Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

În ce an a avut loc primul accident auto din lume. Invenții și lucruri surprinzătoare despre mașini


Publicat

Nu există stat în această lume unde să nu se găsească măcar un automobil şi oamenii care n-au mers niciodată cu o maşină pot fi lesne număraţi pe degete.

Iată câteva dintre curiozităţile despre maşini:

  • Primul accident de mașină s-a petrecut în statul american Ohio, în 1891.
  • Prima amendă acordată pentru nerespectarea limitei de viteză a fost dată în Statele Unite ale Americii în 1902, la 3 ani după primul accident mortal datorat vitezei excesive.
  • Chiar dacă nu există o statistică clară, la nivel mondial sunt în jur de un miliard de maşini în funcţiune.
  • Zilnic, pe cele şase continente, sunt produse aproximativ 165.000 de automobile.
  • În medie, o maşină este produsă din 30.000 de piese distincte.
  • 1,25 de milioane de oameni mor anual în accidente rutiere.
  • Centura de siguranţă, accesoriul cu care sunt echipate majoritatea maşinilor, salvează o viaţă la fiecare șase minute.
  • 95% din timp, un automobil stă parcat.
  • 80% din componentele unui autoturism sunt reciclabile.
  • 35% din populaţia lumii conduce pe partea stângă a drumului.
  • Cel care a inventat pilotului automat, Ralph Teetor, era orb.
  • În Turkmenistan, șoferii primesc lunar 120 de litri de combustibil de la stat.
  • În anii 1930, Ferdinand Porsche a creat schița unui Beetle la solicitarea lui Hitler, care dorea ca toate familiile să-și permită un automobil.
  • Ultimul model auto echipat cu un casetofon a fost un Ford Crown Victoria și a fost fabricat în 2011.
  • Păsările au prioritate pe drumurile publice din statul Utah.
  • În 2010, un grup de 19 studenți pakistanezi au bătut recordul mondial, înghesuindu-se într-un Smart.
  • În Los Angeles numărul mașinilor a depășit numărul oamenilor.
  • Cea mai scumpă parcare este în Londra și costă 50 de dolari pentru un interval de trei ore.
  • O masă din cinci este consumată la volan de către americani

Cele mai importante 10 invenții în domeniul mașinilor (clasament întocmit de „The Independent”):

1. Airbagul. Inventat în 1951, de americanul John W. Hetrick, a fost îmbunătățit cu senzori pentru detectarea impactului. Inovația a fost adoptată pentru prima dată în 1967, de Chrysler. O serie experimentală de mașini cu airbag a fost produsă de Ford în 1971, dar la șoferi a ajuns abia în 1973, prin intermediul General Motors.

2. Centura de siguranță. Inventată în 1900 de George Cayley, centura a fost folosită pentru prima dată de pilotul Adolphe Pegoud, primul care a zburat cu aeronava răsturnată, în 1913. După expoziția auto de la New York (1958), centura devine un echipament standard al mașinilor.

3. Pornire codificată. Mașinile pot fi prevăzute cu chei de contact care transmit motorului o criptologie avansată prin care se declanșeaza pornirea. Acum, un cod incorect (fraudulos) poate alerta, prin satelit sau comunicare prin telefon mobil, o firmă de securitate.

4. Căutare avansată. GPS (Global Positioning Service) este un sistem care transmite date despre locul unde se află mașina. Firma Pioneer a fost prima care a inventat sistemul GPS pentru mașini în 1990, în timp ce Honda a folosit primul sistem de navigare cu ajutorul sateliților în 1983.

5. Frâne bune. Sistemul ABS este folosit împotriva blocării frânelor și a fost dezvoltat în 1929-1930, de firmele germane Bosh și Mercedes-Benz, pentru aeronave. Primul sistem complet ABS pentru mașini a fost instalat pentru clasa S a Mercedes-Benz, în 1978.

6. Senzor de viteză. Având la bază tehnologia folosită de James Watt la construirea locomotivelor, contorul a fost lansat de Ralph Teetor în 1945, care era deranjat că șoferul lui mărea viteza mașinii și o încetinea în funcție de ceea ce vorbea. Prima mașină cu noul sistem a fost Chrysler Imperial, în 1958.

7. Hibridul. Motor cu combustie internă și baterie reîncărcabilă la o sursă de electricitate definesc mașina electrica PHEV. „Hibridul” protejează mediul și reduce dependența de petrol. Desi PHEV nu este produs, Toyota, General Motors și Ford și-au anunțat intenția de a fabrica acest autoturism.

8. Motorul supraalimentat. Motorul cu turbosuflantă, folosit pentru a mărirea randamentului, a fost folosit de pilotul Fred Agabashian în 1952, pe circuitul de la Indianapolis. El a câștigat cursa cu un avans de 100 de mile, iar din 1976 Saab dezvolta motorul Turbo pentru mașinile de serie.

9. Decapotabila. Până în 1910, toate mașinile erau decapotabile. Ele dispar în SUA odată cu impunerea regulilor de siguranță. Chiar dacă aceste modele au fost construite în continuare în lume, iar revenirea popularității lor în SUA se datorează modelului Le Baron (Chrysler) și al Saab 900, în anii ‘80.

10. Ștergătoarele. Ștergătoarele au fost inventate de J.H. Apjohn în 1903 și aplicate din 1905. Primele ștergătoare intermitente au fost introduse în 1969, iar spre sfârșitul secolului XX au apărut mai multe modele de ștergătoare sensibile la ploaie.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Tara lui Papura Voda

    miercuri, 03.01.2018 at 20:44

    Interesant! Multumim! 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Jurnalistă ProTV, agresată la congresul PNL. Motreanu, Bode și Sighiartău ar fi văzut faza, dar au ignorat-o

Publicat

Iulia Gârbacea, reporter al Știrilor Pro TV, acuză într-o postare pe Facebook că un delegat la Congresul PNL i-a smuls telefonul și a bruscat-o în timp ce filma o îmbrânceală între delegați. 

Aceasta a postat și o filmare, pe contul ei de Facebook, care surprinde momentul în care mai mulți bărbați bruscau o femeie, pe care intenționau să o scoată cu forța de la congres.

Bărbații au reacționat când au văzut că jurnalista filma momentul.

Jurnalista spune că nu a deranjat-o atât că a fost bruscată cât faptul că liderii liberali Robert Sighiartău, Lucian Bode și Dan Motreanu au ignorat scena și nu au intervenit.

”Pentru ca suntem în era pitiponcilor, a oamenilor fără creier și valori, a bărbaților care lovesc femei pt ca pot, va prezint specimenul de PNL.

Este un domn din echipa câștigătoare deranjat teribil ca filmam intr-o zona in care își dorea sa nu fie ochi de jurnalist. M-a prins de mâna, mi-a luat telefonul, l-a dat de pământ și m-a făcut sa ma învârt pe călcâie. Nu asta m-a deranjat.

Nu e o surpriza pentru nimeni ca trăim printre astfel de oameni. M-a surprins însă ca Robert SIGHIARTĂU, sg la pnl și responsabil cu organizarea, a întors spatele și a plecat, la fel cum a făcut și ministrul de interne, Lucian Bode și europarlamentarul Dan Motreanu.

Un mare mulțumesc. Hai PSD în viitoarele alegeri!” este postarea acesteia.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Simptome asemănătoare: COVID, răceală, gripă sau o altă afecțiune? Perioada de circulație a unor viruși s-a schimbat

Publicat

Coronavirus, răceală gripă, coronavirus sau o altă afecțiune? Există mai multe boli cu simptomatică asemănătoare, ceea ce complică mult diagnosticarea lor de către medicii de familie, mai ales în cazul consultațiilor de la distanță.

Numeroşi copii ajung în această perioadă la camerele de gardă cu enterocolită sau cu virus sinciţial respirator.

În condițiile în care și copiii pot fi afectați de varianta Delta, multe simptome ale bolilor clasice, sunt comune cu cele date de Covid-19, potrivit Adevărul.ro.

În această perioadă, este foarte dificil să facem diferența între principalele 3 amenințări ale sezonului, toate la fel de contagioase: răceală, gripă și infecția cu noul coronavirus.

Cu toate acestea, există câteva diferențe esențiale, care îți arată ce tip de infecție poți avea.

Iată care sunt acestea:

Răceala, gripa și infecția cu noul coronavirus au simptome similare, de aceea devine uneori dificil să faci diferența între ele.

Dar diferențele există, important este ca tu să reușești să monitorizezi foarte bine evoluția simptomelor pentru a ști exact ce tip de afecțiune/ infecție ai contactat.

Iowemed.ro a publicat o serie de lămuriri legate de diferențele între aceste boli și mai ales în ceea ce privește simptomatologia.

Răceala

Răceala debutează treptat, la 1-3 zile de la contactul cu virusul.

Primele simptome pe care le poți resimți sunt acelea de oboseală, durere în gât și congestie nazală. Strănutul și tusea sunt și ele prezente, mai puțin febra, deloc caracteristică unei răceli.

De altfel, lipsa febrei este un prim simptom care poate face diferența în ceea ce privește diagnosticarea rapidă.

Foarte important de ținut minte este și faptul că mucusul nazal își schimbă culoarea de la transparent, alb până la verde.

Simptomele răcelii dispar la interval de 7 zile de la prima manifestare.

Răceala este la fel de contagioasă ca gripa, de aceea este foarte important ca dacă ai răcit, să rămâi acasă, pentru a evita infectarea colegilor de muncă sau a celorlalte persoane din jurul tău.

Gripa

Gripa este o afecțiune foarte contagioasă, produsă de două tipuri de virusuri: virusul gripal A și virusul gripal B.

Aceasta se manifestă preponderent în sezonul rece, când apar epidemii de gripă, datorită răspândirii comunitare exponențiale.

Gripa se instalează brusc ca simptome, aceasta fiind o diferență clară între gripă și răceală.

Apar dureri musculare, febră, frisoane, lăcrimarea ochilor, tuse seacă, durere în gât și congestie nazală. Uneori, aceste simptome vin însoțite și de vărsături.

În momentul în care apar primele simptome specifice gripei, pacientul trebuie să stea acasă și să contacteze medicul de familie, pentru a i se recomanda un tratament corespunzător.

Atâta vreme cât pacientul strănută și tușește, este recomandat să rămână acasă, izolat.

COVID-19 vs gripă, doar testul PCR face diferența

În contextul pandemiei COVID-19, infecția cu noul coronavirus poate fi ușor confundată cu gripa sezonieră.

Simptomele sunt incredibil de asemănătoare, diferența fiind faptul că gripa sezonieră este produsă de virusul gripal A sau virusul gripal B, iar COVID-19 este produsă de infecția cu SARS CoV-2.

Infecție respiratorie acută, infecția cu noul coronavirus are tot un debut brusc al simptomelor, evoluția fiind extrem de rapidă.

Tusea seacă, durerile în gât, febra și frisoanele sunt printre primele simptome manifestate, alături de diaree și vărsături, în unele cazuri.

Dificultatea la respirație apare brusc, odată cu eventualele dureri în piept.

De aceea, atunci când manifești simptome de gripă, există o singură soluție pentru a afla dacă afecțiunea de care suferi este gripă sezonieră sau COVID-19.

Aceasta este testarea specifică RT PCR.

Enterocolita la copii

„Acest lucru este dat de un grad de deshidratare destul de mare pe care aceşti copii îl experimentează în urma episoadelor de vărsături, de diaree pe care le au.

Uneori părintele încearcă acasă să-l reechilibreze, copilul tot continuă să verse, să prezinte scaune, şi acest lucru îl face să se deshidrateze, să devină hipoglicemic şi de aici şi starea aceasta de apatie, de leşin, de somnolenţă.

Majoritatea cazurilor spuneam că se manifestă prin vărsături. Părintele nu poate să le controleze acasă , imediat după vărsătură copilul cere apă, să se hidrateze cumva, ceea ce îi provoacă în continuare vărsături.

Ce se întâmplă? Mucoasa stomacului este inflamată, iritată, şi, odată ce tu tot continui să îi dai fie lichide, fie alimente, provoci în continuare vărsături şi nu reuşeşti niciodată să stopezi aceste vărsături, ceea ce pe copil îl deshidratează şi mai tare, şi îl face mai apatic, mai somnolent, fără chef.

De aceea, mulţi dintre părinţi vin la camerele de gardă, aici se fac diferite tratamente pentru a stopa aceste vărsături, protecţie gastrică, medicamente împotriva vărsăturilor, şi, desigur, perfuzii de rehidratare.

După tratamentele care opresc vărsăturile şi după perfuzie, enterocolita nu dispare imediat.

Odată ce am calmat acest cerc vicios care întreţinea vărsăturile, atunci copilul, uşor, uşor, începe să-şi reia aportul oral, deşi propriu-zis enterocolita nu dispare imediat, ea mai persistă câteva zile.

Foarte important este ca aportul oral să fie reluat încet, în cantităţi mici şi dese, nu-i dăm să bea jumătate de litru de apă odată sau 200 de ml de apă odată” afirmă medicul Victor Daniel Miron, de la Institutul de Ocrotire a Mamei şi Copilului „Dr. Alfred Rusescu”,citat de Adevarul.ro.

COVID la copii

Mai ales la copil, COVID se poate manifesta inclusiv cu vărsături şi diaree.

Înainte să debuteze acest val 4 pandemic, adică acum o lună-două, într-adevăr nu prea luam în considerare Covidul.

În momentul de faţă, luăm în considerare şi Covidul şi ne bazăm cumva decizia de a testa sau nu copilul şi pe o anamneză riguroasă pe care trebuie să o facem cu părintele, vedem dacă în familie mai este cineva cu simptome la fel, pentru că, de exemplu, un copil mic ar fi putut să ia Covid după ce îl ia de la cineva din familie sau din grupul în care merge, fie la şcoală, fie la grădiniţă, şi atunci trebuie să facem o anamneză foarte riguroasă, să vedem dacă cineva în jurul lui prezintă semne similare.

Dacă face şi febră, atunci ar trebui să luăm în considerare şi covidul”, spune Dr. Daniel Miron.

Copii de sub un an cu nevoie de oxigen la camerele de gardă.

Virusul sinciţial respirator îmbolnăveşte mulţi copii, deşi acesta nu trebuia să circule în această perioadă.

Cu cât copilul este mai mic, cu atât riscul de a necesita oxigen este mai mare.

Sursă foto: Pixabay

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

DUMINICĂ 26 septembrie: ”Cu bicicleta în Țara Moților”. De la Abrud la Arieșeni, cu Lucian Mândruță și pasionații de ciclism

Publicat

Primăria din Abrud anunță că duminică, 26 septembrie, de la 09.30, are loc evenimentul „Cu bicicleta în Țara Moților” cu plecare din fața instituției.

Participă și Lucian Mîndruță, alături de pasionații de aventură pe 2 roți.

”Cosmin Pleșsa mi-a arătat azi beciul în care Horea, si Cloșca au fost ținuți înainte de drumul spre judecata, la Alba. Sunt în Abrud – mâine avem tura de aici spre Câmpeni și mai sus, după Albac…

Dar inainte de asta va recomand o vizita la expozitia din Biblioteca Abrudului – unde Daniel Bobar, Cosmin si Cristi Albu (chiar primarul) au adus și arta și au făcut si un spatiu pentru activitati cu copiii.

Au pus pasiune aici, si respect pentru istoria locului. Și da, se bucură de oaspeți.

Chiar da, Abrudul merită o dupa amiază din vacanțele voastre viitoare…” a scris pe contul său de Facebook, Lucian Mândruță.

Informații utile pentru participanți

Organizatorii au postat și ei pe pagina evenimentului o serie de informații utile pentru cei care vor să participe la tura cu bicicleta.

„Tura de amatori avansați, cu sprijinul autorităților locale din Abrud. Pe cont propriu, dar în același timp asistată de gazdele noastre. Participarea e libera.

Primăria pune la bataie un microbuz cu platforma pentru cei care obosesc, Crucea Roșie Alba ne asigură primul ajutor la nevoie, iar Poliția Abrud ne ține la distanță de riscurile rutiere. Pentru toate mulțumim anticipat.

Mergem până la Arieșeni și ne întoarcem pe același drum, cu urcări care totalizează cam 1.000 de metri.

Lungimea totală a traseului e 106 kilometri.

Traseul, similar cu cel utilizat în iulie, într-un context asemănător, poate fi vizionat AICI.

Nu e un drum ușor, așa că dacă anul ăsta nu aveți măcar 1000 de km făcuti și 5000 de metri (adunat) urcați, nu îl recomand – cu mențiunea ca îl puteți face doar parțial și vă veți întoarce când simțiți că devine prea greu.

Ritmul e însă lejer: 20 km/h pe plat, 10 pe urcări și limitare la 35 pe coborâri.

Fiecare e responsabil pentru siguranța lui, ca și pentru transportul până la locul de start dimineața, precum și pentru întoarcerea acasă din Abrud, seara.

Ne vedem la 9:30, duminică 26 septembrie, în fata Primăriei Abrud!” au anunțat organizatorii evenimentului.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Norica Câmpean, polițista din Alba cu 3 participări la Jocurile Olimpice. A fost colega de antrenamente a Gabrielei Szabo

Publicat

De la încălțările și echipamentul sportiv și până la uniforma de polițist a fost un singur pas pentru Norica Câmpean, atleta din Alba care a participat la trei ediții ale Jocurilor Olimpice. 

Sâmbătă, 25 septembrie, Norica a fost prezentă alături de fosta sa colegă de antrenamente, multipla campioană a României, Gabriela Szabo, la inaugurarea pistei de atletism de pe stadionul Cetate din Alba Iulia. 

Am stat de vorbă cu Norica Câmpean (Unchiaș după căsătorie) pentru a afla cum a trecut de la sportul de performanță, pe care l-a practicat timp de aproape 18 ani, la uniforma de polițist.

Norica Câmpean a reprezentat cu mândrie CS Unirea Alba Iulia și România

Acum, atleta din Alba este agent de poliție în cadrul biroului rutier al Poliției Municipiului Alba Iulia.

În cei 18 ani de sport de performanță, Norica a participat la trei ediții ale Jocurilor Olimpice: la Atlanta 1996, la Sydney în anul 2000 unde s-a clasat pe locul șase la proba de 20 de kilometri marș și la Atena în anul 2004.

Alături de Gabriela Szabo a fost colegă de antrenamente și cantonamente naționale timp de aproape 10 ani.

Trecerea de la atlet de performanță la om al legii

Trecerea de la sportul de performanță la profesia de polițist a fost una firească pentru atleta din Alba.

”Pentru oricine vine o perioadă când trebuie să lăsăm pantofii de sport deoparte și să ne vedem ce cealaltă parte a vieții, să avem o altă profesie și eu am ales-o pe aceasta”, a declarat pentru Alba24.ro Norica Câmpean.

”Am rămas o iubitoare a sportului, îmi place să fiu alături de copii la competițiile sportive.

Eu personal mai alerg când timpul îmi permite, din păcate mai puțin, dar mă străduiesc.

Trebuie să susținem și să promovăm sportul deoarece avem nevoie de așa ceva”, a mai precizat aceasta.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate