Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Satul Tecsești, readus la viață prin proiectul „La Origini”. Tabere de restaurare și reproducere


Publicat

În perioada 15 iulie – 15 august, în satul Tecsesti din județul Alba, comuna Întregalde, se desfăsoară o nouă etapă a proiectului „La Origini” inițiat de Asociația Culturală pentru Dezvoltare Durabilă Groove On. Proiectul a început în anul 2014 și are că scop revitalizarea zonei prin amenajarea unui Muzeu Viu, ce va cuprinde ansambluri de locuit specifice fiecărei perioade istorice principale. Este un concept nou în România, însemnând un muzeu unde turiștii nu doar vizitează, ci pot și locui o perioadă, pentru a simți pe viu traiul simplu de zi cu zi de la sat. În cadrul acestui proiect, între anii 2014-2017 s-au reprodus colibe din perioada neolitică, construite cu tehnici specifice epocii, folosind doar pământ, paie, apă și balegă de cal, pe o structură din lemn, fără imbinări, doar cu legături din sfoară.

În anul 2018 se trece la exemplificarea unei noi etape istorice a locuirii, prin restaurarea unei gospodării mocănesti, datând de la începutul secolului XX. De-a lungul anilor, Casa Petric a fost, pe rând, scoală, primărie, apoi locuintă, pană acum 25 de ani, iar în momentul începerii proiectului de restaurare, casa se află într-un stadiu avansat de degradare.

Prima etapă a taberei de anul acesta (15 iulie-29 iulie) este dedicată restaurării acestei gospodării tradiționale și este în plină desfăsurare, având participanți studenți de la facultătile de arhitectură din tară și străinătate, dar și voluntari care doresc să învețe tehnicile moderne de restaurare. Se efectuează reparații la acoperiș, la tavane, la bârnele din lemn, se recondiționează tarnatul, se refac tencuielilor interioare și exterioare și se reconditionează inclusiv mobilierul original, ce va fi amplasat în camere, spre încântarea vizitatorilor și a turiștilor care vor fi cazați aici, de îndată ce casa va fi introdusă în circuitul turistic.

Tabăra este coordonată de Cristina Cândea, arhitect cu o vastă experientă în organizarea taberelor de restaurare – șase tabere la RYMA în Cetatea Alba Iulia și trei tabere la Corna, comuna Roșia Montană. Ea s-a alăturat membrilor Asociației Groove On și voluntarior care au participat la edițiile anterioare și au rămas dedicați proiectului, încă din 2014. Studenții participanți, majoritatea din anul 1 și 2 de facultate, au ocazia să aprofundeze cursurile teoretice învățate la scoală prin aplicații practice în restaurare, într-un peisaj natural nealterat, contribuind astfel la renașterea satului Tecsesti și la realizarea proiectului „La Origini”.

Pentru cea de-a doua jumătate a perioadei de lucru, ce va avea loc între 5 și 15 august, este planificată finalizarea lucrărilor de reproducere a locuințelor din epoca neolitică. Sectorul neolitic este un proiect de arheologie și arhitectură experimentală, creat pentru a testa idei diferite despre structurile supraterane ale caselor, tipurile de materiale folosite și metodele de construcție, în bază unei comparații cu dovezile arheologice reale.

Întregul proiect „La Origini – Muzeul Viu de la Tecșești” este realizat din donații, sponsorizări și munca voluntară a celor care au crezut în idealul de readucere la viată a acestui sat izolat (unde momentan, accesul se realizează doar cu mașini de teren).

„Ne dorim ca prin amenajarea Muzeului Viu de la Tecsesti, satul să fie conectat la traseele turistice existențe deja în munții Trascăului și să constituie un punct de atracție pentru cei pasionați de istorie dar și de traiul simplu și sănătos de la țară din acest sat tradițional mocanesc” a declarat Ionuț Onea, președintele Asociației Culturale pentru Dezvoltare Durabilă Groove On și inițiatorul proiectului.

Cei care doresc să afle mai multe detalii despre proiect pot accesa pagina de Facebook „La Origini” sau site-ul www.laorigini.org.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Germania include județele Alba și Cluj pe LISTA ZONELOR DE RISC din România. Izolare 14 zile după intrarea în statul german

Publicat

Județele Alba și Cluj au fost introduse de autoritățile germane pe lista zonelor de risc din România, informează MAE. 

Ca urmare a deciziilor comune ale guvernului federal și ale celor de land, toate persoanele, indiferent de cetățenie, care intră în Republica Federală Germania după ce s-au aflat într-una din „zonele de risc“, oricând în ultimele 14 zile înainte de sosire, sunt obligate să se deplaseze – cât mai direct, cu minimizarea contactelor – și să se autoizoleze la domiciliu sau în alte spații de cazare adecvate pentru o perioadă de 14 zile de la sosire.

La acest moment, alături de municipiul București, 14 județe din România se află pe lista „zonelor de risc”: Alba, Bacău, Bihor, Brăila, Brașov, Caraș-Severin, Cluj, Covasna, Iași, Ilfov, Neamț, Prahova, Vaslui, Vâlcea. Județele retrase din listă până în prezent sunt următoarele: Argeș (la 16.09), Buzău (la 09.09), Dâmbovița (la 16.09), Galați (09.09), Gorj (la 02.09), Ialomița (la 20.08), Mehedinți (la 20.08), Neamț (la 02.09, dar reintrodus la 16.09), Timiș (la 20.08) și Vrancea (la 09.09).

Respectarea obligației de autoizolare este verificată de autoritățile de land atât aleatoriu, cât și în cadrul anchetelor epidemiologice uzuale.

În același timp, conform informațiilor comunicate public de către autoritățile germane, începând de la 1 octombrie a.c., se elimină posibilitatea de exceptare de la măsura autoizolării pentru persoanele care prezintă un test COVID-19 negativ, efectuat anterior intrării în Germania. Potrivit noilor dispoziții, autoizolarea poate fi suspendată mai devreme decât termenul de 14 zile numai dacă este efectuat un test începând cu a cincea zi după intrarea în Germania și doar de la momentul comunicării unui rezultat negativ al testării. O astfel de testare se poate efectua la medicul de familie sau la autoritățile locale de sănătate și este gratuită în primele 10 zile de la sosirea în Germania dintr-o zonă de risc.

Mai multe informații pot fi obținute la linia telefonică dedicată 116 117. Dacă persoanele care au venit din zone de risc încep să prezinte simptome specifice COVID-19 (dificultăți de respirație, tuse, febră sau pierderea gustului/mirosului) în decurs de 14 zile de la momentul intrării în Germania, inclusiv după o eventuală testare negativă și suspendare a carantinei inițiale, devine obligatorie autoizolarea și contactarea imediată a Autorității locale de Sănătate.

Ministerul Afacerilor Externe precizează că cetățenii români care vin din județe ce nu se află pe lista de risc, dacă se deplasează cu avionul spre Germania de la un aeroport aflat într-un județ listat (spre ex. din Otopeni/Ilfov), vor trebui să respecte toate obligațiile specifice călătorilor din zone de risc.

De asemenea, cetățenii care intră în Republica Federală Germania din zonele de risc trebuie să completeze un „formular de debarcare” – Public Health Passenger Locator Form – și să îl transmită Autorităților locale de Sănătate în termen de o zi de la sosire, astfel încât acestea să fie informate și să monitorizeze respectarea carantinei. Varianta în limba română a acestui formular poate fi regăsită la următorul link.

Simpla tranzitare a teritoriului german nu este condiționată de obligațiile menționate anterior. Tranzitul presupune părăsirea cât mai directă a teritoriului german, evitarea oricărui contact strâns cu alte persoane și respectarea măsurilor specifice de protecție: distanțare socială, igienă, mască etc.. Sunt permise scurte opriri pentru procurarea de alimente sau combustibil, însă nu și cele de tip turistic ori de afaceri, vizite, cazări, încheierea unor contracte ș.a..

În cazul neîndeplinirii obligațiilor generale sau dispozițiilor locale ale autorităților cu privire la testare, autoizolare sau tranzit, se pot aplica sancțiuni în valoare de până la 25.000 EUR.

De asemenea, informații cu privire la măsurile adoptate de autoritățile germane sau recomandările pe care acestea le adresează populației pot fi accesate în mai multe limbi de circulație internațională: germană, engleză, franceză.

Ministerul Afacerilor Externe reamintește că cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Berlin: + 49 30 21239555, + 49 30 21239514 şi + 49 30 21239516, Consulatului General al României la Bonn:  +49 228 6838135; +49 2286838211; + 49 228 6838244; + 49 228 6838254, Consulatului General al României la München:  +49 89 553307; +49 89 98106143, Consulatului General al României la Stuttgart +49 711 664 86 11, +49 711 664 86 12, +49 711 664 86 13, +49 711 664 86 14 și +49 711 664 86 15, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență au la dispoziție şi telefonul de urgență al misiunii diplomatice a României la Berlin + 49 160 157 9938, oficiului consular al României la Bonn +49 173 5757 585, oficiului consular al României la München +49 160 208 7789 şi oficiului consular al României la Stuttgart +49 171 681 3450.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Comunicat Primăria Sebeș: Activitatea instituției continuă cu toate măsurile de precauție, după descoperirea cazurilor de COVID

Publicat

sebes centru oras

În cursul săptămânii trecute, o persoană care este angajată a Primăriei Municipiului Sebeș a anunțat că nu se mai prezintă la muncă deoarece un membru al familiei sale a fost testat pozitiv cu virusul SARS-CoV-2. Drept consecință, toți angajații primăriei care au intrat în contact direct cu aceasta au fost testați.

Rezultatul testărilor, comunicate în cursul zilei de 1 octombrie 2020, a arătat că încă 9 funcționari ai Primăriei Municipiului Sebeș au primit un rezultat pozitiv la testarea Covid 19 (SARS-CoV-2). Niciunul dintre angajații primăriei nu manifestă, până la această oră, simptome specifice bolii și vor face toate analizele medicale necesare.

Citește și FOCAR de coronavirus la Primăria Sebeș. Nouă angajați, depistați cu COVID-19. Toate clădirile instituției vor fi dezinfectate

Potrivit reprezentanților Primăriei Sebeș, la sediul Primăriei Municipiului Sebeș, situat în Parcul Arini, acolo unde au fost cazurile confirmate, s-au aplicat măsurile de dezinfecție, iar activitatea a fost organizată astfel încât să implice un număr limitat de angajați, restul fiind în telemuncă.

Activitatea Primăriei Municipiului Sebeș de la sediul situat în centrul municipiului, în Piața Primăriei nr. 1, respectiv serviciile de relații publice, impozite și taxe, evidența populației, nu a fost afectată.

Citește și O angajată a Primăriei Sebeș, descoperită cu COVID. Instituția își desfășoară activitatea cu o treime din personal

Toate măsurile întreprinse de Primăria Municipiului Sebeș sunt luate în strânsă comunicare și în funcție de recomandările DSP Alba.

Primăria Municipiului Sebeș s-a îngrijit să ofere angajaților soluții dezinfectante, măști și a creat circuite specifice pentru protejarea angajaților și a cetățenilor care apelează la serviciile publice.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Acțiune a Poliției și RAR la Zlatna. Mașini cu defecțiuni tehnice, oprite în trafic și certificate de înmatriculare reținute

Publicat

Poliţiştii din Zlatna, împreună cu  RAR au organizat miercuri o acţiune de prevenire a accidentelor rutiere provocate de starea tehnică necorespunzătoare a autovehiculelor. Au fost depistate 14 autoturisme care prezentau defecțiuni, transmite IPJ Alba.

Poliţişti din Zlatna, împreună cu specialişti din cadrul Registrului Auto Român – Alba, au organizat, pe raza orașului Zlatna, o acţiune pentru depistarea şoferilor care conduc, pe drumurile publice, autoturisme care nu îndeplinesc condiţiile tehnice pentru circulaţia în condiţii de siguranţă.

Cu ocazia acțiunii, polițiștii au aplicat 14 sancțiuni contravenționale pentru defecțiuni tehnice, în valoare totală de 3,770 de lei și au reținut 7 certificate de înmatriculare.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Poșta Română a deschis la Alba Iulia un nou ghișeu, exterior. Program și serviciile oferite de subunitatea poștală

Publicat

Poșta Română a deschis, astăzi, noul Ghișeu Exterior 1, ce aparține de Oficiul Poștal Alba Iulia 3. Noua subunitate poștală se află lângă Oficiul Poștal Expres Alba.

Ghișeul este dedicat trimiterilor poștale internaționale intracomunitare și extracomunitare și va fi deservit de un oficiant.

Oficiul va funcţiona de luni până vineri, în intervalul orar 11.00 – 19.00, pe Bulevardul Încoronării, nr.1A, lângă Oficiul Poștal Expres Alba şi va fi disponibil, în principal, pentru predarea către destinatari a trimiterilor poștale internaționale intracomunitare și extracomunitare, dar și pentru prestaţii clasice poştale, contracte de prestări servicii poştale şi pentru serviciile de curierat rapid Prioripost.

Clienții vor beneficia, de asemenea, și de implementarea serviciului ,,avizare prin SMS”, fiind anunțați când coletul pe care îl au de ridicat, a ajuns la sediul subunității.

“Ne-am dorit să aducem locuitorilor acestei comunități, un sediu nou, dotat cu toate facilitățile pentru a fluidiza activitatea din oficiile poștale urbane din municipiul Alba Iulia și a eficientiza, astfel, fluxul de lucru cu clienţii şi timpii de aşteptare în oficiu”, a declarat Horia Grigorescu, director general Poșta Română.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate