Actualitate
FOTO: Atelier Commedia dell Arte, organizat de Skepsis, în colaborare cu actorul italian Cristian Izzo, pentru tineri artişti. Schimb intercultural la Alba Iulia
Grupul Skepsis organizează până în 12 octombrie un atelier de aprofundare a genului Commedia dell Arte pentru tinerii artişti care se formează în cadrul Asociaţiei. Atelierul este coordonat de Cristian Izzo, din Catelmmare di Stabia, Napoli, cunoscut şi apreciat tânăr actor, regizor, dramaturg şi poet italian.
Întâlnirea este motivată de faptul că grupul Skepsis deja practică acest gen specific Renaşterii, având în repertoriu o serie de spectacole care au cucerit deja publicul albaiulian, unele dintre ele fiind prezentate şi la festivaluri naţionale şi internaţionale unde au impresionat plăcut fiind recompensate cu premii şi distincţii.
“Dorim să profităm, în mod nobil, de experienţa şi cunoaşterea lui Cristian Izzo pentru a dobândi o înţelegere mai profundă a genului şi o mai mare stăpânire a formelor sale specifice, astfel încât spectacolele să capete mai multă strălucire şi culoare în viitor”, transmit reprezentanţii Skepsis.
Atelierul este realizat în cadrul proiectului Stagiunea cu Skepsis 2016, un proiect de tineret, evidenţiind dimensiunea de formare şi învăţare a acestuia, oferind şansa de a crea legături între tineri artişti prin intermediul artei şi educaţiei.
În esenţă, atelierul este un veritabil schimb intercultural, certificând pasiunea şi devotamentul tinerilor pentru artă şi educaţie. Se lucrează intens, 4-6 ore /zi, timp de 8 zile, pe dimensiunea de actorie, scenografie, costume şi regie pentru a aprofunda şi a dobândi un control mai rafinat auspra genului.
Întâlnirile au loc zilnic la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia şi la Caponiera situată între Bastionul Sf. Carol și Bastionul Sf. Elisabeta din Cetatea Alba Carolina a municipiului Alba Iulia.
Rezultatele acestui atelier vor fi dăruite apoi albaiulienilor – se vor regăsi în producţiile şi reprezentaţiile viitoare ale grupului Skepsis, care vor fi mai bogate, mai savuroase, mai pline de substanţă.
“Am întâlnit grupul Skepsis la un festival internaţional la care am participat împreună în Bulgaria, în 2015, unde ei au susţinut un spectacol în genul Commedia dell Arte. Ne-am cunoscut mai bine la cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de Tineret APOLLO, pe care-l organizează ei în Alba Iulia şi unde am participat cu un spectacol primăvara trecută. Am avut astfel ocazia să stăm mai mult de vorbă şi am descoperit că avem multe lucruri în comun. Cum festivalul APOLLO urmăreşte să creeze punţi de colaborare între tinerii artişti, m-am simţit onorat atunci când Viorel Cioflică mi-a propus să revin la Alba Iulia pentru a susţine un atelier intensiv de aprofundare a genului Commedia dell Arte pentru tinerii actori ai trupei Skepsis. Acest gen este specific culturii mele şi a jucat un rol major în debutul meu ca actor – de altfel am continuat să aplic şi să dezvolt principiile sale în fiecare nou spectacol în care am jucat.
O regulă de bază a viziunii mele asupra teatrului, pe care o respect mereu, este ca prin teatru să descopăr şi să studiez cât mai bine rădăcinile culturii din care provin pentru ca mai apoi să pot crea noi forme de expresie, să îmi cunosc tradiţia culturală pentru a pune esenţa ei în relaţie cu alte culturi cu care am contact. În artă, în teatru, ca şi în viaţă în general nici o idee şi nici o formă nu apare din nimic, totul transmite şi se transformă. Acesta este principiul care ghidează acest atelier, deoarece Commedia dell Arte este un gen strict şi specific legat de cultura italiană, fiecare personaj, fiecare mască, fiind reprezentative pentru câte o regiune a Italiei, subliniind o trăsătură anume a populaţiei şi un anume mod de a vorbi. La prima vedere ar părea aşadar imposibil să poţi adapta acest gen la o altă cultură.
Pe parcursul atelierului, voi explica cât mai amănunţit personajele tipologice şi măştile principale şi secundare ale Commediei dell Arte pentru a înţelege diferenţele dintre ele: cum vorbesc, cum se mişcă, ce costume poartă. Vom discuta diverse tipuri de intrigă a genului, despre situaţii şi cum se crează acestea apoi, după ce vor înţelege şi îşi vor însuşi aceste noţiuni vom lucra şi vom antrena vocea şi corpul, două dimensiuni importante folosite în practicarea acestui gen. Vom încerca apoi improvizaţii şi vom crea situaţii pentru a juca efectiv personajele dezvoltând diversele relaţii dintre ele.
