Actualitate
Guvern: Raport privind reducerea TVA la alimente. Amenzi de peste 800.000 de lei de la ANPC pentru supermarketuri. Măsuri pregătite de autorităţi
Guvernul a făcut public, miercuri, raportul privind reducerea TVA la alimente și măsurile întreprinse de instituțiile statului pentru prevenirea practicilor în defavoarea cetățeanului.
Potrivit comunicatului transmis de Guvern, Consiliul Concurenței a informat asociațiile profesionale, atât ale retailerilor cât și ale producătorilor, privind faptul că pot recomanda membrilor lor să scadă prețurile cu minimum 12%, ca urmare a reducerii TVA la alimente, de la 24% la 9%. Totodată, Consiliul Concurenței va monitoriza prețurile practicate de retaileri, atât în perioada anterioară scăderii TVA, cât și ulterior implementării acestei măsuri, solicitând retailerilor informații retroactive privind prețurile aplicate.
De asemenea, Consiliul Concurenței a pus la punct metodologia statistică de eșantionare. Astfel, se are în vedere monitorizarea unui număr semnificativ de magazine, alese în mod aleator (aproximativ 600), din care mai mult de jumătate sunt din comerțul modern. Analiza va fi efectuată la nivelul fiecăreia dintre cele 8 zone regionale.
”Dacă piața de retail este una concurențială, ne așteptăm ca transferul reducerii TVA la alimente să fie resimțit în evoluția prețurilor la raft. Chiar dacă pot exista unele fenomene locale de creștere a prețurilor, date de puterea de piață superioară a unor magazine și/sau a unor producători, la nivelul pieței în ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decât temporare”, se precizează în comunicat.
Eventuale creșteri de preț pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie ar trebui să fie doar temporare în zonele cu concurență ridicată între retaileri deoarece prețul ar trebui să scadă cu reducerea de TVA și creșterea anterioară de preț, întorcându-se la nivelul de echilibru.
Analiza Consiliului Concurenței, confirmată de datele INS, a relevat că măsura reducerii TVA la pâine a avut efectul scontat, această reducere fiind transmisă în proporție de 99,16% în prețuri, acest efect nefiind doar unul temporar.
Anul acesta urmează a fi implementat și proiectul ”Monitorul prețurilor”, prin care Consiliul Concurenței speră să intensifice concurența în această piață, reducând costurile de informare ale consumatorilor. Acest proiect se va materializa printr-un site care va afișa comparații de prețuri pe categorii și produse alimentare relevante. Consumatorii mai bine informați reprezintă o presiune importantă pentru retaileri.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, la nivel național, controale în supermarketuri. Astfel, au fost controlate 216 puncte de lucru (Kaufland – 86, Lidl – 127, Mega Image – 3), constatându-se abateri de la prevederile legale la un număr de 160 (Kaufland – 68, Lidl – 89, Mega Image – 3), iar, la un număr de 41 de unități, controlul nu s-a finalizat.
S-a dispus măsura de oprire temporară de la comercializare până la intrarea în legalitate a unor produse în valoare de peste 111.320 lei și s-au dispus 239 sancțiuni contravenționale, constând în 40 avertismente și 199 amenzi contravenționale însumând 855.500 lei.
Controalele au depistat o serie de abateri dintre care sunt enumerate:
– utilizarea de expresii precum ”preț de discounter garantat”, ”ieftin”, ”mai ieftin”, fiind indusă ideea unei vânzări cu preț redus, creându-se consumatorului ideea unui avantaj specific al prețului cu discount (fără însă a afișa prețul actual de vânzare);
– lipsă afișare prețuri;
– lipsa traducere în limba română a elementelor de identificare și caracterizare;
– etichetă neconformă cu prevederile legale;
– nerespectarea condițiilor de depozitare și expunere, în cazul în care producătorul impune astfel de condiții
De asemenea, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a dispus efectuarea unor acțiuni de control, în Municipiul București și județele Brașov, Cluj, Iași, Dolj, Sibiu și Timiș.
Totodată, marți 5 mai, MADR a organizat o masă rotundă la care au participat reprezentanți ai instituțiilor statului respectiv Consiliul Concurenței, ANPC, ANSVSA, INS și Ministerul Finanțelor, reprezentanți ai retailerilor, asociațiilor profesionale și procesatorilor.
În urma dezbaterilor au rezultat o serie de concluzii care urmează a fi implementate în viitor, precum:
– începând cu data de 10 mai vor fi puse la dispoziție de către INS informații pentru a putea face o analiză comparativă a prețurilor cu perioada anterioară reducerii TVA
– Cora, Kaufland, Selgros și Carrefour și-au luat angajamentul de afișare la raft a prețului vechi/prețului nou, începând cu 1 iunie
– Billa, Metro, Profi, Auchan vor lua o decizie privind etichetarea pe raft preț vechi/preț nou în zilele următoare
– toți membrii AMRCR sunt dispuși să afișeze pe site-urile proprii măsurile la care se angajează
– ARC s-a angajat să monitorizeze prețurile la produsele din carne, situația urmând a fi făcută publică
– angajamentul din partea retailerilor să fie cât mai transparenți în relația cu consumatorii.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News