Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

GUVERN: GHIDUL de aplicare a Legii antifumat ce intră în vigoare de JOI. OFICIAL: Spaţiile în care nu se fumează, obligaţii şi cine dă amenzi

Publicat

Infografic_3Începând cu data de 17 martie, va intra în vigoare Legea nr. 15/2016 privind modificarea şi completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, prin care se interzice fumatul în toate spaţiile publice închise, spaţiile închise de la locul de muncă, mijloacele de transport în comun, locurile de joacă pentru copii.

Guvernul a făcut public Ghidul pentru aplicarea Legii antifumat (Legea nr. 15/2016 pentru prevenirea și combaterea consumului produselor din tutun). Scopul principal al interzicerii fumatului în spațiile închise de la locul de muncă și în spațiile publice închise este protejarea sănătății angajaților și a cetățenilor care se află în spațiile publice, prin evitarea expunerii la fumul toxic al produselor din tutun, potrivit Executivului.

Legea este benefică suplimentar pentru cei care fumează deoarece facilitează oprirea fumatului, precum și în cazul minorilor și tinerilor deoarece contribuie la prevenirea fumatului prin reducerea ocaziilor sociale în care se fumează și în care debutează, de obicei, consumul de tutun, mai transmite Guvernul.

Locuri unde este interzis fumatul

Se interzice fumatul în toate spațiile publice închise, spațiile închise de la locul de muncă, mijloacele de transport în comun, locurile de joacă pentru copii. Se interzice complet fumatul în unitățile sanitare, de învățământ, precum și cele destinate protecției și asistenței copilului, de stat și private.

Spațiul public închis

Infografic_1Spațiul public este considerat orice spațiu accesibil publicului (de ex. din domeniul cultural-artistic, sănătate, învățământ, alimentație publică, cluburi, baruri, cafenele, etc) sau destinat utilizării colective (de ex. pentru activități comerciale, sportive, târguri, expoziții, etc), indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces.

Spațiul public închis reprezintă orice spațiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperiș, plafon sau tavan și care este delimitat de cel puțin doi pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent.

Prin ”perete” se înțelege orice element de construcție așezat vertical (sau puțin înclinat) care limitează, separă sau izolează:

– încăperile unei clădiri/ construcții între ele (pereți interiori) sau de exterior (pereți exteriori) și care susțin planșeele, etajele și acoperișul, respectiv;

– anumite spații ale unui sistem tehnic între ele (pereți interiori) sau sistemul tehnic de spațiul înconjurător.

Având în vedere faptul că spațiile închise pot face parte dintr-o construcție sau dintr-un sistem tehnic (cort, pavilion, chioșc, etc), definirea ”peretelui” trebuie să țină cont de ambele situații:

”Clădiri” sunt acele construcții pentru care Legea nr. 50/1991 prevede necesitatea obținerii unei autorizații de construire;

”Sisteme tehnice” sunt acele construcții sezoniere sau provizorii care nu necesită autorizație de construire ci doar aviz/ acord de amplasare, în cazul în care se realizează activități economice.

În aprecierea caracterului de închis/deschis al unui spațiu, nu se va ține cont de:

– natura materialului din care sunt confecționați pereții sau tavanul/ plafonul/ acoperișul. Oricare ar fi materialul folosit la construcția pereților sau tavanului (zidărie, textil, lemn, folie plastic, etc) și oricare ar fi densitatea materialului (material perforat, etc), atâta timp cât există un tavan și cel puțin 2 pereți, spațiul respectiv va fi considerat ”spațiu închis”;
– caracterul temporar sau permanent al pereților sau spațiului. Dacă un element de construcție îndeplinește funcția de ”perete” (limitează, separă sau izolează) și este vizibil, spațiul din care face parte va fi considerat ”spațiu închis” chiar dacă elementul respectiv se poate plia, ridica, etc adică este perete doar temporar.