În finalul atelierului, ne propunem să găsim forme corespondente în cultura românească. Vom discuta despre diverse tipologii ale românului şi vom căuta să descoperim în cultura românească tipuri similare celor din Commedia dell Arte, construind personaje tipologice similare şi inventând măşti pentru ele. Vom demonstra astfel că anumite trăsături ale individului sunt universale şi că le putem regăsi aşadar oriunde mergem în lume. Cred că ceea ce ne propunem este important şi presupune o muncă deloc uşoară, dar sper să reuşesc să dăruiesc ceva acestui grup care m-a primit cu dragoste şi acestui loc de care deja mă simt legat”, spune Cristian Izzo.
Cristian Izzo – CV Artistic
S-a născut la Castellamare di Stabia în 1990 şi a început să studieze teatrul de la 10 ani. A lucrat în formarea sa cu trei dintre cei mai importanţi actori ai italiei – Paolo Ferrari, Valeria Valeri, Paolo Poli. A debutat ca actor în 2008 în spectacolul “Padroni di Barche” regizat de unul dintre cei mai cunoscuţi regizori din Italia, Raffaele Viviani, continuând cu alte apariţii dintre care cele mai importante au fost în 2011 în spectacolele “Napoli chi resta e chi parte” şi “Il giudizio universale”, ambele regizate de Armando Pugliese.
In 2011 a înfiinţat o asociaţie culturală, Compagnia del Futuro, începându-şi totodată cariera ca şi dramaturg cu piesele “Fantasmi vivi e morti”, “Non è il solito recital” and “Ultima fermata: chi è di scena?” (aceasta din urmă ajungând în Roma Fringe Festival).
În 2013 a colaborat cu Universitatea “Federico II”, Napoli, pentru a realiza spectacolul “Europenii”, primind pentru acesta distincţia laurea ad honorem din partea “Centrului Universitar European pentru Moştenirile Culturale” în Italia şi Franţa (https://www.univeur.org/cuebc/index.php/en/).
În 2014 s-a implicat ca actor în spectacolul “Il coro negato”, dedicat poetului Italian Antonio Neiwiller, regizat de Sandro Dionisio, un important regizor Italian de teatru şi film, primind pentru rolul său o bursă de studii din partea Centrului de Studii asupra Teatrului Meridional – graţie acestei burse, a avut şansa de a studia cu Enzo Moscato, considerat acum cel mai important dramaturg Italian contemporan. În acelaşi an a câştigat distincţia păentru cel mai bun text pentru piesa “Canis Lupus” la cea de-a zecea ediţie a festivalului „La corte della formica” – cel mai important festival de teatru din Napoli. Apoi, cu poemul „Scarrafunera”, a câştigat premiul naţional pentru poezie din partea Universităţii “Federico II”, Napoli .
În 2015, una dintre piesele sale, “Post Fata Resurgo” a fost selectată şi regizată de către Gianfelice Imparato, unul dintre cei mai importanţi actori şi regizori contemporani – în acest proiect Cristian Izzo a fot implicat şi în calitate de actor principal. După această experienţă, Cristian Izzo a lucrat cu Gianfelice Imparato ca şi regizor asistent la punerea în scenă a două spectacole importante după Maurizio Costanzo şi Dorine Hollier. În acelaşi an Cristian Izzo a fost unul dintre protagoniştii filmului “Io sono gaetano”, lucrând sub bagheta regizorului elveţian Rolando Colla.
În 2016 a pus bazele grupului artistic Il luogo in buio (Locul fără lumină), cu care a pus în scenă spectacolul About the impossibility (după Hamlet by Shakespeare) şi Pornocinella, ambele cu susţinerea primită din partea Academiei Internaţionale de Muzică şi Arte ale Spectacolului “Janacek” din Brno – care a selectat textele sale considerându-le unele dintre cele mai ofertante propuneri de spectacol din Europa şi a decis să le producă.
Il luogo in buio (Locul fără lumină) este o companie independentă din Italia, implicată în cercetarea unor noi forme şi structuri de comunicare în arealul teatrului italian. Plecând de la tradiţia teatrului italian, în special cel napoletan, compania încearcă să experimenteze un amestec de elemente din Commedia dell Arte, bufonerie, teatru, pentru a crea un fel de teatru contemporan care doreşte să comunice dincolo de cuvinte şi să creeze o legătură emoţională puternică între actori şi spectatori. Compania oferă publicului o alternativă teatrului comercial, o alternativă pentru cei care doresc să privească înainte şi care cred în motto-ul lui Oscar Wilde: Artă pentru Artă!
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Clăbuc
miercuri, 09.11.2016 at 10:18
Data este 12 Noiembrie 2016 a finalizării proiectului.