Eveniment
GHID e-Factura. Ce trebuie să știe contribuabilii pentru a emite și prelua facturi electronice, de la 1 ianuarie 2024
GHID e-Factura: sistemul RO e-Factura devine obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 pentru toate livrările de bunuri şi prestările de servicii care au loc în România.
Ministerul Finanțelor și ANAF au publicat în acest context un ghid pentru contribuabili, care oferă informații esențiale pentru adoptarea și implementarea facturării electronice.
Potrivit ghidului, sistemul naţional RO e-Factura a fost creat în vederea punerii la dispoziţia operatorilor economici a unui serviciu electronic pentru emiterea și primirea facturilor.
„Standardizarea sistemului de facturare electronică la nivel internaţional are beneficii semnificative în ceea ce privește funcţionarea economiilor, impactul asupra mediului și reducerea sarcinilor administrative”, se precizează în ghid.
„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit.
Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
GHID e-Factura
Potrivit ghidului publicat de Ministerul Finanțelor, procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape:
e-Factura: etapa I (1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024)
În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B și în relaţia cu instituţiile publice, altele decât cele efectuate în relaţia B2G, pentru care există obligaţia utilizării Ro eFactura începând cu data de 01 iulie 2022.
De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligaţia, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.
Operațiuni exceptate de la utilizarea RO e-Factura
Următoarele operaţiuni sunt exceptate de la obligaţia utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura:
- livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
- livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepţia bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcaţiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
- livrările intracomunitare de bunuri.
Facturarea electronică nu se aplică în situaţia prevăzută de art. 6 din OUG nr. 120/2021, cu modificările și completările ulterioare.
Furnizorii, persoane impozabile stabilite în România, pentru operaţiunile efectuate în relaţia B2B, persoane impozabile stabilite în România pentru operaţiunile efectuate în relaţia cu instituţii publice, altele decât cele efectuate în relaţia B2G, și persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, sunt obligaţi să transmită facturile emise către destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, cu excepţia situaţiei în care atât furnizorul / prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistraţi în Registrul RO e-Factura.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
Nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura constituie contravenţie și se sancţionează:
- cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiţi potrivit legii,
- cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiţi potrivit legii,
- cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
Prin excepţie, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu se sancţionează.
e-Factura: etapa a II-a (începând cu data de 1 iulie 2024)
În a doua etapă, începând cu data de 01.07.2024, emitenţii facturilor electronice au obligaţia de transmitere a acestora către destinatari utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din OUG nr.120/2021.
Începând cu data de 1 iulie 2024 pentru operaţiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021. Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar, cu excepţia facturilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, primirea și înregistrarea de către destinatari – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, a unei facturi emise de operatori economici stabiliţi în România, în relaţia B2B, fără a fi transmisă prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, constituie contravenţie și se sancţionează cu o amendă egală cu cuantumul TVA înscris în factură.
Vezi Ghidul complet privind utilizarea sistemului național de facturare electronică RO e-Factura (.pdf)
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Petrusan
miercuri, 13.12.2023 at 17:13
Persoane cu pfa trebuie să utilizeze factura electronica