Actualitate
Guvernul a alocat 5 milioane de lei pentru sprijinirea IMM-urilor. Care sunt programele finanțate de la bugetul de stat, în 2015
Guvernul a aprobat printr-un Memorandum, în ședința de miercuri, deblocarea sumei de 5 milioane lei, aferentă lunii iulie, pentru derularea, în 2015, a programelor finanțate anual de la bugetul de stat în scopul sprijinirii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.
Suma de 5 milioane de lei reprezintă cea de-a cincea tranșă deblocată în 2015, din fondurile ce urmează să fie repartizate de Guvern pe o perioadă de șase luni, în mod eșalonat, pentru programele destinate IMM-urilor.
Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri aplică stategia și programul de guvernare în domeniile energetic și resurselor energetice, întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației și mediului de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.
Astfel, programele implementate de minister și finanțate din bugetul de stat pentru înființarea sau dezvoltarea de noi IMM-uri sunt:
Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitatea accesului la finanțare START;
Programul START vizează facilitarea accesului la finanţare a tinerilor întreprinzători. Prin acest program sunt acordate alocaţii financiare nerambursabile de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 120.000 lei/beneficiar.
Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri – SRL-D;
Programul SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată – Debutant) vizează acordarea de sprijin oricărui cetățean român care doreşte să își deschidă o afacere (şi care nu a mai avut una până acum), prin acordarea unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro (echivalent în lei), din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare.
Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață – COMERȚ
Programul urmăreşte: întărirea capacităţii operatorilor economici de promovare a produselor şi serviciilor de piaţă, precum și dezvoltarea şi modernizarea activităţii comercianţilor şi prestatorilor de servicii de piaţă. Prin acest program, beneficiarii eligibili primesc o valoare a alocației financiare nerambursabile (AFN) de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 135.000 lei/beneficiar.
Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM-urilor – FEMEIA MANAGER
Programul urmăreşte:
– îmbunătăţirea performanţelor economice ale întreprinderilor existente conduse de femei, prin accesarea surselor de finanţare de la bugetul de stat;
– stimularea auto-angajării şi creşterea numărului de femei întreprinzător în cadrul comunităţilor de afaceri;
– dezvoltarea capacităţii şi a spiritului antreprenorial în rândul femeilor;
– creşterea numărului de noi locuri de muncă create în cadrul structurilor economice private conduse de femei şi a beneficiilor aduse economiei naţionale.
Prin Program se finanţează implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri depuse de femeile antreprenor. Valoarea alocaţiei financiare nerambursabile este de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) şi nu poate depăşi suma de 50.000 lei/beneficiar.
Programul național multianual de înființare și dezvoltare de INCUBATOARE tehnologice și de afaceri.
Programul are ca obiectiv general dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din România, prin înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri, precum şi prin dezvoltarea incubatoarelor de afaceri deja existente.
Contravaloarea alocaţiei de la bugetul Programului pentru construcţia şi/sau renovarea/reabilitarea şi amenajarea fiecărei noi locaţii care va fi inclusă în Program cu destinaţia de incubator de afaceri este de maximum 500.000 lei şi de maximum 200.000 lei pentru reabilitarea/renovarea şi reamenajarea clădirii incubatorului la începutul fiecarui nou ciclu de incubare.
Prin Program sunt alocate fonduri pentru achiziţionarea de echipament IT&C şi mobilier pentru utilarea fiecărui nou incubator, în limita maximă de 150.000 lei.
Prin Program se pot aloca fonduri în valoare de maxim 6.000 lei/ciclu 1 de incubare pentru proiectarea şi găzduirea unui site web propriu al Incubatorului în care să se prezinte activitatea acestuia, firmele incubate şi activitatea lor si în limita fondurilor disponibile, 2.000 lei pentru următoarele cicluri de incubare pentru îmbunătățirea/dezvoltarea/mentenanța site-ului existent.
De asemenea, se acordă alocaţii financiare nerambursabile fiecărei firme incubate, la intrarea în incubatorul de afaceri, pentru ca aceasta să îşi achiziţioneze în valoare de maxim 20.000 lei, echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru), site, echipamente IT, soft şi licenţe, mobilier, aparatură birotică, autoutilitare în directă legătură cu activităţile codului CAEN autorizat pentru care solicită finanţare, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare în directă legătură cu activităţile codului CAEN autorizat pentru care solicită finanţare, alocaţii financiare nerambursabile oferite fiecărei firme incubate, în valoare de maxim 5.000 lei, pe parcursul perioadei de incubare, pentru servicii de consultanţă specializată, alocaţii financiare nerambursabile oferite fiecărui incubator, pentru rambursarea în limita a 3.000 lei/an/IMM, a costurilor cu utilităţile şi serviciile conexe (apă-canalizare, electricitate, gaz metan, încălzire, telefonie, internet, salubrizare, curăţenie, deratizare-dezinsecţie). Prin Program sunt alocate fonduri pentru plata serviciilor Administratorului Incubatorului de Afaceri în valoare de maximum 190.000 lei /ciclu de incubare, şi în plus, 9.000 lei/an, pentru organizarea de evenimente.
Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului
Obiectivul general al Programului îl constituie stimularea dezvoltării meşteşugurilor şi a micii industrii din România, a întăririi clasei de mici meşteşugari şi artizani, care îşi desfăşoară activitatea individual sau organizat prin intermediul asociaţiilor ori al altor organizaţii.
În anul 2015, Programul urmăreşte organizarea a opt Târguri Regionale pentru Artizanat şi Meşteşuguri.
Programul de dezvoltare antreprenorială UNCTAD/ EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.
Programul UNCTAD/EMPRETEC este un program de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării IMM-urilor implementat de către Ministerul Energiei, IMM si Mediului de Afaceri (MEIMMMA)
EMPRETEC este un program integrat de pregătire, care oferă întreprinzătorilor instruire şi asistenţă tehnică, precum şi un cadru instituţional pentru dezvoltarea capacităţilor antreprenoriale şi creşterea competitivităţii pe piaţa locală şi internaţională a întreprinderilor mici şi mijlocii.
Grupul ţintă al programului include antreprenori existenţi sau potenţiali precum şi top manageri, inclusiv specialişti din organizaţii publice sau private presupuşi a se comporta de o manieră antreprenorială sau managerială.
Prin Legea bugetului de stat pentru 2015, este prevăzută suma de 166,8 milioane de lei pentru dezvoltarea și susținerea înființării de noi IMM, care a inclus şi suma de 70 milioane lei, plătită beneficiarilor schemei de ajutor de minimis pentru IMM, derulată în baza HG nr. 274/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
Din suma de 96,8 milioane lei, prevăzută pentru implementarea celor 7 programe sus amintite, 70 milioane lei au fost blocate, Guvernul deblocând în lunile martie, aprilie, mai și iunie suma de 60 de milioane de lei, destinată sprijinirii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.
Potrivit procedurilor din cadrul programelor menţionate, etapele de implementare până la plata beneficiarilor durează minimum șase luni, acestea fiind următoarele: înscriere solicitanți, depunere documente, verificare administrativă și de eligibilitate, semnare contracte de finanțare, efectuare cheltuieli, depunere deconturi, certificare cheltuieli. Astfel, beneficiarii se prezintă la decont începând cu luna octombrie, plățile efectuându-se în perioada octombrie -15 decembrie.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News