Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

InfoCons: De ce trebuie să ţineţi cont, înainte de a vă lăsa maşina la service


Publicat

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului InfoCons transmite recomandări şoferilor şi proprietarilor de maşini asupra anumitor aspecte ce ar trebui avute în vedere, înainte de a-şi lăsa autovehiculele la service.

Înainte de a lăsa într-un service autoturismul, asiguraţi-vă că acesta funcţionează legal şi este autorizat de RAR pentru această activitate.

Preţurile sunt libere: ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat şi au o dotare tehnică specială, deosebită pentru reparaţii pot să practice tarife mai mari.

Informaţi-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi nu ezitaţi să solicitaţi şi un deviz estimativ al intervenţiei; service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp / ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător).

Service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţă (formularul fiscal) sau chitanţă eliberată de POS (la plata cu card);
Factura trebuie să fie detaliată şi să conţină următoarele informaţii:

– denumirea societăţii şi adresa;
– numele clientului;
– data şi locul efectuării reparaţiei;
– modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologică;
– piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ);
– alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ);
– numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
Dacă factura vi se pare excesivă că valoare, solicitaţi o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice, cu ajutorul personalului.

În cele mai multe cazuri, acesta se găseşte sub forma unui fişier informatic în programul de editare al facturii.

Solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează, el trebuie să conţină:

– descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua;
– costul manoperei;
– lista pieselor de schimb necesare;
– termenul de reparaţie;
– durata de valabilitate a devizului.
Dacă devizul este semnat de ambele părţi, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie.

Nota de comandă (reparaţie) se redactează pe un formular cu antetul societăţii şi trebuie să cuprindă:
– data;

– identitatea clientului;
– tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul;
– natura exactă a reparaţiilor de efectuat;
– costul probabil al acestor intervenţii;
– durata imobilizării autovehiculului.
Starea autoturismului în timpul reparatiei poate să fie menţionată în notă şi clientul poate să atragă atenţia asupra unor echipamente care sunt montate.

Service-ul devine răspunzător de starea autoturismului şi răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenţiei.

Cele două părţi trebuie să consemneze în scris toate informaţiile, pentru a evita discuţiile la preluarea vehiculului, dacă veţi constata pagube sau lipsa unor accesorii.

Nota de comandă (reparaţie) semnată de cele două părţi prezintă următoarele avantaje:

– constituie o probă despre ce s-a cerut şi ajută la contestarea facturii ulterioare, care ar conţine reparaţii suplimentare neacceptate;
– serveşte la compararea cu factura;
– va constitui dovadă, în caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare;
– dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteţi soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii.
Dacă service-ul nu are un formular tip, trebuie să solicitaţi realizarea unei astfel de “note” pe o hârtie cu ştampila societăţii.
Excepţie: service-ul trebuie să vă informeze că specialist în domeniul auto, dacă în cursul reparatiei identifica un element care se poate defectă sau este defect şi există riscul unei defecţiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) pentru obţinerea acordului de reparare.

Pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie conform Legii 449/2003 (r1) privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate lor.

Pentru intervenţia realizată (manoperă) OG nr. 21 / 1992 (r2) privind protecţia consumatorilor obligă operatorul economic să acorde o garanţie. Fiecare societate aplică propria politică comercială faţă de clienţi referitor la durata acestei garanţii. Specialiştii din SERVICE au datoria să consilieze clienţii asupra unor reparaţii, ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor.

Service-ul este depozitarul autoturismului care îi este încredinţat.

Dacă automobilul este furat sau deteriorat în plus faţă de recepţia efectuată, pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de societate.
Ca regulă generală, jurisprudenţa limitează responsabilitatea SERVICE-ului la ceea ce este previzibil de a se găsi într-un autoturism la interior: haine, hărţi, bagaje, scule…şi nu obiecte de valoare că bijuterii, blănuri sau aparate hi-fi, video. În astfel de situaţie este prudent să nu lăsaţi obiecte personale, sau dacă nu puteţi face altfel, preveniţi unitatea service.

Service-ul are obligaţia să vă restituie piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei.

Service-ul este responsabil de accidentele care pot să survină în interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia că nicio neglijenţă să nu fie imputată victimei (clientului).

În cazul existenţei unei nemulţumiri reale, privind reparaţia efectuată, consumatorii trebuie să încerce întâi o rezolvare pe cale amiabilă.

sursă: realitatea.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Intervenție de urgență la un caz grav de COVID, filmată de Paul Oargă, un tânăr medic din Alba Iulia, rezident la Cluj

Publicat

Tânărul medic Paul Oargă, din Alba Iulia, rezident la Terapie Intensivă la Cluj-Napoca, a filmat o intervenție a echipajului de urgență la o femeie în vârstă, bolnavă de COVID. 

Imaginile sunt grăitoare și au fost postate pentru a-i ajuta pe oameni să conştientizeze cât de gravă poate deveni afecţiunea.

Cu empatie, dar și cu autoritat profesională, Paul Oargă explică fiecare etapă surprinsă în filmare.

De asemenea oferă sfaturi care pot ajuta în situații extreme, cum ar fi spre exemplu așteptarea echipei medicale în fața blocului de către un membru al familiei, pentru a economisi timp.

Membrii echipajului de urgență i-au cerut femeii o mulțime de date despre starea ei de sănătate, încercând în același timp să îi dea senzația de siguranță.

O incursiune reală în activitatea medicilor care intervin zilnic la urgențe:

”Spitalele sunt pline, iar. Asta înseamnă că o parte din cazurile pe care le avem în teren sunt pacienți confirmați pozitiv cu SARS-COV-2.

Există o grămadă de particularități ce pot avea acești pacienți.

Doamna din clip, pe lângâ o lipsă de aer extremâ și o saturație de 69% în aerul atmosferic, avea si disgeuzie.

Ce? Disgeuzie, adică perturbarea gustului. Urmăriți mai jos cum am abordat o formă severă de Covid-19, pe care am dus-o de urgență la spital.

Aveți grijă de voi! Pe data viitoare”, a scris Paul Oargă pe contul său de Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

20 octombrie: Amplasarea radarelor de poliție pe drumurile din județul Alba. Lista drumurilor

Publicat

Reprezentanții IPJ Alba au transmis lista drumurilor din județ pe care vor fi amplasate radarele de supraveghere a vitzei în trafic. 

Amplasarea radarelor în data de 20.10.2021

Drumul Naţional 1- Alba Iulia – Sântimbru –– Oiejdea – Galda de Jos – Teiuş – Aiud – Inoc – limită cu judeţul Cluj

Drumul Naţional 1- Sebeş – Cut – Cunţa – limită judeţul Sibiu

Drumul Naţional 7 Săliştea –– Șibot – limită cu judeţul Hunedoara

Drumul Naţional 67C – Sebeş –Petreşti – Săsciori

Drumul Naţional 74 – Ighiu – Zlatna – Feneş – Abrud –– Bucium Cerbu

Drumul Naţional 75 – Câmpeni – Gârda – Arieşeni

Drumul Naţional 75 – Baia de Arieş – Lupşa

Alba Iulia – Bulevardul Încoronării – Bulevardului Ferdinand I – strada Clujului, strada Regiment V Vânători, Strada Calea Moţilor

Municipiul Sebeş – strada Lucian Blaga, strada Traian

Cugir – strada Victoriei

Ocna Mureş – Războieni – Noşlac

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Paradox în ”Sănătate”: Bugetul CNAS creşte anual, dar pacienţii nu-şi pot face nici măcar analizele uzuale pe bilet de trimitere

Publicat

”Nu mai sunt fonduri, pe lista de aşteptare sunt 2.000 de persoane“ sau” Luna aceasta s-au terminat fondurile. Putem să vă programăm peste 6 luni”.

Cam acestea sunt răspunsurile pe care le primesc pacienții atunci merg cu bilet de trimitere la laboratoarele care au contract cu CNAS.

Iar atunci când problemele de sănătate nu suferă amânarea unei investigații ești nevoit să scoți din buzunar o grămadă de bani pentru un RMN sau chiar pentru un set de analize uzuale.

Același lucru ți se poate întâmpla și pacienților internați în secțiile din spitale. De multe ori li se spune că medicamentele de care au nevoie pentru tratamentul în spital s-au terminat, că secția respectivă și-a epuizat bugetul, iar pacienții sunt nevoiți să-și cumpere medicamentele dintr-o farmacie privată.

Bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru analize medicale şi investigaţii para­clinice (ecografii, RMN, altele) a crescut anul trecut la 824 mil. lei, plus 4% faţă de anul anterior şi mai mult decât dublu faţă de 365 mil. lei în 2013, arată datele pu­blice. În continuare însă în laboratoarele private nu mai sunt fonduri, scrie ZF.ro

În plus, pacienţii trebuie să scoată mai mulţi bani din buzunare deoarece tarifele pentru analizele me­di­cale au crescut în laboratoarele private. De ce mai plă­tim contribuţii la sănătate dacă în baza biletului de tri­mi­te­re este imposibil să faci un set uzual de analize medicale?

„Nu mai sunt fonduri, pe lista de aşteptare sunt 2.500 de persoane cu bilet de trimitere“, a spus un operator din call-centerul Synevo, cel mai mare operator de laboratoare din ţară.

Bugetul CNAS tot mai mare, analizele medicale pe bilet de trimitere tot mai rare

„Pacienţii suferă la fel de mult ca înainte când vine vorba de accesul la analizele medicale pe bilet de trimitere, deşi bugetul Casei este în creştere“, a spus Cezar Irimia, preşedinte al Alianţei Pacienţilor Cronici.

Laboratoarele de analize medicale sunt divizii profitabile pentru cei mai mari jucători de pe piaţa serviciilor medicale private, generând peste 20% în cifra de afaceri jucătorilor de top.

„Există interes din partea furnizorilor privaţi să obţină cash de aceea fac liste de aşteptare pentru cei cu bilet de trimitere. (…) Casa ar trebui să verifice şi să vadă raportările“, a spus pentru zf.ro, Florin Buicu, membru în Comisia de Sănătate.

De ce mai plătim contribuţii la sănătate dacă în baza biletului de trimitere este imposibil să faci un set uzual de analize medicale?

Cea mai uzuală analiză de sânge, hemoleucograma, costă între 34 şi 45 de lei în laboratoarele private, deşi Casa de Sănătate evaluează şi decontează această analiză cu 14 lei, potrivit datelor publice.

Mai mult, preţul pentru un exsudat nazal sau faringian (cu antibiogramă la nevoie) se ridică în prezent între 44 lei şi chiar 70 de lei (inclusiv pentru copii), tariful decontat de Casă fiind de 15 lei.

Altfel spus, preţurile practicate de laboratoarele private au ajuns să fie chiar şi de peste patru ori mai mari decât cele decontate de Casă, instituţie care îşi face bugetul din contribuţiile asiguraţilor.

sursa: ZF.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Romania a cumpărat cea mai scumpă energie electrica din Europa, pentru consumul zilei de miercuri: Peste 1.300 de lei/MWh

Publicat

România a cumpărat cea mai scumpă energie electrică din Uniunea Europeană , pe piața spot, plătind peste 1.300 de lei/MWh.

Prețul facturilor la electricitate pe care îl vor plăti românii până la aplicarea masurilor anunțate de autorități vor deveni astfel tot mai mari.

România și Ungaria au cumpărat marți, pentru consumul zilei de miercuri, cea mai scumpă energie electrică din Europa.

Astfel, pentru un MWh s-a plătit peste 1.300 de lei, potrivit datelor centralizate de un siteul EnergyLive.cloud . Pentru ambele țări este și cea mai mare cotație la care cumpăra energia.

Prețul mediu zilnic al pieței spot a ajuns la nivelul de 263,89 de euro/MWh pentru România și Ungaria, cu aproape 30 de euro pentru următorul preț, cel plătit de Slovenia. De altfel, țările din Europa Centrală și de Est, cu excepția Poloniei, au plătit cel mai mult pentru achiziționarea energiei.

La polul opus, Germania a cumpărat marți energie pe 60 de euro, iar Polonia cu aproape 80 de euro/MWh.

Din iunie, pieţele de energie electrică ale ţărilor din Europa Centrală şi de Est (Ungaria, Cehia, Slovacia şi România) au fost legate de pieţele din vestul Europei, mecanismul Multi-Regional Coupling (MRC).

Interconectarea a permis cuplarea pieţei spot din România la cele din Germania, Austria şi Polonia.

Acestea nu sunt prețurile pe care le plătește acasă fiecare consumator, ci prețurile cu care se tranzacționează energia pe bursele de profil. De acolo cumpără furnizorii, care mai departe vând către populație și firme.

La prețul final se mai adaugă tarifele de transport și distribuție, dar și contribuțiile pentru cogenerare și energie verde, plus taxa pe valoarea adăugată (TVA)

România producea în data de 19 octombrie ora 19,00 un total 6307 MWpotrivit datelor Transelectrica.

  • 32.12% Hidro – 2026 MW
  • 22.65% Cărbune – 1429 MW
  • 22.26% Nuclear – 1404 MW
  • 21.32% Hidrocarburi – 1345 MW
  • 1.14% Biomasa – 72 MW
  • 0.51% Eolian – 32 MW
  • 0.00% Fotovoltaice – 0 MW
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate