Connect with us
Publicitate

Eveniment

IDEI PENTRU ALBA IULIA: Cum vor să dea politicienii viață Cetății?

Publicat

Potrivit politicienilor de Alba, Cetatea Alba Iulia poate să atragă mai mulţi turişti. Însă, pentru acest lucru, în primul rând, ţara trebuie să se dezvolte din punct de vedere economic, să avem o infrastructură bună care să facă legătura între Alba Iulia şi alte obiective turistice, trebuie valorificate toate spaţiile din Cetate nefolosite în momentul de faţă şi transformate în puncte turistice, este nevoie de mai multă mediatizare pozitivă şi cât mai puţină sau chiar deloc negativă, mai multe evenimente social-culturale şi, nu în ultimul rând, lucrările de reabilitare a Cetăţii Alba Carolina trebuie să fie finalizate.

Cazărmile, transformate în campus universitar

În opinia deputatului PD-L, Clement Negruţ, cazărmile din Cetate ar avea o utilitate mai bună dacă ar fi transformate în campus universitar. Parlamentarul mai vede o serie de transformări ale clădirilor şi parcurilor din Cetate, care ar putea aduce un plus de frumuseţe zonei şi ochiului turistic, dacă ar fi puse în valoare din punct de vedere arhitectural.

„Proiectul pe care eu l-am văzut prezentat la Traseul celor Trei Fortificaţii este un pas important în ceea ce înseamnă cetate turistică, însă va trebui să le dăm o utilitate cazărmilor din Cetate, eu le văd ca şi campus universitar, fiind lângă Universitate, cred că ar fi un lucru extraordinar. În interiorul Cetăţii mai sunt o serie de obiective turistice şi mă gândesc aici la sediul Centrului Militar Judeţean, o clădire foarte importantă, la care, în opinia mea, ar trebui să-i găsim un alt scop, pentru că deja nu se mai încadrează cu ceea ce vrem noi în Cetate; pe urmă, Parcul „Custozza”, de lângă Universitate, unde iarăşi va trebui, în opinia mea, lucrat şi readus la o calitate superioară, chiar monumentul trebuie puţin aranjat. În partea stângă a statuii lui Mihai Viteazul, am trecut de câteva ori pe acolo şi m-am uitat, arată destul de rău fostul WC public. Nu în ultimul rând, Palatul Principilor – cred că trebuie foarte repede investit acolo, să se facă fie un Palat Administrativ, fie să-l redăm circuitului turistic, printr-o investiţie clară. Toate acestea sunt câteva chestiuni care ar aduce un plus de valoare Cetăţii”, şi-a exprimat părerea Negruţ.

Cetatea trebuie să fie cel mai mediatizat obiectiv din Alba Iulia

Deputatul PSD, Radu Coclici crede că mediatizarea este cel mai important lucru în atragerea turiştilor, însă de preferat să fie una pozitivă. Totodată, este de părere că, deocamdată, taxele pentru vizitarea Cetăţii îi sperie pe turişti, mai ales că aceasta se întâmplă să fie mai intens mediatizată decât alte proiecte importante din Cetate.

“Părerea mea este că nu este suficient de mediatizată şi, mai mult decât atât, dacă există şi taxa respectivă de intrare în Cetate, care este intens mediatizată în ultima vreme, normal că nu o să vină turiştii. Ar trebui să facem exact cum au făcut cei din Sighişoara cu Cetatea: foarte multe evenimente bine mediatizate”, este de părere Coclici.

Muzee, magazine și cafenele

Senatorul PD-L, Alexandru Pereş crede că spaţiile din Şanţurile Cetăţii ar fi potrivite pentru muzee, magazine de artizanate și restaurante sau cafenele. Acesta îşi imaginează că spaţiul Cetăţii va arăta, la finalizarea restaurării, în forma originală.

“Sunt încă multe lucruri de făcut în Cetate. Lucrarea de restaurare este încă în curs. Sunt părţi din Cetate care încă nu sunt deschise publicului, este vorba şi de Palatul Principilor şi de Hotelul Medieval, aflat în construcţie. Deocamdată, ceea ce am observat, în toată zona unde se desfăşurau toate acele festivităţi ale oraşului se conturează o nouă formă; pe de altă parte, există lucrări în partea cealaltă, în aripa nordică. Deci, Cetatea nu are încă forma originală, ea va fi refăcută, eu am această imagine. În faţa Cetedralei Reîntregirii se va reface acel sanţ, vor fi descoperite zidurile. Într-adevăr, proiectul arată frumos, dar asta înseamnă bani mulţi şi încă puţin timp pentru ca să putem, într-adevăr, să prezentăm aşa cum era Cetatea, cu toate funcţionalităţile.

Există cealaltă zonă, unde au fost şi sunt spaţii care pot fi puse la dispoziţia investitorilor tocmai în ideea de a atrage turişti, pot să fie muzee, chiar restaurante, cafenele sau magazine de prezentare a unor obiecte de artizanat. Poate că alţii au mai multe idei din punctul acesta de vedere, dar încă există foarte multe spaţii care nu sunt valorificate. Deocamdată, este un început, un început frumos şi bun”, a declarat Pereş.

Cetatea trebuie să ajungă un produs finit

Un cuvânt de spus în dezvoltarea turismului în Alba Iulia îl va avea şi economia ţării, infrastructura rutieră şi celelalte obiective turistice din judeţ, căci toate se leagă, este de părere deputatul PNL, Călin Potor. Totodată, Cetatea trebuie să ajungă un produs finit.

“În primul rând, Cetatea nu trebuie să mai fie în restaurări şi să ajungă la produsul finit. Niciodată un obiectiv deschis doar pe jumătate nu poate atrage turişti. Toate, undeva se leagă. Se leagă infrastructura, nu o să vină nimeni cu plăcere să viziteze Alba Iulia, când drumurile nu sunt cele mai grozave. Nu poate să fie singură, de sine-stătătoare, un brand turistic, poate să fie legată de Valea Sebeşului, de Munţii Apuseni, de zona viticolă Jidvei. Altfel, un turist nu are ce să facă trei zile în Alba Iulia, că face cu nervul. În trei zile, vezi ce-i de văzut, după care, liniştit, pleci în alte zone.

Şi celelalte obiective conexe trebuie să fie finalizate, să fie drumuri până acolo să nu-şi rupă omul maşina. Ar trebui să existe cu siguranţă autostradă, fără autostradă nu vine nimeni la Alba Iulia, se pierde foarte mult timp pe drumuri. Sunt lucruri care se leagă una de alta. Mersul bun al unei ţări, în general, atrage turişti. Un turist care nu îţi intră în ţară nu va intra nici la Alba Iulia. Nu cred că Cetatea atrage mai puţini sau mai mulţi turişti decât alte obiective, ca Sibiul, spre exemplu, pentru că cine va merge la Sibiu va veni şi la Alba Iulia, va merge şi la Târgu Mureş, sunt chestiuni generale ce ţin de mersul ţării. Din păcate, suntem o ţară care nu atrage turişti”, a spus Potor.

Atragerea investitorilor pentru stimularea locurilor de muncă

Ioan Dîrzu, preşedintele PSD Alba, priveşte Alba Iulia per ansamblu şi consideră că turismul nu va scoate oraşul din criza economică şi criza locurilor de muncă. Acesta spune că investiţia din cetatea istorică ar trebui să se desfăşoare în paralel cu stimularea locurilor de muncă şi atragerea de investitori.

„Ţinând cont de criza pe care o trece România, nu cred că, anul viitor sau celălalt an, turiştii care vor veni la Alba Iulia vor scoate oraşul din criză. Cred că paralel cu investiţia care are loc în  Cetatea Alba Iulia trebuie stimulate şi locurile de muncă şi atragerea de investitori, iar după ce vom depăşi aceasta perioadă economică grea va trebui să ne îndreptăm atenţia spre investiţia din Cetate. Eu aşa văd, pentru că degeaba băgăm banii acolo şi efectul va fi sau nu va fi în următorii doi, trei ani. Asta cred şi asta simt, că oraşul Alba Iulia are nevoie de locuri de muncă şi de investiţii”, este de părere Dîrzu.

Terase, terenuri de sport și restaurante

Cornel Suciu, preşedintele UNPR Alba, este un „partizan” al proiectului realizat de Primăria Alba Iulia privind reabilitarea Cetăţii şi potrivit acestuia, proiectul va fi unul de succes după implementare. Acesta crede că animarea zonei istorice cu terase, terenuri sportive, discoteci în aer liber pentru tineri şi zone cu specific ardelenesc, în special restaurante tradiţionale, va atrage turişti.

„Traseul celor Trei Fortificaţii este un spaţiu frumos dar nu este suficient pentru vizitat. Trebuie completat cu terase, terenuri sportive, restaurante  pentru petrecerea timpul în mod plăcut. Ştiu că toate aceste lucruri sunt prinse în proiectul susţinut de primarul Mircea Hava şi cred că se vor realiza până în anul 2012”, a precizat Suciu.

Festival al cetăţilor de tip Vauban, organizat la Alba Iulia

Cu toate că este principalul critic al contractului de asociere dintre „Grup Corint” şi municipalitate, spunând că, din 2 miliarde lei vechi, cât s-a încasat până acum din taxa de acces în Cetate, „Grup Corint” a luat 1,8 miliarde lei, iar Consiliul Local – doar 200 de milioane lei vechi, vicepreședintele PNL Alba, Florin Roman doreşte să facă autorităţilor locale o propunere care, în opinia sa, va revitaliza turismul în Alba Iulia. El susţine, pe baza cifrelor statistice şi a constatărilor personale, că în acest moment Cetatea, ca de altfel întreg oraşul nu atrage decât turişti de maximum o jumătate de zi, aflaţi în tranzit sau în circuite ce nu alocă pentru Alba Iulia decât câteva ore. Asta înseamnă că, în afara biletului de acces la muzeu sau la Traseul fortificaţiilor şi eventuale mici suveniruri, turiştii prezenţi la Alba Iulia nu lasă în oraş prea mulţi bani. Şi asta pe bună dreptate, pentru că în Alba Iulia nu există alte atracţii, în afara celor câteva obiective culturale, nu există restaurante sau spaţii de cazare cu renume. De asemenea, în mod surprinzător, nici o agenţie de turism din Alba nu are un pachet turistic dedicat exclusiv judeţului Alba, care să combine Alba Iulia cu Munţii Apuseni sau Valea Sebeşului, astfel încât să atragem măcar turişti de week-end.

Florin Roman are de gând să propună municipalităţii o soluţie care poate fi cheia devenirii turistice a judeţului. El propune ca autorităţile locale să înceapă demersuri pentru identificarea mai multor cetăţi de tip Vauban din Europa şi să convingă edilii respectivelor oraşe să devină co-organizatorii unui festival european al cetăţilor Vauban.

Festivalul ar urma să se desfăşoare pe parcursul a cel puţin o săptămână, având câte 2-3 zile dedicate fiecărei cetăţi în parte. Oraşele participante vor avea posibilitatea să îşi organizeze, în zilele dedicate lor, în întreg spaţiul Cetăţii din Alba Iulia, evenimente, spectacole, expoziţii cu specificul lor. În acest fel, îşi pot promova propriul oraş pentru a atrage eventali turişti. Am avea astfel şansa să avem la Alba Iulia sute sau mii de austrieci, unguri, nemţi sau cehi, care vor veni să îşi organizeze zilele în cadrul festivalului şi implicit vor mânca, dormi şi cheltui bani în Alba Iulia şi nu vor mai veni doar să vadă schimbul Gărzii. Să nu mai vorbim de miile de potenţiali vizitatori români din toată ţara, care pot fi atraşi printr-o promovare adecvată. Un calcul simplu arată că prezenţa, timp de o săptămână la Alba Iulia, a unui număr de numai 5.000 de turişti care cheltuie minim 50 de euro pe zi pentru mâncare şi cazare ar însemna peste 1.750.000 de euro, care ar rămâne la Alba. Să nu mai vorbim de cei care revin la Alba Iulia dacă li se oferă turism de calitate. “Gândiţi-vă doar la Festivalul Medieval de la Sighişoara, care atrage, an de an, mii de turişti şi care înseamnă pentru Sighişoara venituri de sute de mii de euro, în câteva zile. Alba Iulia poate face cel puţin acelaşi lucru”, a mai spus Florin Roman.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

4 Comentarii

4 Comentarii

  1. toma

    luni, 27.12.2010 at 12:47

    Buna ideea cu extinderea campusului universitar in unele dintre spatiile fostelor cazarmi. Dar chiar si prefectura si primaria pot fi ,,incazarmate,, Astfel s-ar concentra intr-un spatiu restrins, in mijlocul orasului, pentru prima data toata administratia locala si judeteana. Chiar si alte institutii comunitare isi au locul in fostele cladiri ale armatei si ma refer aici la cele imprastiate prin tot felul de spatii insalubre, unele pe chirii mari, prin tot orasul.

  2. RomaniaTuristica.ro

    miercuri, 29.12.2010 at 13:05

    Laudabile initiativele, doar sa se materializeze. Cu adevarat sunt mari posibilitati de a crea atractii turistice in Alba Iulia.

  3. Makavelis

    marți, 04.01.2011 at 04:26

    in demersul lor de a atrage mai multi turisti poate ar trebui sa se indrepte putin si catre internet. un site reusit, un cont de Facebook, Twitter. Sute, mii de poze urcate pe retele de socializare, pe un site al Cetatii. Firmele, comertul, pana si turismul (in faza lui incipienta) se muta pe internet – oamenii ce se ocupa de promovarea Cetatii de ce n-ar face-o?

  4. Inq

    miercuri, 05.01.2011 at 17:58

    E gresita eterna comparatie cu Sighisoara. Acolo e altceva, cetatea e altfel, zidurile altfel, spatiul e altfel, nu lataret si inoperabil ca la Alba Iulia. Exista obiective de atractie turistica in Sighisoara de cu totul alta natura ca in Alba Iulia, cum e Turnul cu ceas, Biserica din Deal, cimitirul sasesc etc. Domnii politicieni ar putea sa consulte niste specialisti, nu sa faca pe vizionarii. De pilda, Florin Roman prezinta niste idei bune la inceput (vrea sa para ca sunt ale lui, dar va garantez ca nu sunt), apoi vine cu elucubratia aia pe care o numeste „festival al cetatilor Vauban”. In primul rand, ideea nu e de impact, Vauban e un stil al arhitecturii militare, ca oricare altul, care in acest context nu face decat sa limiteze prezumtiva participare la respectivul festival. Cum sa organizeze Alba Iulia asa ceva, cand in Franta sunt o sumedenie de cetati construite de Vauban insusi (Alba Iulia e numai de inspiratie Vauban), care mai de care mai spectaculoase? E ca si cand am cere sa organizam noi campionatul mondial de fotbal american. Ma intreb chiar daca Alba Iulia ar fi admisa sa participe la un asemenea festival organizat dupa norme riguroase! Prin urmare, adresarea unor actiuni organizate in cetate trebuie sa fie mai larga si permisiva, sa acopere de pilda secolul al XVIII-lea. Eu nici nu as bate atata moneda pe ideea de „Vauban”, odata ca Vauban saracul era mort bine cand s-a inceput constructia de la Alba Iulia, apoi pentru ca nici nu e o notiune de asa forta si impact, nu tine de cultura generala (daca ne intreaba cineva de Pagan stim?) si pentru ca nu face decat sa arunce la periferia unui gen, genul Vauban, cetatea de la Alba Iulia. Da nu mai zic nimic pentru ca apoi iar isi trec unii la genitiv idei de genul asta, iar eu mor de foame si ei fac averi.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate