Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO de COLECȚIE: Corul de copii „Theotokos” din Alba Iulia a împlinit 25 de ani. Află povestea unui sfert de secol de muzică prin toată lumea


Publicat

Corul „Theotokos” din Alba Iulia a împlinit, în această lună, un sfert de secol de când colindă, la propriu și la figurat, întreaga lume. Coordonați de dirijorul Călin Bulac,  în 25 de ani, mii de copii au învățat să cânte și au transmis, astfel, mesajul lor de bucurie unor comunități şi culturi de toate felurile, de pe toate continentele. Corul este și astăzi mai activ decât oricând și își continuă periplul prin muzică și prin lume. Până la sfârșitul anului, copii au programate mai multe concerte în țară, dintre care primul va avea loc duminică, 25 noiembrie, la ora 17.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor.

În 15 noiembrie 1987, prima zi din Postul Naşterii Domnului, a luat fiinţă Corul de copii „Theotokos”. Numele corului provine din limba greacă și înseamnă „Născătoare de Dumnezeu”. Iniţiativa înfiinţării corului aparține Înalt Prea Sfinţitului Părinte Mitropolit Andrei al Clujului, Maramureşului şi Sălajului, în acea vreme preot paroh al Bisericii Ortodoxe „Maieri I” din Alba Iulia. Tot de atunci, dirijorul corului este părintele arhidiacon Nicolae-Călin Bulac.

La început, corul reunea 24 de copii, iar numărul acestora a ajuns în prezent la peste optzeci de elevi ai mai multor şcoli şi licee din Alba Iulia. Repertoriul corului cuprinde piese religioase specifice atât credinţei ortodoxe, cât şi altor culte creştine, melodii din repertoriul coral clasic şi folcloric.

Cu toate că timp de doi ani, activitatea s-a desfăşurat sub regimul ateu-comunist, corul a avut şi atunci o bogată misiune, fiind cunoscut în bisericile din oraş şi din ţară. Revoluţia din decembrie 1989 a deschis corului noi posibilităţi de afirmare, iar acesta a reușit să se implice nu numai în plan religios, dar şi în viaţa cultural-artistică a oraşului Alba Iulia, fiind o prezenţă obişnuită şi mult apreciată în cadrul manifestărilor de tot felul.

Una dintre frumoasele împliniri ale celor 25 ani de activitate de până acum ai corului este, fără îndoială, şi realizarea a 18 turnee peste hotarele României, în cadrul cărora copiii din „Theotokos” au purtat mesajul sfânt al credinţei strămoşeşti şi al înţelegerii dintre oameni în 24 de ţări din Europa şi Australia, ajungând de 4 ori şi în America.

La rândul lor, ei au fost şi gazde ale unor grupuri de copii şi tineri din Franţa, Ungaria, Republica Moldova şi Statele Unite ale Americii. Succesul acestor turnee se oglindeşte şi în distincţiile şi diplomele obţinute, precum şi în articolele apărute în presă. În timpul turneelor au fost contactate instituţii şi asociaţii caritabile, care mai apoi s-au implicat în sprijinirea caselor de copii din judeţul Alba.

Printre succesele corului se numără şi emisiunile de radio şi TV la care a participat, o emisiune transmisă prin reţeaua Eurovision, precum şi cele trei CD-uri realizate. Totodată, corul „Theotokos” a tipărit şi o carte de povestiri religioase pentru copii.

Un moment cu totul deosebit al activităţii de până acum a avut loc în luna mai din anul 1999, când corul nostru a primit invitaţia de a participa la festivităţile prilejuite de vizita Sanctităţii Sale Papa Ioan Paul al II-lea în Romania. Copiii au oferit un concert la Palatul Patriarhal, având bucuria de a putea conversa cu Sfântul Părinte.

Pentru activitatea corului, Prea Fericitul Părinte Teoctist, Patriarhul României, i-a conferit dirijorului corului „Crucea Patriarhală”, cea mai înaltă distincţie a Bisericii Ortodoxe Române.

Corul de copii „Theotokos” îşi desfăşoară activitatea în biserica parohiei „Maieri I” din Alba Iulia, păstorită de părintele Niculiţă Pascu. Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Irineu al Alba Iuliei, corul va prezenta duminică, în data de 25 noiembrie, la ora 17.00, un spectacol aniversar la Casa de Cultură a Sindicatelor. Sunt aşteptaţi cât mai mulţi dintre cei ce au făcut parte de-a lungul anilor din acest cor, după care, în 2 decembrie va susţine un concert în Sala Unirii, în cadrul Serbărilor Unirii. În perioada 14 – 16 decembrie corul „Theotokos” se va afla în Bucureşti, iar în 23 decembrie, seara, la vecernie, va prezenta un concert în biserica „Maieri I” din Alba Iulia.

Cu credinţă în Dumnezeu şi convinşi de importanţa misiunii ce o desfăşoară, copiii din corul „Theotokos” nădăjduiesc ca şi pe viitor strădaniile lor să fie încununate de frumoase împliniri, spre slava lui Dumnezeu şi spre întărirea prieteniei dintre oameni.

Vedeți mai jos o galerie foto cu activitatea corului Theotokos din 1987 până în prezent:



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

2 Comentarii

2 Comments

  1. Nelu C.

    miercuri, 21.11.2012 at 11:03

    Felicirari distinse parinte Caln BULAC ! Bunul Dumnezeu sa va ocroteasca, sa va dea sanatate si fericire alaturi de doamna Angela si cei doi copii minunati: Catalina si Andrei si de miile de copii carora le sunteti parinte spiritual !

  2. Pingback: MÂINE: Corul de copii “Theotokos” va deschide sezonul colindelor, la Casa de Cultură a Sindicatelor | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

AIUD

FOTO: Sistem de avertizare unic în România, la baza Salvamont Alba din Rimetea. Cum sunt atenționați turiștii asupra pericolelor

Publicat

Începând cu luna august 2020, Consiliul Judeţean Alba prin Serviciul Public Judeţean SALVAMONT SALVASPEO Alba dă noi funcţiuni punctului de permanenţă Salvamont situat în localitatea Rimetea, la intrarea pe traseul Crucea Albastră înspre Piatra Secuiului.

Amplasarea bazei este una strategică, deservind întreaga zonă din Colţii Trascăului, Colţeşti şi Masivul Bedeleu. Construcţia nouă este una modulară formată dintr-un cabinet de prim ajutor dotat corespunzător şi spaţii de dormit pentru salvatorii montani.

 

Elementul inovativ al acestei baze îl reprezintă sistemul de avertizare prin steaguri, unic în România pentru semnalizarea asupra pericolelor survenite în urma modificării condiţiilor meteo în zona montană. Semnalizarea se face prin arborarea unui steag pe un catarg vizibil din orice punct de pe traseu, chiar şi din localitatea Colţeşti.

Se vor folosi 4 steaguri de culori diferite în funcţie de condiţiile meteo, astfel:

– Verde: nu sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase;

– Galben: fenomenele meteorologice prognozate vor fi temporar periculoase pentru anumite activităţi, dar dealtfel obişnuite pentru perioada respectivă sau zona specificată;

– Portocaliu: fenomene meteorologice prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate mare;

– Roşu: fenomene meteorologice prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate foarte mare şi cu efecte dezastruoase.

Acest tip de sistem de avertizare a fost gândit pentru Piatra Secuiului deoarece zona este vizitată de mii de turişti în fiecare sezon estival şi nu numai, dar şi pentru că aici semnalul GSM este unul slab iar avertizările meteo primite prin sms pot fi primite cu mari întârzieri de către turiştii aflaţi pe traseu.

Sistemul de avertizare prin steaguri va urma a fi utilizat în viitor şi în alte zone montane din judeţul Alba cu un flux turistic ridicat.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Școli-pilot din septembrie: Cum se pot organiza, ce se va preda. Metodologia de înființare a acestor unități, publicată

Publicat

Metodologia pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot a fost publicată în Monitorul Oficial, cu doar două zile înainte de termenul-limită anunțat initial pentru înscrierea în program. Este vorba despre unități de învățământ în care se vor aplica metode educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică.

În proiectul adoptat de Guvern se prevede ”pilotarea unui nou model centrat pe oferta curriculară a fiecărei școli-pilot în parte (curriculum oferit de școală, alcătuit din trunchi comun și curriculum la decizia elevilor din oferta școlii), în acord cu valorile, profilul absolventului, competențele-cheie și ariile de învățare definite de Ministerul Educației și Cercetării, precum și a unui nou model de carieră didactică, proiectat pe opțiuni orizontale echivalente, începând cu anul școlar 2020-2021”.

Școlile-pilot vor aplica la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, ”având rolul specific de a testa direct impactul unor modificări sistemice”.

De asemenea, unitățile-pilot vor funcționa după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice.

Potrivit Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, sunt stabilite modalitatea de dobândire a acestui statut, criteriile de selecție, modelele curriculare și de carieră didactică, structura de personal și modalitățile de organizare a normei de muncă pentru personalul didactic și nedidactic, mecanismele de finanțare, cel de monitorizare și evaluare.

Unitățile de învățământ-pilot pot fi școli sau clase din școli ce pun în aplicare intervenții educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, “în vederea evaluării și determinării potențialului de valorificare extinsă și de fundamentare a politicilor educaționale la nivel național, inclusiv din perspectiva pregătirii tinerilor pentru o bună integrare în societate”, potrivit metodologiei.

Ce se va pune în practică în școlile-pilot:

– elemente inovative la nivel de curriculum (noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naționale, modalități de organizare/predare-învățare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în oferta de curriculum la decizia școlii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare)

– variante de organizare a programului școlar de predare-învățare

– modalități de dezvoltare profesională a cadrelor didactice sau de evoluție în carieră

– strategii didactice, resurse educaționale, inclusiv din domeniul învățării de tip blended learning/online

– intervenții inovative în domeniul managementului școlar și al dezvoltării culturii organizaționale

– modalități de evaluare a rezultatelor școlare; intervenții inovative bazate pe date de cercetare psihosocială, pentru integrarea optimă în comunitate, pe piața muncii și în societate, în general

– abordări inovative și tendințe de dezvoltare a științelor educației.

Cum sunt selectate școlile-pilot

Școlile-pilot sunt selectate de către Ministerul Educației și Cercetării, în contextul unor intervenții sistemice, în diverse domenii – curriculum, inclusiv adaptări curriculare pentru învățarea blended learning/online, carieră didactică, etică și integritate, evaluare și examinare, combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar, inclusiv combaterea și prevenirea bullyingului, asigurarea accesului la educație prin suport alimentar, prin dispozitive electronice adecvate învățării în sistem blended learning/online etc

Criteriile de selecție pentru școlile-pilot sunt:

a) solicitare scrisă din partea unității de învățământ pentru funcționare cu statut de școală-pilot;

b) declarație scrisă, asumată de conducerea unității de învățământ, de exprimare a disponibilității și a capacității de aplicare a intervenției pilotate, inclusiv un document care să evidențieze acordul părinților, dat în urma consultării consiliului/asociațiilor reprezentative ale părinților din cadrul unității de învățământ și, după caz, a consultării consiliului elevilor;

c) structură instituțională adecvată aplicării tipului de intervenție stabilit de Ministerul Educației și Cercetării;

d) resurse umane calificate/specializate în raport cu intervenția pilotată;

e) proiect de strategie de pilotare și plan de acțiune care să reflecte:

– viziunea unității de învățământ cu privire la intervenția care urmează a fi pilotată;

– analiza de nevoi la nivelul unității de învățământ, care va evidenția motivația acesteia de a se implica în intervenția pilotată, inclusiv punctele tari, oportunitățile și beneficiile pentru elevi etc.;

– analiza implicațiilor etice și modalitățile prin care se asigură respectarea drepturilor copilului, conform legislației în vigoare, în acord cu codul de etică și conduită al unității;

– modalitățile de evaluare a calității educației (internă și/sau externă);

– analiza riscurilor de implementare și a planului de management al riscurilor.

Sunt reglementate și școlile de aplicație: unități de învățământ preuniversitar din rețeaua permanentă a unităților de învățământ preuniversitar, în care se desfășoară activitățile practice pedagogice, pentru elevii de la liceele cu profil pedagogic sau pentru studenții înscriși la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic sau în alte programe de formare direct relevante pentru domeniul educației. Sunt și centre de resurse educaționale, de suport și de asistență pedagogică, inclusiv pentru învățarea de tip blended learning/online.

Statutul de unitate de învățământ pilot, experimentală și de aplicație poate fi solicitat/acordat unităților de învățământ cu predare în limba română, în limbile minorităților naționale sau în limbi de circulație internațională, conform autorizării/acreditării.

Alte precizări:

Elevii care participă la programele/intervențiile educaționale pilotate sau care sunt înmatriculați în școlile de aplicație au aceleași drepturi ca toți ceilalți elevi și le sunt aplicabile prevederile legislației specifice învățământului preuniversitar.

Participarea elevilor la intervenții/proiecte de cercetare educațională pilotate nu afectează în niciun mod drepturile lor de a beneficia de acte de studiu, de a se transfera la altă unitate de învățământ, de a continua studiile sau de a participa la evaluări și examene naționale.

În cazul aplicării unor inovații cu grad mare de complexitate la nivelul curriculumului național (de exemplu, planuri-cadru de învățământ noi, programe școlare noi etc.) este necesară o planificare a implementării intervenției educaționale pilotate pentru un întreg ciclu de învățământ.

Propunerea de pilotare a intervenției educaționale/proiectului de cercetare educațională va include o analiză a impactului demersului propus asupra profilului de formare al absolventului programului, precum și o analiză a elementelor comune pentru unitățile-pilot și unitățile din învățământul de masă, astfel încât să se asigure șanse egale tuturor elevilor la examene/evaluări naționale și să se asigure condițiile minime care ar putea permite transferul de la o unitate-pilot către o unitate de învățământ de masă pe parcursul derulării proiectului sau la finalul acestuia”.

Cum se aleg profesorii-mentor și cum vor fi plătiți

Încadrarea/Selecția personalului didactic se realizează potrivit reglementărilor legale în vigoare pentru ocuparea unei funcții didactice și unor reglementări specifice contextului de desfășurare a activității – proiect de cercetare educațională finanțat din alte surse decât bugetul de stat, grant de cercetare, realizare sau conducere de activități de practică pedagogică.

Pentru școlile-pilot și pentru școlile experimentale, cadrele didactice selectate vor beneficia de un program de instruire/formare cu privire la aplicarea elementelor incluse în intervenția educațională/proiectul de cercetare educațională, anterior debutului acestuia la nivelul activităților cu elevii.

Pentru școlile de aplicație, cadrele didactice cu statut de profesor-mentor, profesor metodist în liceu pedagogic, profesor coordonator de practică pedagogică trebuie să îndeplinească acele condiții de formare stabilite pentru realizarea sau conducerea practicii pedagogice.

Pe întreaga durată a funcționării unității de învățământ la care sunt încadrați cu statut de școală-pilot, experimentală sau de aplicație, cadrele didactice implicate în activități specifice vor fi remunerate potrivit timpului de muncă efectiv lucrat pentru aplicarea intervenției educaționale/proiectului de cercetare educațională sau pentru organizarea și desfășurarea practicii pedagogice, în funcție de contractul individual de muncă (structura încadrării)/de anexele la contractul individual de muncă.

sursă: edupedu.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Legea prin care este interzisă vânzarea de acțiuni de la companiile de stat timp de doi ani, promulgată

Publicat

iohannis masca

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, legea privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică.

De la data intrării în vigoare a legii se interzice, pentru o perioadă de doi ani, înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitatea de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută, conform actului normativ.

„Se suspendă pentru o perioadă de doi ani orice operaţiuni privind înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la societăţile la care statul are calitatea de acţionar, începute anterior intrării în vigoare a prezentei legi. Dispoziţiile nu se aplică operaţiunilor post-privatizare şi operaţiunilor specifice privatizării, în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra participaţiilor deţinute de stat s-a realizat”, mai prevede legea.

Statul român poate dobândi, în oricare dintre modalităţile prevăzute de lege, participaţii la societăţile care desfăşoară activităţi economice în domeniile:

a) producţia şi comercializarea de medicamente, dispozitive medicale, seruri şi vaccinuri, servicii medicale şi paramedicale;

b) industria constructoare de maşini, metalurgică, alimentară, agricultură, silvicultură, exploatarea forestieră;

c) producţia, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică şi energie termică;

d) explorarea, exploatarea, extracţia, producţia şi prelucrarea resurselor minerale;

e) transportul, construcţia şi administrarea de infrastructură rutieră, feroviară, navală şi aeriană;

f) captarea, tratarea şi distribuţia apei potabile şi a apei pentru irigaţii;

g) poştă, comunicaţii şi tehnologia informaţiei.

„Dobândirea de participaţii de către stat se face cu respectarea dispoziţiilor privind ajutorul de stat, concurenţa şi competitivitatea”, se mai stipulează în lege.

Liberalii au contestat această lege la CCR, încă sesizarea a fost respinsă.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Alba Iulia vrea să dea bani pentru echipa de rugby. Suma propusă de Voicu Paul

Publicat

Viceprimarul cu atribuții de primar al municipiului Alba Iulia, Voicu Paul, a transmis joi că va propune Consiliului Local alocarea a 60.000 de lei pentru CS Universitatea, secția de rugby. 

„Din 1991 n-a mai trecut niciun balon dincolo de limita de țintă, în Alba Iulia. Transloc a fost ultima echipă de rugby care a format o grămadă pe un astfel de teren. Cu ambiție și multă pasiune, istoricul Marius Rotar ne-a convins că acest sport poate avea un viitor.

Luni, în ședința de Consiliu Local, voi propune alocarea a 60 000 de lei pentru CS Universitatea, secția rugby. Prima și cea dintâi condiție este să crezi. Rezultatele vin!”, a transmis Voicu Paul, într-0 postare pe rețeaua de socializare Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate