Actualitate
Indemnizația de șomaj în anul 2015. Cine poate beneficia de acest ajutor și în ce condiții. Acte necesare
Cei care și-au pierdut locul de muncă sau absolvenții din învățământ care nu s-au putut angaja au posibilitatea de a beneficia, la cerere, de ajutorul de somaj, dacă îndeplinesc anumite condiții. Perioada de acordare și cuantumul acestei indemnizații depind de cât timp a lucrat solicitantul în ultimii ani.
Pentru a primi indemnizația de șomaj, persoanele vizate trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
– să aibă un stagiu de cotizare de cel putin 12 luni în ultimele 24 de luni de dinaintea datei la care își înregistrează cererea;
– să nu realizeze venituri sau să realizeze, din activități autorizate, venituri mai mici decât valoarea ISR;
– să nu îndeplinească condițiile de pensionare;
– să fie înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul/reședința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
În cazul absolvenților instituțiilor de învățământ și ai școlilor speciale, stagiul de cotizare anterior nu este necesar.
Persoanele care pot beneficia de ajutorul de somaj sunt:
– cele cărora le-au încetat raporturile de muncă/serviciu din motive ce nu le pot fi reproșate;
– cele care au încheiat contract de asigurare pentru șomaj și nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință (ISR), care în prezent este de 500 de lei;
– cele care au încetat activitatea ca urmare a pensionarii pentru invaliditate și care ulterior au redobândit capacitatea de muncă și n-au reușit să se încadreze în muncă;
– cele cărora le-au încetat raporturile de muncă/serviciu, din motive ce nu le pot fi reproșate, în perioada în care acestea erau suspendate;
– cele în cazul cărora reintegrarea în muncă (prin hotărâre judecatorească definitivă) nu mai este posibilă la unitățile la care au fost încadrate în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activității, sau la unitățile care au preluat patrimoniul acestora;
– absolvenții instituțiilor de învățământ (care au cel puțin 16 ani) care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire n-au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
– absolvenții școlilor speciale pentru persoane cu handicap (care au cel puțin 16 ani) care n-au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale.
De asemenea, mai pot să obțină îndemnizația de somaj cei cărora le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator – din motive ce nu le pot fi reproșate – cei cărora le-a încetat mandatul pentru care au fost numiți/aleși și cei cărora le-a încetat activitatea desfășurată exclusiv în baza unui raport juridic pentru care s-a datorat contribuția de asigurări pentru șomaj.
Actele necesare pentru a cere ajutorul de șomaj, conform Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, sunt urmatoarele:
– actul de identitate (original);
– actele de studii și de calificare (original + copie);
– adeverință medicală din care să rezulte că persoana este clinic sănătoasă sau aptă de muncă ori că are eventuale restricții medicale;
– acte eliberate de organele financiare teritoriale din care să rezulte că persoana nu realizează venituri sau că realizează, din activități autorizate, venituri mai mici decât valoarea ISR.
În funcție de situația solicitantului, este nevoie și de unele documente suplimentare, iar acestea se găsesc pe site-ul ANOFM.
În funcție de situația solicitantului, ajutorul de somaj se acordă de la data:
– încetării raporturilor de muncă/serviciu;
– încetării mandatului pentru care a fost numit/ales;
– expirării duratei sau desfacerii contractului militarilor angajați pe bază de contract;
– încetări calității de membru cooperator;
– încetării contractului de asigurare pentru șomaj;
– încetării motivului pentru care a fost pensionat;
– încetării motivului pentru care au fost suspendate raporturile de muncă/serviciu;
– rămânerii definitive a hotărârii judecătorești;
– încetării activității desfășurate exclusiv în baza unui raport juridic pentru care s-a datorat contribuția de asigurări pentru somaj;
– expirării perioadei de 60 de zile, în cazul absolvenților instituțiilor de învățământ;
– absolvirii școlii speciale.
Indemnizația de șomaj se acordă pe perioade diferite, în funcție de stagiul de cotizare, astfel:
– șase luni, pentru cei care au un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
– nouă luni, pentru cei care au un stagiu de cotizare de cel puțin cinci ani;
– 12 luni, pentru cei care au un stagiu de cotizare mai mare de zece ani.
Suma lunară de bani pe care o primesc șomerii, este stabilita, de asemenea, în funcție de stagiul de cotizare, după cum urmează:
– 75% din valoarea ISR pentru persoanele care au un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
– 75% din valoarea ISR plus o sumă calculată prin aplicarea asupra mediei salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare: 3% pentru cei cu un stagiu de cotizare de cel puțin trei ani; 5% pentru cei cu un stagiu de cel puțin cinci ani; 7% pentru cei cu un stagiu de cel puțin zece ani; 10% pentru cei cu un stagiu de cel puțin 20 de ani.
Absolvenții instituțiilor de învățamânt și ai școlilor speciale primesc, pe o perioadă de șase luni, un ajutor de somaj în valoare de 250 de lei.
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News