Educație
FOTO: Cum arată educația alternativă în pădure, fără tabletă și telefon. Incursiune în tabăra cercetașilor din Alba, la Blandiana
Zeci de copii și adolescenți, însoțiți de câțiva adulți, au luat parte la o tabără de cercetași organizată în inima unei păduri din Blandiana. Membrii Centrului Local ”Axente Sever” din Alba Iulia al Organizației Cercetașii României încearcă în fiecare vară să îmbine natura, prietenia și bucuriile vieții simple pe care ți le oferă o tabără la munte.
Este o formă de educație alternativă inițiată în 1907 de lordul englez Baden Powell, prin care se îmbină activitățile practice cu jocurile și cu munca, scrie g4media.ro.
Cercetașii își ridică singuri corturile, își gătesc și în general se ocupă pe rând de toate aspectele administrative ale campului: pază, curățenie, foc, lemne, aprovizionare.
Cei mai mari și mai pricepuți au construit un sistem de încălzire a apei pentru dușuri. Apa se plimbă prin mai multe țevi, care străbat un ceaun care se încălzește și în final ajunge la dușuri la temperatură optimă.
Tabăra este organizată în subcampuri, pe ramuri de vârstă. „Lupişorii“ sunt cei mai mici: au între 7 şi 10 ani. Urmează „temerarii“ (11-14 ani) şi „exploratorii“ (15-18 ani).
Mai există o ramură de „seniori“ şi una de „adulţi“. Toate subcampurile sunt răsfirate de-a lungul pârâului, la marginea pădurii.
Fiecare participă la activități adaptate ramurilor de vârstă. Sunt ateliere de cățărare, tiroliană, arheologie, gătit și multe altele.
„N-am cuvinte să mulțumesc celor care organizează aceste campuri. Fiica mea a aflat că există viața și după ce ți se termină bateria la telefon și la tabeletă. Se implică la bucătărie, la curățenie și la toate activitățile din camp, ceea ce pentru mine e o surpriză. Iar seara, chiar ea mi-a spus că muzica la chitară bate orice concert online” a spus tatăl uneia dintre adolescentele care se află în tabără.
Și alți părinţi sunt încântaţi şi surprinşi când văd cum copiii lor fac în mod voluntar lucruri pe care acasă refuză sau evită să le facă.
„Cred că aceste tabere și aceste întâlniri între ei funcționează și cumulativ, adică produc efecte în timp. Cercetașii noștri ies în evidență peste tot prin seriozitate, corectitudine, îți dai seama repede că sunt oameni pe care te poți baza. Aceasta este esența acestui tip de educație”, spune Andrei, unul dintre liderii organizației.
Ce a învățat un cercetaș: despre implicare și rezultatele educației alternative
Paul Șerban are acum 26 de ani și este cercetaș din clasa a VIII-a. Lucrează în Elveția, unde este inginer, dar a venit în campul de vară al organizației locale din care face parte.
„Am observat că dacă te implici și faci anumite chestii împreună cu alți oameni îți dezvolți spiritul ăsta civic foarte bine și îți dă sentimentul ăsta că ești implicat și că faci parte din comunitate.
Vii cu o mare de oameni, începi practic de la zero, pui niște baze, construiești niște dușuri, înveți să faci un adăpost, să faci un foc… foarte important, ne facem sub-campuri pentru fiecare generație, exploratori, temerari, seniori și efectiv te descarci așa, în natură, e foarte plăcut, dormi cu cortul, în hike-uri mergem foarte des”, spune Paul.
Unul dintre lucrurile cele mai importante într-un asemenea camp, organizat departe de ”civilizație”, este lipsa gadgeturilor. Participanții își pot aduce telefoanele, dar treptat, ele rămân fără baterie. Brusc, toată lumea începe să vadă ce este în jur, spune Paul.
„Chiar încercăm să ne deconectăm să ne îndepărtăm cât de mult de ele. Poate în primele două zile ai baterie dar după aia e destul de greu să îți încarci telefonul și atunci toată lumea se deconectează, începi să observi ce-i în jurul tău, nu-i ca acasă toată ziua pe telefon, mai ales pentru noi cei care am început să lucrăm… nu mai răspunzi la emailuri, ai un pic de liniște și pace și chiar te ajută foarte mult.
În perioada asta de deconectare nici acasă nu știi ce s-a întâmplat și nu duci lipsa sincer”, a mai spus Paul.
sursa: g4media.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News