Eveniment
Grecia schimbă codul rutier: Amenzi uriașe și permise suspendate pe mai mulți ani. Telefonul la volan poate costa 2.000 de euro

Grecia schimbă codul rutier: Noul cod rutier al Greciei va intra în vigoare din septembrie 2025 și vizează reducerea dramatică a numărului de decese în trafic.
Grecia pregătește o revoluție în legislația rutieră prin introducerea unor sancțiuni drastice pentru șoferii nedisciplinați, într-o încercare de a reduce rata alarmantă a mortalității pe șosele.
Noul cod rutier, adoptat de parlament la începutul lunii iunie, va intra în vigoare din septembrie 2025 și aduce cu sine amenzi care pot ajunge la 8.000 de euro și sistem de recidivă cu sancțiuni progresive, scrie G4Media, care citează Greek City Times.
Cu 665 de decese raportate în 2024, Grecia ocupă locul șapte în Uniunea Europeană la capitolul mortalității rutiere, o statistică îngrijorătoare care a determinat autoritățile să adopte măsuri radicale.
Pe parcursul anului trecut, au fost înregistrate aproape 340.000 de depășiri ale limitelor de viteză pe drumurile grecești, semn că problema indisciplinei în trafic a atins cote critice.
Grecia schimbă codul rutier: se introduce conceptul de recidivă
Pentru prima dată în istoria sa, codul rutier grec introduce conceptul de recidivă, prin care încălcările repetate ale legii sunt sancționate cu pedepse din ce în ce mai severe.
Sistemul funcționează pe trei niveluri: creșterea amenzilor, prelungirea perioadelor de suspendare a permisului și posibilitatea formulării de acuzații penale, în funcție de gravitatea și frecvența abaterilor.
Începând din septembrie 2025, sistemele automate de supraveghere din regiunea Attica vor emite amenzi în format electronic prin intermediul platformei gov.gr, contravenienții urmând să primească notificările prin poștă.
În cazurile grave, șoferii vor fi obligați să predea permisele de conducere sau chiar talonul vehiculului.
Telefon la volan: de la 350 la 2.000 de euro
Una dintre cele mai vizate încălcări este utilizarea telefonului mobil în timpul conducerii, pentru care noile sancțiuni sunt progresive și severe:
- Prima abatere: amendă de 350 de euro și suspendarea permisului pe 30 de zile
- A doua abatere: amendă de 1.000 de euro și suspendare pe 180 de zile
- A treia abatere: amendă de 2.000 de euro și suspendare pe un an
Situația se agravează dramatic în cazul provocării unui accident în timpul utilizării dispozitivului mobil. Prima recidivă în acest context se pedepsește cu amendă de 2.000 de euro și suspendarea permisului pe patru ani, iar a doua recidivă atrage o amendă de 4.000 de euro și suspendare pe opt ani.
Curse ilegale: 8.000 de euro și 4 ani fără permis
Pentru a combate fenomenul curselor stradale ilegale, problematic în special în zone urbane precum Atena, autoritățile au pregătit sancțiuni exemplare:
- Prima abatere: amendă de 2.000 de euro și suspendarea permisului pe un an.
- A doua abatere: amendă de 4.000 de euro și suspendare pe doi ani.
- A treia abatere: amendă de 8.000 de euro și suspendare pe patru ani.
Cazurile extreme, cum ar fi vitezele peste 200 de kilometri pe oră, atrag de asemenea amenzi de 8.000 de euro și suspendarea permisului pe patru ani, indiferent de numărul abaterilor anterioare.
Grecia schimbă codul rutier: Noi limite de viteză
Codul rutier revizuit introduce și un sistem diferențiat de limite de viteză, menit să îmbunătățească siguranța în zonele urbane, permițând în același timp viteze mai mari pe autostrăzi:
- 30 km/h pe străzile rezidențiale înguste sau în apropierea școlilor
- 50 km/h pe drumurile principale ale orașului cu separatoare centrale
- 140 km/h pe autostrăzi (creștere de la actuala limită de 130 km/h, propunere în curs de revizuire)
Măsuri speciale pentru transportul public și accesibilitate
Noua legislație acordă prioritate absolută transportului public, benzile de autobuz din Atena și Salonic fiind strict rezervate acestuia.
Utilizarea neautorizată, inclusiv de către taxiuri (cu excepția unor situații specifice precum debarcarea pasagerilor sau vehiculele cu emisii zero), va fi pedepsită cu amenzi substanțiale.
Un accent deosebit este pus pe protejarea drepturilor persoanelor cu dizabilități. Parcarea pe rampele de accesibilitate se pedepsește sever: prima abatere cu amendă de până la 2.000 de euro, iar recidiva cu amendă de 2.000 de euro și suspendarea permisului pe un an.
Măsura vine ca răspuns la peste un milion de reclamații anuale privind rampele blocate, autoritățile considerând accesibilitatea „o chestiune de demnitate”.
De asemenea, atât motocicliștii, cât și pasagerii vor fi obligați să poarte căști, amenzile aplicându-se ambelor părți în caz de încălcare.
Noua legislație prezintă interes deosebit și pentru turiștii români care își fac concediul în Grecia, în special pentru cei care plănuiesc să viziteze țara spre sfârșitul sezonului estival 2025, când noile reglementări vor fi deja în vigoare.
Prin aceste măsuri fără precedent, Grecia speră să-și îmbunătățească statisticile de siguranță rutieră și să iasă din top 10 european al țărilor cu cele mai multe decese în trafic.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News