Actualitate
INS: Radiografia statistică a învățământului. Avem un profesor la 15 elevi. Un sfert dintre studenți se specializează în afaceri, administrație și drept
Populația școlară din sistemul național de educație a fost în anul școlar/universitar 2016-2017 de 3,6 milioane de elevi și studenți, în scădere cu 45.300 față de anul educațional anterior, se arată într-un cominucat transmis vineri de Institutul Național de Statistică.
Invățământul profesional a fost singurul nivel educațional în care populația școlara a crescut (cu peste o cincime) comparativ cu anul școlar/universitar precedent. Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2015-2016 a fost de 499.000 elevi și studenți, în scădere cu 10,2% comparativ cu anul școlar/universitar precedent.
Potrivit INS, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământulul primar și gimnazial (47,1%), iar circa o treime în învățământul liceal și cel antepreșcolar și preșcolar (18,1%, respectiv 15,1%). Din totalul populației școlare, 50,2% sunt băieți, iar 70,8% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional este singurul nivel care a înregistrat o creștere (+15.700 elevi), ajungând la 84.400 elevi, dar rămânând în continuare nivelul educațional cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,3%).
Învățământul liceal, primar și gimnazial au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numarului de elevi înscriși în anul școlar 2016-2017 față de cel anterior (-22,8 mii, respectiv -16,6 mii). Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderenta (95,7%) în unitățile școlare publice, iar restul de numai 4,3% în unități școlare private.
Conform datelor INS, pe niveluri educaționale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenților înscriși în unitățile din învățământul public s-au regăsit în învățământul superior (87,4%), respectiv postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (90,6%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2016-2017 au fost înscriși în învățământul superior 531,6 mii studenți, din care 53,9% femei.
Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învățământul superior au fost cele de afaceri, administrație și drept (23,9% din totalul studenților), respectiv de inginerie, prelucrare și construcții (21,6% din totalul studenților).
În anul școlar/universitar 2016-2017, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 235,8 mii persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenți la un cadru didactic.
Baza materială a rețelei de învățământ preuniversitar și superior a fost formată din 147,3 mii săli de clasă, amfiteatre, săli de curs, cabinete școlare, săli de seminarii și de lucrări practice, 26,6 mii laboratoare, 5,4 mii terenuri de sport , 5,0 mii ateliere școlare, 4,8 mii săli de gimnastică și 53 bazine de înot.
Rețeaua de învățământ public deține cea mai mare parte a bazei materiale a sistemului educațional, astfel: ateliere școlare (97,9%), săli de clasă (96,4%), terenuri sportive (96,8%), săli de gimnastică (96,2%), laboratoare școlare (95,2%) și bazine de înot (73,6%).
Numarul absolvenților din anul școlar/ universitar 2015-2016 aparținând nivelurilor educaționale gimnazial, liceal, profesional, postliceal și de maistri, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale) a fost de 498,9 mii elevi și studenți. Preponderente au fost absolventele, în număr de 261,0 mii, reprezentând 52,3%.
La sfârșitul anului școlar 2015-2016 au absolvit învățământul gimnazial 179,7 mii elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,2%). Ponderea băieților (51,1%) o devansează ușor pe cea a fetelor, cu 2,2 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu reprezintă 53,7% din totalul absolvenților din acest nivel, însă în profil teritorial, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (60,1%, respectiv 57,3%).
În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2015-2016 au absolvit 152,7 mii elevi, în scădere cu 19,5% comparativ cu anul școlar anterior. Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului de zi (89,4%).
Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (50,2% din totalul absolvenților), 42,7% pe cele din filiera tehnologică, iar 7,1% din totalul absolvenților au urmat cursurile liceelor din filieră vocațională. La examenul de bacalaureat s-au prezentat 142,1 mii absolvenți, din care 120,8 mii proveniți din promoția 2016 (85,0%). Au fost declarate reușite 95,9 mii persoane (67,5%). Din totalul absolvenților proveniți din promoția 2016, 89,8 mii persoane (74,3%) au fost declarate reușite.
Învățământul profesional a fost absolvit de 10,5 mii elevi, din care 98,5% au urmat cursurile unităților școlare aparținând sectorului public, iar numai 1,5% pe cele din sectorul privat.
Învățământul postliceal și de maiștri a fost absolvit de 34,1 mii elevi din care 61,3% au urmat cursurile unităților școlare aparținând sectorului public, iar peste o treime (38,7%) pe cele din sectorul privat.
În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost de 121,8 mii studenți.
Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (28,4%), inginerie, prelucrare și construcții (18,1%), respectiv sănătate și asistență socială (10,3%).
sursa: hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News