Spațiile care au închideri laterale sau/și acoperiș retractabile adică structuri care se pot plia, ridica, deschide, deplasa, porni, etc astfel încât să formeze temporar pereți/acoperiș, vor fi considerate:

– spații deschise atunci când structura este complet pliată/ ridicată, etc astfel încât peretele/ acoperișul nu este deloc vizibil;

– spații închise atunci când structura este deschisă/ coborâtă.

Spațiul închis de la locul de muncă

Locul de muncă reprezintă locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile întreprinderii şi/sau unității, inclusiv orice alt loc din aria întreprinderii şi/sau unității la care lucrătorul are acces în cadrul desfășurării activității.

În cazul în care într-o zonă a unui spațiu pentru locuit se desfășoară activitate economică, atunci respectiva zonă devine loc de muncă iar fumatul este interzis.

Nu se va mai fuma în:

Spațiile închise din toate locurile de muncă:

– halele industriale, spațiile de depozitare, birourile și camerele, sălile de ședință, sălile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, balcoanele închise, etc;

– instituțiile publice centrale și locale;

– unități comerciale: magazine, expoziții/ târguri în spațiu închis, centre comerciale, piețe închise, etc;

– restaurante, baruri, cafenele, terase închise, unități de cazare, cluburi – inclusiv cele cu acces restricționat, cazinouri, săli polivalente, etc;

– unități cultural-artistice, sportive, recreative;

Toate mijloacele de transport în comun (unde nu se va mai putea folosi nici țigareta electronică), autogări, gări, aeroporturi, peroane și refugii închise, taxiuri, mașina de serviciu, ambulanță, inclusiv în cabina șoferului, vatmanului, mecanicului de tren, etc;

– toate spațiile din unitățile de învățământ, medico-sanitare și de protecție a copilului, inclusiv în curtea unităților;

– locurile de joacă pentru copii, indiferent dacă sunt amplasate în interior sau exterior;

– spațiile comune din clădirile de locuințe: holuri, lift, etc.

Locuri unde se mai poate fuma

Infografic_2Spațiile publice în aer liber sau spațiile de la locul de muncă:

– fără acoperiș sau cu acoperiș și cu mai puțin de doi pereți: curte, balcoane deschise, terase deschise, chioșcuri deschise, etc;

– delimitate de parapete ori paravane de delimitare, gărdulețe de delimitare, jardiniere, umbrele sau orice alt tip de mobilier stradal;

– care au închideri laterale sau/și acoperiș retractabile ce formează temporar pereți ori acoperiș, dar doar atunci când structura de închidere este complet închisă/ strânsă astfel încât peretele ori acoperișul nu este vizibil: terasele, pavilioanele, chioșcurile când au jaluzelele, ușile pliabile, elementele demontabile, etc pliate/ închise în totalitate astfel încât spațiul devine deschis;

Peroane, refugii, stații ale mijloacelor de transport în comun dacă sunt deschise sau au acoperiș și doar un perete;

Parcuri, în afara locurilor de joacă pentru copii;

Locuință, inclusiv orice spațiu închis în care nu se desfășoară activitate economică (nu este loc de muncă)

Alte spații unde se desfășoară evenimente personale precum corturile, terasele, pavilioanele, dar care nu sunt loc de muncă (nu se desfășoară activitate economică).

Obligații ale administratorilor de spații publice închise și de locuri de muncă

1Administratorii au obligația de a elabora și de a pune în aplicare regulamente interne prin care se interzice fumatul în spațiile închise din respectivele spații. Totodată, trebuie să marcheze spațiile menționate cu indicatoare cu mesajul „Fumatul interzis” și cu simbolul internațional, respectiv țigareta barată de o linie transversală.

Regulamentele interne trebuie să conțină prevederi prin care se interzice fumatul în spațiile închise de la locul de muncă și sancțiuni pentru încălcarea interdicției de a fuma. Stabilirea sancțiunilor este atributul angajatorului care trebuie să se asigure că sancțiunile sunt proporționale în raport cu fapta săvârșită.

Deoarece Legea nr. 15/2016 stabilește că încălcarea interdicției de a fuma este o abatere disciplinară gravă, angajatorii vor putea să recurgă la sancțiuni precum desfacerea contractului individual de muncă sau chiar plata unor despăgubiri care să acopere prejudiciul cauzat prin încălcarea regulilor privind fumatul (de exemplu în situația în care nerespectarea interdicției fumatului a cauzat prejudicii angajatorului – de imagine ori materiale).

Pentru o bună implementare a legii, se recomandă ca administratorii de spații publice închise și locuri de muncă să afișeze lângă indicatorul cu „Fumatul interzis” numărul de telefon al celei mai apropiate unități de poliție locală sau structuri de poliție în localitățile în care unde nu există poliție locală.

Sancțiuni

Un angajat poate fi sancționat pentru că fumează într-un spațiu închis de la locul de muncă de către:

– angajator, prin regulamentul intern în care sunt prevăzute sancțiuni interne (în conformitate cu Codul Muncii) pentru nerespectarea interdicției de a fuma la locul de muncă;

– reprezentant al Poliției Locale sau MAI atunci când acesta constată, în cadrul unei acțiuni de control, că angajatul fumează într-o zonă interzisă.

Sancțiunile ce pot fi stabilite de angajator sunt sancțiunile disciplinare prevăzute în Codul muncii:

– avertismentul scris;

– retrogradarea din funcție (cu acordarea salariului corespunzător funcției în care s-a dispus retrogradarea) pentru o durată de cel mult 60 de zile;

– reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;

– reducerea salariului de bază și/sau, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;

– desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Cu excepția avertismentului scris, toate celelalte măsuri disciplinare necesită efectuarea unei cercetări disciplinare înainte de a fi aplicate.

O persoană juridică poate fi sancționată:

– de către un reprezentant al Poliției Locale sau MAI atunci când acesta constată, în cadrul unei acțiuni de control, că angajații sau/ și cetățenii fumează într-un spațiu în care fumatul este interzis, aflat în administrarea acesteia;

– de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă atunci când aceștia constată că sunt încălcate prevederile art. 39 alin. (9) lit. e) din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare. Totodată, aceștia sunt abilitați să verifice dacă regulamentul intern cuprinde prevederi referitoare la răspunderea disciplinară a salariaților pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 15/2016.

Legea prevede sancțiuni pentru:

Persoanele fizice care fumează în spațiile în care fumatul este interzis: amendă contravențională de la 100 la 500 de lei;

Persoanele juridice care administrează spațiile în care fumatul este interzis: amendă contravențională de 5000 lei (prima abatere), amendă contravențională de 10.000 lei și suspendarea activității până la remedierea situației (a doua abatere), amendă contravențională de 15.000 și închiderea unității la următoarea abatere.

Sancțiunile vor fi aplicate:

de către reprezentanții Poliției Locale sau ai Ministerului Afacerilor Interne (Poliția Română, Jandarmeria, IGSU, Poliția de Frontieră), atunci când angajații sau/ și cetățenii fumează într-un spațiu în care fumatul este interzis;

de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă în cazul în care aceștia constată că sunt încălcate prevederile art. 39 alin. (9) lit. e) din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare, și/sau dacă în regulamentul intern nu sunt cuprinse prevederi referitoare la răspunderea disciplinară a salariaților pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 15/2016.

Sesizarea încălcării legii se poate face de către angajați sau/ și cetățeni prin:

– apelarea numărului de telefon al poliției locale sau al reprezentanților locali ai MAI în localitățile în care nu există poliție locală;
– apelarea inspectoratului teritorial de muncă, în cazul în care angajatorul nu are elaborate/completate regulamentele interne conform art. 5 din Legea nr. 15/2016.

Precizări de la ISU Alba

În cadrul acțiunilor prioritare pe care le desfășoară zilnic, conform propriilor competențe legale, pentru protejarea vieții, integrității corporale, protejarea bunurilor, combaterea criminalității, asigurarea ordinii publice și salvarea de vieți omenești, structurile Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, Poliției Române, Jandarmeriei Române și ale Poliției de Frontieră vor avea în vedere inclusiv aplicarea prevederilor Legii nr. 15/2016.

Sesizările privind faptele prevăzute de Legea nr. 15/2016 se fac către Poliția Locală sau către structurile MAI, mai sus menționate. Recomandăm cetățenilor ca sesizările privind eventualele contravenții privind fumatul în spațiile nepermise de lege să nu se facă la numărul de urgență 112, această linie fiind destinată exclusiv urgențelor și situațiilor care pun în pericol viața, integritatea corporală sau bunurile oamenilor.

ISU Alba atenționează asupra responsabilității persoanelor juridice cu privire la obligațiile pe care le au pentru punerea în aplicare a prevederilor acestei legi, mai ales a celor referitoare la marcarea spaţiilor publice închise cu indicatoare prin care să se indice «Fumatul interzis» şi folosirea simbolului internaţional, respectiv ţigareta barată de o linie transversală.

Reprezentanții ISU Alba reamintesc că fumatul reprezintă inclusiv o cauză a incendiilor, fapt pentru care recomandăm fumătorilor să nu arunce la întâmplare resturile de țigări și chibrituri nestinse. Conform datelor statistice înregistrate la nivelul IGSU, anul trecut la nivel național 11% dintre incendiile înregistrate au fost cauzate de nerespectarea normelor de prevenire și stingere a incendiilor în ceea ce privește fumatul.

Modul de reglementare a fumatului, ca parte a măsurilor de apărare împotriva incendiilor, era verificat și înainte de apariția acestei legi, aspect care va rămâne în atenția noastră și în timpul controalelor executate în teren.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Amenzi de până la 6.500 de lei pentru achiziția de alcool și țigări cu voucherele sociale. Poliția Locală le poate aplica

Publicat

Utilizarea cardurilor sociale pentru achiziția de alcool și țigări poate dauce amenzi de aproximativ 6.500 de lei, a declarat miercuri ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş. 

De asemenea, cardurile blocate în cazul persoanelor care le-au folosit pentru a achiziţiona băutură şi ţigări vor rămâne blocate până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra.

”Ne aşteptam să existe astfel de cazuri, motiv pentru care, în Ordonanţa care a fost aprobată, am şi introdus un capitol de sancţiuni, încât astfel de lucruri să le putem sancţiona”, a spus Boloş la Digi24.

Acesta a adăugat că fapta este de natură contravenţională și se pot aplica amenzi care nu sunt deloc de neglijat pentru că merg până la 40 de puncte de amendă, undeva în jurul a 6.500 de lei.

Aceste amenzi pot fi aplicate și de Poliția Locală, a mai spus ministrul.

Tot ce trebuie să știți despre voucherele sociale în valoare de 250 lei

Tichetele, oferite pe suport electronic (card), au o valoare nominală de câte 250 lei și sunt destinate persoanelor aflate în situații de deprivare materială sau risc de sărăcie.

Mai exact, peste 2,5 milioane de persoane primesc tichete pentru achiziția de produse alimentare și mese calde în valoare de aproximativ de 3 miliarde de lei.

Mecanismul de distribuire prevede trei etape:

1) emiterea cardurilor de către unitățile desemnate (imprimarea datelor beneficiarilor și inserarea CIP-ului),

2) împlicuire și distribuirea prin intermediul CN Poșta Română și

3) încărcarea valorică a cardurilor.

Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE a răspuns celor mai frecvente întrebări adresate pe tema voucherelelor sociale:

1. Cât timp va fi oferit acest sprijin?

Voucherele se vor acorda o dată la două luni, până la finalul anului.

2. Trebuie să depun vreo cerere pentru a primi cardul?

Nu. Dacă vă numărați printre persoanele eligibile, așa cum sunt stabilite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), cardul va fi livrat către dumneavoastră de către angajații Poștei Române, fără să fie nevoie să demarați dumneavoastră vreo procedură în acest sens.

În cazul în care îndepliniți criteriile pentru a fi printre beneficiarii eligibili, dar până la finalul perioadei în care se alocă tranșa I nu veți intra în posesia cardului, vă rugăm să vă adresați celui mai apropiat oficiu poștal, de unde veți primi îndrumări.

3. Unde găsesc instrucțiuni despre folosirea cardului?

Cardurile vor fi însoțite de scrisori care conțin instrucțiuni de utilizare (inclusiv codul PIN), detalii despre  operatorii economici parteneri și un număr de telefon pentru cazurile în care întâmpinați probleme.

Emitenților de carduri le-au fost alocate județele astfel:

Sodexo: Bihor, Bistrița Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu, Arad, Călărași, Hunedoara, Timiș

UP Romania: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea, București, Ilfov, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea

Edenred: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman

Numerele de telefon oficiale la care puteți suna în cazul în care întâmpinați probleme în utilizarea cardurilor sunt următoarele:

Edenred: 021 301 33 03

Sodexo: 021 204 46 64

UP România: 0374 66 22 73

4. Cum pot plăti cu cardul?

Cardul permite plăți contactless, încă de la prima tranzacție, prin apropierea sa de terminalul POS.

5. Pot retrage numerar de pe carduri?

Nu puteți retrage numerar de pe carduri, ele pot fi utilizate doar pentru achiziționarea de produse alimentare/mese calde de la operatorii economici parteneri.

6. Cât timp sunt valabile sumele?

Sumele disponibile pe card sunt valabile 12 luni de la data încărcării lor.

7. Cine sunt cei peste 2,5 de beneficiari care primesc tichete sociale?

a) Pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei;

b) Persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei;

c) Familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;

d) Familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;

e) Familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;

f) Persoanele fără adăpost, așa cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.

8. Ce fac dacă, deși inițial nu mă număram printre persoanele eligibile, devin în următoarele luni?

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va actualiza lunar, înainte de fiecare alimentare a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, listele cu beneficiari, pentru a verifica eventuale modificări intervenite față de listele anterioare.

Pentru beneficiarii nou introduși în program vor fi eliberate noi suporturi electronice.

De asemenea, verificarea condițiilor de venit pentru beneficiarii incluși în categoriile a)-d), se face exclusiv de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

9. Pot să înstrăinez cardul pe care îl primesc?

Nu. Sunt interzise și se sancționează conform legii:

a) utilizarea de către beneficiari a tichetelor sociale în alt scop decât achiziționarea de produse alimentare și mese calde;

b) solicitarea de către beneficiari și/sau furnizarea de numerar în schimbul tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau pentru fracțiuni din acestea;

c) refuzul nejustificat al unităților afiliate de a accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.

Refuzul este justificat dacă există o suspiciune rezonabilă privind autenticitatea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau identitatea dintre titularul tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde și destinatarul final al acestora;

d) comercializarea tichetelor sociale;

Cardurile pot fi folosite doar de către beneficiari. În cazuri excepționale, în care beneficiarul nu se poate deplasa la operatorii economici pentru a utiliza ajutorul, atunci poate încredința tichetele unei persoane apropiate, dar doar împreună cu actul de identitate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Tinerii se uită la televizor de aproape șapte ori mai puțin decât cei de peste 65 de ani. Studiu

Publicat

Tinerii se uită în prezent de aproape șapte ori mai puțin la televizor decât persoanele de peste 65 de ani, potrivit unui raport al autorității de reglementare Ofcom, citat de BBC.

Potrivit raportului Ofcom, tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani petrec doar 53 de minute pe zi uitându-se la televizor, ceea ce reprezintă o scădere de două treimi în ultimii 10 ani.

În același timp, cei cu vârsta de 65 de ani și peste petrec în medie puțin sub șase ore pe zi uitându-se la televizor.

Această „diferență între generații” în ceea ce privește obiceiurile de vizionare este mai mare ca niciodată, potrivit raportului anual Media Nations al Ofcom.

Acesta a atribuit decalajul utilizării alternativelor la televiziune, cum ar fi serviciile de streaming și videoclipurile de scurt metraj.

În raportul său, Ofcom a precizat că aproximativ una din cinci locuințe din Marea Britanie are acces la toate cele trei mari servicii de streaming – Netflix, Disney+ și Amazon Prime.

Acesta a precizat că 5,2 milioane de locuințe au acum acces la toate cele trei, ceea ce ar costa aproximativ 300 de lire sterline pe an dacă ar plăti pentru ele individual.

Cu toate acestea, în raport se precizează că cifra include testele gratuite și persoanele care împart conturile între gospodării.

Ofcom a constatat, de asemenea, că, în general, numărul de locuințe abonate la cel puțin un serviciu de streaming a scăzut cu 350.000. Acesta a dat vina pe presiunea asupra bugetelor gospodăriilor ca urmare a creșterii costului vieții.

Dar a constatat, într-un sondaj realizat în rândul persoanelor care și-au anulat serviciile, că trei sferturi dintre acestea plănuiau să își reînnoiască abonamentele atunci când situația lor se va schimba.

„Revoluția streaming-ului întinde decalajul dintre generații în ceea ce privește televiziunea, creând o prăpastie clară în ceea ce privește obiceiurile de vizionare ale tinerilor și ale persoanelor mai în vârstă”, a declarat directorul Ofcom pentru informații de piață, Ian Macrae.

„Radiodifuzorii tradiționali se confruntă cu o concurență dură din partea platformelor de streaming online, căreia îi răspund parțial prin popularitatea propriilor aplicații de redare la cerere, în timp ce televiziunea de radiodifuziune este încă locul unde trebuie să meargă pentru marile evenimente care reunesc națiunea, cum ar fi finala Euro sau sărbătorirea Jubileului”, a mai spus el.

În 2021, Ofcom a constatat că timpul petrecut în fața ecranului – durata medie de timp pe care oamenii o petrec vizionând conținut video pe toate dispozitivele – a atins o medie zilnică de cinci ore și 40 de minute. Acesta a scăzut cu 25 de minute în cele mai recente cifre, care au constatat că, în medie, oamenii au petrecut 59% din timpul petrecut pe ecran vizionând televiziune în direct sau catch-up.

Între timp, o treime dintre adulții din Marea Britanie urmăresc videoclipuri de scurtă durată – sau videoclipuri cu o durată mai mică de 10 minute – iar 65% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani le urmăresc zilnic.

Această cifră este mult mai mare pentru publicul tânăr, 93% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 17 ani vizionând zilnic videoclipuri de scurtă de pe YouTube, 90% pe Instagram și 73% pe TikTok.

Raportul a analizat, de asemenea, tipul de videoclipuri scurte pe care oamenii le urmăresc online și a constatat că conținutul de tip „how to” – cum ar fi rețete sau DIY – este cel mai vizionat.

Aproximativ 59% au declarat că urmăresc videoclipuri online cu știri scurte, 32% au declarat că urmăresc videoclipuri despre jocuri video și puțin peste jumătate dintre adulții chestionați au declarat că urmăresc videoclipuri postate online de prieteni și familie.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Guvernul menține măsurile de plafonare şi compensare a preţului la energie în sezonul rece

Publicat

Măsurile de plafonare şi compensare a preţului la energie vor rămâne active în formula necesară protejării cetăţenilor şi economiei, a spus miercuri premierul Nicolae Ciucă.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, în cadrul unei reuniuni pe probleme de energie, s-a discutat despre măsurile de protejare a consumatorilor casnici şi a economiei de efectele creşterii preţurilor la energie.

„La nivelul Guvernului continuăm pregătirea sezonului rece, asigurând populaţiei şi economiei româneşti alimentarea cu energie.

Aşa cum ne-am asumat, măsurile de plafonare şi compensare a preţului la energie vor rămâne active, în formula necesară protejării cetăţenilor şi economiei.

În paralel, stabilim noi responsabilităţi pentru a accelera implementarea proiectelor de infrastructură în energie, valorificând oportunităţile pe care România le are la nivel naţional şi geostrategic”, a afirmat Ciucă.

Prim-ministrul a stabilit un plan de acţiune care să asigure predictibilitate din perspectiva producţiei de energie, cât şi din punct de vedere bugetar, se menţionează în comunicat.

La solicitarea premierului, Ministerul Energiei va prezenta pe 22 august situaţia programelor de investiţii în capacităţile de producţie, atât ale companiilor de stat, cât şi cele dezvoltate de mediul privat.

Tot pe 22 august, ANRE urmează să transmită Guvernului o informare cu privire la evoluţia pieţei energetice din ianuarie până în prezent, cât şi cu privire la stadiul implementării schemei de sprijin pentru clienţii finali.

De asemenea, până la data de 31 august, Ministerul Energiei va transmite Comitetului interministerial pentru asigurarea rezilienţei energetice şi implementarea proiectelor de infrastructură în energie Programul de iarnă în domeniul energetic.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

FOTO: Bazin de înot didactic și pentru agrement, la Aiud. Investiție a CNI de peste 20 de milioane de lei. Cum va arăta

Publicat

Un bazin de înot didactic și pentru agrement urmează să fie construit în curând în municipiul Aiud, printr-o investiție a CNI de peste 20 milioane de lei. 

Compania Națională de Investiții (CNI) a lansat miercuri, 17 august, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru proiectare-faza adaptare la amplasament, execuție lucrări și asistența tehnică din partea proiectantului aferent obiectivului de investitii „Proiect Tip – Construire Bazin de înot didactic și agrement, ștr. Ostașilor, nr. 16D, municipiul Aiud, județul Alba” – încălzire cu gaz.

Valoarea totală este estimată la 20.444.623,29 de lei, fără TVA.

Potrivit memoriului tehnic, la baza conceptului clădirii propuse a stat generarea unei cantități cât mai mare de energie din surse regenerabile. Toate prevederile/tipurile de lucrări au avut în vedere impactul cât mai mic pentru mediu atât pentru perioada de execuție cât și, mai ales, pentru perioada de exploatare.

Însăși forma clădirii a avut în spate necesarul de energie regenerabilă cât mai mare iar acest lucru a dus proiectul într-o direcție atât corect din punct de vedere tehnic cât și estetic. Acoperișul cladirii este plan, înclinat față de orizontală, și decentrat, pentru a oferi o suprafață cât mai mare pe care să se poata așeza, în mod sustenabil, cât mai multe panouri, termice și fotovoltaice.

Clădirea va fi amplasată astfel încât acoperișul să fie orientat către sud, pentru a putea beneficiar de aportul maxim al soarelui.

Clădirea va fi subsol parțial + parter + 1 etaj partial și se va înscrie într-un dreptunghi cu dimensiunile 36,95 x 39,70 m; înălțimea la streașină va fi de 3,87 m, înălțimea la coamă va fi de 10,62 m. Suprafața construită a clădirii va fi de 1.289,13 mp, cea desfășurată fără subsol va fi de 1.684,45 mp.

Clădirea – din punct de vedere funcțional – este împărțită în două elemente distincte, zona bazinului și zona tribunelor. Zona bazinului are un regim de înălțime parter și subsol tehnic iar partea tribunelor are un regim de înăltime parter și etaj.

Etajul este alcătuit din gradene pentru spectatori în cele 3 travei centrale iar cele din margine au ca destinație diverse activități sportiv-recreative.

Funcțiuni

Va exista un acces principal și două secundare la cota trotuarului, precum și patru accese secundare la nivelul subsolului. Din holul de acces va exista holul de distribuție al clădirii; accesul la etaj se va face pe o scară principală și pe două scări secundare. Accesele la subsol se vor face din exterior.

La subsol, la cota -3.20 vor fi spații tehnice; la cota -1.40 va fi bazinul și spațiul tehnic perimetral bazinului.

La parter vor fi plaja bazinului și spațiile pentru sportivi. Bazinul va avea 15,40 x 25,02 m, plajele laterale vor avea 2,00 m, cele de capăt vor avea 6,85 m.

La etaj – care va fi o supantă – vor fi gradenele pentru 124 de spectatori, o sală de forță și una pentru gimnastică aerobică, precum și vestiare pentru acestea.

Bazin

Cuva bazinului de înot va avea pereții din panouri metalice confecționate din Inox tip AISI 441Li / AISI 470, laminat industrial (nu în șantier) la cald cu PVC de tip dur. Bazinul este compus din panouri prefabricate, prelaminate care necesită instalare mecanică în șantier și sigilare în vederea obținerii etanșeității dorite. Nu se realizează lucrări de sudare, modificare panouri, adăugire și sau debitare în șantier, numai lucrări de asamblare mecanică și sigilare.

Radierul bazinului va fi sigilat/acoperit cu liner din PVC de minim 1.5 mm grosime, ranforsat cu plasă din fibră de sticlă compatibil cu linerul montat pe panouri. Ulterior montajului mecanic, se vor verifica dimensiunile bazinului pentru conformarea cu standardele competiționale în vigoare. După certificarea dimensiunilor se va proceda la sigilarea panourilor, aplicarea marcajelor cât și instalarea echipamentelor competiționale (headwall, blockstarturi, fanioane etc).

Instalații electrice

Clădirea va avea instalații electrice:

  • alimentare cu energie electrică
  • instalația fotovoltaică
  • iluminat de siguranță:
    • iluminat de securitate pentru evacuare
    • iluminat de securitate pentru continuarea lucrului
    • iluminat de securitate împotriva panicii
    • iluminat de securitate pentru intervenții
  • instalația de detectare și semnalizare incendiu
  • instalația de protecție prin legare la pământ
  • instalația de paratrăsnet tip prevectron

Instalații sanitare

Clădirea va avea instalații sanitare:

  • alimentare cu apa rece potabilă și apă caldă menajeră
  • canalizare
  • instalații tehnologice

Instalații termice

Clădirea va avea instalații termice:

  • centrala termică – cu combustibil gazos
  • pompe de căldură
  • preparare a apei calde menajere
  • panouri solare
  • instalație de încălzire
  • instalație de ventilare-climatizare.

Alei carosabile și parcare

Aleea carosabilă va avea 6 m lățime se va racorda la carosabilul existent. Vor exista 40 locuri de parcare, din care 4 pentru persoane cu dizabilități și 2 pentru microbuze.

Structura rutieră propusă pentru aleile carosabile și locurile de parcare este:

  • 4 cm strat de uzură BA 16
  • 6 cm strat de binder BAD 22.4
  • 15 cm strat superior de fundație din agregate naturale stabilizate cu lianți hidraulici rutieri
  • 30 cm strat de fundație din balast
  • 10 cm strat de formă

Dimensiunile în plan ale locurilor de parcare vor fi 5 x 2,50 m. Locul de parcare pentru persoanele cu dizabilități va avea dimensiunile în plan de 5 x 3,70 m, din care 2,50 m locul propriu zis de parcare și 1,20 m spațiul suplimentar de manevră. Locul de parcare pentru microbuz va avea 3 x 9 m.

Încadrarea aleilor carosabile și a platformei pentru parcare se va face cu borduri din beton 20 x 25 cm montate pe fundații din beton de ciment clasa C16/20.

Spații verzi

Vor exista spații verzi cu gazon.

Structura spațiilor verzi va fi:

  • gazon
  • pământ vegetal uscat compactat

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax