Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Începând cu 15 februarie: Pentru a ajunge în instanță, părțile trebuie să treacă pe la mediator


Publicat

De la 15 februarie problemele pe care vreți să le rezolvați în instanță vor trebui să treacă mai întâi pe la un mediator autorizat. Acţiunile vor fi înregistrate la instanţe numai după ce reclamanții vor prezenta un document prin care să dovedească că au încercat rezolvarea cauzei prin procedura de mediere.

Potrivit unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului, instanţele vor respinge orice acţiune pentru care nu s-a îndeplinit procedura informării privind medierea, aplicând sancţiunea inadmisibilităţii. Procedura informării privind medierea a devenit obligatorie pentru părţi încă de anul trecut, din luna octombrie, dar neefectuarea acesteia nu limita accesul la actul de justiţie.

Doar în urma ședințelor de mediere, părțile vor decide dacă urmează să își rezolve conflictul pe care amiabilă sau dacă vor merge mai departe în instanță. Dacă aceștia vor alege medierea, vor încheia un contract prezentat notarului sau judecătorului pentru ca înţelegerea părţilor să devină executorie. În cazul în care părțile se decid pentru judecată, li se vor elibera actele cu care vor face dovada că a fost îndeplinită procedura de mediere.

Cei care nu fac dovada participării la ea sunt pasibili, potrivit art.187 din cod, de sancţiune cu amendă în cuantum cuprins între 100 şi 1.000 de lei. În privinţa cauzelor penale, obligativitatea acestei informări privind medierea se aplică abia în 2014, când este estimată intrarea în vigoare a noului Cod de Procedură Penală.

De ce este de preferat medierea

Medierea are mai multe avantaje, care o fac preferabilă acţiunii în instanţă.

Nu este costisitoare şi în orice caz costurile sunt mai mici decât cele pe care presupune un proces (de exemplu nu se datorează taxe de timbru). În plus, există şi avantajul că taxa de timbru, plătită anterior pentru înregistrarea acţiunii în instanţă, se restituie dacă părţile ajung la un acord prin mediere înainte de a se prezenta în faţa judecătorilor. Mai mult, beneficiază de restituirea sumei plătite mediatorului cu titlu de onorariu:

a) persoanele al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 500 lei; în acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avansează în întregime de către stat.

b) dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 800 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de către stat în proporţie de 50%;

c) ajutorul public judiciar se poate acorda şi în alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie, inclusiv din cauza diferenţelor de cost al vieţii dintre statul membru în care acesta îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită şi cel din România.

Asigură rezolvarea rapidă a disputelor. O şedinţă de mediere poate dura în jur de 2-3 ore, iar procedura se poate finaliza chiar şi după prima şedinţă. Dacă sunt necesare mai multe şedinţe de mediere, acestea pot fi programate în zile succesive. Prin comparaţie, un proces poate dura ani de-a rândul, iar între termenele de judecată părţile aşteaptă mai multe luni înfăţişarea în faţa instanţei şi implicit tranşarea disputei.

Procedura de mediere nu se desfăşoară într-un cadru rigid, precum cel al şedinţelor de judecată, ceea ce facilitează dialogul şi exprimarea neîngrădită a punctelor de vedere şi voinţei ambelor părţi.

Medierea asigură confidenţialitate. Dacă în sala de judecată, de exemplu, amănunte ale vieţii intime sunt dezvăluite inevitabil întregii asistenţe, la mediere, penibilul unor asemenea expuneri publice nu există.

În cazul medierii, părţile aflate în conflict participă în mod activ şi nemijlocit la rezolvarea disputei şi ajungerea la un acord. În cazul unui proces, judecătorul le va impune părţilor hotărârea sa.

Mediatorul nu decide de partea cui este dreptatea şi este imparţial. Rolul său este acela de a ajuta părţile în conflict să discute deschis despre problema lor şi de a le ajuta să identifice soluţii viabile şi durabile. În final, mediatorul va ajuta părţile să redacteze înţelegerea la care au ajuns.

Un acord între părţile aflate în conflict poate avea drept rezultat împăcarea acestora. Un proces, care impune uneia dintre părţi o hotărâre favorabilă doar celeilalte, este de natură ca, după caz, să relanseze, să menţină sau să determine amplificarea conflictului.

Medierea duce la degrevarea instanţelor de judecată prin reducerea numărului cauzelor aflate pe rolul acestora. Drept consecinţă, va creşte calitatea actului de justiţie întrucât judecătorii se vor putea concentra asupra cauzelor complexe.

 Numeroase conflicte pot fi soluţionate prin mediere

Pot fi rezolvate prin mediere numeroase tipuri de conflicte practic din varii domenii ale Dreptului. Mediatorul vă poate ajuta să divorţaţi rapid şi fără inconvenienţele unui partaj tranşat public, în instanţă sau să rezolvaţi o divergenţă pe marginea exercitării dreptului de proprietate ori a unui conflict cu vecinii.

Astfel, din domeniul Dreptului civil se pretează la rezolvare prin mediere grăniţuiri, revendicări, pretenţii, evacuări, obligaţii de a face, partaje, raporturi locative ş.a.. Din dreptul familiei se pot soluţiona prin mediere divorţuri, partaje de bunuri comune, încredinţări minori. Şi din Dreptul penal se pot rezolva prin mediere acele cauze în care acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă şi împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală (lovire sau alte violenţe, vătămarea corporală, vătămarea corporală din culpă, violarea de domiciliu, ameninţarea, abuzul de încredere, distrugerea – art. 217. alin. 1. Cod penal, tulburarea de posesie, abandonul de familie, nerespectarea măsurilor privind încredinţarea minorilor, tulburarea folosinţei locuinţei). În domeniul Dreptului Comercial sunt rezolvabile somaţii de plată, pretenţii, iar, cazul litigiilor de muncă, de asemenea se pot soluţiona o serie întreagă de conflicte având ca obiect drepturi băneşti, desfacerea contractului individual de muncă şi altele.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Pingback: ASTĂZI intră în vigoare noul Cod de procedură civilă: Se urmărește îmbunătățirea actului de justiție. Judecătorii vor îndruma părțile spre mediere | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

CÂMPENI

FOTO: INCENDIU la Câmpeni. Un autoturism a luat foc, în parcarea Spitalului de Boli Cronice

Publicat

Un autoturism a luat foc vineri seara, în parcarea Spitalului de Boli Cronice din Câmpeni. 

Potrivit ISU Alba, Stația de pompieri Câmpeni a intervenit pentru localizarea și stingerea unui incendiu incendiu, în parcarea Spitalului de Boli Cronice din Câmpeni.

Este vorba despre un incendiu care a izbucnit la compartimentul motor al unui autoturism aflat în parcarea spitalului.

În urma incendiului nu au fost înregistrate victime sau pericol de extindere.

Pompierii au intervenit la fața locului cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă și un echipaj de prim ajutor.

foto: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ASF a amendat drastic două companii de asigurări pentru plata cu întârziere a despăgubirilor polițelor RCA

Publicat

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis în cadrul ședinței desfășurate miercuri să amendeze companiile City Insurance și Euroins pentru plata cu întârzierea a despăgubirilor constate în urma dosarelor de daună RCA, informează instituția într-un comunicat. 

Potrivit ASF, în urma acțiunilor de control principala deficiență identificată, în cazul ambelor societăți, a fost plata cu întârziere a despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA.

În cazul City Insurance s-a mai constatat că societatea nu a formulat în scris oferte de depăgubire justificată în termenul prevăzut de lege și nu a întocmit procese suplimentare de constatare în termenul prevăzut de legislația în vigoare.

În ceea ce privește societatea Euroins s-a constatat, de asemenea, că nu a formulat în scris notificări cu privire la motivele pentru care nu a aprobat în totalitate/parțial pretențiile de despăgubire în termenul prevăzut de lege și nu a comunicat valoarea maximă de despăgubire în termenul prevăzut de legislația în vigoare.

Ca urmare a aspectelor constatate, Consiliul ASF a decis următoarele:

  • sancționarea societății de asigurare – reasigurare City Insurance S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 500.000 de lei;
  • sancționarea societății Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 450.000 de lei.

sursa: asfromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Măsuri stricte înainte de redeschiderea şcolilor. Ministrul Sănătății anunţă reguli noi în unitățile de învățământ

Publicat

Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a anunțat mai multe măsuri și reguli pentru elevi și profesori care vor fi luate odată cu redeschiderea școlilor.

„Președintele a anunțat ieri că de pe 8 februarie vor fi redeschise școlile. Vor fi deschise școlile, desigur în anumite condiții de siguranță și în anumite condiții epidemiologice. Mai precis, dacă trendul rămâne acela pe care îl vedem astăzi, respectiv dacă lucrurile chiar se îmbunătățesc. Nu este o garanție, dar este o promisiune că dacă evoluția lucrurilor ne permite acest lucru, atunci e un obiectiv de a redeschide școlile.

Nu o vom face fără măsuri de precauție și printre măsurile de precauție vor fi următoarele:

  • vaccinarea personalului din învățământ, vaccinarea învățătorilor, vaccinarea profesorilor. Tot personalul din învățământ este în etapa a doua de vaccinare, etapă deschisă astăzi.
  • A doua măsură pe care o luăm este testarea, testarea tuturor persoanelor simptomatice și a tuturor persoanelor care sunt contacți ai celor identificați pozitiv cu Covid-19. Cu alte cuvinte, dacă cineva apare într-o anchetă epidemiologică și intră în contact cu cineva din acea școală sau lucrează în acea școală, va fi imediat testată cu teste antigen, fie că este copil, fie că este adult. De asemenea, dacă un copil într-o clasă este depistat pozitiv, atunci toți copii vor fi testați.

Ghid de bune practici pentru școli

Vom avea și un ghid de bune practici pentru școli care să ne asigure că cele mai bune măsuri sunt luate încă de pe acum pentru începerea școlii pe 8 februarie și sigur toate celelalte măsuri care au fost luate până acum în școli, vor fi acum și mai strict supravegheate și încurajate de către autorități, vorbesc despre decalarea programului școlar, asigurarea distanțării, igiena mâinilor, purtarea măștilor etc., a declarat Vlad Voiculescu în cadrul unei conferințe de presă.

Ministrul spune că regulile vor fi implementate cu mare atenție că se vor face numeroase teste când apar suspiciuni de îmbolnăvire. De asemenea, se lucrează la un ghid de bune practici, a precizat ministrul Voiculescu.

Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a anunțat vineri, la finalul ședinței de Guvern, că școala va începe în sistemul tradițional în semestrul al doilea, dacă evoluția epidemiei va permite acest lucru, anunță Mediafax.

Vechile reguli rămân în vigoare și vor fi urmărite cu mare atenție. Este vorba despre masca de protecție, igiena și orele decalate, a precizat ministrul Sănătății.

Toate regulile vor fi cuprinse într-un ghid de bune practici.

Sursa: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Medicii de familie primesc bonusuri, dacă îi conving pe oameni să se vaccineze. Suma primită pentru fiecare pacient imunizat

Publicat

Medicii de familie vor primi un bonus de 30 de lei pentru fiecare pacient imunizat, sumă ce ulterior poate crește.

Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu a declarat că Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă care stabileşte cum vor fi renumerate cadrele medicale care vor participa la procesul de vaccinare.

Astfel, medicii de familie vor trebui să informeze, programeze în platformă, să se asigure că vin pacienții la vaccinare, după monitorizeze.

Aceștia vor primi 30 lei pentru fiecare pacient. Când se trece de 50% din lista de pacienți pe care îi are medicul de familie, plata va fi de 50 de lei pe pacient, respectiv 60%, 60 de lei pe pacient.

„Medicii de familie sunt esenţiali în această periodă şi sunt esenţiali întotdeauna şi sistemul de sănătate trebuie să le acorde importanţa pe care o au peste tot în lume.

În perioada următoare ne bazăm pe medicii de familie şi îi programeze pe pacienţii care vin să se vaccineze şi să stea la dispoziţie oamenilor după vaccinare. Medicii de familie vor fi renumeraţi pentru această muncă suplimentară, e vorba de o plată suplimentară pentru o muncă suplimentară.

Vorbim de programare, informare şi monitorizarea pacienţilor.

Această plată despre care vorbesc va fi de 30 lei pentru fiecare pacient, pentru acest serviciu, acolo unde medicul de familie îl programează pe pacient şi acolo unde pacientul merge şi se vaccinează şi lucrurile merg în regulă.

Când se trece de 50% de lista persoanelor eligibile la vaccinare, noi considerăm că e efort mare al medicului de familie şi atunci plata se face cu 50 lei pe pacient, respectiv 60% din lista persoanelor eligibile vorbim de 60 de lei.

Aceste două puncte au aplicabilitate practică şi de mâine ne bazăm pe oamenii care vor veni alături de cei care vor veni alături de cei din centrul de vaccinare”, a precizat Vlad Voiculescu.

Cu cât vor fi remunerați medicii, asistenții și registratorii

Pentru că este o muncă suplimentară, în afara programului normal de lucru, medicii vor fi remuneraţi cu 90 lei pe oră, cu 45 lei pe oră asistenţii medicali şi cu 20 lei pe oră registratorii.

Ordonanţa de urgenţă privind măsurile pentru recrutarea şi plata personalului implicat în procesul de vaccinare împotriva COVID 19 şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii stabileşte „unele măsuri pentru recrutarea şi plata personalului implicat în procesul de vaccinare împotriva COVID 19 care desfăşoară activitate în centrele de vaccinare organizate în conformitate cu prevederile Strategiei naţionale de vaccinare împotriva COVID 19 în România, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1031/2020, precum şi alte măsuri în domeniul sănătăţii”, arată actul normativ.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate