Connect with us
Advertisement

Actualitate

FOTO: Mocănița „Crăița” a ajuns de 1 Decembrie în Capitala Marii Uniri. Prima cursă oficială după restaurare

Publicat

FOTO: Horia Fleser

FOTO: Horia Fleser

Mocănița „Crăița” a ajuns de 1 Decembrie, la Alba Iulia. După cursele „de probă” de luna trecută, trenul de epocă a parcurs traseul de la Zlatna, din Munţii Apuseni, până în Capitala Marii Uniri, de Ziua Naţională.

Este pentru prima dată când Mocăniţa la revenit la Alba Iulia, după ce a fost recondiţionată. „Crăița” a ajuns în Gara din Alba Iulia marţi, 1 Decembrie, în jurul orei 13.20 şi a plecat  înapoi spre Zlatna la ora 16.15.

Printre cei care au parcurs drumul în trenul de epocă se află primarul orașului Zlatna, Silviu Ponoran, dar și persoane aflate în județ pentru a participa la Congresul Spiritualității.

(P)  Caciuli, manusi și fulare pe FashionSport.ro.  Peste 40.000 de articole sport pentru femei, bărbați și copii de la 900 branduri : Nike, Adidas, Puma, Salomon, Slazenger, Dunlop, Karrimor, Under Armour,  Everlast etc. La FashionSport.ro este Black Friday în fiecare zi.

Reamintim că primul drum, după recondiţionarea locomotivei şi a vagonului, a fost făcut în 17 octombrie, de la Zlatna până în Bărăbanţ (Alba Iulia). A urmat apoi o cursă de tracţiune: a tractat un automotor de 70 de tone pe traseul Zlatna – Tăuți.
Trenul nu poate atinge o viteză mai mare de 15 km, astfel că timpul de parcurgere al traseului este considerabil.

12316461_1023214047699361_1476262938994061634_n Locomotiva „Mocăniţei”, fabricată în 1906, lângă Berlin şi aflată la categoria tezaur în patrimoniul naţional, a fost restaurată prin grija Primăriei Zlatna în colaborare cu Consiliul Judeţean. Investiţia pentru această atracţie turistică a fost de 150.000 de euro, potrivit primarului Silviu Ponoran şi a fost restaurat şi un vagon, fabricat în 1909, pentru a completa garnitura trenului de epocă.

Trenul a fost restaurat la Uzinele „16 Februarie” din Cluj. Locomotiva a fost găsită într-un depozit la Sibiu, unde „zăcea” de 19 ani. „Crescuse şi un copac în ea”, spune Ponoran. Primăria a cumpărat locomotiva la începutul anului 2013, de la un lichidator din Braşov. Locomotiva este singura din România autorizată să circule pe ecartament normal, potrivit lui Ponoran. Trenul de epocă urmează să fie completat cu un vagon restaurant şi încă unul de călători, fabricate în 1902 şi 1889, ce vor fi, de asemenea, recondiţionate.

Astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni.

“Mocănița” trecea prin mijlocul oraşului Alba Iulia și a fost o prezență îndrăgită, chiar un simbol pentru albaiulieni. Celebra “Mocăniță”, trenul cu aburi pe linie îngustă făcea legătura între Alba Iulia și Zlatna. A circulat până în anii 80.
În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.
Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.

FOTO Credit: Horia Fleșer.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement