de vedere al obligațiilor la locul de muncă”. 

„Federația SANITAS a urmărit cu interes și stupoare, în ultimele 3 zile, traseul legii privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic și biologic!

Interesul nostru este relativ, în principal, la următoarele aspecte, devenite deosebit de grave pe parcursul ultimelor 4 luni:

  • Încălcarea în continuare a drepturilor personalului medical și auxiliar din sistemul sanitar public de stat și cel de asistență socială (vezi art. 15, alin. 3 – care permite detașarea personalului medical și auxiliar fără acordul acestuia);
  • Supraîncărcarea cu obligații aproape anti-sociale a medicilor (vezi art. 6, alin. 2 și 3, art. 7, alin. 8 și 9) care vor fi responsabili de trimiterea în izolare/carantină a persoanelor suspecte!
  •  Încălcarea/limitarea în continuare a unor drepturi cetățenești!

Studiind modificările proiectului de lege, pe traseul legislativ, am constatat că atât guvernanții cât și parlamentarii români, indiferent de culoarea politică, au pus mână de la mână și au încărcat fără discernământ desaga și așa plină de responsabilități a salariaților din sistemul sanitar! Și dacă nu le-a fost suficient să fie numiți torționari, de acum vor putea fi numiți și distrugători de familii, de bunuri, din moment ce medicii vor fi obligați să decidă asupra libertății populației, a confiscării/distrugerii bunurilor celor suspecți și, apoteotic, asupra trimiterii minorilor în grija asistenței sociale!

Astfel, salariații din sănătate, se găsesc într-o ipostază absolut halucinantă: sunt sclavi din punct de vedere al drepturilor/relațiilor de muncă și inchizitori din punct de vedere al obligațiilor la locul de muncă!

Și toate acestea în condițiile în care același personal medical este deja epuizat psihic și fizic, iar legiuitorii nu dau niciun semn că s-ar gândi la posibilitatea de a adapta un program redus de muncă pentru cei ce tratează COVID-19 de mai bine de 4 luni, un nou normativ de personal sau posibilități de recuperare a capacității de muncă pentru soldații în alb aflați în linia întâi!

Solicităm Senatului României să analizeze cu atenție acest proiect de act normativ și să corecteze toate anomaliile pe care este pe cale să le legifereze, înainte ca personalul din spitalele publice de stat, contaminat în număr nepermis de mare cu noul virus, epuizat și supraîncărcat de reponsabilități să capituleze”, se precizează într-un comunicat al federației.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate